پیام آذری

آخرين مطالب

روند کاهشی شاخص‌های نیروی کار اردبیل در تابستان 1400/ نرخ بیکاری اردبیل در چه جایگاهی است؟ اقتصادي

روند کاهشی شاخص‌های نیروی کار اردبیل در تابستان 1400/ نرخ بیکاری اردبیل در چه جایگاهی است؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


خبرگزاری فارس- اردبیل|مهران عقلمند: مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از نیروی کار در تابستان سال 1400 را منتشر کرده و نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری و نسبت اشتغال در آن به طور تفکیک شده مشخص شده است.
براساس نتایج به دست آمده، جمعیت افراد 15 ساله و بیش‌تر کل کشور در تابستان 1400 با افزایش 709 هزار و 119 نفری نسبت به فصل مشابه در سال 99 به رقم 62 میلیون و 976 هزار و 422 نفر رسیده است.
رتبه 4 اردبیل در نرخ مشارکت اقتصادی
نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 15 ساله و بیشتر کل کشور در تابستان سال 1400، 41.1 درصد و به تعداد 25 میلیون و 901 هزار و 66 نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال 99 به میزان 0.7 درصد کاهش یافته است.
بر اساس این آمار بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی با 48.5 درصد مربوط به استان یزد و پایین‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 33.4 درصد است.
استان اردبیل نیز با نرخ مشارکت اقتصادی 45.8 درصدی در رتبه 4 کشور قرار دارد. نرخ مشارکت اقتصادی استان اردبیل در تابستان سال 99، 46.6 درصد بوده که این امر نشان از کاهش 0.8 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی استان اردبیل در تابستان سال 1400 داشته است.

پیام آذری

کاهش نسبت اشتغال استان اردبیل
بررسی نسبت اشتغال جمعیت 15 ساله و بیش‌تر کشور نشان می‌دهد که 37.2 درصد به تعداد 23 میلیون و 404 هزار و 980 نفر از کل جمعیت فعال کشور شاغل بوده‌اند که نسبت به فصل مشابه سال 99 به میزان 0.6 درصد کاهش داشته است.
بر اساس آمار به دست آمده استان اردبیل با نسبت اشتغال 42.9 درصدی در رتبه دوم از این حیث قرار دارد. اما این شاخص در استان اردبیل نسبت به فصل مشابه سال 99 کاهش 0.5 درصدی داشته است و استان سیستان و بلوچستان با 29.7 درصد کمترین نسبت اشتغال را دارد.
رتبه 29 اردبیل در نرخ بیکاری تابستان 1400
وضعیت نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر کل کشور نشان‌ می‌دهد که در تابستان سال 1400 با افزایش 0.1 درصدی نسبت به فصل مشابه سال 99 به میزان 9.6 درصد رسیده که طبق این آمار تعداد 2 میلیون و 496 هزار و 86 نفر از تعداد کل جمعیت فعال کشور بیکار بوده‌اند.
بالاترین نرخ بیکاری با 18.2 درصد مربوط به استان هرمزگان و پایین‌ترین نرخ بیکاری نیز مربوط به استان قزوین با 6.2 درصد بوده و استان اردبیل نیز با 6.4 درصد در رتبه 29 قرار دارد. این در حالیست که نرخ بیکاری استان اردبیل در تابستان سال گذشته، 6.9 درصد بوده است به عبارتی نرخ بیکاری استان اردبیل نسبت به فصل مشابه سال گذشته 0.3 درصد کاهش یافته است.
طبق آمار منتشر شده سهم اشتغال کشور در بخش کشاورزی 17.4 درصد، بخش خدمات 48.8 درصد و بخش صنعت 33.8 درصد بوده است.

پیام آذری

کاهش نرخ بیکاری در سطح جامعه ملموس نیست
یکی از شهروندان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل بیان کرد: کاهش نرخ بیکاری استان اردبیل در تابستان سال جاری در سطح جامعه ملموس نبوده، در حالی‌که شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل سبب بیکاری بسیاری از افراد شده و از این رو کاهش نرخ بیکاری در چنین وضعیتی دور از انتظار بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و مشکلاتی که به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشور و هم چنین فشار مضاعف اقتصادی وارد شده به جامعه و تعطیلی برخی از اصناف و مشاغل در اثر شیوع ویروس کرونا در جامعه ارایه آماری که نشان از کاهش نرخ بیکاری در چنین وضعیتی باشد دور از انتظار بوده و به هیچ عنوان در بطن جامعه ملموس نیست و همین امر سبب تعجب اذهان عمومی در خصوص آمار اعلامی شده و سوال بزرگی را در خصوص چگونگی اعلام این آمار ایجاد کرده است.
اما از طرفی باید توجه کرد که در این آمار هر سه شاخص نیروی کار استان اردبیل در تابستان سال جاری روند کاهشی داشته است و به همین دلیل برای تحلیل کارشناسی موضوع برای اطلاع دقیق ازنحوه محاسبه نرخ بیکاری اعلامی در این آمار به سراغ یکی از کارشناسان اقتصادی استان اردبیل رفتیم.
کاهش نرخ بیکاری ناشی از ایجاد اشتغال نیست
محمد حسن زاده، عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص سوال موجود در خصوص نرخ بیکاری اعلامی از سوی مرکز آمار ایران اظهار کرد: برای درک صحیح موضوع و اطلاع دقیق از نحوه آمار اعلامی در این گزارش بهتر است در ابتدا با تعاریف هم چون نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال و نرخ بیکاری اعلامی آشنایی داشته باشیم.
وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) عبارتست‌از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، به عبارت ساده‌تر نرخ مشارکت اقتصادی به ما نشان می‌دهد که چه درصدی از جمعیت مشمول سن کاری از نظر اقتصادی فعال هستند یعنی چه تعداد از افرادی که می‌توانند کار کنند واقعا مشغول به کارند و یا حداقل به دنبال کار هستند، از طرف دیگر با توجه به این آمار می‌توان نرخ بیکاری را نیز به دست آورد یعنی نرخ مشارکت اقتصادی به ما نشان می‌دهد که چه درصدی از نیروی کار بیکار بوده یا به صورت فعالانه به دنبال کار هستند
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای درک بهتر این موضوع فرض کنید در منطقه ای هستید که در آن تعداد 10 میلیون نفر واجد شرایط سنی کار وجود دارد و 5 میلیون نفر در حال حاضر مشغول کار بوده و 500 هزار نفر دیگر نیز به صورت فعالانه به دنبال کار باشند در این صورت مجموعا 5.5 میلیون نفر فعال اقتصادی در چنین جامعه‌ای وجود خواهد داشت که در این شرایط نرخ مشارکت اقتصادی برابر با 55 درصد خواهد بود و در کنار آن نرخ بیکاری نیز 5 درصد است که شامل همان 500 هزار نفر جویای کار است.

پیام آذری

حسن زاده بیان کرد: حال با توجه به تعاریف بالا وقتی به آمار موجود در گزارش مرکز آمار ایران دقت کنیم متوجه می شویم که نرخ مشارکت اقتصادی در استان اردبیل در تابستان سال 1400 نسبت به فصل مشابه سال گذشته با کاهش رو به رو بوده و طبق تعریف بیان شده پس تعداد افرادی که در جستجوی شغل بوده اند کاهش یافته است.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تشریح کرد: در کنار آن نسبت اشتغال استان اردبیل نیز در این فصل از سال نسبت به تابستان سال گذشته کاهش داشته و علاوه برآن که نرخ بیکاری استان در همین بازه با کاهش 0.3 درصدی نسبت به سال گذشته رو برو بوده است.
وی تشریح کرد: آمار اعلامی نشانگر آن است که با توجه به کاهش همزمان نسبت اشتغال و نرخ بیکاری در استان، کاهش نرخ بیکاری به سبب ایجاد اشتغال جدید نبوده و در واقع نرخ بیکاری به دلیل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در جامعه اتفاق افتاده است که این موضوع یک امر طبیعی است و در صورت کاهش نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری نیز به طبع کاهش خواهد یافت.
کاهش نرخ بیکاری نشان دهنده رونق کسب و کار جامعه نیست
فریبرز دهقان، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان اردبیل اظهار کرد: آمارگیری از نیروی کار مشتی از جامعه بوده و حدود 1 درصد جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس به تناسب تعداد نمونه‌ها به کل استان یا کشور تعمیم داده می‌شود.
وی افزود: طبق آمار موجود در تابستان سال 1400 شاهد کاهش تعداد جمعیت فعال جامعه نسبت به فصل مشابه سال گذشته بوده ایم. یکی از مهم‌ترین دلایل آن شیوع بیماری کرونا در جامعه بوده که سبب تعطیلی برخی از کسب و کارها و بیکاری افراد شده و از این رو تاثیر زیادی بر روی نیروی کار در سطح جامعه داشته است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ادامه داد: اما همانطور که از تعریف نرخ مشارکت اقتصادی مشخص است، این شاخص شامل جمعیت فعال جامعه (افراد شاغل یا بیکار در جستجوی کار) می‌شود و از این‌رو افراد بیکاری که حتی به دنبال شغل نباشند در این بخش قرار نمی‌گیرند و در بخش جمعیت غیرفعال جامعه دسته بندی می‌شوند.
دهقان بیان کرد: از همین‌رو پایین آمدن نرخ بیکاری نشان‌دهنده رونق کسب و کار جامعه و رشد و توسعه در آن نیست و در تجزیه و تحلیل نیروی کار چند مورد اساسی هم‌چون نرخ بیکاری، نرخ اشتغال، جمعیت 15 ساله و بیشتر، جمعیت فعال و نرخ بیکاری 18 تا 35 ساله و ... مورد بررسی قرار می‌گیرند و در کنار آنها اشتغال ناقص نیز جزو شاخص‌های مهم بوده و طبق آن افرادی که در هفته کمتر از 24 ساعت کار می‌کنند در این بخش قرار می‌گیرند و به‌همین دلیل صرف توجه کردن به نرخ بیکاری امری غیر کارشناسی بوده و باید تمامی شاخص‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری و نسبت اشتغال استان اردبیل در تابستان سال 1400 نسبت به تابستان سال 99 کاهش یافته است و گرچه در سالهای اخیر اقداماتی در راستای توسعه اشتغال در استان اردبیل انجام یافته اما طبق گفته کارشناسان و آمار موجود، کاهش نرخ بیکاری به سبب ایجاد اشتغال نبوده است.
با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کنونی کشور و استان اردبیل ایجاد اشتغال بوده از این‌رو مسؤولان باید با اتخاذ تدابیر عملی‌تر نسبت به رفع معضل بیکاری در استان گام‌های محکم‌تری بردارند، امید است که مسؤولان استان اردبیل در سال جدید «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» با انجام اقدامات مناسب، عملیاتی‌تر و قابل لمس در سطح جامعه نسبت به کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در استان اهتمام بیشتری داشته و در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ‌التحصیلان استان اردبیل گام‌های اساسی بردارند.
انتهای پیام/3463/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/434115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی «بهبود فریبا» سریال پایتخت از تیپ و چهره جدیدش در 50 سالگی

تازه‌ترین اخبار از مناطق سیل‌زده بلوچستان/ برق وصل شد

زرآباد زیر آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

امحای 113 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف دو پراید در جاده اهر- مشگین شهر

مرگ تلخ دو مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه

امروز با سعدی: ما تماشاکنان بستانیم

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

علاقه جدی آژاکس: ژاوی گزینه اول ماست!

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم