بزرگنمايي:
پیام آذری -
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرهنگ ترافیک، فرهنگ زندگی کردن با دیگران است. فرهنگ رعایت حقوق دیگران. ما برای انجام کارهایمان مجبوریم بسیاری از دقایق و ساعات روزانه خود را در خیابان های شهر بگذرانیم. البته این فقط شامل رانندگان نمی شود، بلکه کلیه شهروندان اعم از پیاده و سواره را دربرمی گیرد. پس فرهنگ ترافیکی یک فرهنگ همه گیر و موثر در جامعه کنونی است.
مسائل اجتماعی ممکن است مسائل کوتاه مدتی باشد که سعی می شود در آن مدت حل گردد، ولی گاهی مسائل، مشکلات پیچیده ای هستند که باید درباره آنها اندیشید، برنامه ریزی کرد و تدابیر ویژه اتخاذ کرد وگرنه به بحران تبدیل می شود.»
« راهبندانی که هم اکنون گریبانگیر شهر تبریز در گذشته وجود نداشته؛ به طوری که در چند سال اخیر مردم این مسئله را احساس کردند و بدین ترتیب ترافیک نیز به عنوان یکی از معضلات اجتماعی خود را نشان داده است. البته راه حل هایی نظیر توسعه بزرگراه ها، طرح محدوده ترافیک، طرح زوج و فرد کردن خودروها، روش هایی بوده که سعی شد مشکل ترافیکی را تا حدودی حل کند. البته این روش ها خود مسائل مختلف اجتماعی- اقتصادی را شامل می شود.»
برای کنترل ترافیک در هسته مرکزی شهر باید نگاه مدیریتی را تغییر داد
روح الله رشیدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه برای کنترل ترافیک در هسته مرکزی شهر باید نگاه مدیریتی را تغییر دهیم، اظهار داشت: در خصوص کنترل ترافیک باید با گسترش حمل و نقل عمومی کاستن از جذابیتهای سفر با خودروی شخصی ترافیک را کنترل کنیم.
وی با بیان اینکه در زمینه مدیریت ترافیک باید هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی گسترش یابد، گفت: در صورت تعامل مستمر شهرداری و راهنمایی و رانندگی بسیاری از گرههای ترافیکی ازبین خواهد رفت و از ایجاد گرههای جدید ترافیکی که در سایه عدم هماهنگی در ارائه مجوزها به وجود میآید جلوگیری خواهد شد.
عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه باید برای حل مشکل ترافیک به خصوص در هسته مرکز شهر چاره اندیشی شود، گفت: پارک حاشیهای خود یکی از مشکلات ترافیکی است که در برخی خیابان ها مقدار قابل توجهی از خیابان به این امر اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه در هسته مرکزی میتوان با گسترش حمل و نقل عمومی و کاهش میل با سفر با خودروی شخصی از ترافیک جلوگیری کرد، گفت: مبالغی که شهرداری از طریق پارک حاشیهای درآمد داشته باید صرف ساخت پارکینگ می شد اما معلوم نیست چرا این هزینه ها انجام نشده که لازم است در این خصوص گزارشی به شورای شهر ارائه شود.
مجوزهای رانتی در شهرداری تبریز!
فریدون باباییاقدم دیگر عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه دو تبصره دائمی بودجه در خصوص همکاری با راهنمایی و رانندگی است، گفت: یکی در خصوص نیروی انسانی و دیگری در خصوص همکاری در زمینه سد معبر است که در زمینه سد معبر با مشکل بسیاری روبهرو هستیم.
وی افزود: ظاهرا قدمی در خصوص این دو تبصره برداشته نشده است که لازم است که اگر اقدامی انجام شده است هرچه سریعتر اجرایی شود.
باباییاقدم با بیان اینکه در خصوص پارک حاشیهای باید توجه شود نباید فضای عمدهای از خیابانهای ما برای پارک حاشیهای اختصاص یابد، گفت: باید در خصوص قرارداد آن و هزینه کرد درآمد از قبل پارک حاشیهای توضیح داده شود.
وی با انتقاد از اینکه برخی مجوزها در اثر رانت داده شدهاند و در زمینه ترافیکی شهر را با مشکل روبهرو کردهاند، گفت: برخی مراکز درمانی با وجود پارکینگ اجازه استفاده عمومی به مراجعه کنندگان خود را نمیدهند که این موضوع نیز در افزایش ترافیک سهیم است.
ضرورت ایجاد شهرک سلامت در تبریز
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه در این دوره از شورای شهر باید بر اجرای شهرک سلامت تاکید شود، گفت: برخی مراکز درمانی که در مرکز شهر موجب ترافیک می شوند باید به این شهرک انتقال یابند.
باباییاقدم با بیان اینکه 95 هکتار زمین در میدان تیر وجود دارد که مقرر شده شهرداری مقدار باقی مانده آن را نیز تملک کند گفت: به نظر این محل بهترین جا برای احداث شهرک سلامت است.
پروژههای تبریز بدون مطالعات ترافیکی
رسول برگی رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه طرح های اجرا شده در تبریز گاهاً مطالعات ترافیکی ندارند، گفت: برخی پروژهها به دلیل نبودن مطالعات ترافیکی حتی با وجود افتتاح مشکلی را حل نخواهند کرد.
وی با بیان اینکه امروز پمپ بنزین یا جایگاه گاز احداث میشود اما استعلامی از مراجع ناظر نمی گردد، گفت: عدم هماهنگی باعث بروز بسیاری از مشکلات به خصوص در زمینه مجوزها میشود که در ماهیت ترافیک تاثیر گذار هستند.
عمدهترین عامل ترافیک ضعف و فرسوده بودن حمل و نقل است
یاسین بجانی سخنگوی شورای شهر تبریز با بیان اینکه ترافیک چندین عامل دارد که عمدترین آن ضعف و فرسوده بودن حمل و نقل عمومی است، گفت: متاسفانه سیستم حمل و نقل در کشور ما به صورت سنتی است اما در کشور های دنیا سیستم حمل و نقل مویرگی است.
وی ادامه داد: در تبریز فقط در خیابانهای اصلی سیستم حمل و نقل عمومی وجود دارد و خیابانهای فرعی فاقد خدماتدهی حمل و نقل عمومی هستند که این امر باعث افزایش استفاده از خودروهای شخصی در شهر میشود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز افزود: اگر سیستم حمل و نقل عمومی را به صورت مویرگی گسترش دهیم دیگر شاهد چنین ترافیکهایی نخواهیم بود.
وی با بیان اینکه ما پارک حاشیهای را ایجاد کردهایم اما نباید در هسته مرکزی شهر اجازه پارک داده شود، گفت: برخی پلهای عابر پیاده وجود دارند که قابل استفاده به خصوص در زمان تاریکی نیستند.
بجانی ادامه داد: به دلیل اینکه پل های عابر پیاده را برای تبلیغات اختصاص دادهایم اقشار مختلف به خصوص بانوان نمیتوانند از پلهای عابر پیاده در تاریکی استفاده کنند که گاهاً موجب تصادف نیز می شود.
انتهای پیام/60034