پیام آذری

آخرين مطالب

سیب های جاده ای! اقتصادي

سیب های جاده ای!
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان غربی سیب آذربایجان غربی یکی از محصولات منحصر به فرد استان است اما سالانه مقدار قابل توجهی از این محصول به عنوان سیب صنعتی یا زیر درختی کنار گذاشته می شود تا خوراک صنایع تبدیلی شود.

این سیب ها که به سیب های جاده ای نیز معروفند سالیان سال بدلیل نبود مدیریت کافی یا مقابل مراکز خرید تضمینی و کارخانجات تلنبار می شوند یا گاه با قهر کشاورز در کنار جاده ها رها... 
محصولی که همه ساله در فصل برداشت محصول، وعده خرید تضمینی و مدیریت ان رامی دهند اما هر سال دریغ از پارسال! 
داستان پرتکرار سیب استان امسال نیز ادامه دارد و باغداران با کامیونهای پر از سیب صنعتی روزها مقابل مراکز خرید به صف ایستاده اند و گویا وعده های پوچ تمامی ندارد. 
یکی از باغداران ارومیه که در صف فروش محصول سیب خود مقابل مرکز خرید تضمینی منتظر تعیین تکلیف است به ایسنا گفت: دو روز است که با کامیونی پر از سیب زیر درختی مقابل مرکز خرید منتظر هستم این انصاف نیست باغدار اینقدر اذیت شود نمیدانم کی این وعده های پوچ پایان می یابد و مسئولین فکری به حال ما باغداران می کنند. 
باغداری دیگر در صف نیز گفت: این داستان تکراری هرسال تکرار می شود مگر کشاورز چقدر درآمد دارد که بر سر مال می زنند و یا قیمت ارزان پیشنهاد می دهند یا روزها معطل فروش محصول خود مقابل مراکز خرید تضمینی می شویم.
حتی آخرین کیلو از سیب صنعتی نیز خریداری می شود
اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ،در جلسه خرید تضمینی سیب صنعتی آذربایجان غربی با درخواست از باغداران برای عدم تشکیل صف و تجمع در جلوی درب کارخانجات و مراکز خرید سیب صنعتی استان و تحویل محصول به صورت تدریجی گفت : دولت متعهد به خرید این محصول تا آخرین موجودی است.
وی با بیان اینکه امسال بیش از یک میلیون و 270 هزار تُن سیب در سطح آذربایجان غربی تولید شده است، گفت: بیش از 350 هزار تُن ، معادل یک چهارم از این میزان تولید به علت تغییر شرایط آب و هوایی و گرم شدن دما ریزش کرده است.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته خرید سیب زیر درختی درجه سه با قیمت بسیار پایین توسط کارخانجات مهمترین مشکل باغداران آذربایجان غربی بود که امسال دولت در راستای حمایت و تکریم زحمات کشاورزان و همچنین جلوگیری از کاهش واسطه ها در عرضه خرید و فروش محصولات کشاورزی با خرید تضمینی برای رفع این مشکل اقدام کرده است.
محدودیت مراکز خرید تضمینی
کرامتی با بیان اینکه از اوایل مهرماه کار خرید تضمینی سیب صنعتی در استان آغاز شده است، گفت: به دلیل محدودیت مراکز خرید سیب صنعتی شاهد صف های طولانی در جلوی درب کارخانجات و مراکز خرید سیب صنعتی هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: تعجیل کشاورزان برای تحویل محصول، علت این موضوع بوده است در حالی که ظرفیت خرید کارخانه ها روزانه به طور میانگین 500 تن است .
کرامتی با درخواست از باغداران برای عدم تشکیل صف و تجمع در جلوی درب کارخانجات و مراکز خرید سیب صنعتی استان و تحویل محصول به صورت تدریجی ، افزود: مدت اجرای این طرح یک ماه است که در صورت افزایش تقاضا و مراجعه باغداران به مراکز خرید تضمینی سیب صنعتی این زمان تمدید خواهد شد و دولت متعهد به خرید این محصول تا آخرین موجودی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر فعالیت و نظارت مستمر بر مراکز خرید سیب صنعتی در استان گفت: محصول خریداری شده باید با رعایت نحوه انبارداری و نگهداری محصول مراقبت شود چرا که این محصول قابلیت فاسدپذیری بالایی دارد.
کرامتی با تاکید بر تسریع در بازاریابی خارج از استان برای فروش سیب صنعتی آذربایجان غربی عنوان کرد: سیب های خریداری شده به عنوان بیت المال محسوب می شود و باید جلوی ضرر و زیان دولت و از دست رفتن دسترنج کشاورزان را گرفت و در صورت عدم همکاری به موقع کارخانجات و صنایع تبدیلی داخل استان برای تسریع در روند خرید ، محصول خریداری شده به کارخانجات خارج از استان نیز صادر می شود.

پیام آذری


خرید تضمینی 10 هزار تن سیب صنعتی از باغداران آذربایجان غربی
شهریار حیدری مدیرتعاون روستایی آذربایجان غربی در جلسه خرید سیب صنعتی استان با اعلام این خبر اظهار کرد: از چهارم مهرماه سالجاری دولت اقدام به خرید سیب صنعتی از باغداران استان کرده است که تا امروز 10 هزار تن از 9 شهرستان استان سیب صنعتی خریداری شده است.
وی با بیان اینکه ارومیه بیشترین و شاهین دژ کمترین میزان خرید سیب صنعتی را به خود اختصاص داده اند، عنوان کرد: از 10 هزار تن سیب خریداری شده دو هزار و 330 تن تحویل کارخانجات صنایع تبدیلی استان شده و نزدیک شش هزار تن موجودی مراکز خریدسیب صنعتی است.
حیدری با اشاره به رایزنی تعاون روستایی برای فروش سیب های خریداری شده توسط کارخانجات خارج از استان گفت: تاکنون استانهای زیادی از جمله یزد اقدام به خرید سیب صنعتی استان کرده اند که با ادامه این روند پیش بینی می شود نتیجه خوبی از این موضوع عاید استان شود.
مدیرتعاون روستایی آذربایجان غربی با گلایه از عدم همکاری برخی کارخانجات صنایع تبدیلی از جمله بخش خصوصی در خصوص خرید سیب صنعتی استان افزود: باید در این زمینه چاره اندیشی شود. 
خرید سیب صنعتی در 40 مرکز خرید
وی گفت: در راستای حمایت از باغداران استان و همچنین به منظور جلوگیری از فساد و ضایعات سیب‌های تولیدی، افت قیمت‌ها و جلوگیری از واسطه گری و حمایت از تولید، سازمان تعاون روستایی استان از 6 مهرماه سال جاری اقدام به خرید سیب صنعتی در 40 مرکز خرید در سراسر استان کرده است.
حیدری افزود: قیمت تضمینی خرید سیب صنعتی (درجه 3) برای هر کیلوگرم 14 هزار و 600 ریال در سال جاری اعلام شده است.
مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی تاکید کرد: باغداران استان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی دهستان در شهرستانها و اخذ گواهی تایید اطلاعات باغدار، اقدام به بارگیری محصول خود به مراکز خرید کنند و همچنین به منظوررعایت موارد بهداشتی در محل‌های جمع آوری سیب صنعتی ، محصول خود را درکیسه های نایلونی 20 کیلویی به مراکز خرید تحویل دهند.
وی با بیان اینکه مدت اجرای این طرح یک ماه است که در صورت افزایش تقاضا و مراجعه باغداران به مراکز خرید تضمینی سیب صنعتی این زمان تمدید خواهد شد و دولت متعهد به خرید این محصول تا آخرین موجودی است، اضافه کرد: باغداران به منظور جلوگیری از ایجاد صف و تجمع در جلوی درب کارخانجات و مراکز خرید سیب صنعتی استان ، به صورت تدریجی برای تحویل محصول خود اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، همه ساله باغداران به وعده های مسئولین دل خوش کرده و امید دارند که محصول زیر درختی شان بی دردسر به فروش برسد و جاده های استان سیب نیاورد اما متاسفانه هرسال این حکایت ادامه دارد. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/434598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی