پیام آذری

آخرين مطالب

آموزش در حسرت مدرسه مقالات

آموزش در حسرت مدرسه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - پس از حدود 19 ماه از تعطیلی مدارس و جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حضوری و آثار و تبعات روانی و اجتماعی ناشی از آن، کارشناسان و والدین حضور دانش آموزان در مدارس را بسیار ضروری می دانند.

به گزارش ایرنا، نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد بسیاری از والدین از حضور فرزندان خود در خانه در سال تحصیلی جدید رضایت ندارند و اکثر آنها تسریع در واکسیناسیون و بازگشایی مدارس را ضروری دانسته و شیوه مناسبی برای رهایی از عوارض و مشکلات خانه مانی دانش آموزان عنوان می کنند.
در سال تحصیلی گذشته مقرر شده بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازگشایی مدارس با سال‌های گذشته متفاوت باشد و برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری، نیمه حضوری و در شبکه شاد انجام شود؛ کلاس‌های درس حضوری با سه اصل فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و تهویه مناسب برگزار شود؛ هر زنگ مدرسه 35 دقیقه و فقط برای آموزش درس باشد و درس پرسی و رفع اشکال دانش‌آموزان در فضای مجازی انجام شود اما همه این برنامه‌ها به سمت شبکه شاد رفت.
بدون تردید محیط مدرسه و برنامه‌های تدوین شده برای آموزش و پرورش دانش‌آموزان، تاثیر بی‌بدیلی روی رشد شخصیت فردی و اجتماعی آنان دارد.
از طرفی آموزش چهره به چهره و تاثیر آن، جزو مسائل اثبات شده نزد متخصصان آموزشی است. در مورد مسائل پرورشی اثر این ارتباط مستقیم حتی بیشتر از مسائل آموزشی است؛ چون دانش‌آموزان با معلمان خود بخش قابل توجهی از ساعات روزانه را می‌گذرانند که هم به صورت ناخودآگاه رفتار خوب معلم به آنان منتقل می‌شود و هم آموزش برنامه‌دار و هدفمند چه در عرصه علم و چه در مسائل پرورشی تا پایان عمر در بستر جان فرزندان مان جای می‌گیرد.
اتفاقی که بعد از شیوع کرونا افتاد، این است که دانش‌آموزان کلاس اول دبستان هم ناچارند آموزش‌ها را به صورت مجازی اخذ کنند؛ اگر از تاثیر فراوان و مثبت آموزش مستقیم و چهره به چهره بگذریم، کودکی که با سن 6 سال تمام وارد کلاس اول می‌شود، در کنار جنبه آموزشی، زندگی اجتماعی را می‌آموزد. از پدر و مادری که از بدو تولد تا به حال در کنار آنان بوده، جدا می‌شود و وارد زندگی جدیدی می‌شود که دایره آن وسیع‌تر از خودش و پدر و مادر و احیاناً خواهر و برادر است.
او با کودکان دیگری دوست می‌شود که به او می‌آموزند در جامعه کسان دیگری همسان او هستند که باید با آنها ارتباط داشته باشد و در نتیجه خودخواهی‌های کودک، که تا به حال در خانواده به‌طور خاص مورد توجه پدر و مادر بوده، کنترل و تعدیل می‌شود و روابط معلم و شاگردی را می‌آموزد .
هیچ جایگزینی برای آموزش در مدرسه وجود ندارد
یکی از معلمان نمونه آذربایجان شرقی درباره کیفیت آموزش حضوری به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش مجازی به نحوی که باید برای ارائه آموزش مناسب نبوده و آموزش‌ها به صورت حضوری اثرگذاری بیشتری دارد.
حسین ولی زاده خاطرنشان کرد: کم بودن فرصت و زمان آموزش در کلاس‌های مجازی، تمرکز نداشتن دانش‌آموزان در کلاس مجازی به آموزش، خسته شدن دانش‌آموزان از کلاس‌های مجازی و حضور دانش‌آموزان در برنامه‌ها از جمله ارسال پیام در گروه‌ها و برنامه‌های دیگر از جمله معایب برگزاری کلاس‌های مجازی است که باعث شده تمام حواس دانش‌آموزان در کلاس درس نباشد و سطح یادگیری کاهش یابد.
وی افزود: در زمان برگزاری کلاس‌های درس حضوری آموزش به دانش‌آموزان به مدت یک ساعت طول می‌کشید و ارتباط چهره به چهره و کلامی بین دانش‌آموز و معلم برقرار بود و این امر باعث شده بود که آموزش و یادگیری بهتر انجام شود ولی در ایام آموزش غیر حضوری ساعت آموزش به نیم ساعت کاهش یافته و ارائه آموزش در این فرصت کم امکان‌پذیر نیست.
ولی زاده به سردرگم بودن دانش‌آموزان در زمان برگزاری کلاس درس غیرحضوری به سایر امور مانند چت کردن با دوستان، استراحت کردن و سایر کارهای روزانه اشاره کرد و گفت: فضای آموزش مجازی مانند فضای آموزشی مدرسه نیست و تعدادی از دانش‌آموزان در ساعات اول کلاس حاضری خود را به معلم اعلام می‌کنند، اما در کلاس درس مجازی برای دریافت آموزش‌ها آنلاین نیستند.
وی به کم بودن نظارت والدین بر حضور دانش‌آموزان در کلاس درس غیرحضوری انتقاد کرد و گفت: برخی والدین به دلیل مشغله کاری و یا شاغل بودن از حضور دانش‌آموز در کلاس درس آنلاین غافل بودند و معلم نیز به دلیل اینکه دسترسی کامل به دانش‌آموز ندارد و فقط آنلاین بودن آنها را مشاهده می‌کند و ارتباط متقابل امکانپذیر نیست و این امر باعث می‌شود بسیار از دانش‌آموزان از دریافت آموزش‌های مجازی بی‌بهره بمانند.
حضور دوساله دانش آموزان در خانه آنها را پرخاشگر و افسرده کرده است
دو سال تحصیل در خانه علاوه بر اینکه دانش آموزان را نسبت به درس و مشق بی انگیزه کرده و راندمان آموزش را بسیار پایین آورده است، هم خانواده ها و هم دانش آموزان را دلتنگ مدرسه و کلاس درس کرده است؛ بی تحرکی، انفعال، چاقی و مشکلات رفتاری و روحی و روانی نیز از دیگر عوارض ماندن دانش آموزان در خانه است؛ به همین منظور اگر شرایط تحصیل در مدرسه فراهم باشد و عوارضی برای دانش آموزان و خانواده ها نداشته باشد، والدین مشتاق بازگشایی مدارس هستند. 
پدر یکی از دانش آموزان در گفت وگو با ایرنا در مورد بازگشایی مدارس با بیان اینکه در خانه ماندن کودکان را خیلی پرخاشگر کرده و مشکلات روحی و روانی را برای فرزندان و والدین به همراه داشته است، اظهار کرد: اگر پروتکل های بهداشتی رعایت شده و تعداد دانش آموزان در کلاس نیز کم باشد، حتما موافق بازگشایی مدارس و حضور فرزندان مان در مدرسه هستیم چرا که فضای مدرسه و جست و خیز با همکلاسی ها علاوه بر نشاط روحی باعث تحرک جسمی نیز می شود.
مرتضی یحیوی با اشاره به عوارض تعطیلی مدارس از جمله چاقی مفرط، کم تحرکی، افت کیفیت آموزشی و استفاده بیش از حد از فضای مجازی با بیان اینکه کودکان به بهانه های واهی والدین را آزار می دهند ضمن اینکه به بهانه آموزش در فضای مجازی دسترسی کودکان به اینترنت سهل تر شده و والدین کنترل کمتری دارند.
وی افزود: باید آموزش و پرورش پیش از بازگشایی مدارس اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا انجام داده و اطمینان خاطر خانواده‌ها را برای فرستادن دانش‌آموزان به کلاس درس حضوری برطرف کند.
مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز گفت: برگزاری غیرحضوری کلاس‌ها مشکلاتی را برای خانواده‌ها و دانش آموزان به همراه داشته و نیاز است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آسودگی خیال والدین زمینه بازگشایی مدارس فراهم شود اما نباید از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی غافل شد.
مریم میزانی افزود: کلاس‌های غیرحضوری و از طریق شبکه شاد همانند کلاس‌های حضوری برای دانش آموزان بازدهی لازم را ندارد ضمن اینکه مادران نیز درگیر درس خواندن با بچه ها هستند و روزانه ساعات زیادی از زمان مادر برای رسیدگی به تکالیف بچه ها سپری می شود و از کارهای ضروری دیگر عقب می مانیم.
استفاده از نظر متخصصان علوم اجتماعی برای برون رفت از بحران کرونا ضروری است
استاد جامعه شناسی دانشگاه های تبریز نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر استفاده از نظرات جامعه شناسان و متخصصان علوم اجتماعی و رفتاری برای برون رفت از بحران کرونا و بی توجهی مردم به دستورالعمل ها و نادیده انگاشتن توصیه ها، گفت: چیزی که در اوایل شروع کرونا در کشور دیدیم تناقض در گفتارها بود؛ ابتدا گفتند ماسک برای همگان ضروری نیست و بعدا توصیه کردند همه ماسک بزنند؛ رفتارهایی از این دست موجی از خستگی اجتماعی به همراه داشت.
دکتر روح الله ساعی، اعتماد اجتماعی را سرمایه هر کشور دانست و افزود: پایین آمدن اعتماد اجتماعی منجر به کاهش مشارکت مردم در همه عرصه ها می شود و وقتی اعتماد اجتماعی آسیب ببیند منجر به پایین آمدن کیفیت زندگی اجتماعی و اخلاق اجتماعی نیز می شود.
وی بکارگیری متخصصان علوم اجتماعی و انسانی را برای کاهش آسیب های اجتماعی ضروری دانست و گفت: ما باید قبل از هر کار عمرانی، اجتماعی و اقتصادی ابتدا مطالعات جامعه شناختی انجام دهیم و کشش و ظرفیت و پتانسیل جامعه را در عملی کردن آن اقدام بدانیم و با علم به فواید آن و به تعبیری قابل توجیه بودن طرحی آن را انجام دهیم.
ساعی با بیان اینکه به منظور کسب نتایج بهتر از تصمیمات گرفته شده بهتر است اقدامات اجتماعی را با مدیریت واحد پیش ببریم، خاطرنشان کرد: تصمیمات گرفته شده یا با تاخیر است و یا با تعجیل و دولت در زمینه تعطیلی می توانست از تجربه تعطیلی سال گذشته بهره ببرد چرا که در تعطیلی ها عملا می بینیم که اکثر افراد به جای ماندن در خانه به سفر می روند و باعث شیوع بیشتر کرونا نیز می شوند.
وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی فقط به دست متخصصان علوم اجتماعی و جامعه شناسان و رفتارشناسان قابل حل است، تاکید کرد: در کنار تصمیم گیری برای جامعه باید از متخصصان علوم اجتماعی نیز مدد خواست.
98 درصد معلمان آذربایجان شرقی برای بازگشایی مدارس واکیسنه شده اند
آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با برنامه ریزی و بسیج امکانات و آماده کردن زیرساخت ها به دنبال بازگشایی ایمن و بی دغدغه است؛.
معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 98 درصد معلمان شاغل در مدارس دولتی و غیر دولتی استان واکسینه شده‌اند، گفت: 2 درصد باقیمانده در صورت تدریس حضوری ملزم به دریافت واکسن هستند.
عاشور اکرمی با اشاره به آخرین اقدامات بهداشتی انجام شده برای بازگشایی مدارس اظهار کرد: سلامت محیطی مدرسه و سلامت فردی دانش آموزان، معلمان و اولیا برای ما در اولویت بوده و شرط آموزش حضوری است.
وی با بیان اینکه طبق یافته های جهانی و ملی، دانش‌آموزانی که به هر دلیلی از آموزش مجازی استفاده می کنند حدود 2 ماه از بقیه دانش آموزان عقب می مانند، افزود: کرونا باعث شد تا مسائلی چون نابرابری آموزشی، افت کیفیت تحصیلی، کاهش همبستگی اجتماعی، تضعیف سلامت روانی و جسمانی در دانش آموزان اتفاق افتد.
اکرمی ادامه داد: اولویت اول آموزش و پرورش استان آموزش حضوری و باز کردن مدارس شبانه روزی با 18 هزار دانش آموز با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی است و اولویت بعدی پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی است چرا که آموزش حضوری بهترین نوع یادگیری برای این گروه می باشد و اولویت سوم، آموزش حضوری دروس عملی مهارت محور و هنرستان ها هستند.
وی در مورد واکسن دانش آموزان نیز گفت: وزیر بهداشت و درمان و همه مسوولان آموزش و پرورش در تلاش هستند که دانش‌آموزان زیر 18 سال برای سال تحصیلی جدید طی دو هفته آینده حتما واکسینه شوند.
اکرمی تاکید کرد: پیش دبستانی های دولتی و غیر دولتی هم در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند آموزش حضوری را برگزار کرده ولی در غیر این صورت آموزش ها به صورت غیر حضوری ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، مدارس و مراکز آموزشی از اسفند سال 98 تا کنون به دلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت دانش آموزان تعطیل شد و آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت. اما اکنون پس از گذشت حدود 19 ماه از آموزش مجازی، کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش به دلیل آثار روانی و اجتماعی آموزش مجازی، حضور دانش آموزان در مدارس را بسیار ضروری می دانند.
مجموع دانش آموزان آماده تحصیل در آذربایجان شرقی حدود 750 هزار نفر است که از این تعداد 155 هزار و 493 دانش آموز در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم، هیچ گونه امکان دسترسی به آموزش های مجازی از طریق تلفن همراه و رایانه را ندارند و نمی توانند به شبکه آموزش صدا و سیما نیز دسترسی پیدا کنند.
برچسب‌ها
مدارس آذربایجان شرقی بازگشایی مدارس طرح واکسیناسیون کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/425766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود