پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

ترازوی قدیمی حاج صالح انصاف وزن می‌کند مقالات

ترازوی قدیمی حاج صالح انصاف وزن می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- ترازوی حجره حاج صالح دوشاب پز، عدالت و انصاف را می‌سنجد و بدون وضو کار خود را شروع نمی‌کند و حالا نزدیک 70 سال است که همیشه اذان صبح را در حیاط و بر پشت بام خانه می‌گوید.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی : از قدیم گفته‌اند کسی که در راه راست قدم بردارد خسته نمی‌شود و حلال و حرام جای خود را بهتر می‌شناسد؛ اصناف و بازاریان قدیمی بر این باور بودند که کسب روزی حلال و ممانعت از کم فروشی، ابلیس را از خانه دل دور می‌کند و این بهترین راه برای رواج عدالت و انصاف در جامعه است.
این روزها که تورم و احتکار، عدالت و انصاف را در پستوی حجره‌ها به یادگار گذاشته است، ترازوی برخی از اصناف قدیمی بر پایه عدالت و انصاف سنجیده می‌شود و همین بهانه‌ای شد تا به کارگاه دوشاب پزی حاج صالح ثقفی در خسروشاه بروم که شیرینی شهد انگور را با عدالت ترازوی قدیمی خود، دو چندان کرده است.
همه او را شهر کوچک شأن می‌شناسند و گویا طعم دوشاب‌های خوشمزه حاج صالح را مزه مزه کرده‌اند و می‌گویند اگر به دنبال دوشاب اصل هستید باید به سراغ حاج صالح دوشاب پز بروید. حجره و کاشانه حاج صالح ثقفی یکی است و زمانی که از دل کوچه پس کوچه‌های خسرو شاه عبور کنی به منزل با صفایی می‌رسی که بالای درب خانه، بیرق ماتم ابا عبدالله الحسین آویزان است تا بدانیم این خانه عزادار سرور و سالار شهیدان است.

پیام آذری


سادگی حجره حاج صالح حرف ندارد؛ حجره‌ای که حیاطی با صفا را در دل خود جای داده و خوشه‌های طلایی انگور و سرخی زالزالک‌ها هوش از سرت می‌برد.
اینجا حجره حاج صالح دوشاب پز است؛ حجره‌ای محقر که خبری از ترازوهای دیجیتالی نیست اما در و دیوار حجره‌اش پر از اشعار دست نوشته‌ای است که حین کار، زمزمه می‌کند و جلب رضایت مشتری را مقدم بر هر چیزی می‌داند.

پیام آذری


از 18 سالگی در این شغل فعالیت دارم
حاج صالح حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد اما صحبت خود را این گونه آغاز کرد: من متولد 1325 هستم و این شغل اجدادی ماست و من نیز تقریباً از 18 سالگی در این شغل، فعالیت دارم.
وی ادامه داد: سر و کارم با سنگ ترازوهای گرمی است و خیلی به کارم اهمیت می‌دهم تا در حین وزن کردن، دقیق باشد چرا که من می‌خواهم کارم درست باشد حتی تاکنون بدون وضو نیز به کشمش‌ها دست نزده‌ام و محال است که کارم را بدون وضو آغاز کنم.
این دوشاب پز با انصاف افزود: برای مدتی ترازوی دیجیتالی خریده بودم اما به هیچ وجه نتوانستم از نحوه کار با این ترازو سر در بیاورم البته بسیاری از اصناف نیز مثل من هستند و از ترازوهای دیجیتالی سر در نمی‌آورند.
حاج صالح ثقفی گفت: من نمی‌خواهم شک و شبهه‌ای به هنگام وزن کردن دوشاب برای مشتری به وجود آید و برای همین به جای ترازوی دیجیتالی از ترازوی قدیمی و دقیق خودم استفاده می‌کنم تا خیالم همواره آسوده باشد.
ظرف دوشاب را جداگانه وزن می‌کنم
وی ادامه داد: من ظرف خالی دوشاب را وزن کرده و به اندازه آن، دوشاب به مشتری اضافه می‌کنم و اگر مشتری به هنگام خرید، ظرف به همراه داشته باشد آن‌را وزن کرده و به دلخواه مشتری، دوشاب می‌ریزم.
من ظرف خالی دوشاب را وزن کرده و به اندازه آن، دوشاب به مشتری اضافه می‌کنم و اگر مشتری به هنگام خرید، ظرف دوشاب را به همراه داشته باشد آن‌را وزن کرده و به دلخواه مشتری دوشاب می‌ریزم
این دوشاب پز با انصاف افزود: من قیمت دوشاب را با افزایش قیمت کشمش در بازار، تغییر نمی‌دهم مگر اینکه کشمش‌هایی که به قیمت قبلی خریده‌ام تمام شود و برای خرید کشمش با نرخ جدید به بازار بروم و تنها در این صورت است که می‌توانم قیمت دوشاب را افزایش دهم.
حاج صالح ثقفی گفت: ارزش کار درست قیمتی ندارد و به همین دلیل به افرادی که با ترازو سر و کار دارند توصیه می‌کنم که همواره در کار خود دقیق باشند.

پیام آذری


وی افزود: انصاف و عدالت با مشکلات بسیاری روبروست و رواج آن توان زیادی را می‌طلبد اما اگر نان حلال نباشد در مغزها اثرات منفی بر جای می‌گذارد.
حاج صالح ثقفی معتقد است: از یاد بردن خداوند قادر و متعال و خود مختار شدن، از سر تا پا اشتباه است و باید در تمامی لحظات، ارتباط خود را با خداوند حفظ و تقویت کنیم.
تولید روزانه 300 کیلو دوشاب مرغوب
وی ادامه داد: سلیقه بسیاری در تهیه دوشاب به خرج می‌دهم به این دلیل که مواد غذایی است و مردم آن‌را بر سر سفره می‌گذارند و به همین دلیل همواره سعی می‌کنم تا بهترین کشمش را بخرم.
این دوشاب پز با انصاف گفت: تمامی قدرت‌ها به غیر از قدرت خداوند، فانی است و تنها قدرتی که همواره برقرار است، قدرت خداوند قادر و متعال است.
وی ادامه داد: اگر خواهان انصاف و عدالت هستیم باید در وهله اول، این عمل خداپسندانه را از خودمان شروع کنیم چرا که اگر در درون خانواده، خبری از عدالت و انصاف نباشد حرف و عمل‌ها نیز یکی نخواهد بود؛ به همین دلیل، در صورت نبود عدالت در درون خانواده، نباید انتظار داشته باشیم که این عمل خدا پسندانه در جامعه نیز رواج خواهد یافت.

پیام آذری


به همسرم در کار خانه کمک می‌کنم
حاج صالح ثقفی در پایان گفت: من با وجود تمام کارهایی که در مغازه دارم در کار خانه به همسرم کمک می‌کنم و معتقدم که همواره کارهای منزل باید تقسیم شود.
اگر خواهان انصاف و عدالت هستیم باید در وهله اول، این عمل خداپسندانه را از خودمان شروع کنیم چرا که اگر در درون خانواده، خبری از عدالت و انصاف نباشد حرف و عمل‌ها نیز یکی نخواهد بود
داماد حاج صالح ثقفی نیز با اینکه پس از آموختن فوت و فن دوشاب پزی برای خود حجره جداگانه‌ای دست و پا کرده اما هم‌چنان یار و یاور حاج صالح در این حجره است که چند کلمه‌ای هم با او هم صحبت شدیم.
ناصر نعمتی گفت: حاج صالح در کار خود بسیار دقیق است و جالب اینجاست زمانی که سنگ ترازوهای گرمی را خریده بود برای اینکه از درستی وزن آنها مطمئن شود، تمامی سنگ ترازوهای گرمی را به مغازه زرگری برده بود تا از درستی آنها اطمینان حاصل کند.
وی ادامه داد: خوب به یاد دارم سال‌های گذشته بود که حاج صالح ،6 هزار آجر برای کار بنایی سفارش داده بود اما پس از اتمام شمارش آجرها ، 18 آجر اضافی بود که خودش سوار آژانس شد و آنها را به کوره پزی پس داد.

پیام آذری


نعمتی گفت: من از پدر همسرم، درس‌های زیادی آموخته‌ام چرا که ایمان قوی، سلیقه و اهمیت زیاد به حلال و حرام او تحسین برانگیز است.
نعمتی ادامه داد: حاج صالح بعد از صرف شام، زمانی که سر خود را بر بالش می‌گذارد زود خوابش می‌برد و با خیال راحت می‌خوابد چرا که یک ریال بدهی به کسی ندارد و همیشه نیم ساعت مانده به اذان صبح، از خواب بیدار می‌شود و در حیاط خانه و یا پشت بام خانه، اذان صبح را می‌گوید.
وی در پایان افزود: نزدیک 70 سالی می‌شود که حاج صالح، در حیاط خانه و یا در پشت بام خانه، اذان صبح می‌گوید و بعد از اقامه نماز صبح، کار خود را آغاز می‌کند.
حالا در روزگاری که تورم و احتکار، انصاف و عدالت را از یاد برده است افرادی هستند تا عدالتی که مولایم در نامه‌های خود به مالک اشتر تأکید می‌کرد را بار دیگر برقرار کنند؛ حاج صالح ثقفی نیز در زمره اصناف با تقوا و پرهیزکاری است که کسب روزی حلال برایش اهمیت دو چندان دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/422344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود

بازدید فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا از پایگاه های عملیاتی مناطق مرزی بوکان

روایت ترسناک مبارزه زن 60 ساله و خرس در پیرانشهر +تصویر دلخراش

آماده شدن 14 سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی

جدال زن 60 ساله و خرس در ارتفاعات پیرانشهر

پزشک قلابی ترک اعتیاد در شهرستان خاتم شناسایی و دستگیر شد + عکس

اختصاص زمین به طرح جوانی جمعیت و تسهیلات مسکن روستایی در شهرستان اسکو

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

مصدوم شدن 11 نفر بر اثر تصادف 3 خودرو در جاده نقده به مهاباد

موافقت اصولی با اجرای 2 طرح گردشگری در اردبیل

رگبار باران و بارش تگرگ اردبیل میهمان عصرگاهی اردبیلی ها

ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل

ظرفیت سازی برای خرید بیش یک میلون تُن گندم در آذربایجان غربی

پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو

نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده

بررسی مسائل و مشکلات مرکز علم و فناوری خوی

دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه

آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی

سرمایه‌گذاری 100 هزار میلیاردی در گردشگری منطقه آزاد ماکو

1مصدوم و 3 حادثه دیده درسانحه رانندگی محور میاندوآب- مهاباد

جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود

جدال زن 60 ساله و خرس در ارتفاعات پیرانشهر/ روایت ماجرا از زبان پسرش+ تصویر دلخراش زن در بیمارستان

کاهش 35 دردصدی سرقت در شهرستان ارومیه

کاهش 35 درصدی سرقت در شهرستان ارومیه

بررسی روند ساخت یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس در خوی

صدور سه میلیون و 600 هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی

کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب 2 برابر شد

زنوزی: خمس نتوانست ترکیب اصلی تراکتور را پیدا کند

تدوین 35 برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی برای روز مراغه

پزشک قلابی ترک اعتیاد در شهرستان خاتم شناسایی و دستگیر شد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

رد اصالت تصویری که به عنوان پشت صحنه ای از جوکر2 وایرال شد

10 هزار زوج آذربایجان شرقی آموزش پیش از ازدواج دیدند

انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد

سرانه وخیم آموزش و پرورش اردبیل جبران شود

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار

13 هزار پرونده در آذربایجان غربی به سازش ختم شد

دستگیری پزشک قلابی ترک اعتیاد در خاتم

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و بهداشتی قاچاق در تبریز

منطقه زیبای پامنار خوزستان

109 واحد مسکن از محل حساب 100 امام احداث شده است

کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد

رویکرد نوسازی مدارس تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است

آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی

درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست

پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط

سرمایه گذاری هلدینگ گردشگری در سواحل رود ارس درماکو

شهیدی که پارتی‌بازی نکرد

14 سیلو برای خریدگندم در آذربایجان‌غربی آماده شده است