پیام آذری

آخرين مطالب

بی‌‎رغبتی بخش خصوصی گلستان برای انعقاد کشت قراردادی با کشاورزان اجتماعي

بی‌‎رغبتی بخش خصوصی گلستان برای انعقاد کشت قراردادی با کشاورزان
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، افزایش چند برابری قیمت نهاده‎های کشاورزی همچون کود و سم در ابتدای سال زراعی گذشته موجب شد تا کشاورزان زیادی قادر به تأمین نهاده‎های خود در فصل کشت نباشند.
کاهش بارندگی و خشکسالی بی‎سابقه در گلستان نیز مزید بر علت شد تا محصولات مهم و استراتژیک پاییزه استان مانند گندم با کاهش عملکرد مواجه شود تا جایی که تولید گندم در گلستان به یک سوم سال‎های گذشته تقلیل یافت.
از آنجایی که اقتصاد کشاورزی ما همواره معیشتی بوده و درآمد حاصل از فروش محصولات نمی‎تواند پس‎اندازی برای کشاورز ایجاد کند با شروع فصل زراعی جدید دغدغه بسیاری از کشاورزان تامین نهاده‎های مورد نیاز خود در فصل زراعی جدید است.
برای جبران خسارت ناشی از کاهش عملکرد محصولات زراعی و درآمد کشاورزان حدود دو سالی می‎شود طرحی با عنوان کشت قراردادی در گلستان که یکی از قطب‎های کشاورزی کشور بوده و درآمد بسیاری از مردم آن به کشاورزی وابسته است مطرح شده است.
در کشت قراردادی، کشاورز با کارخانه‎‎های آرد یا ماکارونی که نیاز به مواد اولیه همچون گندم دارند قراردادی منعقد می‎کنند بخش خصوصی ملزم به تأمین نهاده‎های مورد نیاز کشاورز از زمان کشت تا برداشت محصول است و بعد از برداشت محصول کارخانه هزینه خود را از محصول برداشت و مابقی درآمد را به کشاورز می‎دهد.
کشت قراردادی با هدف ارتقای سطح معیشت کشاورز، حذف واسطه‎ها و افزایش تولید مطرح و در برخی استان‎ها نیز اجرا شده است با این وجود به گفته مدیران بخش کشاورزی گلستان هنوز کارخانه آردی برای انعقاد کشت قراردادی با کشاورزان استان اعلام آمادگی نکرده است.
توسعه کشت قراردادی تضمین‌کننده معیشت کشاورزان/ بسیاری از کشاورزان به دلیل افزایش قیمت نهاده‎ها نتوانستند از کود، علف‌کش و قارچ‌کش به مقدار کافی و در زمان مناسب استفاده کنند
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در خصوص اجرای طرح کشت قراردادی در گلستان گفت: طی یک بررسی که در بخش کشاورزی به خصوص گندم انجام شد به این نتیجه رسیدیم عواملی همچون کود، سم و بذر که می‎تواند در تولید محصول تأثیرگذار باشد متأسفانه در حال حاضر تأمین آن از توان کشاورز خارج است.
علیقلی ایمانی افزود: 2 میلیون هکتار ارضی آبی و 4 میلیون هکتار اراضی دیم در کشور وجود دارد و کشاورزان پیشرو و برتر ما در هر هکتار گندم از هفت تن تا 10 تن محصول نیز برداشت می‎کنند با این وجود خرید گندم ما در سال جاری به 5 میلیون تن رسید و دلیل اصلی این امر افزایش پنج برابری قیمت نهاده‎ها در فصل زراعی بود.
او با بیان اینکه کشاورزی ما معیشتی است و کشاورز نمی‎تواند پس‎انداز کافی در زمانی که با افزایش چند برابری قیمت نهاده‎ها مواجه می‎شود داشته باشد، افزود: به دلیل افزایش قیمت نهاده‎ها بسیاری از کشاورزان نتوانستند از کود، علف‌کش و قارچ‌کش به مقدار کافی و در زمان مناسب استفاده کنند و همین عامل در کنار خشکسالی بی‎سابقه در کشور موجب شد تا تولید محصولاتمان به شدت کاهش یابد.
در کشت قراردادی هم درآمد کشاورز و هم تولید مواد اولیه کارخانه تضمین می‎شد
دبیر خانه کشاورز گلستان ادامه داد: حدود دو سالی می‎شود کشت قراردادی در گندم دوروم که مخصوص کارخانه‎های ماکارونی است انجام می‎شود یعنی کارخانه‎های ماکارونی بالای 10 درصد قیمت دولت از کشاورزان گندم را خریداری می‎کردند و تمام هزینه‎های مربوط به کشت توسط کارخانه انجام می‎شد، در پایان برداشت محصول و تحویل به کارخانه هزینه‎های انجام شده از محصول کسر می‎شود تجربه کشت قراردادی کشاورزان با کارخانه‎های ماکارونی در چند استان کشور تجربه خوبی بود و کشاورز و کارخانه‎دار هر دو از این قرارداد راضی بودند.
ایمانی ادامه داد: در کشت قراردادی هم درآمد کشاورز و هم تولید مواد اولیه کارخانه تضمین می‎شد لذا پیشنهاد انتقال این تجربه به گندم نان را به انجمن کارخانه‎های آرد کشور دادیم، اصل تفاهم‎نامه‎ برای تأمین گندم نان کارخانه‎های آردی که طرف قرارداد هستند با کشاورز انجام می‎شود دستورالعمل‎ها و ضوابط و شرایط توسط وزیر به تمام سازمان‎های جهاد کشاورزی در استان‎ها ابلاغ شده تا شاهد ارتقا تولید در استان و کشور باشیم.
خودداری کارخانه‎های آرد گلستان از نشستن پای قرارداد با کشاورزان به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان سال گذشته کشت قراردادی در محصول چغندر قند استان انجام شد، تجربه‎ای که گویا هم کشاورزان و هم بخش خصوصی از آن راضی بود.
محمدرضا عباسی با بیان اینکه سال گذشته کشت قراردادی در 5 هزار هکتار از اراضی چغندر قند گلستان انجام شد، افزود: کارخانه‎های قند نهاده‎های مورد نیاز کشاورزان را در اختیارشان قرار می‎دادند بعد از برداشت محصول و ورود به کارخانه بلافاصله ظرف یک هفته 80 درصد بهای کشاورز توسط کارخانه پرداخت و 20 درصد بابت خدمات و هزینه‎ای که ارائه شده بود می‎گرفتند با این وجود بابت تحویل هر تن چغندر خوب و استاندارد نیز به کشاورزان جایزه داده می‎شد.
او افزود: کشت قراردادی کارخانه‎های ماکارونی با گندمکاران دوروم توجیه اقتصادی دارد چرا که که این محصول ظرفیت صادرات دارد و برای کارخانه درآمدزا است با این وجود هنوز در استان کارخانه آردی برای کشت قراردادی با کشاورزان اعلام آمادگی نکرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی افزود: در کشت قراردادی مشکلاتی همچون خرید تضمینی، تحویل به سیلو‌های دولت و انتقال آن به کارخانه‎های آرد رفع می‎شود در واقع این طرح یک بازی برد-برد بین کشاورز و بخش خصوصی محسوب می‎شود.
براساس این گزارش، کشت قراردادی می‎تواند نسخه مناسبی برای پایداری تولید در شرایطی که کشور پتانسیل بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد و از سویی با تحریم‎های ظالمانه مواجه است، محسوب شود با این وجود این طرح که به نوعی تضمین کننده معیشت کشاورزان است در ابتدای مسیر قرار دارد و شاید نیاز به بررسی‎های بیشتری در این رابطه باشد چرا که تاکنون کارخانه آردی در استان تمایل به انعقاد کشت قراردادی با کشاورز نداشته بنابراین باید این طرح با حساسیت بالایی پیش رود تا واقعأ نتیجه برد-برد برای هر دو طرف را داشته باشد.
منبع:فارس
انتهای پیام/م

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/436737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علاقه جدی آژاکس: ژاوی گزینه اول ماست!

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت