پیام آذری

آخرين مطالب

سیب آذربایجان غربی چوب حراج می‌خورد اجتماعي

سیب آذربایجان غربی چوب حراج می‌خورد
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، استان آذربایجان‌غربی رتبه نخست تولید سیب را در کشور دارد و براساس برآوردهای انجام شده، امسال تولید این محصول حدود 20 درصد نسبت به سال‌گذشته افزایش دارد و پیش‌بینی می‌شود مجموع برداشت این‌محصول از سطح 60هزارو 713هکتار از باغ‌های استان، به یک‌میلیون‌و 300 هزارتن برسد؛ موضوعی که اگرچه به‌عنوان مزیتی برای استان مطرح می‌شود، اما مشکلات متعدد در زمینه فروش محصول، باغداران را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده‌است.
نکته جالب این‌جاست‌ که از این میزان تولید، تنها 50 هزارتن در استان و به‌صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود و بقیه برای صادرات یا فراوری‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این‌درحالی‌است که مشکلات متعدد برای صادرات این محصول و کمبود واحدهای فراوری سیب در استان، در کنار بالا بودن میزان سیب‌های درجه 3 سبب شده باغداران آذربایجان‌غربی برای فروش محصول خود با مشکلات زیادی مواجه شوند. در چنین شرایطی دلالان، سیب‌های باغداران را تا کیلویی 500 تومان هم خریداری می‌کنند، اما این درحالی‌است که شهروندان در بازارهای میوه در نقاط مختلف کشور، برای خرید این محصول مبلغی درحدود 10 تا 20 هزارتومان را هم پرداخت می‌کنند؛ موضوعی که گواهی است بر دست خالی باغداران از سود محصولات‌شان.
دلایل افزایش تولید
یک کارشناس حوزه باغبانی با بیان اینکه تولید سیب در استان آذربایجان‌غربی به‌ویژه در شهر ارومیه از گذشته رونق خوبی داشته‌است، می‌گوید: در سال‌های اخیر خشکسالی سبب شده‌است که تولید این محصول افزایش بیشتری هم داشته باشد، چراکه از محصولات کم‌آبخواه به‌حساب می‌آید.
«حامد طریقتی» می‌افزاید: سیب از گونه‌هایی است که نیاز کمی به آب دارد و پس از تثبیت ریشه، عملا نیازی به آبیاری این درختان نیست. برهمین اساس در شرایطی که با خشکسالی مواجه شدیم، بخش قابل‌توجهی از باغداران سیب را جایگزین محصولاتی کردند که نیاز آبی بیشتری دارند.
وی اظهار می‌کند: ازسوی دیگر کارشناسان ترویج کشت سازمان جهادکشاورزی، همزمان کشت سیب و انگور را به‌عنوان الگوی کشت، به باغداران استان پیشنهاد کرده‌اند که تولید سیب را دراستان افزایش داده‌است.
طریقتی ادامه می‌دهد: یکی از چالش‌های تولید سیب دراستان، افزایش تولید محصول درجه 3 یا دراصطلاح «زیردرختی» است. درحالی‌که معمولا یک‌پنجم از سیب تولیدی دراستان درجه 3 است، اما امسال با توجه به افزایش قیمت کود و سم‌های مبارزه با آفات، میزان سیب‌های درجه 3 بیشتر بوده‌است، چراکه بخش زیادی از باغ‌ها درگیر آفت‌زدگی شد. زمانی که خرید کودهای گران‌قیمت برای باغداران مقرون به‌صرفه نباشد، باید هم شاهد بروز چنین مشکلاتی بود.
سودجویی دلالان
یک باغدار ارومیه‌ای با بیان اینکه دلالان با بررسی شرایط موجود، از چند ماه قبل برای خرید محصول باغداران دست به‌کار شده‌اند، می‌گوید: دلالان میوه با حضور در باغ‌ها و بررسی شرایط موجود، از چند ماه قبل اقدام به پیش‌خرید سیب زیردرختی کرده بودند.
«رحمت عالی‌زاده» می‌افزاید: حتی برخی واسطه‌ها محصول یک هکتار باغ سیب را بسیار پایین‌تر از عرف بازار پیش‌خرید کرده بودند، چراکه مشخص بود سیب‌های برداشتی کیفیت خوبی نخواهد داشت. حتی در برخی موارد مشاهده می‌شود که باغداران سیب‌ها را رها کرده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: در سال‌جاری سیب ازسوی دلالان بین 500 تا هزار تومان از باغداران خریداری می‌شود و با توجه به تفاوت قیمت علوفه و نهاده‌های دامی، بخشی از آن برای مصرف دام استفاده می‌شود. درچنین شرایطی سیب‌های چیده شده به کنار جاده منتقل می‌شود و سپس دلالان با لودر، سیب‌ها را از کنار جاده به پشت کامیون منتقل می‌کنند و به دامداری‌ها و کارخانه‌ها می‌فرستند.
این باغدار عنوان می‌کند: با چنین قیمت پایینی حتی چیدن میوه در سبدهای پلاستیکی توجیهی ندارد، چراکه هر سبد پلاستیکی 5 تا 7 هزارتومان قیمت دارد که با این قیمت سیب صرفه اقتصادی ندارد.
عالی‌زاده با اشاره به آغاز خرید تضمینی سیب اضافه می‌کند: هرچند قیمتی که اعلام شده جوابگوی هزینه‌ها نیست، اما از قیمت دلالان بهتر است. با این وجود باید به این نکته هم توجه کرد که سیب ماندگاری کمی دارد و نمی‌توان این محصول را مدت‌زمان زیادی انبار کرد.
خرید تضمینی نامحدود است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 70 درصد از صادرات سیب کشور مربوط به این استان است، می‌گوید: علاوه بر ارزآوری ده‌ها میلیون دلاری حاصل از صادرات این محصول برای کشور و استان، سیب می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید، به‌ویژه در حوزه صنایع تبدیلی شود.
«اکبر کرامتی» ادامه می‌دهد: حدود نیمی از سیب تولیدی دراستان در ارومیه برداشت می‌شود. این‌درحالی‌است که امسال هم صنایع تبدیلی و کارخانه‌های فراوری سیب استان همراهی خوبی با باغداران داشته‌اند و بخشی از سیب‌های درجه 3 نیز برای فراوری به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.
وی با اشاره به قیمت هزارو 460 تومانی خرید تضمینی سیب درجه 3 در استان می‌افزاید: این خرید نامحدود است و از باغداران تقاضا داریم با تجمع درمقابل مراکز خرید و کارخانه‌های فراوری میوه، سبب بروز مشکل برای خود و افت محصول نشوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه می‌کند: تلاش داریم تاحدممکن سیب‌های برداشت شده کیفیت خود را حفظ کنند تا به مصرف تازه‌خوری برسند و برای این منظور نحوه نگهداری پس از چیدن میوه و رعایت شرایط لازم برای جلوگیری از افت کیفیت میوه ضروری است تا باغداران دچار ضرر بیشتر نشوند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/436727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد