پیام آذری

آخرين مطالب

مردم استان اردبیل از مشکلات و انتظارات خود از دولت می‌گویند اجتماعي

مردم استان اردبیل از مشکلات و انتظارات خود از دولت می‌گویند
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


اغلب شهروندان استان اردبیل در شهرستان‌های مختلف وقتی با پرسش خبرنگاران ایرنا درباره سفر رئیس‌جمهوری به استان و انتظار از رئیس دولت و وزرا مواجه می‌شوند به صورت کلان به ضرورت رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی تاکید کرده و آنگاه از مسائل و معضلات شهر و دیار خود می‌گویند.
مغان، منطقه‌ای زرخیز اما نیامند توجه ویژه
در منطقه مرزی مغان شامل شهرستان‌های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در شمال اردبیل که به انبار غله استان معروف است، شهروندان مشکلات و مسائلی که می‌بایست مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد را تامین آب آشامیدنی سالم بویژه در روستاها ، کمبود آب کشاورزی ، تاخیر در اجرای طرح پایاب سد خداآفرین ، تاخیر در واگذاری اراضی زراعی عشایر ساکن در محدوده کشت و صنعت مغان ، غیراستاندارد بودن جاده‌های ارتباطی ، رکود مبادلات مرزی، نبود کافی صنایع تبدیلی در منطقه، وجود سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی ذکر می‌کنند.
حسن موسوی، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد به ایرنا گفت: منطقه مغان نیاز به یک اقدام تحول‌ساز دارد، دولت سیزدهم باید به فعال شدن منطقه آزاد تجاری - صنعتی ، به نتیجه رساندن پروژه شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد ، امتداد راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد، توسعه کشت و صنعت مغان و تبدیل این بنگاه اقتصادی به یک شرکت سودده ، ایجاد شهرک مشترک صنعتی ایران و آذربایجان ، تحقق و عملیاتی کردن بارانداز مرزی، توسعه فعالیت‌های گمرک بیله‌سوار و راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اهتمام داشته باشد.

پیام آذری

نماینده پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان هم گفت: بهسازی جاده‌ها و تامین آب آشامیدنی روستاها مطالبه اصلی مردم مغان بوده و انتظار می‌رود در سفر رئیس‌جمهوری به استان اردبیل موردتوجه ویژه دولت قرار بگیرد.
عباس جهانگیرزاده افزود: از دیگر مطالبات اهالی مغان تامین حقابه ارس، پرداخت خسارت محصولات کشاورزی و تامین نهاده‌های دامی است و مردم انتظار دارند در سفر رئیس‌جمهوری مشکلات موجود بررسی و نسبت به رفع آنها دستور لازم صادر شود.
گرمی و انگوت مغان و محرومیت بازمانده از گذشته
در فاصله کمی از شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد شهرستان‌های گرمی و انگوت قرار دارد، منطقه‌ای که درد مهاجرت ناشی از محرومیت تاریخی را همچنان حس کرده و مردمانش با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.
شهروندان گرمی و انگوت مغان در آرزوی کاهش نرخ بالای بیکاری با ایجاد صنایع و رونق شهرک‌ها و نواحی صنعتی در منطقه هستند.
آنها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنان آرزوی قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی و نیز راه‌اندازی گمرک در منطقه آزادلو را دارند تا شاید کمی به ظرفیت‌های اشتغال منطقه افزوده شود.

پیام آذری

ولی اسماعیلی ، نماینده مردم گرمی و انگوت مغان در مجلس شورای اسلامی، کمبود آب آشامیدنی بویژه در مناطق روستایی و بیکاری را اصلی‌ترین مشکل این شهرستان ذکر کرده و گفت: در حال حاضر بیش از 200 روستای منطقه با مشکل کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند.
به گفته وی ، بالا بودن نرخ بیکاری و نیز نحوه و میزان اشتغال مولد جمعیت ساکن در این منطقه سبب شده است که با مهاجرت اهالی، جمعیت این منطقه از 120 هزار نفر طی بازه زمانی 10 ساله به 74 هزار نفر کاهش یابد.
وی همچنین وضعیت راه‌های بین‌شهری و روستایی منطقه را نیز نامناسب و حتی خطرناک خوانده و خواستار توجه دولت به رفع مشکلات موجود شده است.
مشگین شهر، قدمتی طولانی و مشکلات ادامه دار
شهرستان مشگین‌شهر با قدمت طولانی در شمال اردبیل واقع شده است و شهروندان این شهرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات موجود در منطقه خود مطالباتی چون عملیات اجرایی اتوبان مشگین‌شهر- اهر ، عملیات توسعه بیمارستانی ، شروع عملیات متوقف شده دانشکده پزشکی و دانشکده کشاورزی و گذر خط راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد از این شهرستان را از رئیس‌جمهوری طلب می‌کنند.

پیام آذری

به گفته حسن ، یک شهروند مشگین‌شهری دولت می‌بایست به موضوع بهره‌برداری از نیروگاه زمین گرمایی ، راه‌اندازی صنایع تبدیلی ، احداث پایانه صادراتی ، بهره‌برداری اصولی از معادن ، توسعه شبکه آبیاری پایاب سدها، توسعه و ساماندهی گردشگری توجه داشته باشد.
محمود عباس‌زاده ، نماینده مردم مشگین‌شهر نیز بحث گردشگری و توجه به آن را از دولتمردان خواستار شده و در این راستا رسیدگی به مشکل بقعه شیح حیدر و کهنه قلعه را ضروری ذکر می‌کند.
نمین میزبان صنعت استان اردبیل اما بی‌بهره از مزایای آن
شهرستان نمین در شرق اردبیل نیز با اینکه شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل ، فرودگاه اردبیل ، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه سیاحتی فندقلو را در خود جای داده است از مزایای این ظرفیت ها بی بهره بوده و همچنان منطقه‌ای محروم محسوب می‌شود.
شهروندان نمینی مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی دارند، عملیات آبرسانی به نمین و عنبران برای تامین آب پایدار 33 هزار نفر همچنان در حال اجراست و می‌بایست با تامین اعتبار لازم تسریع شود.
سد عنبران نیز که سال هاست اجرای آن شروع شده هنوز به پایان نرسیده و 60 درصد پیشرفقت فیزیکی دارد.

پیام آذری

منطقه ویژه اقتصادی نمین نیز پس از حدود یک دهه از تصویب آن عملا تاکنون فعال نشده است و شهروندان نمینی در انتظار رونق و استفاده از ظرفیت تجاری و صنعتی آن جهت ایجاد ثروت و اشتغال در منطقه هستند.
توجه دولت به گسترش صنایع دستی بویژه گلیم‌بافان عنبران، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، اجرای طرح‌های هادی و گردشگری روستایی نیز از جمله مسائلی است که شهروندان نمین آن را مطالبه خود در آستانه سفر رئیس‌جمهوری ذکر می‌کنند. 
نیر و سرعین نیازمند نگاهی نو
در جنوب غرب استان و در فاصله 30 کیلومتری از اردبیل شهرستان نیر قرار دارد ، بزرگترین شهرک آب کشور در این شهرستان قرار دارد اما واحدهای تولید آب معدنی در این شهرک با مشکلاتی روبرو بوده و برخی تعطیل شده‌اند.
شهروندان نیر مطالبه خود را تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ، حل مشکلات منطقه سیاحتی بولاخلار ، ساماندهی آبگرم‌ها ، رفع مشکل جاده‌های اصلی و فرعی ، رفع مشکلات مربوط به بهداشت و درمان ، توجه به اجرای طرح هادی روستایی و توسعه گردشگری منطقه ذکر می‌کنند.

پیام آذری

سرعین شهر معرف گردشگری ایران در همسایگی اردبیل به ظاهر می‌بایست فارغ از مشکلات باشد اما در 2 سال گذشته به گفته شهروندان این شهرستان اصناف و فعالان بخش گردشگری این شهرستان آسیب‌های جدی از کرونا دیده‌اند و از رئیس‌جمهوری استمداد حمایت دارند.
یک شهروند سرعینی گفت: تقریبا تمامی هتلداران و فعالان حوزه آبگرم‌های معدنی در سرعین در 2 سال گذشته متحمل ضرر شده‌اند و می‌بایست در این زمینه چاره‌اندیشی شود.
شهرستان سرعین از نظر مبلمان شهری ، آب آشامیدنی روستایی ، راه روستایی و مبلمان شهری نیز مشکلاتی دارد که نیاز به توجه دولتمردان است.
خلخال و کوثر، آب و راه مشکلی که هنوز پابرجاست
در جنوب اردبیل 2 شهرستان خلخال و کوثر قرار دارند، آب آشامیدنی، جاده غیراستاندارد ، زیرساخت‌های اینترنتی، نبود صنایع و اشتغال از جمله مشکلات این 2 شهرستان است.
سیدغنی نظری ، نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از محرومیت دسترسی به امکانات ارتباط اینترنتی اهالی ساکن در روستاهای بخش مرکزی شهرستان کوثر گفت: با وجود توسعه اینترنت در اکثر مناطق کشور، روستاهای بخش مرکزی این شهرستان همچنان از دسترسی به آن محروم هستند.
وی با اشاره به مشکلات طرح هادی در روستاهای کوثر گفت: در سال‌های گذشته تنها 10 درصد از طرح هادی در روستاهای کوثر اجرا شده است.
نظری وضعیت راه‌های ارتباطی 10 روستای بخش مرکزی کوثر را هم نامناسب دانسته و می‌گوید که دولت باید له رفع این مشکلات توجه کند.
در خلخال شهروندان و مسئولان این شهرستان از وضعیت جاده‌های اصلی و فرعی این شهرستان بیشترین گلایه را دارند، اینکه پس از سال‌ها هنوز پروژه‌های راه‌سازی که این شهرستان را از بن‌یست رها می‌بخشد، به نتیجه نرسیده است.

پیام آذری

مسعود یگانه ، سرپرست فرمانداری خلخال با تایید این مشکلات گفت: انتظار می‌رود در جریان سفر رئیس‌جمهوری اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی از جمله اجرای پروژه احداث توانل در مسیر راه ارتباطی خلخال - اسالم که بارها وعده آن از سوی مسئولان دولت قبلی به مردم داده شده بود،عملیاتی شود.
وی اظهارکرد: حل مشکل زیرساخت ارتباطات تلفنی و اینترنتی منطقه، ادامه پروژه نیمه‌کاره رها شده شبکه فاصلاب شهر خلخال، حل مشکل کمبود آب شرب شهرها و روستاهای این منطقه، توجه به آسفالت راه‌های روستایی، اجرای طرح‌های زیر ساخت گردشگری و راه‌اندازی طرح‌های صنعتی بزرگ و اشتغال‌زا و توجه به توسعه شهرک‌های صنعتی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم این شهرستان از رئیس‌جمهوری در سفر به استان اردبیل است.
سیدغنی نظری ، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس نیز گفت: تاخیر عملیات اجرایی خلخال - اسالم به دلیل کمبود اعتبارات یکی از مشکلات اساسی شهرستان است و نیاز است تا دولت به رفع این مشکل توجه کند.
وی بیان کرد: پروژه‌های سد معیشتی منطقه نیز در حال حاضر نیمه‌کاره رها شده است.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: در 31 روستای شهرستان خلخال مشکل آب شرب مطالبه مردمی بوده و انتظار از مسؤولان رفع این مشکلات است.
روستاهای خلخال نیز دارای مشکل اینترنت هستند و هنوز 26 روستای این منطقه فاقد زیرساخت‌های اینترنتی هستند.
خبرنگاران ایرنا تنها توانایی انعکاس گوشه‌ای از درخواست‌ها و مطالبه‌های مردمی را داشتند، مطالبه هایی که شهروندان اردبیلی امیدوارند در دولت سیزدهم اهتمام جدی به رفع آنها وجود داشته باشد.
رئیس جمهوری و تنی چند از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه در هشتمین سفر استانی به استان اردبیل سفر خواهد کرد، این سفر یک روزه خواهد بود.
برچسب‌ها نمین سید ابراهیم رییسی خلخال پارس آباد مغان کوثر سرعین سفر استانی اردبیل شهرستان گرمی اصلاندوز سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری پروندهٔ خبری اردبیل میزبان هشتمین سفر استانی رییس‌جمهوری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/437579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی «بهبود فریبا» سریال پایتخت از تیپ و چهره جدیدش در 50 سالگی

تازه‌ترین اخبار از مناطق سیل‌زده بلوچستان/ برق وصل شد

زرآباد زیر آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

امحای 113 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف دو پراید در جاده اهر- مشگین شهر

مرگ تلخ دو مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه

امروز با سعدی: ما تماشاکنان بستانیم

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

علاقه جدی آژاکس: ژاوی گزینه اول ماست!

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم