پیام آذری

آخرين مطالب

آشنایی با نحوه‌ راه‌اندازی شغل‌های پردرآمد در بازارکار آینده ایران علمي

آشنایی با نحوه‌ راه‌اندازی شغل‌های پردرآمد در بازارکار آینده ایران
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی در آخرین جلسه از سلسله کارگاه‌های مجازی «آشنایی با مشاغل پردرآمد در بازار کار» که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد، دکتر کامران صداقت، جامعه شناس، کارآفرین و مشاور علوم رفتاری و اجتماعی به معرفی و تشریح نحوه‌ی راه‌اندازی مشاغل پردرآمد در بازارکار آینده ایران پرداخت.

صداقت در این کارگاه گفت: مشاغل به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ مشاغلی که علاوه بر خود، دیگران را نیز پای کار می‌آورد که به آنها مشاغل حرفه‌ای می‌گویند و مشاغلی که تنها برای فرد درآمد ایجاد می‌کند که این مشاغل نیز معیشتی نام دارند که اگر دنبال پول، موقعیت اجتماعی، اثرگذاری و رشد هستیم باید حرفه‌ای باشیم اما در صورتی که صرفا به فکر درآمدی برای گذران زندگی هستیم، شغل معیشتی مناسب است.
مولفه‌های موفقیت در مشاغل مختلف
وی ادامه داد: موفقیت در مشاغل گوناگون به چند مولفه نیاز دارد؛ برای اینکه بتوان زمان‌بندی شده حرفه‌ای را ایجاد و به درآمد رسید یکی از ضروریات آن این است که همزمان به چند شغل فکر نکرده و تنها در یک مورد هدف‌گذاری داشته باشیم، دومین مورد مشورت و گفت‌وگو با چند نفر از ریش سفیدان آن شغل است و اگر افرادی که سر رشته و کارایی در آن شغل را دارند هم نیابیم باید با استفاده‌کنندگان آن مشورت کنیم لذا کنندگان و گیرندگان کار اهمیت بالایی دارند.
وی افزود: سومین گام، یافتن همفکران، شرکا و جلب مشارکت آنها است و اگر تمایلی هم به کارهای مشارکتی نداشته باشیم، می‌توان به صورت عقد قرارداد همکاری کرد اما حتما به یاد داشته باشید که از ابتدای امر توسط وکیل یا مشاور حقوقی حاذق تمامی قراردادها مکتوب و امضا شوند.
این مشاور علوم رفتاری و اجتماعی یادآور شد: مورد بعدی ثبت شرکت و موسسه است که اگر ثبت نشده و لوگو آن طراحی نشود، امکان راه‌اندازی آن کسب و کار توسط افراد دیگر وجود دارد، اخذ مجوزهای لازم ایجاد شغل و همچنین تعیین مکان مورد بعدی است که حتما باید توجه داشت و علاوه‌بر کسب مجوز از سازمان مربوطه، مجوزهای لازم را از راهداری، محیط زیست و ... باید دریافت کرد تا هیچ مشکلی در محیط شغلی ما ایجاد نشود.
وی گفت: شناسایی سایز، ترکیب، گروه هدف، ذی‌نفعان و مشتریان از عوامل مهم دیگر است چرا که امروزه در تجارت‌های پردرآمد و پرسود مشاغلی موفق هستند که قبل از تولید بازار هدف خود را شناسایی کرده و ترکیبات، مواد، مزایا و معایب را در قالب بروشور به مشتری ارائه دهند.
وی اظهار کرد: حتما به یاد داشته باشید که باید به‌عنوان مدیرعامل، کارفرما یا صاحب شرکت از یک سری هزینه‌های شخصی خود شامل خواب، تفریح، مسافرت غیرکاری صرف نظر کنید و به نظم، حضور مداوم در محیط کار و عدم برون سپاری در ابتدای امر سلام بگویید؛ سعی کنید تا سیستم حسابداری و مالی قوی داشته باشید و به وفاداری کارکنان اولیه توجه کرده و نیروهای غیروفادار را کنار گذارید تا کم‌کم به برون سپاری مشغول شوید.
وجود بیش از 80 شغل روبه رشد در ایران
صداقت در رابطه با مشاغل روبه رشد در ایران تاکید کرد: بیش از 80 شغل در ایران امکان رشد دارند و یکی از مشاغل پردرآمد و جذاب در ایران، توریسم سلامت است که به معرفی و برندسازی پزشکان و مراکز تخصصی درمانی بهداشتی پرداخته و افراد دارای عارضه را شناسایی و به این مراکز معرفی می‌کند که اکنون کل دنیا به این سمت رفته و باتوجه به مزیت مناسب در برخی از مراکز پزشکی و کلینینک‌های تخصصی در ایران می‌تواند به‌عنوان یک حرفه مطرح شود.
سرمایه‌گذاری در بورس، شغلی پردرآمد
وی اضافه کرد: شغل بعدی سرمایه‌گذاری در بورس است؛ بسیاری از افراد سرمایه‌گذاری در بورس را شغل زیان‌دهی در ایران می‌دانند اما اگر مدیریت، سرمایه‌گذاری صحیح و سبدگردانی درست انجام می‌شد، شاهد این افکار نبودیم.
وی متذکر شد: تعداد کارشناسان بورسی که آموزش تکنیکال ارائه دهد، نحوه‌ی سبدگردانی، سهام ارزش مبتنی بر شرکت و ... را بداند، در کشور ما بسیار کم است لذا دچار ضعف جدی در این زمینه هستیم اما با گذراندن دوره‌های مربوطه و مطالعات لازم می‌توان به موفقیت خوبی در این عرصه رسید.
کشاورزی نوین، شغلی مناسب برای مناطق روستایی
ابن جامعه‌شناس بیان کرد: یکی‌دیگر از مشاغل پردرآمد، کشاورزی نوین است؛ در کشاورزی نوین عملیات‌های غرقابی کردن، تک محصول و یکبار کشت وجود نداشته و مبتنی بر چند کشتی، سیستم آبیاری نوین، محصولات ارگانیک، منطقه‌ای و مزیت منطقه‌ی تجاری است که هولدینگ‌های مبتنی بر محصول مورد نظر را نیز باید تشکیل داد.
وی ادامه داد: نباید به این تصور بود که در روستاها محدودیت شغلی وجود دارد چرا که این تصور در دنیا قابل قبول نیست؛ رشته‌ی مهندسی کشاورزی و حتی بقیه‌ی رشته‌ها می‌توانند در این حرفه سرمایه‌گذاری کنند چرا که تمامی اِلمان‌های مبتنی بر کشاورزی مدرن در ایران و به‌ویژه خطه‌ی آذربایجان وجود دارد. 
وی افزود: یک سری محصولات پر مزیت در منطقه‌ی ما وجود دارد که مغفول مانده‌اند و نمونه‌ی آن، کشت دنبلان است که قیمت بالایی در اروپا دارد و در غرب آذربایجان و شمال‌غرب کشور کشت می‌شود لذا برخی از محصولات ارگانیک جنبه‌ی مدرن و تجاری داشته و صرفا به فردی نیاز دارند که آنها را جمع‌آوری و بسته‌بندی کرده و کانال ارتباطی را هم ایجاد کند.
وی یادآور شد: کشاورزی گلخانه‌ای نیز یکی از مشاغل مطرح در دنیا است و می‌تواند ما را در این راستا هدایت کند تا شغل مناسبی را ایجاد کنیم که اگر هم کشاورزی جذابیتی برای ما نداشته باشد می‌توان مدیریت آن را انجام داد.
دنیای دیجیتالی و مشاغل پردرآمد این حوزه
صداقت اظهار کرد: شغل پر درآمد دیگر، برنامه‌نویسی کامپیوتر است؛ بعد از اپیدمی کرونا جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود لذا افرادی که به اپلیکیشن‌سازی و برنامه‌نویسی مسلط باشند، سود بیشتری خواهند برد.
وی ادامه داد: طبق آمارها تا سال 2022 تنها دو درصد از نیازهای مردم بر اساس اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کامپیوتری تامین می‌شود به‌نابراین افرادی که بتوانند این رشته را به صورت حرفه‌ای انجام دهند، موفق خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: داستان نویسی و بومی‌سازی بازی‌های آنلاین ‌نیز یکی‌دیگر از مشاغل است؛ همه‌ی 26 نهاد فرهنگی التماس می‌کنند که سناریو نویسی و داستان نویسی بومی مبتنی بر بازی‌های اندروید نوشته شود اما در مناقصه هیچ کسی وجود ندارد که آن را پیشنهاد دهد.
این مشاور علوم رفتاری و اجتماعی گفت: در ایران بستر و زمینه‌های مختلفی برای پیشرفت وجود دارد که شاید بر سر مناصب دولتی رقابت زیاد باشد اما در شغل‌های آزاد، رقابت کم و بستر بسیار است و تنها لازمه‌ی آن، یک سری اِلمان‌های شخصیتی و تقویت خصلت کاری است.
وی یادآور شد: یکی‌دیگر از مشاغل به شدت روبه رشد، آموزش آنلاین در زمینه‌های تحصیلی، کنکور، از پیش دبستانی تا دکترا، آموزش موردی مانند نرم افزار خاص، تولید و معرفی محصولات و... بوده که بازار کار و گروه هدف خود را در هر زمان و مکانی دارد اما لازمه‌ی آن دانش و مهارت ارتباطی است که ممکن است فردی دانش آن را داشته باشد ولی در مهارت ارتباطی توانایی چندانی نداشته باشد.
وی تاکید کرد: شغل بعدی مدیریت شبکه‌های مجازی و فروشندگی آنلاین است؛ بسیاری از شرکت‌ها مبتنی بر قرارداد و حجم کاری نیازمند این حرفه هستند و می‌توان همزمان مدیریت 10 الی 20 شبکه را انجام داد.
خرید کانونی؛ مزیت قرن 21
این جامعه‌شناس گفت: در فروشندگی آنلاین نوع محصول ما چندان اهمیتی ندارد و مهم فروش آن است چرا که مزیت قرن 21 خرید کانونی است و استارت آپ‌ها از فروش یک محصول شروع کرده و به مرور ایده و تعداد فروش خود را افزایش دادند.
صداقت افزود: شغل دیگر طراحی داخلی دکور و منظر بوده که در ایران روبه رشد است و همه‌ی ما در این زمینه ضعف داریم؛ با کاهش فضای خانه‌ها، هر مراسمی در مکان خاص خود برگزار می‌شود لذا به دلیل کاهش و تغییر سیستم مکان‌ها و لوازم، این شغل در آینده بسیار پر درآمد خواهد بود.
عکاسی صنعتی، شغل پردرآمد بازارکار آینده
وی گفت: یکی دیگر از مشاغل که نیاز به سرمایه‌ی اولیه‌ی کمی دارد، عکاسی صنعتی است؛ کشور ایران در حال گذار از جامعه‌ی سنتی به صنعتی است و از دولتی بودن به سمت خصوصی شدن حرکت می‌کند که همه می‌خواهند ارائه‌ی خوبی از خود داشته باشند لذا طراحی بروشور و استمپ از ضروریات واحدهای صنعتی است که عموما به دلیل تحولات بالای آن، برون سپاری می‌شود به‌نابراین با یادگیری عکاسی و تهیه‌ی دوربین مخصوص می‌توان این شغل را آغاز کرد.
کاشت مو و ناخن؛ شغلی مهم و خاص
وی خاطرنشان کرد: کاشت مو و ناخن از مشاغل مهم دیگری است؛ افراد برای نمایش جنبه‌ی زیبایی نسبت به تفکرات خود بسیار حساس هستند و برای کاشت مو و ناخن لازم نیست که تخصص پوست و مو باشیم، می‌توان با گذراندن دوره‌های مربوطه این حرفه را آغاز کرد.
این جامعه‌شناس اظهار کرد: ساخت صنایع دستی که به طور سنتی این محصولات در جاهای متنوعی وجود دارند از دیگر مشاغل است که به لازمه‌ی زمینه‌ی مناسب برای جمع‌آوری، تولید، معرفی و همچنین تشکیل نمایشگاه‌های مناسب برای شناساندن آن است.
طراحی مد و لباس؛ نهمین شغل پردرآمد جهان
وی یادآور شد: طراحی مد و لباس، نهمین شغل پر درآمد جهان است و در ایران تازه جوانه می‌زند و بسیاری از زمینه های آن به‌ویژه در عرصه‌ی محلی، بومی و قومی جا مانده‌اند؛ این حرفه به ضریب خلاقیت شخصی افراد وابسته بوده و در کنار آن راه‌اندازی مزون نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که در این شغل صحبت از مقدار و زمان کار نبوده بلکه کار متفاوت مهم است.
وی بیان کرد: شغلی دیگری که بدون هزینه و روبه رشد است، فروش اینترنتی کالاهای دست دوم است که به دلیل اختلافات طبقاتی امروزه یکی از شغل‌های پر سود محسوب می‌شود.
افزایش مناسبت‌های اجتماعی، زمینه‌ساز حرفه‌های مختلف
صداقت افزود: یکی یگر از مشاغل پر درآمد امروزی که به دنبال کاهش فضاها شکل گرفت، مدیریت مجالس جشن و عزا است چرا که در دنیای امروزی تعداد مناسبت‌های اجتماعی افزایش یافته است و این شغل از تکثیر درآمد بالایی برخوردار بوده و می‌توان روز به روز آن را تنوع بخشید.
وی گفت: یکی از مشاغل در ارتباط با مدیریت مجالس، اجاره‌ی تجهیزات مربوط به آن بوده که از حوزه‌ی ساختمانی تا خانه و ماشین را هم در بر می‌گیرد چرا که نگهداری، تامین و محافظت از آنها زمان بالایی نیاز دارد؛ این حرفه از مشاغل پردرآمد در ایران است که شاغلان آن از بیشترین ضریب تکثیر ثروت برخورداراند.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: شغل مهم دیگر خشکشویی آنلاین است که از منزل تحویل می‌گیرند؛ اکنون به دنبال تنوع البسه، مجالس و تغییرات شدید مد افراد دوست دارند تا فردی لباس آنها را شسته و در منزل تحویل دهد. 
محصولات ارگانیک، بستری برای درآمدزایی
این مشاور علوم رفتاری و اجتماعی متذکر شد: تولید محصولات ارگانیک با نشان دادن ضریب کیفیت بالا یکی‌دیگر از مشاغل پردرآمد است چرا که هر محصول ارگانیک خریدار بین‌الملی دارد اما باید در نظر گرفت که این شغل به آزمایشگاه‌های متنوعی نیاز دارد و باید آنها را ایجاد یا از همکاران مکمل استفاده کرد.
وی بیان کرد: شغل دیگری که دنیا و ایران به سمت آن می‌رود، تور لیدری است؛ امروزه ما دچار بحران فرهنگی شده‌ایم و چهره‌های موسیقایی، ورزشی یا هنرپیشه‌ها را شناخته اما قهرمانان، الگوها، مفاخر و اسطوره‌های خود را نمی‌شناسیم لذا این حرفه، تاریخچه‌ی ضریب نفوذ و فرهنگ، آداب و رسوم به افراد حتی ساکنان بومی آن نشان می‌دهد. 
وی در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم که در پایان یک برنامه‌ریزی گذار عمر را در نظر بگیریم باید به این مورد اشاره کرد که فرد موفق تا 25 سالگی ادامه‌ی راه تحصیلات آکادمیک خود را مشخص می‌کند، بین 25 تا 30 سالگی موضوع شغلی و ازدواجی را تعیین، 30 الی 40 سالگی شغل خود را توسعه، 40 تا 50 سالگی به تفویض شغلی پرداخته، 50 تا 60 سالگی دانش و سرمایه‌ی خود را انتقال و بعد آن نیز تفویض کامل شده و از درآمد مستقلات خود بهره می‌برد.

پیام آذری


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/456791/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر