پیام آذری

آخرين مطالب

مراغه شهربرج مقبره‌های تاریخی/بی‌توجهی به اماکن تاریخی ادامه دارد فرهنگي

مراغه شهربرج مقبره‌های تاریخی/بی‌توجهی به اماکن تاریخی ادامه دارد
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- آناهیتا رحیمی؛ مراغه، شهر برج مقبره‌های تاریخی است که هر کدام نمودی از معماری اصیل و شگفت انگیز ایرانی است که به دوره ایلخانی و پیش از آن بازمی‌گردد اما متأسفانه برخی از این برج مقبره‌ها بر اثر گذشت زمان، رنگ نیستی بر خود دیده‌اند.
پژوهشگران تاریخ از وجود 9 مقبره تاریخی در این شهر یاد می‌کنند که در طول تاریخ از بین رفته‌اند و حالا شهر برج مقبره‌های تاریخی، تنها 4 برج مقبره را در آغوش گرفته است که علاوه بر گذر زمان، ساخت و سازهای انجام گرفته در اطراف این مقبره‌ها، آنها را بیشتر تهدید می‌کند.
ثبت ملی گنبدهای تاریخی شهر مراغه
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، با اشاره به ثبت ملی گنبدهای موجود در شهرستان مراغه به خبرنگار مهر گفت: گنبد سرخ مراغه در سال 546 هجری قمری، گنبد مدور در سال 568 هجری قمری، گنبد کبود در سال 670 هجری قمری و گنبد غفاریه نیز در سال 723 هجری قمری بنا شده‌اند.
احمد حمزه زاده ادامه داد: گنبد غفاریه در نهم مرداد ماه 1312، گنبد سرخ در پانزدهم دی ماه 1310، گنبد کبود در پانزدهم دی ماه 1310 و گنبد مدور مراغه نیز در پانزدهم دی ماه 1310 به ثبت ملی رسیده است.

پیام آذری

وی افزود: گنبد سرخ مراغه و یا گنبد قرمز در بخش غربی شهر واقع شده و از قدیمی‌ترین گنبدهای موجود تاریخی به شمار می‌رود. گنبد مدور نیز با معماری خاص ایلخانی از بناهای تاریخی در این شهر است که در دوره سلجوقیان بنا شده است.
حمزه زاده گفت: گنبد کبود و یا مقبره مادر هلاکوخان از زیباترین بناهای تاریخی در مرکز شهر تاریخی مراغه است.
وی افزود: از دیگر مقبره‌های پا بر جا در این شهر، می‌توان به گنبد غفاریه اشاره کرد که از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در این خطه نیز به شمار می‌رود.
معرفی شهر مراغه با رویکرد جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی توضیح داد: تخطی در مجوز ساخت و ساز یک پروژه خدماتی و تجاری در اطراف گنبد کبود مراغه که فعالیت آن از دهه 80 آغاز شده است، به شورای فنی وزارت خانه ابلاغ شده و تا رعایت تمامی مسائل، پروژه متوقف خواهد شد.
وی افزود: اخیراً تمامی موارد رعایت برای تکمیل این پروژه در اطراف گنبد کبود، رعایت شده است و با توجه به اینکه به کارگیری نمای کامپوزیت در اطراف بافت تاریخی نباید انجام پذیرد، شرکت مجری اقدام به حذف آن کرده و در حال ساخت نمای آجری است.
حمزه زاده به رویداد سازی شهر مراغه اشاره کرده و گفت: در حال حاضر شهرستان مراغه به عناوین مختلفی در تمامی رویدادها معرفی می‌شود که حتی با برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در شهر توریستی وان، استان آذربایجان شرقی با رویکرد معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر مراغه و معرفی طبیعت گردی کلیبر با استقبال خوبی مواجه شده است.
نابودی برج مقبره‌های تاریخی شهر مراغه بر اثر گذشت زمان
یک محقق و نویسنده تاریخ مراغه در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: گنبدهای تاریخی و یا برج مقبره‌های تاریخی مراغه، از حیث شاخصه‌های معماری، شهرت جهانی دارد و بیشتر مقالات علمی پژوهشی منتشر شده درخصوص گنبدهای مراغه در ارتباط با نوع معماری در جداره‌های بیرونی برج مقبره‌هاست.
اصغر محمدزاده ادامه داد: در طول تاریخ، برج مقبره‌های متعددی در شهر مراغه وجود داشته است که برخی از آنها در گذر زمان، رنگ نیستی بر خود دیده‌اند؛ چنانچه هندوشاه نخجوانی به یک جریان تاریخی اشاره کرده‌اند که به هنگام دفن بیست و نهمین خلیفه عباسی در حیاط یک مدرسه، 5 گنبد وجود داشته اما در حال حاضر دو گنبد در محل مورد اشاره باقی مانده است.
وی افزود: ابن فوطی نیز به دفن حمید الدین بغدادی در مراغه اشاره نموده و از گنبد ترکان یاد می‌کند که مدفن وی در جوار این گنبد بوده است.
محمدزاده بیان کرد: شمار دقیق برج مقبره‌های تاریخی شهر مراغه به استناد منابع مختلف، 9 برج مقبره بوده است که تا به امروز، 5 برج مقبره از بین رفته و در حال حاضر، فقط 4 برج مقبره باقی در شهر مراغه باقی مانده است.
این محقق و نویسنده تاریخ مراغه توضیح داد: در میان مشهورترین برج مقبره‌های موجود در مراغه می‌توان به گنبد قزل ارسلان مراغه و گوی برج اشاره نمود که طی 80 سال گذشته از بین رفته است.

پیام آذری

محمدزاده گفت: در این میان، 4 برج مقبره بر اساس تقدم زمانی ساخت، گنبد سرخ، گنبد مدور، گنبد کبود و گنبد غفاریه است که گنبد سرخ، کبود و مدور در دوران اتابکان سلجوقی و گنبد غفاریه نیز در دوره ایلخانی بنا شده‌اند.
گنبد سرخ، شاخص‌ترین برج در دنیاست
وی ادامه داد: گنبد سرخ بر اساس کتیبه‌ای که در ورودی بنا وجود دارد در سال 542 هجری قمری به فرمان عبدالعزیز بن محمود بن سعد بنا شده است و به دلیل اینکه این گنبد، آغاز یک سیاق معماری است به عنوان شاخص‌ترین برج در دنیا شناخته می‌شود که محمد کریم پیرنیا در کتاب معماری ایرانی نیز از این گنبد به عنوان نقطه آغاز مکتب معماری آذری یاد کرده است.
این محقق و نویسنده تاریخ مراغه افزود: در مکتب معماری آذری، برای اولین بار به تلفیق کاشی و آجر در تزئینات بنا اشاره شده است که گنبد سرخ نیز از این شاخصه برخوردار بوده و برای اولین بار، سیاق معماری از تلفیق کاشی و آجر از این بنا آغاز شده است.
محمدزاده گفت: گنبد مدور در سال 563 هجری قمری به صورت مدور بنا شده است که جداره بیرونی آن، غیر از سردر بیرونی که به صورت مکعبی است، ساده بوده و سردر ورودی با تزئینات معماری قابل توجهی آراسته شده است.
وی ادامه داد: گنبد کبود در سال 593 هجری قمری به استناد کتیبه سردر ورودی بنا، در 10 متری گنبد مدور بنا شده است که از حیث تزئینات معماری جداره بیرونی و تنوع اشکال هندسی ترکیب هنرمندانه‌ای از علوم ریاضی و هنر را به نمایش گذاشته است به گونه‌ای که فراکتال‌های هندسی بی نهایت گرایی در اشکال مختلف چند ضلعی بیانگر نمود این ترکیب هنر و علم است.
محمدزاده توضیح داد: این بنا به استناد کتیبه کوچکی که سردر آن وجود دارد توسط احمد محمد بنا شده است و در داخل این بنا، آیات 26 و 27 سوره مبارکه الرحمن بر روی کتیبه گچ بری منقوش شده است. این بنا در گذشته‌های نه چندان دور، به گنبد مادر هلاکوخان مشهور بوده است اما بر اساس تواریخ مندرج در کتیبه‌های این گنبد، این نظریه در حد یک صحبت عامیانه تلقی شده است و این بنا قبل از احاطه مغول در این شهر بنا شده است.
وی افزود: در این بنا هنر کاشی کاری جلوه خاصی به بنا داده است طوری که کاشی‌های فیروزه‌ای به صورت اشکال مختلف همراه آجر، در تزئینات بیرونی این بنا به کار رفته است.
وجود سردابه و شبستان بالایی در مقبره‌ها
این محقق و نویسنده تاریخ مراغه بیان کرد: گنبد غفاریه در زمره گنبدهای پابرجا در شهر مراغه است که بین سال‌های 716 تا 737 هجری قمری در دوره ایلخانان مغول بنا شده است.
وی ادامه داد: در قرابت این گنبد، مدرسه‌ای به نام غفاریه وجود داشت که در اواخر دوره ایلخانی بنا شده بود و به همین دلیل این گنبد به گنبد غفاریه مشهور شده است.
محمدزاده افزود: یکی از شاخصه‌های معماری در تزئینات بیرونی این بنا، استفاده از کاشی لعاب پران بوده است که در گره‌های هندسی و نقوش مختلف، به صورت ریز و جزئی به کار گرفته شده است. کاشی لعاب پران در دوره ایلخانی ابداع شده و گنبد غفاریه به عنوان نمونه منحصربه فرد، نمایشگاهی از این هنر و ابداع ایلخانان مغول به شمار می‌آید.

پیام آذری

وی ادامه داد: گنبد غفاریه در کنار رودخانه صافی قرار گرفته و شکل هندسی این گنبد، به صورت مکعب مربع است که در دوره ایلخانی و به فرمانی ابوسعید ایلخانی بنا شده است.
این محقق و نویسنده تاریخ مراغه بیان کرد: از اشتراکات معماری در میان برج مقبره‌هایی که در قلمرو تاریخی ایران مغول و اتابکان وجود دارد، می‌توان به سردابه و اتاق یا شبستان بالایی اشاره کرد که در تمام برج مقبره‌های مراغه، نمود یافته است.
محمد زاده افزود: گنبدهای مراغه در سال 1310 توسط آندره گدار (باستان شناس فرانسوی) ثبت ملی شده است و گنبدهای مراغه را در یک کتاب پژوهشی به زبان فرانسه بازشناسی نموده‌اند.
شهر مراغه شهر گنبدهای تاریخی است
یک پژوهشگر تاریخ نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: مراغه شهر گنبدهای تاریخی است که مربوط به دوره ایلخانی و قبل تر مشهور هستند اما در واقع، این گنبدها قدیمی‌تر از دوره ایلخانی است.
مراغه شهر گنبدهای تاریخی است که مربوط به دوره ایلخانی و قبل تر مشهور هستند
کریم میمنت نژاد ادامه داد: این بناها کارکردهای نجومی و تقویمی داشته‌اند و در گذشته‌ها برای مطلع شدن از روز و تاریخ، از طریق هندسه و معماری، برج‌هایی مدون را ایجاد می‌کردند.
وی افزود: چنین گنبدهایی در جای جای ایران وجود دارد و در حال حاضر شهر مراغه نیز توانسته است چندین گنبد را حفظ کند.

پیام آذری

میمنت نژاد بیان کرد: با توجه به اینکه نوع کارکرد این گنبدها در طول زمان تغییر یافته است در برخی از موارد، عناوین گنبدها نیز در طول زمان تغییر یافته و حتی افرادی نیز در این محل‌ها مدفون شده‌اند.
این پژوهشگر تاریخ در پایان گفت: قدمت گنبدهای شهر مراغه بسیار قدیمی است و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌اند و علاوه بر نصب کتیبه، حالت مقبره و مزار نیز به خود گرفته‌اند.
کد خبر 5318017

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/432625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف دو پراید در جاده اهر- مشگین شهر

مرگ تلخ دو مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه

امروز با سعدی: ما تماشاکنان بستانیم

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

علاقه جدی آژاکس: ژاوی گزینه اول ماست!

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد