پیام آذری

آخرين مطالب

آذربایجان‌غربی، سرزمین دفاع مقدس 40 ساله مقالات

آذربایجان‌غربی، سرزمین دفاع مقدس 40 ساله
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- دفاع مقدس مردم در آذربایجان‌غربی علاوه بر هشت سال جنگ تحمیلی، پیش از آن نیز برقرار بود و پس از سال 1367 هم تاکنون ادامه داشت که نشانه آن، تقدیم 12 هزار شهید و 36 هزار جانباز و آزاده در مرزهای طولانی با رژیم بعث، معاندان نظام، گروهک های ضد انقلاب و گروهک های تروریستی بوده است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی سرزمینی که در دوران دفاع مقدس، سومین استان کشور از نظر تعداد شهدا را ثبت کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری این استان به عنوان سرزمین مجاهدت‌های خاموش نامگذاری شده و بیش از 40 سال درگیر مقابله با بدخواهان نظام بوده است.
فرزندان خطه آذربایجان غربی، دلاورمردانی هستند که در شمال غربی ترین نقطه کشور در مقابل هجمه دشمن ایستادگی کرده اند، فرزندان این خاک در عملیات‌های مهم مثل عملیات ثامن الائمه، فتح المبین، بیت‌المقدس، رمضان، والفجر، خیبر، بدر و کربلا مشارکت داشتند و سردارانی چون محمد بروجردی، مهدی زین‌الدین، ناصر کاظمی، علی قمی، حسن آبشناسان، احمد کاظمی، سعید قهاری، مهدی امینی، شهید طیاره، صیاد شیرازی، شهید علمی نیک، مهدی باکری، نورعلی شوشتری و شهید نسرین پور تقدیم دفاع از کشور کردند.
به تعبیر برخی از افراد، آذربایجان‌غربی مشهد شهدا بوده و راه شهادت در این استان بعد از گذشت چهار دهه همچنان باز است.
دارلک، آلواتان، سرو، حکی، دولتو، دوبره، بند، حاج عمران، کلاشینگ، آلان، بیتوش، زینو، ممی خلان، تنگه چومان، لولان و سیدکان به عنوان مناطق عملیاتی آذربایجان غربی هیچگاه رشادت‌ها و دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام و مرزداران را از یاد نخواهد برد.
وجه تمایز آذربایجان غربی، سرزمین مجاهدت‌های خاموش با سایر استان‌های کشور این بود که این استان با وجود ضدانقلاب و جولان آنها در شهرستان‌ها و روستاهای استان، تنها سه ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آنها مقابله کرده و سپس به استان‌های جنوبی در هشت سال دفاع مقدس اعزام نیرو داشته و همچنین با رژیم بعث عراق در مناطق مرزی این استان به مقابله پرداخته است.
وجود 230 کیلومتر جبهه جنگ با رژیم بعث عراق در آذربایجان غربی
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجان غربی گفت: 230 کیلومتر مرز مشترک استان با کشور عراق، در دوران دفاع مقدس به جبهه 230 کیلومتری جنگ در مقابله با زیاده خواهی های صدام تبدیل شده بود.
جلیل وحیدی افزود: آذربایجان‌غربی بیشترین درگیری را با ضدانقلاب در داخل داشت، پنج شهرستان و اغلب روستاهای این مناطق در دست ضدانقلاب بود.
وی افزود: منطقه عمومی حاج عمران و ارتفاعات تمرچین، محل وقوع عملیات‌های بزرگی چون والفجر 2، کربلای 2، کربلای 7، نصر 9 و حماسه سکانیان، ارتفاعات کلاشین در نزدیکی شهر اشنویه محل وقوع عملیات‌های مهم قادر، ارتفاعات مرزی بُلفَت – دوپازا در نزدیکی شهر سردشت و محل وقوع عملیات‌های مهمی چون نصر 5 و نصر 7 و اینکه جای جای استان آذربایجان غربی محل وقوع حوادث و حماسه‌های متعدد است.
آذربایجان‌غربی سومین استان با بیشترین شهید در کشور است
وحیدی با بیان اینکه آذربایجان غربی با 12 هزار شهید و 36 هزار جانباز و آزاده سومین رتبه کشوری از نظر تعداد شهدا را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی و نیز چندین سال بعد از اتمام جنگ تحمیلی باب شهادت هنوز در این منطقه باز است و شهدایی زیادی تقدیم انقلاب اسلامی می‌شود.
وی اضافه کرد: در این هشت سال حدود پنج عملیات برون مرزی در این منطقه انجام شد و چندین شهر مورد اصابت بمب‌های رژیم بعثی عراق قرار گرفت و حتی چند شهر نیز بمباران شیمیایی شد و هزاران نفر در این زمان جان خود را از دست‌داده یا اینکه با بمب‌های شیمیایی مسموم شدند.
وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی عراق از 31 شهریور 1359 شروع شد ولی آذربایجان غربی از سال 58 با گروهک‌های ضدانقلاب درگیر بوده و این درگیری تا به امروز ادامه دارد، گفت: این استان در چند جبهه با دشمن جنگیده است که یکی از آنها، جبهه‌های برون‌مرزی بوده و در کنار آن به مناطق عملیاتی در جنوب کشور نیروی اعزام می‌شد.
ایثارگران و شهدا مایه عزت و سربلندی کشور هستند
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌ جمعه ارومیه، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: شهدا و جانبازان هشت سال دفاع مقدس مایه عزت و سربلندی ایران و ملت ایران مدیون جانفشانی‌ها و تلاش‌های آنان هستند و باید یاد و خاطره آن‌ها زنده نگه داشته و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان جمهوری اسلامی جنگیدند و حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی را به دست دشمن ندادند، بنابراین این دوران برای ایران بزرگترین سرمایه است و باید این روحیه را حفظ کنیم.
وی بیان کرد: در بیشتر کشورهای دنیا مساله جنگ وجود داشته اما تفاوتی که مردم ایران با سایر کشورها دارد، مقدس بودن دفاع از کشور اسلامی در راستای دستورات الهی بود.
در عملیات‌ها به دور از هر گونه تفاوت ها، کنار هم می‌جنگیدیم
صمد عباسی از رزمندگان و پیشکسوتان ارومیه‌ای که در بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر مجروح شده، بیان کرد: در عملیات هیچ‌چیز بر رزمندگان غلبه نمی‌کرد همه ادیان و اقوام اعم از فارس، ترک، کرد، لر همه در کنار هم با عشق به دفاع از وطن می‌پرداختیم.
عباسی گفت: خون شهدا دارای حرمت و ارزش است و اگر حتی هزاران سال هم از این واقعه بگذرد از این حرمت کاسته نمی‌شود، از این‌سو همه آحاد جامعه وظیفه دارند حرمت خون شهدا را پاس بدارند.
دفاع مقدس ایستادگی در مقابل ظالمان جهان است
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیز در این باره گفت: نبرد ما با دشمن بعثی، جنگ نبود دفاع در مقابل ظلم جهان بود که به لطف خداوند متعال پیروز آن ملت بزرگ ایران بود.
سردار محمدتقی اوصانلو اظهار داشت: پیروزی و حفظ و بقای انقلاب مرهون خون شهیدان و از جان گذشتگی جانبازان وایثارگران عرصه دفاع وشهادت است.
وی بیان کرد: رزمندگان اسلام اکنون هم آرمانهای دفاع مقدس را همچنان ایام جنگ حفظ کرده و ادامه می‌دهند وهمان روحیه انقلابی را دارند.
به گزارش ایرنا، هر ساله از 31 شهریور به مدت یک هفته برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سراسر کشور برگزار می‌شود ولی مراسم گرامیداشت دلاورمردی های ایران در دوران 40 ساله گذشته، در طول سال در آذربایجان غربی تداوم دارد که البته آیین های تشییع شهدای گرانقدر پاسداری از مرزهای ایران اسلامی در طول مرز 967 کیلومتری این استان را نیز که همواره مورد هجمه و حمله ایادی استکبار جهانی قرار می گیرند، به این مراسم اضافه کرد.
برچسب‌ها
عملیات ثامن الائمه جنگ تحمیلی دفاع مقدس ایرنا آزادسازی خرمشهر ارومیه نور علی شوشتری ایران حسن آبشناسان انقلاب اسلامی ایران آذربایجان غربی مقام معظم رهبری ارتش جمهوری اسلامی ایران سرو هفته دفاع مقدس جمهوری اسلامی مهدی امینی فارس فتح المبین بیت المقدس
پروندهٔ خبری
چهلمین سال دفاع مقدس

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/427303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد

50 هکتار اراضی ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود

عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟