پیام آذری

آخرين مطالب

تولید بیش از 30 هزار تن سیب زیر درختی در اهر سياسي

تولید بیش از 30 هزار تن سیب زیر درختی در اهر
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمد اسدی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان اهر گفت: در شهرستان اهر هفت هزار و 250 هکتار باغ وجود دارد که سهم باغات سیب سردرختی این شهرستان 85 درصد است و از این مساحت سالانه بین 90 هزار تا 120 هزار تن ارقام مختلف سیب قره قرمز و لبنانی (سفید و قرمز (رد دلیشز)) تولید می‌شود.
او افزود: در کلیه مناطق کشور که در آن به پرورش و تولید سیب سردرختی مشغول هستند، پدیده زیر درختی و تگرگ خوردگی وجود دارد که شهرستان اهر نیز از این امر مستثنی نبوده و همه ساله شاهد پدیده زیر درختی و تگرگ زدگی تولیدات سیب و در نتیجه دپوی محصولات سیب در کنار جاده هستیم که نارضایتی تولید کنندگان این محصول بومی و استراتژیکی منطقه را به همراه دارد.
او بیان کرد: در شهرستان اهر همه ساله در فصل تولید و برداشت محصول سیب با تخمین 120 تن برداشت، مقداری از این محصول به صورت طبیعی (وزن زیاد، زودرسی و یا در اثر کمبود مواد غذایی موجود در خاک برای تغذیه سیب و...) و در مواقعی هم طوفان و باد شدید باعث ریزش پنج تا 15 درصدی محصولات باغی خصوصاً سیب سردرختی می‌شود که نمونه آن در چند سال پیش طوفانی بود که باعث خسارت و ریزش بیش از 18 هزار تن محصول سیب باغات این شهرستان شد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان اهر افزود: امسال نیز به دلیل وقوع تگرگ بیش از چهار هزار هکتار از باغات شهرستان اهر بین 20 تا 100درصد خسارت دیدند لذا آن در حال حاضر میوه تولیدی امسال باغات بیشتر به صورت میوه درجه سه یا میوه زیر درختی است.
اسدی در خصوص خرید تضمینی محصول سیب درجه سه در شهرستان اهر نیز گفت: در صورتی که دولت به موقع نسبت به خرید تضمینی سیب زیر درختی اقدام می‌کرد، شاهد تولید سیب کنار جاده‌ای (زیر درختی) در روز‌های اول نبودیم، اما خوشبختانه در روز‌های اخیر با ورود نماینده شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در خصوص خرید تضمینی میوه بویژه محصول سیب زیر درختی، موجبات خیر برای آذربایجان شرقی و شهرستان اهر را به همراه داشته است و باعث شد با ایجاد دو مرکز خرید تضمینی در این شهرستان با همراهی تعاونی روستایی علاوه بر کوتاه کردن دست دلالان در خرید و فروش تولیدات باغداران با نازلترین قیمت، حل شدن گوشه‌ای از مشکلات کشاورزان، گردش چرخ صنایع کشاورزی و کاهش سیب‌های کنار جاده شود که جای تقدیر و قدردانی دارد.
اودر خصوص صادرات میوه‌های تولیدی باغداران شهرستان به سایر نقاط کشور و حتی خارج از کشور نیز اظهار کرد: با وجود تلاش فراوان باغداران، عوامل محدود کننده تولید سیب شهرستان مانند بالا بودن هزینه کارگری، گرانی نهاده‌های تولید مانند سبد میوه، کود‌ها و سموم شیمیایی و همچنین هزینه سردخانه، ظرفیت کم سردخانه‌های شهرستان که پاسخگوی تولید نبوده و مشکل بازاریابی و صادرات به سایر کشور‌ها وجود دارد که ضروری است تا مسئولان با خرید تضمینی محصولات از کشاورزان و یا ایجاد امکانات صادرات برای کشاورزان زمینه فروش و درآمدزایی پایدار برای کشاورزان فراهم کنند.
اوافزود: در این شهرستان 10 واحد سردخانه مجوز دار وجود دارد که از این تعداد هفت واحد آن با ظرفیت 35 هزار تن در حال فعالیت هستند و سه واحد سردخانه دیگر نیز با مجموع ظرفیت 36 هزار تن بین 30 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که در صورت اتمام و بهره برداری از این سردخانه‌ها مجموع ظرفیت سردخانه‌های شهرستان به بیش از 70 هزار تن افزایش خواهد کرد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی اهر در ادامه با اشاره به اینکه این شهرستان جزو شهرستان‌های میوه خیز استان می‌باشد، ایجاد کارخانجات جنبی و کنسانتره میوه را ضروری برشمرد و گفت: در این شهرستان دو کارخانه کنسانتره میوه (سیب سرخ ارس و یاقوتی) با ظرفیت هر کدام 45 هزار تن جذب مواد خام وجود دارد که در آن‌ها میوه خشک، کمپوت میوه، پوره و لواشک و ... تولید می‌شود، ولی به دلایلی فعالیت این دو کارخانه متوقف شده است و لازم است مسئولان استانی و شهرستانی در حل مشکلات این دو واحد تولیدی وارد عمل شوند.
اسدی از مشکلات کارخانه سیب سرخ ارس را سرمایه در گردش و عدم همکاری بانک‌ها با این کارخانه و همچنین مشکل کارخانه یاقوتی را نیز عدم ارائه مجوز (غذا، دارویی) به خاطر نزدیکی به یک گاوداری برشمرد و یادآور شد: با همراهی و پیگیری‌های فرماندار شهرستان اهر از استان و مرکز امیدواریم مشکلات این کارخانه‌ها حل شده و قسمتی از نیاز این شهرستان را برطرف کند و در آینده نزدیک با راه اندازی این کارخانه‌ها شاهد تولید محصولات جانبی میوه با ظرفیت 90 هزار تن مواد خام با تولید 15 هزار تن محصول فرآوری شده خالص در این واحد‌ها برای فروش در بازار‌های داخلی و خارجی و در نتیجه کاهش و حذف میوه‌های کنار جاده باشیم.
اوهمچنین از راه اندازی چهار واحد تولیدی چیپس میوه با ظرفیت هر کدام 2 هزار تن در این شهرستان نیز خبر داد و گفت: در مجموع در این واحد‌های تولیدی چیپس میوه می‌توان 8 هزار تن میوه تولیدی کشاورزان را در این کارخانجات به چیپس تبدیل کرد و به صورت بسته بندی به سایر نقاط کشور و حتی کشور‌های دیگر صادر کرد.
او همچنین بر ضرورت عضویت کشاورزان در صندوق بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: با وجود اینکه بیمه محصولات کشاورزی خسارات را دیرتر پرداخت می‌کند و ارزیابان نیز درصد بیمه را کمتر درج می‌کنند، اما از کشاورزان درخواست می‌کنیم با حمایت از همدیگر حتما نسبت به بیمه باغات و مزارع خود اقدام کنند تا در مواقع بحرانی حداقل جبران قیمتی از خسارت باشد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان اهر با اشاره به اینکه برای مقابله با خسارت تگرگ تنها 11 دستگاه تگرگ در باغات شهرستان اهر نصب شده است گفت: با توجه به ناپایداری وضعیت آب و هوایی این شهرستان و احتمال وقوع برخی از حوادث از قبیل تگرگ و بروز خسارت به باغات و مزارع است از کشاورزان درخواست داریم ضمن مشورت با کارشناسان اداره جهاد کشاورزی در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات خود، حتما در خصوص نصب دستگاه ضد تگرگ اقدام بکنند و انتظار داریم تا کشاورزان برای تهیه این دستگاه به صورت مشارکتی به کارشناسان این اداره مراجعه کرده تا با دریافت تسهیلات و کمک این اداره بتوانند دستگاه ضد تگرگ که هرکدام مساحت 100 هکتار را پوشش می‌دهند، خریداری کنند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/437003/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس