پیام آذری

آخرين مطالب

تضمین اشتغال با تقویت اقتصاد دانش‌بنیان مقالات

تضمین اشتغال با تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
  بزرگنمايي:

پیام آذری- اشتغالزایی و درآمد زایی بالا، سرمایه گذاری کم، سرعت در تولید و ایجاد شغل، نیاز به فضای فیزیکی کمتر، رقابت پذیری، فروش، صادرات، بازاریابی، کمک به اقتصاد خرد و کلان، تولیدات دانش بنیان و نانو انحصاری از جمله ویژگی های شرکت های دانش بنیان و تاثیرات آن در اقتصاد است که می توان به عنوان عوامل اقتصاد دانش بنیان نام برد که در دیگر صنایع بزرگ و کوچک نیاز به ملزومات بسیار بیشتری برای آغاز به فعالیت و رسیدن به فرآیند مستمر تولید دارد.  

بر این اساس با توسعه شرکت های دانش بنیان، فن آور، تولیدات نانو و های تک در آذربایجان شرقی، افق جدیدی برای سامان دهی اقتصادی و صنعتی استان باز شده است که نیاز به سرمایه گذاری کمتری نیز نسبت به صنایع دیگر دارد و از طرف دیگر موجب تقویت سرمایه گذاری و اقتصاد بومی منطقه می شود.  

تضمین اشتغال با تقویت اقتصاد دانش‌بنیان
عبدالرضا واعظی رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی

195 شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند/ 2.5 میلیون دلار صادرات توسط شرکت های دانش بنیان استان

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 386 واحد فن آور در این استان فعالیت می کنند که تاکنون از این تعداد 50 واحد یا شرکت مجوز دانش بنیان دریافت کرده اند که عمده آنها در زمینه های مکانیک، ساخت و تولید، الکترونیک و آی. تی فعالیت می کنند البته بقیه واحدهای فن آور پارک و فن آوری استان نیز در حال اخذ مجوز هستند.   

عبدالرضا واعظی گفت: البته استان در مجموع 195 شرکت دانش بنیان فعال دارد که سال گذشته موفق شدند 2.5 میلیون دلار صادرات در زمینه های تجهیزات مهندسی، صنعتی، آی. تی، مخازن، فیبرهای پلیمری و گیربکس خودروهای آتشنشانی انجام دهند، در حالیکه این میزان صادرات در یک سال قبل از آن و پیش از کرونا 9 میلیون دلار بود.   

وی افزود: تاکنون 10میلیارد تومان تسهیلات در 18 سال گذشته به شرکت های فن آور و دانش بنیان پرداخت شده است که از این تسهیلات 6 میلیارد تومان در چند سال اخیر حمایت شده است البته اعطای مکان، اعزام به نمایشگاه های مختلف و برگزاری دوره های آموزشی از دیگر حمایت هایی است از این شرکت ها انجام شده است.  

واعظی یادآور شد: سال گذشته شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان، به میزان 362 میلیارد و 198 میلیون و 200 هزار تومان گردش مالی داشتند و به میزان 190 میلیارد و 65 میلون و 540 هزار تومان محصولات فناور خود را به فروش رسانده اند.  سال گذشته شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان، به میزان 362 میلیارد و 198 میلیون و 200 هزار تومان گردش مالی داشتند و به میزان 190 میلیارد و 65 میلون و 540 هزار تومان محصولات فناور خود را به فروش رسانده اند.  

وی خاطر نشان کرد: شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برای حدود 2هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

تضمین اشتغال با تقویت اقتصاد دانش‌بنیان

100 شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی به خط تولید انبوه رسیده است

استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه جزو معدود استان‌هایی هستیم که 2 صندوق پژوهش و فناوری داریم، اظهار کرد: 100 شرکت دانش بنیان به خط تولید انبوه رسیده و 386 شرکت در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند.

 محمدرضا پورمحمدی با بیان اقدامات انجام شده برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان، گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 90 شرکت به 195 شرکت، شرکت‌های فن‌آور و نوآور از 350 به 580 و مراکز رشد و نوآوری از 11 مرکز به 24 مرکز افزایش یافته و در 11 شهرستان استان دفاتر نمایندگی پارک و علم و فناوری فعال است و در سه شهرستان دیگر نیز به زودی افتتاح می‌شود.

120میلیارد ریال تسهیلات به 46 شرکت دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی اعطا شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس نیز در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان، گفت: 120میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق پژوهش و فناوری ارس به 46 شرکت دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی اعطا شد.

محسن نریمان با اعلام اینکه صندوق پژوهش و فناوری ارس با سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی از سال 1398 تاسیس شده است،  افزود: این تسهیلات از منابع صندوق پژوهش و فناوری ارس، منابع خط اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی و نیز منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تخصیص و پرداخت شده است.

وی گفت: تسهیلات پرداختی به شرکت های دانش بنیان به منظور تامین سرمایه در گردش، خرید و نصب تجهیزات و تکمیل خط تولید، تولید نمونه محصول، تولید صنعتی محصول و لیزینگ بوده است.

نریمان ادامه داد: این صندوق همچنین ضمانت نامه های مختلفی را به ارزش بیش از 150میلیارد ریال برای 26 شرکت صادر کرده است. صندوق پژوهش و فن آوری ضمانت نامه های مختلفی را به ارزش بیش از 150 میلیارد ریال برای 26 شرکت صادر کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: صندوق پژوهش و فناوری ارس به عنوان اولین صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی و با اقدام اولیه سازمان منطقه آزاد ارس در سال 98 و با سرمایه گذاری 34 درصدی سازمان منطقه آزاد ارس، 15 درصد پارک علم و فناوری تبریز و 51 درصد سهام بخش خصوصی شامل شرکت های همگامان و تارلاامین ارس تاسیس شده است.

نریمان گفت: اکنون خدماتی از قبیل صدور انواع ضمانت‌نامه، ارایه‌ تسهیلات، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اخذ و اعطای کارگزاری‌ها، عاملیت و مدیریت منابع مالی توسط این صندوق به مشتریان ارایه می شود.

وی اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری ارس عاملیت مالی و کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی و عاملیت مالی پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی را برعهده دارد.  

نریمان گفت: در سال های اخیر با تاسیس مرکز رشد در منطقه آزاد ارس و صندوق پژوهش و فناوری ارس و نیز مرکز نوآوری ارس قدم های خوبی در مسیر اقتصاد دانش بنیان و تکمیل اکوسیستم دانش بنیان در این منطقه برداشته است.

وی ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری منطقه آزاد ارس در شهر جلفا و تبریز دارای دفتر بوده و شرکت های دانش بنیان و فناور منطقه و استان می توانند به منظور بهره مندی از خدمات صندوق به دفتر تبریز واقع در پارک علم و فناوری تبریز و دفتر جلفا واقع در مجتمع اداری مشاهیر آذربایجان مراجعه کنند.

صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خدمات رسانی می کند

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی نیز از آغاز خدمات‌رسانی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان خبر داد.

جعفر احمدی شالی افزود: صندوق پژوهش و فناوری استان وظیفه تأمین مالی زیست‌بوم فناوری، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری، ایجاد زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حوزه فناوری و نوآوری، تسریع فرآیند تبدیل ایده به ثروت و جلوگیری از بروکراسی و جبران عدم تمایل نهادهای مالی سنتی برای تأمین مالی حوزه‌های فناوری و نوآوری به دلیل ریسک بالا، اصلی‌ترین اهداف تاسیس این صندوق است.

وی اضافه کرد: جذب و هدایت منابع مالی، صدور انواع ضمانت‌نامه، ارائه‌ تسهیلات، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، همکاری با مؤسسات و نهادهای داخلی و خارجی، اخذ و اعطای کارگزاری‌ها، عاملیت و مدیریت منابع مالی، اجرای خدمات ارزیابی و نظارت و امکان‌سنجی طرح در کسب‌وکار، ارائه‌ی خدمات توسعه‌ی بازار و تجاری‌سازی و ایجاد توسعه و بهره‌برداری از ابزارهای تأمین مالی از خدمات قابل‌ ارایه در این صندوق است.

احمدی شالی اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی در سال جاری بر اساس ماده 100 برنامه سوم توسعه و پس‌ از آن در راستای برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور و ماده 44 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با مشارکت 40 درصدی بخش دولتی و 60 درصدی بخش خصوصی، رسماً فعالیت خود را پس از اخذ مجوز از دبیرخانه کارگروه صندوق و پژوهش و فناوری رسمی از اول شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه این صندوق با ارائه‌ خدمات تأمین مالی برای شرکت‌های نوپا، فناور، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال تسهیل در فعالیت‌های پژوهشی علمی و فناورانه است، گفت: به متقاضیان، تسهیلات متنوعی از جمله نمونه‌سازی، قبل از تولید صنعت، سرمایه در گردش، لیزینگ و استصناع(قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین قرارداد در مقابل مبلغی معین ساخت، تحویل کالا و طرح مشخصی را نسبت به طرف دیگر بر عهده می گیرد)  و تأمین محل کار پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این صندوق عاملیت و کارگزاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و سایر نهادها و سازمان‌ها را بر عهده خواهد داشت و دوره‌های آموزشی، توانمندسازی، توسعه بازار و مشاوره برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از جمله ماموریت‌های این صندوق است.

احمدی شالی گفت: سرمایه‌ ثبتی صندوق پژوهش و فناوری  100 میلیارد ریال است که برابر مقررات صندوق نوآوری و شکوفایی 6 تا 12 برابر مقدار تادیه شده آن، خط اعتباری تخصیص خواهد یافت. سرمایه‌ ثبتی صندوق پژوهش و فناوری  100 میلیارد ریال است که برابر مقررات صندوق نوآوری و شکوفایی 6 تا 12 برابر مقدار تادیه شده آن، خط اعتباری تخصیص خواهد یافت.

تضمین اشتغال با تقویت اقتصاد دانش‌بنیان

قطعات تحریمی مخابراتی توسط شرکت دانش بنیان در تبریز تولید می شود 

مهندسان و متخصصان یک شرکت دانش بنیان در تبریز با تکیه بر دانش و توان بومی و داخلی تعدادی از قطعات تحریمی مخابراتی را تولید و به بازار عرضه می کنند.

این شرکت دانش بنیان که در حوزه فنی، مهندسی و مخابراتی فعالیت می کند، تولید تجهیزات کنترل صنعتی و مخابراتی را جزو فعالیت های خود قرار داده و تاکنون به موفقیت های خوبی دست یافته است به گونه ای تولیدات این شرکت افزون بر 50 درصد ارزش افزوده دارد و از خروج ارز کشور جلوگیری می کند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،  اظهار داشت: یکی از فعالیت های عمده این شرکت تولید قطعات تحریمی است  که 6 محصول برای اولین بار در کشور توسط متخصصان ما تولید شده است که از جمله آنها می توان به تسترها و کانورتورهای فیبر نوری در زمینه مخابرات و سیستم های هوشمند سنجش تراکم خاک در زمینه عمران اشاره کرد.

غلامرضا چمن خواه با بیان اینکه محصولات این شرکت با تکیه بر دانش و توان داخلی تولید می شود، گفت: این شرکت تعداد هشت نوع محصول فناورانه تولید می کند که تعدادی از این محصولات تولیدی در بازار موجود بوده و تعدادی از آنها نیز در مرحله بازاریابی هستند و به تدریج وارد چرخه فروش می شوند.

وی ادامه داد: تعداد پنج مورد از تولیدات ما در زمینه مخابرات شامل مودم های فیبر نوری، مدیا کانورتور فیبرنوری و تسترهای فیبر نوری و سایر اقلام بوده و  یک مورد نیز در زمینه کنترل اتوماسیون صنعتی، یک مورد عمرانی و یک مورد نیز تجهیزات مهندسی پزشکی را شامل می شود.

چمن خواه اضافه کرد: این قطعات تولیدی به ازای هر دستگاه  50 درصد مبلغ فروش، ارزش افزوده دارند و به لحاظ فناورانه از خروج ارز هنگفت از کشور جلوگیری می کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی شرکت دانش بنیان ما در حوزه صادرات فعالیتی ندارد، یادآور شد: اما تعدادی از قطعات تولیدی جهت بازاریابی به عنوان نمونه به کشور دوست و همسایه ترکیه ارسال شده است.

چمن خواه با اشاره به اینکه شرکت دانش بنیان تحت مدیریتش 12 سال قبل تاسیس شده و متخصصان آن در حوزه مخابرات، برق، کامپیوتر، مکانیک، علوم انسانی، زبان و حسابداری فعالیت می کنند،  با اظهار تاسف و انتقاد از مشکلات گمرکی پیرامون محصولات این بخش، گفت: روند بسیار پیچیده ترخیص کالا از گمرک به شدت ما را اذیت و آزار می کند و مسئولان کشوری باید در این رابطه اقدامات عاجل انجام دهند.

وی توضیح داد: مواد اولیه مورد نیاز صنایع فناورانه مدت ها و تا سه ماه در گمرک معطل می ماند و با وجودی که مجوز شرکت دانش بنیان داریم و این مواد اولیه برای تولید قطعه صنعتی نیاز است، اما متاسفانه مدت های مدید در گمرک خاک می خورد و بدون هیچ دلیلی اجازه ترخیص به آنها داده نمی شود.

چمن خواه، مشکل بیمه و مالیات را یکی دیگر از چالش ها و مشکلات پیش روی شرکت های دانش بنیان بیان و اضافه کرد: هزینه های بیمه و مالیات برای ما کمرشکن است؛  سازمان تامین اجتماعی بیمه کارکنان را دریافت می کند و علاوه بر آن 16.7درصد مبلغ پروژه را از ما به عنوان بیمه دریافت می کند.

به گفته وی سود شرکت های دانش بنیان در کل پروژه ها 15 تا 20 درصد است که 16.7 درصد آن به عنوان مفاصا حساب گرفته می شود و این موضوع برای یک شرکت دانش بنیان که خدمات فنی و مهندسی ارائه می دهد، بسیار زیانبار است.

این فعال و کارآفرین عرصه اقتصاد مقاومتی از مدیران، مسئولان و تصمیم گیران حوزه های اقتصادی درخواست کرد تا برای توسعه این حوزه در کشور و کمک به صادرات محصولات مربوطه در سریع ترین زمان نسبت به رفع موانع و مشکلات وارد میدان شوند.

تولید رزین های کروماتوگرافی در تبریز توسط شرکت دانش بنیان 

متخصصان جوان یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری تبریز با تولید رزین‌های کروماتوگرافی گام مهمی برای خودکفایی در تامین مواد اولیه خالص‌سازی داروها برداشتند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده این محصول در گفت وگویی اظهار کرد: تولید رزین های کروماتوگرافی پیش از این صدرصد در انحصار امریکا و کشورهای اروپایی بود که متخصصان ما توانستند این محصول استراتژیک را از انحصار درآورند.

کروماتوگرافی(به انگلیسی: Chromatography) یا سَوانِگاری،  روشی است در علم شیمی که برای جداسازی اجزای یک مخلوط با عبور دادن یک فاز متحرک از روی یک فاز ساکن مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر فرهادی مهم ترین کاربرد رزین ها را در صنایع بیوتکنولوژی برای خالص سازی داروهای بیوتکنولوژی اعلام کرد و گفت: این مواد همچنین در تولید داروهای بیماری های صعب العلاج کاربرد داشته و نیز یکی از مواد اولیه تولید واکسن کرونا است.

وی نیاز کشور به این محصول را بیش از هزار لیتر در سال اعلام و خاطرنشان کرد: این شرکت دانش بنیان قصد دارد با راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی نیمی از نیاز کشور به این مواد را تامین کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان مزایای محصول تولیدی این شرکت را کاهش 50 درصدی قیمت و جلوگیری از خروج ارز، قابل رقابت با محصولات خارجی و در دسترس بودن و دانش فنی بالا اعلام کرد و گفت: هر لیتر رزین کروماتوگرافی بین 10 تا 200 میلیون تومان هزینه دارد که با تولید آن در داخل و کاهش 50 درصدی قیمت،  صرفه جویی ارزی فراوانی برای کشور به ارمغان می آورد. هر لیتر رزین کروماتوگرافی بین 10 تا 200 میلیون تومان هزینه دارد که با تولید آن در داخل و کاهش 50 درصدی قیمت،  صرفه جویی ارزی فراوانی برای کشور به ارمغان می آورد.

فرهادی محصولات تولیدی این شرکت را حاصل فعالیت یک تیم متخصص دانست و افزود:  این شرکت تاکنون 40 نوع رزین را در گریدهای نیمه صنعتی تولید و تجاری سازی کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/431345/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوستی های هالیوودی که هر کدام به دلایلی به پایان رسیدند

تغییر چهره «زهرا زن اوس موسی» سریال پایتخت 3 بعد 11 سال

مصرف 20 هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

تکذیب خبر جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی

ببینید | اولین تصاویر از تبریز پس از ادعای حمله به تاسیسات انرژی

شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم