پیام آذری

آخرين مطالب

آشنایی با آواز افشاری مقالات

آشنایی با آواز افشاری
  بزرگنمايي:

پیام آذری - آواز افشاری، برخلاف برخی دیگر از متعلقات دستگاه شور، نسبتاً مستقل است آواز افشاری یکی از آوازهای موسیقی ایرانی است و از متعلقات دستگاه شور دانسته می‌شود. آواز افشاری بر محوریت دستگاه شور است اما نت ایست آن درجهٔ دوم شور است و نت شاهد آن درجهٔ چهارم شور است. درجهٔ پنجم شور نت متغیر است و درجات ششم و هفتم در درآمد افشاری نقشی ندارند اما در برخی گوشه‌های آن حائز اهمیت می‌شوند. آواز افشاری آوازی نسبتاً مستقل از دستگاه شور است. افشاری آوازیست محزون و غم انگیز و دارای حالتی بسیار خوش و دلپسند میباشد. گام افشاری به سه‌گاه نزدیکتر از شور است. در افشاری درجهٔ چهارم دستگاه شور نت شاهد و درجهٔ دوم آن نت ایست و درجهٔ پنجم نت متغیر محسوب می‌گردد. افشاری را مملو از شکایات و غم و اندوه دانسته‌اند. آواز افشاری بر محوریت دستگاه شور است اما نت ایست آن درجهٔ دوم شور است آواز افشاری در قدیم : نام افشاری از نام ایل افشار (از قوم‌های ترک آذربایجان) گرفته شده است. در ردیف‌های قدیمی‌تر مثل ردیف میرزاعبدالله آواز افشاری اهمیت کمتری داشته است و در اجرا زمانی کمتر از پنج دقیقه به آن اختصاص می‌دادند. ولی رفته رفته در ردیف‌های جدید‌تر بیشتر مورد توجه قرار گرفت، به گونه‌ای که زمان اجرای آن به 30 دقیقه هم رسید. آواز افشاری، برخلاف برخی دیگر از متعلقات دستگاه شور، نسبتاً مستقل است چنانکه مُد و فرود مخصوص به خودش را دارد (و به محور اصلی شور فرود نمی‌کند). با این حال، به عقیدهٔ هرمز فرهت از آنجا که گوشه‌های پایانی افشاری به محور اصلی دستگاه شور پرده‌گردانی می‌کنند، افشاری غالباً جزو متعلقات دستگاه شور طبقه‌بندی می‌شود (و نه به عنوان یک دستگاه جداگانه). نت خاتمه در افشاری، درجهٔ زیرپایه (یکی قبل از نت پایهٔ) شور است اما به ندرت استفاده می‌شود. نت پایهٔ شور نیز به طور کلی در آن فاقد اهمیت است و می‌تواند کلاً اجرا نشود. درجهٔ دوم شور نت ایست افشاری است و تقریباً تمام جمله‌های موسیقی به این نت ختم می‌شوند؛ تأکید روی این درجه در ملودی‌های افشاری متداول است. درجهٔ سوم شور نقشی گذرا دارد اما درجهٔ چهارم شور نت شاهد افشاری است و از اهمیت بالایی برخوردار است. این درجه گاهی به عنوان نت آغاز افشاری نیز به کار گرفته می‌شود. درجهٔ پنجم شور در افشاری نت متغیر است و در مسیر بالارونده گاه یک ربع پرده زیرتر می‌شود. درجات ششم و هفتم شور در درآمد افشاری کمتر مورد توجه هستند اما در برخی گوشه‌های افشاری این درجات حائز اهمیت می‌شوند و زمانی بیشتری صرف آن‌ها می‌شود. نام افشاری از نام ایل افشار (از قوم‌های ترک آذربایجان) گرفته شده است معرفی گوشه‌های آواز افشاری درآمد‌های متعدد در افشاری: در ردیف‌های مختلف برای این آواز درآمد‌های مختلفی اجرا می‌شود. به عنوان مثال در ردیف علی اکبر شهنازی هشت درآمد برای آواز افشاری آمده است. درآمد‌های افشاری گاه تا درجه‌های هفتم، هشتم و حتی نهم هم می‌روند و بر درجات بالای گام تاکید می‌کنند و نهایتا به نت شاهد و نت ایست افشاری بازمی‌گردند. بیات راجه: مهم‌ترین گوشه‌ی افشاری است که آن را بیات راجع هم می‌نویسند. در دستگاه نوا و بیات اصفهان هم گوشه‌ای با این نام اجرا می‌شود. مثنوی پیچ یا مثنوی: نت شاهد این گوشه درجه‌ چهار، نت شروع درجه‌ی هفت (بم) و نت ایست آن درجه‌ی دوم است. در این گوشه بیشتر اشعار مولوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جامه دران: نت شروع و نت متغیر این گوشه درجه‌ پنجم است. نهیب: گوشه‌ی نهیب (و دو گوشه مرتبط دیگر شامل عراق و آشور) دارای مُد متفاوتی هستند و در دستگاه‌های نوا، ماهور و راست‌پنج‌گاه هر سه این‌ها اجرا می‌شوند، اما در افشاری فقط گوشه نهیب اجرا می‌شود. در این گوشه درجه هشتم شور نت شاهد است و درجه پنجم شور نت ایست. قرایی: نت شروع و نت شاهد این گوشه درجه‌ هفتم و نت ایست آن درجه‌ پنجم است. عراق: فرهاد فخرالدینی از گوشه‌ عراق هم در این گوشه نام برده است و آن را به عنوان اوج افشاری معرفی می‌کند. فرهاد فخرالدینی معتقد است که با گوشه‌ عراق می‌توان پرده گردانی کرد و به دستگاه ماهور وارد شد. با اجرای گوشه عراق، گسترده صوتی آواز افشاری به یک فاصله دهم کوچک می‌رسد و شامل سیزده درجه می‌شود. شاه ختایی: نت شروع گوشه‌ شاه ختایی درجه‌ی هفتم از قسمت بم، نت شاهد آن درجه‌ سه و نت ایست درجه‌ دوم است. رُهاب مسیحی کرشمه بسته نگار نهیب حصار تخت طاقدیس و صدری نمونه‌های معروف آواز افشاری : «این دهان بستی دهانی باز شد» آوازی است در مایهٔ افشاری (گوشهٔ مثنوی) که توسط محمدرضا شجریان برای ماه رمضان اجرا شده‌است. «از کفم رها» نیز تصنیفی در آواز افشاری است که عارف قزوینی ساخته و خوانندگانی چون محمدرضا شجریان و سیما بینا آن را خوانده‌اند. همچنین آلبوم آرام جان از محمدرضا شجریان با همراهی گروه آوا، کلاً در آواز افشاری است. بخش فرهنگ و هنر بیتوته


آواز افشاری، برخلاف برخی دیگر از متعلقات دستگاه شور، نسبتاً مستقل است
آواز افشاری یکی از آوازهای موسیقی ایرانی است و از متعلقات دستگاه شور دانسته می‌شود. آواز افشاری بر محوریت دستگاه شور است اما نت ایست آن درجهٔ دوم شور است و نت شاهد آن درجهٔ چهارم شور است. درجهٔ پنجم شور نت متغیر است و درجات ششم و هفتم در درآمد افشاری نقشی ندارند اما در برخی گوشه‌های آن حائز اهمیت می‌شوند. آواز افشاری آوازی نسبتاً مستقل از دستگاه شور است. افشاری آوازیست محزون و غم انگیز و دارای حالتی بسیار خوش و دلپسند میباشد.
گام افشاری به سه‌گاه نزدیکتر از شور است. در افشاری درجهٔ چهارم دستگاه شور نت شاهد و درجهٔ دوم آن نت ایست و درجهٔ پنجم نت متغیر محسوب می‌گردد. افشاری را مملو از شکایات و غم و اندوه دانسته‌اند.

پیام آذری


آواز افشاری بر محوریت دستگاه شور است اما نت ایست آن درجهٔ دوم شور است
آواز افشاری در قدیم :
نام افشاری از نام ایل افشار (از قوم‌های ترک آذربایجان) گرفته شده است.
در ردیف‌های قدیمی‌تر مثل ردیف میرزاعبدالله آواز افشاری اهمیت کمتری داشته است و در اجرا زمانی کمتر از پنج دقیقه به آن اختصاص می‌دادند. ولی رفته رفته در ردیف‌های جدید‌تر بیشتر مورد توجه قرار گرفت، به گونه‌ای که زمان اجرای آن به 30 دقیقه هم رسید. 
آواز افشاری، برخلاف برخی دیگر از متعلقات دستگاه شور، نسبتاً مستقل است چنانکه مُد و فرود مخصوص به خودش را دارد (و به محور اصلی شور فرود نمی‌کند). با این حال، به عقیدهٔ هرمز فرهت از آنجا که گوشه‌های پایانی افشاری به محور اصلی دستگاه شور پرده‌گردانی می‌کنند، افشاری غالباً جزو متعلقات دستگاه شور طبقه‌بندی می‌شود (و نه به عنوان یک دستگاه جداگانه).
نت خاتمه در افشاری، درجهٔ زیرپایه (یکی قبل از نت پایهٔ) شور است اما به ندرت استفاده می‌شود. نت پایهٔ شور نیز به طور کلی در آن فاقد اهمیت است و می‌تواند کلاً اجرا نشود.
درجهٔ دوم شور نت ایست افشاری است و تقریباً تمام جمله‌های موسیقی به این نت ختم می‌شوند؛ تأکید روی این درجه در ملودی‌های افشاری متداول است.
درجهٔ سوم شور نقشی گذرا دارد اما درجهٔ چهارم شور نت شاهد افشاری است و از اهمیت بالایی برخوردار است. این درجه گاهی به عنوان نت آغاز افشاری نیز به کار گرفته می‌شود. درجهٔ پنجم شور در افشاری نت متغیر است و در مسیر بالارونده گاه یک ربع پرده زیرتر می‌شود. درجات ششم و هفتم شور در درآمد افشاری کمتر مورد توجه هستند اما در برخی گوشه‌های افشاری این درجات حائز اهمیت می‌شوند و زمانی بیشتری صرف آن‌ها می‌شود.

پیام آذری


نام افشاری از نام ایل افشار (از قوم‌های ترک آذربایجان) گرفته شده است
معرفی گوشه‌های آواز افشاری
درآمد‌های متعدد در افشاری: در ردیف‌های مختلف برای این آواز درآمد‌های مختلفی اجرا می‌شود. به عنوان مثال در ردیف علی اکبر شهنازی هشت درآمد برای آواز افشاری آمده است. درآمد‌های افشاری گاه تا درجه‌های هفتم، هشتم و حتی نهم هم می‌روند و بر درجات بالای گام تاکید می‌کنند و نهایتا به نت شاهد و نت ایست افشاری بازمی‌گردند.
بیات راجه: مهم‌ترین گوشه‌ی افشاری است که آن را بیات راجع هم می‌نویسند. در دستگاه نوا و بیات اصفهان هم گوشه‌ای با این نام اجرا می‌شود.
مثنوی پیچ یا مثنوی: نت شاهد این گوشه درجه‌ چهار، نت شروع درجه‌ی هفت (بم) و نت ایست آن درجه‌ی دوم است. در این گوشه بیشتر اشعار مولوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جامه دران: نت شروع و نت متغیر این گوشه درجه‌ پنجم است.
نهیب: گوشه‌ی نهیب (و دو گوشه مرتبط دیگر شامل عراق و آشور) دارای مُد متفاوتی هستند و در دستگاه‌های نوا، ماهور و راست‌پنج‌گاه هر سه این‌ها اجرا می‌شوند، اما در افشاری فقط گوشه نهیب اجرا می‌شود. در این گوشه درجه هشتم شور نت شاهد است و درجه پنجم شور نت ایست.
قرایی: نت شروع و نت شاهد این گوشه درجه‌ هفتم و نت ایست آن درجه‌ پنجم است.
عراق: فرهاد فخرالدینی از گوشه‌ عراق هم در این گوشه نام برده است و آن را به عنوان اوج افشاری معرفی می‌کند. فرهاد فخرالدینی معتقد است که با گوشه‌ عراق می‌توان پرده گردانی کرد و به دستگاه ماهور وارد شد. با اجرای گوشه عراق، گسترده صوتی آواز افشاری به یک فاصله دهم کوچک می‌رسد و شامل سیزده درجه می‌شود.
شاه ختایی: نت شروع گوشه‌ شاه ختایی درجه‌ی هفتم از قسمت بم، نت شاهد آن درجه‌ سه و نت ایست درجه‌ دوم است.
رُهاب
مسیحی
کرشمه
بسته نگار
نهیب
حصار
تخت طاقدیس و صدری
نمونه‌های معروف آواز افشاری :
«این دهان بستی دهانی باز شد» آوازی است در مایهٔ افشاری (گوشهٔ مثنوی) که توسط محمدرضا شجریان برای ماه رمضان اجرا شده‌است.
«از کفم رها» نیز تصنیفی در آواز افشاری است که عارف قزوینی ساخته و خوانندگانی چون محمدرضا شجریان و سیما بینا آن را خوانده‌اند.
همچنین آلبوم آرام جان از محمدرضا شجریان با همراهی گروه آوا، کلاً در آواز افشاری است.
بخش فرهنگ و هنر بیتوته

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/675794/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لیلا حاتمی عزادار شد

سانحه رانندگی در محور نقده - پیرانشهر با 3 مصدوم

شروع مجدد عملیات قطعه 5 آزادراه هشترود ـ مراغه

آذربایجان: مکان جدید سفارت ما در ایران تعیین شده است

برترین کمانداران سنتی کشور معرفی شدند

کمیسیون مشترک ایران - ارمنستان برای حل آلودگی ارس

تعیین محل جدید سفارت آذربایجان در ایران

موضع‌گیری جدید باکو درباره مکان سفارتش در تهران

دختران شهدای گیلان تجلیل شدند

سفر دوم رئیس جمهور به مازندران پربار خواهد بود

ارومیه میزبان نخستین دوره مسابقات داوری موت کورت کشور

برپایی نمایشگاه عکس رضوی در جزیره کیش

برگزاری امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان کیش

برگزاری همایش دوچرخه سواری دانش آموزان خلخال

برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در استان اردبیل

اختصاص هزینه ولیمه حج برای آزادی زندانیان در لیلان

سراب عباس آباد میزبان گردشگران

بدره؛ شهری سحرانگیز اما افسرده که 60 درصد مردم به دلیل فقر و بیکاری آنجا را ترک کرده‌اند

عکسی دیده نشده از حسن روحانی در کنار برادر رهبر انقلاب

هشدار زرد رگبار باران و تند باد در آذربایجان غربی

جمهوری آذربایجان: سفارت ما در تهران به مکانی جدید منتقل شده و مقدمات آماده سازی آن در حال انجام است/ به زودی فعالیت دیپلماتیک سفارت از سر گرفته خواهد شد

محل جدید سفارت جمهوری آذربایجان در ایران مشخص شد

مادر شهیدان والامقام «دهشت حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

دو بازیگر معروف تلویزیون با یکدیگر ازدواج کردند

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

آخرین وضعیت ترافیکی محورهای پرتردد کشور

آزمون های نهایی در سلامت و امنیت کامل برگزار می شود

مصدومیت سه تن در سانحه رانندگی محور نقده - پیرانشهر

آخرین وضعیت ترافیک در جاده های کشور | این محورها بارانی است

تردد در محورهای شمالی کشور روان است

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی درپایان هفته

مهدی کوشکی برای همایون شجریان سنگ تمام گذاشت

ازدواج سیما خضرآبادی بازیگر بچه مهندس با ابراهیم کوخانی

کلنگ‌زنی 88 کلاس درس در استان اردبیل

خدمت‌رسانی امام جمعه اهل سنت گلستان به زائران امام رضا(ع)

هم اندیشی راهکارهای توسعه شهرهای جنوب آذربایجان شرقی

مراسم بزرگداشت و تولد استاد ایرج راد/ ویدئو

مناسبت روز/ جمعه، 28 اردیبهشت‌ماه

ویدئو | بارش سنگین برف در ارومیه در آخرین روزهای اردیبهشت

پاشینیان: ایروان و باکو فاقد تجربه همزیستی مسالمت‌آمیز هستند

امیر قطر بدون سخنرانی اجلاس سران عرب را ترک کرد

جنگل بُناب تفرج گاهی زیبا در ارسنجان

رونمایی از کتاب اوحدی نامه در مراغه

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در ارومیه

ایمان و عقیده مسلمانان براساس میانه‌روی، تسامح و اعتدال است

آغاز مجدد عملیات قطعه 5 آزاد راه هشترود - مراغه

تصادف در محور مهاباد به سردشت 9 مصدوم برجای گذاشت

اقتصاد 13 هزار میلیارد تومانی کتاب در ایران؛ یار مهربان 30 درصد گران شد

گلایه مسافران از کمبود خدمات رفاهی بین راهی در آزادراه زنجان - تبریز

آمادگی وزارت خارجه برای همکاری گسترده با فعالین حوزه کتاب و نهادهای ذی‌ربط