پیام آذری

آخرين مطالب

ورزش اردبیل چشم انتظار توجه و حمایت دولت اجتماعي

ورزش  اردبیل چشم انتظار توجه و حمایت دولت
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - دیر زمانی است که دیگر خبری از درخشش ورزشکاران اردبیلی در میادین جهانی نیست، بی‌توجهی به ورزش در این استان به معضلی بزرگ تبدیل شده است و شهروندان اردبیلی امیدوارند که با توجه دولت سیزدهم ،ورزش استان بار دیگر شوکت گذشته را بازیابد.

مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی اخیر با درخشش کشتی‌گیران مازندرانی با اینکه موجب شعف و خوشحالی اردبیلی‌ها شد اما برای آنها حسرتی نیز به همراه داشت، زمانی پنج شش عضو تیم ملی کشتی فرنگی ایران اردبیلی بودند و اکنون تقریبا هیچ خبری از قهرمانان اردبیلی در میادین جهانی نیست.
ورزش اردبیل در نزدیک به دو دهه گذشته چه در بحث زیرساخت‌ها و چه قهرمان پروری عقب‌گرد جدی داشته است و اگر درخشش تک ستاره‌هایی نبود نام اردبیل به کل از صحنه ورزش ایران حدف می‌شد.
حمید نوجوانی گوش شکسته عرق ریزان از تمرین فارغ شده است، از الگوهای ورزشی خود می‌گوید: احد پازاج ، یعثوب جوان صالح، مرحوم جابر عباسی، احد جوان صالح ، علی اشکانی و خیلی دیگر از ورزشکاران اردبیلی که تا قهرمانی جهان نیز پیش رفتند.
او می‌گوید: دیگر از آن شوکت گذشته خبری نیست، اکنون هیچ نماینده‌ای در کشتی نداریم، دیگر برای خیلی از نوجوانان اردبیلی تشک کشتی جذابیتی ندارد، آنها چندان امیدی به آینده ورزشی خود ندارند.
به گفته وی‌، کمبود فضای ورزشی، تجهیزات و هزینه زیاد نوجوانان و جوانان را از کشتی گریزان می‌کند، ایامی نفراتی به جمع کشتی گیران اضافه می‌شود و پس از مدتی دیگر هیچکدام از آنها نیستند. 
رحیم فوتبالیست نوجوانی است که به نهایت تکنیک‌های بازی با توپ را بلد است، توپ در پاهای او اسیر است و همانند هنرمندی آن را به بازی می‌گیرد، رحیم اما چندان از این هنر خود ذوق زده نیست.
وی می‌گوید: خیلی بهتر از من در این شهر وجود داشت اما امکان رشد در اردبیل وجود ندارد، نه باشگاهی در لیگ داریم و نه امکانات و زمین ورزشی.
او می‌افزاید: دلمان را خوش کرده‌ایم که در مدرسه فوتبال ساعتی گذران وقت می‌کنیم ولی با توجه به افزایش هزینه‌ها و شرایط سخت پیش رو شاید مدتی بعد مجبور به ترک ورزش گردم.
علی هم معلم ورزش است، با حسرت از ورزش اردبیل می‌گوید: نبود فضای ورزشی ، نبود و یا کمبود سالن‌ها و تجهیزات ورزشی و مهمتر از همه نبود اسپانسرهای ورزشی برای راه‌اندازی و فعالیت باشگاهها، اردبیل را در ورزش عقب‌تر از دیگر استانها کرده است.
ورزشکاران بسیاری با گزارشگر ایرنا هم صحبت می‌شوند، درد دل همه آنها تقریبا مشترک است، کمبودهای ورزشی در استان بیداد می‌کند و مطالبه آنها از دولت جدید توجه به و رفع بخشی از مشکلات است.
آنها بیشتر از دولت در زمینه حمایت از ورزش قهرمانی، ورزش بانوان، توجه به کشف و پرورش استعدادهای ورزشی ، حمایت و اسپانسری تیم‌های ورزشی در رشته‌های مستعد، ایجاد سالن‌های ورزشی و ورزش همگانی استمداد می‌طلبند. 
در این میان مسئولان ورزشی استان نیز دیدگاههای مشابهی با ورزشکاران دارند.
صمد نوتاش رئیس هیات فوتبال استان اردبیل کمبود وسایل و تجهیزات، کمبود منابع مالی، ضعف مدیریت بازاریابی، نابسامانی نظام باشگاهداری حرفه‌ای، استفاده نکردن از نیروهای متخصص و عدم برنامه‌ریزی بلند مدت را از جمله مشکلات و موانع پیشرفت فوتبال استان عنوان کرد.
وی فقدان منطق هزینه و فایده، نبود روش اصولی استعدادیابی، در آمد کم از محل نقل و انتقال بازیکنان و مشارکت ناکافی سازمان‌ها را از دیگر موانع و مشکلات فوتبال در استان اردبیل ذکر کرد.
او کمبود زیرساخت های لازم و نبود صنایع پایه در استان را از دیگر مشکلات فوتبال برشمرد و افزود: اصولا واحدهای تولیدی بزرگ و موفق دولتی یا خصوصی حامی تیم‌های بزرگ و مطرح کشور هستند و در تامین منابع مشکل آنچنانی ندارند در حالی که تیم های فوتبال اردبیل از چنین پشتیبانی برخوردار نیستند.
رئیس هیات فوتبال استان اردبیل بیان کرد: انتظار تمامی علاقمندان و خاک خوردگان فوتبال استان از مسئولان به ویژه متولیان ورزش حمایت بیش از پیش از این رشته ورزشی است تا فوتبال اردبیل به جایگاه حقیقی و واقعی خود در کشور برسد.
رییس هیات شنا، شیرجه و واترپلو استان اردبیل هم خواستار اختصاص یک استخر برای هیات استان شد و گفت: بدون استخر اختصاصی فعالیت این هیات غیرممکن است.
یعقوب کشاورز افزود: تمامی برنامه‌ها در رشته شنا نیازمند اختصاص استخر مناسب به این رشته می باشد که متاسفانه این مهم تاکنون محقق نشده است.
وی با بیان اینکه هیات شنا، شیرجه و واترپلو تمامی استان های کشور دارای یک یا چند استخر اختصاصی است، اظهار کرد: هیات شنا، شیرجه و واترپلو استان اردبیل تنها هیاتی است که از این مزیت برخوردار نیست.
رییس هیات موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان اردبیل گفت: توسعه و رونق هر رشته ورزشی نیازمند فراهم شدن بستر و امکانات مخصوص آن رشته است که متاسفانه این امکانات و زیرساخت ها در برخی مواقع برای ورزشکاران فراهم نمی شود.
عزیزه تراز با بیان اینکه زمین موردنیاز برای راه‌اندازی و احداث پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان در مسیر سرعین - نیر واقع است، افزود: این زمین تملک و طراحی اولیه آن نیز به اتمام رسیده اما با گذشت چندین سال هیچ عملیات اجرایی در آن انجام نشده است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل نیز با اذعان به فاصله استان اردبیل با دیگر استان‌های ورزشی در زمینه فضای ورزشی می گوید: سرانه ورزشی این استان کمتر از میانگین کشوری است، میانگین سرانه ورزشی برای هر نفر در کشور نیم متر مربع است و این رقم در استان اردبیل برای هر نفر 26 سانتی متر مربع است که حدود 50 درصد از میانگین کشوری کمتر می‌باشد.

پیام آذری


به گفته سجاد انوشیروانی، ضعیف بودن زیرساخت‌های ورزشی باعث شده استان اردبیل در سرانه فضاهای ورزشی وضعیت مطلوبی نداشته باشد.
او از فعالیت 47 هیات ورزشی در مرکز استان و بیش از 400 هیات ورزشی در شهرستانهای استان خبر داد و بیان کرد: عدم اختصاص بودجه و تجیهزات تخصصی ورزشی از عمده مشکلات هیات های ورزشی در استان اردبیل است.
انوشیروانی با بیان اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا بیش از 60 هزار ورزشکار در استان اردبیل ساماندهی شده و بیمه ورزشی داشتند، اضافه کرد: هم اکنون 30 هزار ورزشکار در استان ساماندهی شدند که امیدواریم با شکست کرونا و برگشتن به وضعیت عادی تعداد ورزشکاران ساماندهی شده استان نیز افزایش یابد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل استان اردبیل را جز پنج استان برتر کشور در کسب مدال‌های قهرمانی مسابقات جهانی و المپیک برشمرد و ادامه داد: با این سبقه و سابقه ارزشمند و قابلیت ها و پتانسیل هایی که منطقه دارد، شایسته نیست که جوانان و ورزشکاران استان اردبیل از کمبود سالن ورزشی و امکانات زیرساختی رنج ببرند.
وی نبود اسپانسر مالی، عدم توسعه زیرساخت های ورزشی مورد نیاز، کمبود بودجه و عدم حمایت شایسته مسئولان از قهرمانان ورزشی را از جمله عمده مشکلات حوزه ورزش استان بیان کرد و گفت: امیدواریم در سفر رئیس جمهور محترم به اردبیل با تخصیص اعتبار مناسب بخشی از مشکلات ورزش استان حل شود.
نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات حوزه ورزش این استان بر توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌های ورزشی تاکید کردند.
صدیف بدری نماینده شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین گفت: متاسفانه در چند سال گذشته در حوزه ورزش همگانی و قهرمانی آنچنان که باید در اردبیل سرمایه‌گذاری نشده است.
وی با اشاره به استعدادهای بالقوه در زمینه ورزش قهرمانی در استان افزود: باید توجه بیشتری به ورزش استان شود تا این ظرفیت‌ها بالفعل شوند.

پیام آذری


سید غنی نظری رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف طرح‌های نیمه تمام ورزشی در استان اردبیل گفت: ایران محدود به تهران نیست و باید سایر نقاط محروم کشور نیز مورد توجه قرار گیرند.
او اظهار کرد: برخی سالن‌ها ساخته شده اما پست سازمانی در این راستا تعریف نشده است و از این رو در زمینه تامین نیروی انسانی و نگهداری با مشکل روبه‌رو می‌شوند؛ نیروهای به‌کار گرفته شده نیز تکلیفشان مشخص نیست و بیشتر حق الزحمه‌ای یا فصل پنجمی هستند که باید از سوی دولت و مجلس کمک شوند تا در بودجه سال آینده دیده شوند.
سید کاظم موسوی نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: استان اردبیل استعدادهای بسیاری در رشته‌های ورزشی گوناگون داشته و همچنان از ظرفیت بالایی برخوردار است که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و ارج نهادن به آنها دوباره درخشش خواهند داشت.
وی بیان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید بارقه‌های امید در دل مردم روشن شده و امید می‌رود با تلاش و کوشش دولت مردان ملت در عمل و به طور محسوس خدمات مسئولان را لمس کنند.
وی با بیان اینکه هزار و 500 میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی استان نیاز است، اظهار کرد: برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و ایجاد فضاهای ورزشی جدید در دامنه کوه سبلان می‌بایست اعتبار مناسبی تخصیص داده شود.
وی با تاکید بر لزوم حمایت مجلس و دولت از ظرفیت‌های بالقوه بیان کرد: نوجوانان و جوانان خوبی در دامان خانواده‌های اردبیلی تربیت شده‌اند اما نیاز به میدانی برای نشان دادن استعدادها دارند که در این راستا انتظار می‌رود احداث خانه جوانان استان اردبیل اجرایی شود.
مردم و مسئولان استان اردبیل با توجه به استعدادهای غنی ورزشی در استان چشم انتظار حمایت دولت هستند و امیدوارند در سفر آتی رئیس جمهوری به بخش ورزشی و مشکلات آن نیز پرداخته و تصمیم‌های مناسبی در این زمینه اتخاذ شود.
رئیس جمهوری و تنی چند از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه در هشتمین سفر استانی به استان اردبیل سفر خواهد کرد، این سفر یک روزه خواهد بود.
برچسب‌ها
سید ابراهیم رییسی استان اردبیل سفر استانی وزارت ورزش و جوانان شرکت توسعه و اماکن ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل
پروندهٔ خبری
اردبیل میزبان هشتمین سفر استانی رییس‌جمهوری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/436953/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر

آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی

نشست تخصصی سلامت در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

دستگاه قضا؛ نماد اعتمادمردم به نظام اسلامی

7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود

بررسی طرحهای اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر های تکاب و سلماس

توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز

بررسی روند جذب اعتبارات عمرانی در آب و فاضلاب آذربایجان غربی

آبیاری بیش از 80 درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

سمفونی رنگ‌ها در مدرسه هدایت ارومیه

نبود تیر برق در محله‌ای از روستای اوغلی تبریز

ساخت 50 درصدی مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی

کشف کالاهای قاچاق 5/6 میلیاردی در اردبیل

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهروموم شد

پلمب مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم