بزرگنمايي:
پیام آذری -
عملکرد مسیرگشاییهای سطح شهر و سیاست گذاری مدیریت شهری در این خصوص در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز بررسی شد.
گفت: طرح های شهرسازی و مشخصاً طرح های جامع برنامه های چشم انداز شهری است که با اهدافی ترسیم می شود و مدیریت شهری باید پیرو این طرح ها باشد.
وی اضافه کرد: مدیریت شهری و شهرداری اصلیترین مجموعهای هستند که در تحقق طرح ها باید تلاش داشته باشند.
بابایی اقدم با بیان اینکه در این شرایط عملکردها قابل تامل است گفت: در برخی مناطق همچون مناطق دو و پنج بافت ناکارآمد و تاریخی ندارد مباحث مطرح کردنی نیست اما در برخی مناطق شامل هر دو موضوع بافت ناکارآمد و تاریخی می شوند که مقطع به مقطع عملکرد آنها قابل بحث است.
وی با اشاره به سابقه مدیریتی سه شهردار گذشته گفت: در زمان نوین اقداماتی در قالب مسیرگشاییها صورت گرفته است که بسیار قابل تامل و صحیح است.
بابایی اقدم اضافه کرد: در زمان نجفی گرههای شهری مد نظر قرار گرفت و اقدامات خاصی در داخل بافت انجام نشد، هرچنددر حوزه تملک اقدامات خوبی صورت گرفت و در زمان شهین باهر نیز به مسیرگشایی ها تاکید داشتیم، با محوریت تملک املاک و اتمام پروژه های عمرانی، اما اقدامات چندان قابل دفاع نبود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اشلامی شهر تبریز گفت: در بافتهای ناکارآمد مسیرگشایی صورت گرفته و اقدامات بسیاری انجام شده اما رها شدگیها در مسیرگشاییها قابل مشاهده است.
وی تصریح کرد: اراده و انگیزه مدیریت شهری و شورای شهر مسیرگشایی های صحیح است، این مباحث در شهرداری وجود دارد اما باید یک طرح واحد وجود داشته باشد تا اقدامات سلیقهای انجام نشود.
بابایی اقدم اظهار داشت: ما به عنوان شورای شهر تاکید به این موضوع داشته باشیم به عنوان سیاست اساسی در افزایش نفوذپذیری بافتهای ناکارآمد اقداماتی صورت گیرد.
وی افزود: ما باید بر مبنای این ها کارمان را آغاز کنیم و به سر انجام برسیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: ما باید اقداماتی اصولی انجام دهیم و کار کارشناسی بکنیم و بگوییم چه اهدافی خواهیم داشت و در نهایت در قالب یک طرح به شهردار ارائه دهیم.
وی افزود: در حاشیه نشینی قدم حیاتی همین مسیرگشاییهاست.
مسیرگشاییها مسیر توسعه شهر تبریز و عدالت شهری
روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه اقتضای شهر تبریز این است که تراز این شهر را بالا ببرید، گفت: باید نسبت به مقوله مسیرگشاییها نگرش تغییر دهیم و مسیرگشایی را به عنوان استراتژی و مسیر توسعه شهر تبریز و عدالت شهری بدانیم.
وی تصریح کرد: پیشنهادات خرده ریز و مسیرهای کوچک، نتیجهای نخواهد داشت.
رشیدی همچنین با اشاره به خسارات ناتمام ماندن پروژهها گفت: این ناتمام ماندن ابعاد اجتماعی و روانی دارد و باید خسارات آن برآورد شده و پرداخت شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهارداشت: باید پروژهها بصورت واقعی نه به عنوان تفریح رسیدگی شود.
رشیدی ادامه داد: سیاست گذاران تکلیف کنند به شهرداری که مسیرگشاییها را پیشران توسعه بدانند و بر اساس آن اقدامات انجام دهند.
مسیرگشاییها، تلنگری برای اصلاح بافت فرسوده
حکیمه غفوری دیگر عضو شورای تبریز همچنین نیز گفت: باید مسئولان را ملزم کنید که درصد اجرای پروژه ها افزایش یابد و باید از شهرداری ها با استفاده از برخی ابزارهای امتیازدهی بخواهیم اقدامات و پروژه های عمرانی را به نتیجه برسانند.
علیرضا نوای باغبان نیز گفت: نقشه ای تهیه کنید تا مسیرگشاییها مشخص شود و در سطح شهر چه مقدار از مسیرگشایی ها تا تکمیل پروژهها باقی مانده است، مشخص شود.
وی اضافه کرد: همچنین صفحهای جهت توضیحات در خصوص پروژهها وجود داشته باشد تا، هر سال باید بروز کردن اطلاعات، هزینه ها را بتوان به درستی تخمین زد.
عامل اعتراض مردم مسیرگشاییهای نیمه تمام است
یاسین بجانی سخنگوی شورای شهر تبریز نیز گفت: عامل اعتراض مردم مسیرگشاییهای نیمه تمام است.
وی افزود: محلاتی وجود دارد که متاسفانه در شرایط نامساعدی به دلیل وجود پروژههای نیمه تمام قرار دارند.
بجانی تاکید کرد: مناطق را مجاب کنیم پروژههای نیمه تمام به سر انجام برسانند.
وی تصریح کرد: پروژه هایی وجود دارد که کمتر از بیست درصد برای اتمام آن باقی مانده است و با همتی کوچک به اتمام می رسند.
بجانی همچنین گفت: در برخی محلات دالان و دربند وجود دارد و در مسیرگشاییها موضوعات فرهنگی و تاریخی مطرح می شود که توصیه میکنم پیش از هر مسیرگشایی نسبت به این موضوعات مطالعه صورت گیرد.
انتهای پیام/60012