پیام آذری

آخرين مطالب

فوم ساختمان؛ خطرناک برای محیط زیست مقالات

فوم ساختمان؛ خطرناک برای محیط زیست
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - چندی است ساکنان شهرها و روستاهای ایران شاهد ریزش برف مانندی از آسمان به نام فوم هستند، پدیده‌ای ناشی از پیشرفت‌های به دست آمده در صنعت راه و ساختمان که به آرامی و با روندی خزنده طبیعت و محیط زیست را نشانه رفته است.

این برف مصنوعی در تمام فصول سال در بسیاری از ساعات روز و شبانه از ساختمان‌های بلند درحال ساخت و نیمه کاره فرو می ریزد و به واسطه وزش باد در پهنه‌های گسترده ای پخش می‌شود.
هنگام کودکی وقتی تکه‌ای از یخدان های جعبه‌ای مخصوص بستنی موسوم به آلاسکا را در کوچه‌ها یافته و با ساییدن آن به دیوار، دانه های ریز فوم را به زمین می‌ریختیم از بارش برف مانندی در دنیای کودکانه خویش شادی می کردیم غافل از اینکه چند دهه بعد، استفاده گسترده از همین فوم در شهرها و روستاها به دغدغه‌ای رنج آور برای دوستداران محیط زیست تبدیل خواهد شد.
فوم ماده‌ای است که نه تنها چون برف ذوب نمی‌شود بلکه مانند بسیاری از فرآورده‌های پلاستیکی و پلی‌اتیلنی یه خاطر کاربردهای خود بسیار مقاوم در مقابل عوامل محیطی مانند حرارت زیاد، نور، رطوبت، مواد شیمیایی و نظایر آن است و همین ویژگی باعث می‌شود تا به آسانی از بین نرفته و سال‌ها در طبیعت و لا به لای خاک و انواع محصولات کشاورزی و باغی ماندگار باشد.
این روزها انباشت تک دانه‌ها و یا دانه‌های به هم چسبیده‌ای از فوم؛ کوچه‌ها، پیاده‌روها و خیابان‌های شهرها را به رنگ سپید درآورده است اما این سپیدی عاری از طراوت و لطافت برف است.
فراوانی ساخت و سازها در شهرها و حتی در مناطق روستایی روز به روز بر میزان استفاده از این فرآورده نفتی می‌افزاید و سبب می‌شود روزانه حجم انبوهی از آن در سطح گذرگاه‌های درون شهری و روستایی به حرکت درآید و انباشت حجم متراکمی از آن به طبیعت و محیط زیست زیان‌های جبران ناپذیر وارد سازد.
درحالیکه موج ویرانگر استفاده بی‌رویه از مواد پلاستیکی و نایلونی متداول چون ظروف یکبار مصرف، بطری‌های پلی اتیلینی، نایلون‌های دستی و نظایر آن دوستداران محیط زیست را به تکاپو واداشته است رواج پدیده ای مخربتر را در شهرها و روستاها شاهدیم که چون یک فناوری بطور نسبی جدید در ساخت و سازها به حساب می‌آید هنوز نشانه‌های ناشی از پیامدهای منفی آن آنگونه که باید به چشم نیامده است.
این فرآورده اغلب در ساختمان‌های بلند مرتبه که گاهی ارتفاع آن‌ها به ده‌ها متر می‌رسد کاربرد دارد و این سبب می‌شود که دانه‌ها و تکه‌های زاید آن از ارتفاع زیاد به سوی زمین فرود آید و در مسیر بر اثر وزش باد در فضا پراکنده و در فواصلی دورتر فرود آید.

پیام آذری


از سوی دیگر سبکی و خشکی دانه‌های فوم سبب می‌شود که به آسانی توسط باد جابه جا شده و ده‌ها کیلومتر دورتر از مبدا خود بر زمین فرود بیایند که این موضوع می‌تواند زمین‌های حاصلخیز و نیز کشتزارها و باغ‌ها را به شدت تهدید کند.
چند سالی است که ساخت و ساز در روستاها نیز به واسطه مقاوم سازی خانه‌های کم دوام و نیز رواج ویلاسازی در مناطق روستایی، ییلاقی و ساحلی فزونی گرفته است.
ادامه این روند و ایجاد پوششی از لایه‌های یکی دو سانتیمتری از فوم می‌تواند مانع از رسیدن پرتوهای آفتاب به گیاهان و در نتیجه نابودی آن‌ها شود و از سوی دیگر آمیختگی دانه‌های فوم که در مواردی به خاطر به هم چسبیدگی تکه های بزرگی را نیز شامل می‌شوند با دانه‌های خاک علاوه بر ایجاد مشکل در کار شخم زنی می‌تواند در رشد ریشه‌های گیاهان نیز خلل ایجاد کند.
علاوه بر خاک و کشتزارها دانه‌ها و تکه‌های فوم سبب آلوده ساختن پهنه‌های آبی سطحی ازقبیل جویبارها، رودخانه‌ها، برکه‌ها، سدها، دریاچه‌ها و دریاها می‌شود.
پیامدهای منفی آلودگی منابع آبی براثر این پدیده شاید به مراتب از اثرهای ناگوار آلودگی زمین‌ها بیشتر و بدتر باشد که می‌توان ایجاد ظاهری نازیبا در روخانه‌های شهری و دریاکنارهای تفریحی و نیز مخاطره‌های گوناگون پخش دانه های فوم در پهنه‌های آبی برای انواع آبزیان و ماهیان را از آن جمله دانست.
ساختار و نیز ویژگی‌های جوی بعضی از شهرها و روستاها مانند اردبیل که به دلایلی میزان ساخت و سازها در آن‌ها زیاد و از سوی دیگر در بسیاری از روزهای سال با وزش باد اغلب با سرعت تند مواجهند حجم پخش دانه‌های فوم در فضای آن‌ها را در مقایسه با دیگر مناطق به مراتب افزایش و در نتیجه طبیعت و محیط زیست را بیشتر در خطر قرار داده است.
انواع فوم شامل پلی اتیلن، بتنی و مانند آن ترکیبی است از پلی اتیلن فشرده و حباب‌های بسیار ریز هوا که ​به خاطر داشتن خاصیت تراکم سلولی بهترین عایق برودتی، حرارتی، رطوبتی و صدا محسوب شده و از فوم بتنی نیز برای بلوک‌های سقفی و دیواری، کف‌سازی ساختمان‌ها، شیب‌بندی پروژه‌ها و پر کردن چاه‌های فاضلاب و تونل‌ها استفاده می‌شود.
مزایای این فناوری ازجمله قابلیت بالای آن به عنوان عایق صدا، رطوبت، تغییرات دما و انعطاف و ضربه پذیری، قدرت زیاد چسبندگی به هر ماده‌ای، سبکی و حمل آسان، صرفه اقتصادی سبب شده است تا در چند سال اخیر بطور گسترده ای در صنعت ساختمان سازی، راه‌سازی و نظایر آن مورد استفاده قرار بگیرد.
در کنار مزایای این فناوری جا دارد کارشناسان و ارگان‌های ذیربط برای جلوگیری از لطمه‌های جبران ناپذیر این معضل نوپدید محیط زیستی طرح‌های چاره ساز ارایه و اقدام‌های موثر انجام دهند.
*خبرنگار ایرنا اردبیل 
برچسب‌ها
استان اردبیل اردبیل تخریب محیط زیست

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/448870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند