پیام آذری

آخرين مطالب

اقتصاد چرخشی در حوزه پسماند و بازیافت کیش مورد بررسی قرار گرفت منطقه آزاد کیش

اقتصاد چرخشی در حوزه پسماند و بازیافت کیش مورد بررسی قرار گرفت
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش با دستور محمدرضا لواسانی مبنی بر تحقق اقتصاد چرخشی در حوزه پسماند و بازیافت نسبت به برگزاری نشستی جهت هم اندیشی با فعالان و علاقمندان به حوزه پسماند اقدام کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش شنبه سیزدهم آذر در نخستین نشست هم اندیشی با فعالان و علاقمندان به حوزه پسماند کیش با محوریت "مشارکت شرکت های دانش بنیان، تفکیک از مبدا، بازیافت باطری و چوب اره، ارسال کارتن های بازیافتی به سرزمین اصلی، شوتینگ زباله در ساختمان های مسکونی، پسماند های الکترونیکی، تفکیکان پلت فرم، تبدیل پسماند به انرژی، تولید سرکه چوب از گیاهان بازیافتی" در سالن اجتماعات مرکز آموزش این سازمان برگزار شد.
مریم محمدی با اشاره به تاکید سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر جذب سرمایه گذاران توانمند و دارای ایده های نو برای تحقق بازیافت واقعی و اقتصاد چرخشی در کیش، گفت: کارگروه مدیریت پسماند در چار چوب قوانین و اختیارات محوله با احصاء مشکلات پیش رو نسبت به تسریع حل آنها اقدام خواهد کرد.
محمدی با بیان این که برای مرتفع کردن مشکلات در این حوزه مناسب ترین راه کار ارائه شده از سوی اداره محیط زیست خارج کردن زباله از جزیره است، اظهار داشت: با قوانین سخت گیرانه نظارتی و تشویقی می توان تفکیک از مبدا به حداکثر ممکن برسد تا مرغوبیت کمپوست افزایش یابد.
به گفته محمدی اجرای این کار به شکل ایده آل سبب کاهش 20 درصدی زباله دفنی می شود که می توان با انجام فرایند پرس و خارج کردن از جزیره؛ مشکل پسماند کیش را حل کرد.
محمدی در رابطه با زباله سوزی که از نظر آلودگی هوا مشکلات دیگری را نیز به دنبال دارد و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، افزود: با توجه به مشکلات زباله سوزها و پتانسیل الایندگی آنها، هزینه گزاف خرید و نگهداری و همچنین لزوم استقرار آنها در خارج از حریم شهرها است از این رو استفاده از زباله سوز در جزیره مستلزم مطالعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی و تایید آن در حوزه های ذیربط است.
وی خاطر نشان کرد: جزیره کیش به خاطر پاکیزیگی آب و هوا یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می آید که مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور به جزیره سفر می کنند.
پرویز عطائی رئیس اداره مرکز نوآوری کیش برنامه راهبردی این مرکز را استقرار شرکت های دانش بنیان برای توسعه بازار و صادرات محصولات دانش بنیان عنوان کرد و گفت: با قدردانی از دستور محمدرضا لواسانی مبنی بر تشکیل جلسه هم اندیشی در حوزه محیط زیست، تلاش می کنیم راه کارهایی را در این خصوص از سوی مرکز نوآوری ارائه دهیم.
عطائی افزود: برخی از شرکت های مستقر در مرکز نوآوری کیش به صورت مستقیم می توانند به این حوزه معرفی شوند از جمله شرکت سافات انرژی یزد که در جزیره کیش بیش از این هم فعالیت داشته است.
رضا جواد پور مدیرعامل شرکت صافات انرژی یزد با بیان این که عمده تلاش شرکت تمرکز بر کیفیت و ارتباط مستمر با مشتریان است، گفت: هم اکنون مهمترین موضوع حفظ منافع محیط زیست که یکی از بزرگترین ذینفعان در هر پروژه ای محسوب می شود مورد توجه قرار گرفته است.
جواد پور در خصوص فرایند فرآوری گیاهان بازیافتی در کیش، اظهار داشت: گیاهان بازیافتی فاقد پسماند و دارای سرکه چوب هستند که می توان به عنوان بهترین کود برای گیاهان داخل جزیره مصرف کرد.
مدیرعامل شرکت صافات انرژی یزد در رابطه با میزان بازیافت پسماندهای گیاهی جزیره؛ اظهار داشت: با استفاده از دستگاه یک تنی که روزانه قابلیت انجام سه تن در سه مرحله را دارد به تدریج در هر محصول قابل ارائه است و بر اساس ظرفیت های موجود جزیره این کار را می توان توسعه داد.
امیر میثم گیاهی شرکت شتابدهنده رادمان کیش در خصوص پسماند الکترونیک، گفت: باطری های الکترونیکی که به عنوان پسماند خانگی، تلویزیون و یخچال شناخته می شود و کالای مصرفی است در طرح ها پیش بینی نشده است.
گیاهی اجرای طرح پسماند الکترونیکی را نیازمند یک انسجام بخشی و محل پایلوت قرار گرفتن این طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به این که در کیش زباله گردی وجود ندارد، کارهای مطالعاتی در این خصوص انجام شده است و افرادی که قصد فروش کالاهای الکترونیکی را داشته باشد، قابل محاسبه خواهد بود.
به گفته گیاهی این طرح یکی از کارهای ملی و صادرات محور محسوب می شود.
امیر میثم گیاهی یکی دیگر از طرح ها را به نام "تفکیکان پلت فرم" خرید و فروش ضایعات و پسماند معرفی کرد و گفت: این سایت در قالب عرضه کننده خرد و کلان و یک سایت خریدار است.
وی افزود: این پروژه به عنوان طرح فرامنطقه ای است و می توانیم با اجرای این طرح در جزیره کیش ضمن مدیریت هزینه ها، ساز و کارهای خرید و فروش را تسهیل کنیم.
رضا قاسم زاده مدیرسایت پردازش پسماند و بازیافت مواد در کیش، گفت: اگر قرار است در حوزه پسماند و بازیافت طرحی ارائه شود ابتدا باید یک فرایندهایی سپری شود که با شناسایی مشکلات و ارائه طرح این فرایندها گام به گام بر اساس اولویت بندی های لازم مورد بررسی قرار گیرد.
به گفته قاسم پور با شناسایی معضلات هر کدام از این پسماندها طرحی متناسب با آن ارائه شود که فرآیند طرح ها باید کاملا مشخص باشد
وی اظهار داشت: تبدیل پسماند به انرژی قابل بررسی است و پروپوزال هایی که در این زمینه آماده و به روز رسانی شده است می توان ارائه کرد.
ابوالفضل ترابی بنیان گذار گروه فناوری بوم بانان کیش، گفت: طی نیاز سنجی های انجام شده در حوزه بازیافت و پسماند 4 تیم را در مجموعه گروه بوم بانان کیش مستقر کردیم که یکی از آن تیم ها در حوزه بازیافت پسماند چوب فعالیت می کنند، اظهار داشت: یکی از پسماندهای صنایع چوبی در جزیره کیش خاک اره است که این موضوع برای خیلی از فعالان حوزه صنعت چوب به یک معضل تبدیل شده است.
ترابی در ادامه سخنان خود افزود: پسماندهای چوبی در جزیره کیش یک فرصت بسیار عالی است و سرمایه گذاران می توانند به این بخش ورود پیدا کند.
به گفته ابوالفضل ترابی در کیش کسی نسبت به جمع آوری آنها اقدام نکرده است و در منطقه صنعتی کیش واقع در درخت سبز بیشترین تمرکز در حوزه چوب وجود دارد و جمع آوری خاک اره ها به یک معضل جدی تبدیل شده است.
ترابی خاطر نشان کرد: در بحث زباله به نحوی می توان عمل کرد که در کشورهای صنعتی از آن به عنوان طلای کثیف یاد می شود که دارای ارزش بالایی است.
وی در خصوص بازیافت باطری گفت: بر اساس نیاز سنجی بومی، باطری های اسیدی در موتور سیکلت هایی که یک سال عمر مفید دارند منجربه تولید زباله می شوند در حالی که این باطری ها قابلیت به روز رسانی و آماده سازی دارند و تا 80 درصد می تواند با هزینه فوق العاده کم به چرخه باز گردد.
گفتنی است با حضور صمد جعفری پور نماینده صافات انرژی یزد، مصیب شیرانی کارشناس محیط زیست، حامد محمدی کارشناس محیط زیست و فرزاد نژاد مهدی پور سرمایه گذار ضایعات کارتن در نخستین نشست هم اندیشی با فعالان و علاقمندان به حوزه پسماند کیش حضور داشتند.
همچنین طرح های ارائه شده فعالان و علاقمندان به محیط زیست در این نشست هم اندیشی، در جلسات آینده مورد بررسی قرار می گیرد و پس از سپری کردن فرایند تایید، طرح مورد نظر اجرایی می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/457031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله و گلاویز شدن حیرت‌انگیز خرس با زن پیرانشهری

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

یادواره 32 شهید امدادگر اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد

بانوی پیرانشهری در حمله خرس زخمی شد

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

ارتش نقش بسزایی در تأمین امنیت پایدار منطقه دارد

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

برادران عالمیان دو پینگ پنگ باز اعزامی به انتخابی المپیک

بهزیستی دیلم بر اشتغال افراد درمان‌شده از اعتیاد نظارت داشته باشد

روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور؛ ناگفته‌های همسر ناصر عبداللهی از دلیل مرگ او

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

قلع و قمع 2 مورد از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی روستای باروج یامچی

اجرای یک هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در آذربایجان شرقی

مسامحه دستگاه‌های متولی حجاب پذیرفتنی نیست

پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور

دادستان اردبیل: پوشیدن لباس‌های خلاف شرع، جرم است

اجرای محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در اردبیل

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه

پیام‌ تبریک فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی به مناسبت 29 فروردین روز ارتش

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

ایجاد خوف در دل دشمنان نظام، وعده الهی است

56٠ واحد مسکونی نیروهای ارتش در ارومیه در حال اجراست

فیلم جدید حسن فتحی و شهاب حسینی از فردا می‌آید

خشم عجیب پوچتینو: خاک بر سر مدیر نشست خبری!‏

برپایی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه در 21 اردیبهشت

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

برر سی طرحهای محرومیت زدایی در نقده

376 میلیاردتومان اعتبار جهت تسهیلات اشتغال و جهش تولید اختصاص یافت

تشکیل دو قرار گاه برای تحقق شعار سال در آذربایجان غربی

اعطای 44 سری جهیزیه به نوعروسان و زوجهای جوان در پیرانشهر

ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

نیروهای مسلح کشور در بهترین شرایط آمادگی و دفاعی قرار دارند

دو پینگ‌پنگ باز اعزامی به رقابت‌های انتخابی المپیک مشخص شدند

نیما عالمیان مجوز حضور در انتخابی المپیک را گرفت

برادران عالمیان در مسیر سهمیه المپیک پاریس

برادران عالمیان در راه انتخابی المپیک

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

حواشی «مست عشق» همچنان ادامه دارد/ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

مبادرت باشگاه‌ها و مدارس والیبال جهت اخذ مجوز فعالیت الزامی است

جذب و هزینه 57 درصد از اعتبارات کمیته برنامه ریزی در شوط

(تصاویر) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه