پیام آذری

آخرين مطالب

یک درد و هزاران درد؛ معلولان همچنان در پی رفع نیازهای اجتماعی مقالات

یک درد و هزاران درد؛ معلولان همچنان در پی رفع نیازهای اجتماعی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- روز سوم دسامبر در سال 1992 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ‌عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شد و هدف از تعیین این روز، ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و افزایش آگاهی‌هایی بوده است که باید پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.

این روز در واقع بهانه‌ای است تا مردم نسبت به جامعه‌ معلولان جهان توجه بیشتری نشان داده و اذهان عمومی برای حضور معلولان در سطوح مختلف اجتماع آمادگی کامل پیدا کند.

در کشور ما هر سال روز جهانی معلولان با برگزاری مراسمی خاص و نیز برپایی نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای معلولان در سراسر کشور اجرا می‌شود.

امسال هم به گفته مسوولان بهزیستی از هشتم تا چهاردهم آذرماه جاری به عنوان هفته معلولان نامگذاری شده تا شاید بتوان بخشی از نیازهای این جامعه گسترده را حداقل شنید و حداکثر به آن عمل کرد.

طبق گزارش سازمان های مسوول، بیش از نیم میلیارد نفر از جمعیت جهان، به شکلی دارای معلولیت هستند و از معلولیت در سطوح مختلف رنج می برند؛ در ایران نیز آمارهای متفاوتی از تعداد معلولان ارائه شده ولی به نظر می رسد که بین یک و نیم تا 2 میلیون معلول در کشور داشته باشیم.

در این خصوص آمار در آذربایجان غربی متقن تر است و حدود 60 هزار نفر در این استان از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

همین آمار نشان می دهد که معلولان، آمار قابل توجهی از جمعیت را در هر حیطه جغرافیایی به خود اختصاص می دهند که ضرورت توجه به رفع نیازهای آنان و حل مشکلاتشان باید در دستور کار همه مسوولان باشد.

در آذربایجان غربی هم نظیر دیگر مناطق کشور و حتی جهان، معلولان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و از مشکل مسکن گرفته تا مشکلات تحصیلی، شغلی، رفاهی و حتی مشکلاتی در معابر شهری و روستایی، طیف وسیعی را شامل می شود.

هرچند مسوولان، کمابیش این مشکلات را می دانند و برای رفع آنها تلاش می کنند ولی باید توان بیشتری در این خصوص به کار گرفته شود تا روزی برسد که معلولان به غیر از درد معلولیت، درد دیگری نداشته باشند.

بهترین کسانی که می توانند در مورد مشکلات معلولان حرف بزنند، خود معلولان هستند که با همین هدف، چندتن از آنان مخاطب خبرنگار ایرنا در چند مصاحبه کوتاه بودند.

"بیژن" یک معلول جسمی حرکتی بود که اول از همه، صحبت کرد و گفت که کل زندگی معلولان، مشکل است و این مشکلات، حل شدنشان شاید به زندگی ما قد ندهد.

او اضافه کرد: بزرگترین مشکل ما معلولان، مشکلات مالی است؛ بسیاری از ماها حتی تا مدارج عالی هم درس خوانده ایم ولی شغلی برای آینده ما نیست، شاید یک نفر برای ما ترحم کند و شغلی با یک درآمد بخور و نمیر برایمان دست و پا کند.

"سیما" دیگر معلول ارومیه ای که دوست یکی از دوستانم بود، به واسطه همان دوست مشترک به سوالات من جواب داد وگرنه به قول خودش، از گفتن مشکلات دیگر خسته شده بود.

او که در حال حاضر در مقطع تحصیلات تکمیلی درس می خواند، هم از نبود آینده مناسب برای معلولان گفت و افزود: ما درس می خوانیم ولی نمی دانیم در آینده صاحب شغل می شویم یا نه؛ الان، افراد سالم به سختی صاحب شغل می شوند چه برسد به ما که معلولیت هم داریم.

این دختر ارومیه ای اضافه کرد: علاوه بر آن، هزینه های زندگی هم بسیار بالا رفته و ما هم به علت معلولیت، هزینه های بیشتری داریم.

سیما به نقل از یکی از دوستان خود، از هزینه های سرسام آور یک دستگاه ویلچر گفت و بیان کرد: این ویلچر که چند سال پیش با قیمت بسیار مناسبی قابل خرید بود، در یک سال گذشته قیمت بسیار بالایی پیدا کرده و بسیاری از نیازمندان، قدرت خرید را ندارند.

او اضافه کرد: فقط ویلچر به این افزایش قیمت دچار نشده بلکه ابزارهای تسهیل کننده دیگر زندگی معلولان هم، قیمتشان حهشی افزایش پیدا کرده و ما هم قدرت خریدمان بیشتر که نشده، کمتر هم شده است.

این مشکلات برای افراد دارای معلولیت بسیار سنگین است ولی برای خانواده هایی که دارای 2 یا بیشتر از 2 معلول هستند، این مشکلات بسیار سنگین تر بوده و حمایت مستمر از آنان، وظیفه ای است که نهادهای حمایتی حتی یک لحظه هم نباید از آن غافل باشند؛ امری که استاندار آذربایجان غربی چندی پیش در دیدار مسوولان بهزیستی به آن تاکید کرد.

توجه ویژه به حل مشکلات معلولان ضروری است

استاندار آذربایجان غربی در این دیدار گفت: مسوولان امر باید توجه ویژه به حل مسائل و مشکلات مربوط به معلولان استان داشته باشند.

محمدصادق معتمدیان افزود: ضروری است بهزیستی استان هر چه سریع تر مشکلات مربوط به تامین مساکن مربوط به خانواده های بالای 2 معلولیت را با جدیت پیگیری کنند.

حل مشکلات معلولان در دستور کار جدی ادارات آذربایجان غربی باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی هم در جمع معلولان با اشاره به لزوم توجه به مشکلات این قشر در استان گفت: دستگاه های اجرایی حل این مشکلات را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

علی مصطفوی با تایید وجود مشکلات اشتغال، مسکن و درمان معلولان بیان کرد: بسیاری از معلولان دارای توانایی ها و استعدادهای فراوانی هستند که ضروری است آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانشگاهها از این استعدادها غفلت نکنند بلکه این استعدادها را شناسایی و درجهت شکوفایی آنها گام بردارند.

وی با اشاره به مشکل اشتغال معلولان و لزوم اجرای قانون جذب سه درصدی این قشر در دستگاههای اجرایی اضافه کرد: این قانون با هدف حمایت از معلولان به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است و ضروری است به درستی در دستگاهها اجرایی شود.

مصطفوی ادامه داد: در صورت عدم اجرای قانون، توسط دستگاههای متولی پیگیری شود تا برخورد لازم صورت گیرد.

وی بر لزوم تکریم و احترام به معلولان جامعه تاکید کرد و گفت: رسانه ها باید در جهت تکریم معلولان قدم بردارند و همچنین دستگاههای تبلیغاتی و سازمانهای فرهنگی در این زمینه فرهنگسازی کنند.

البته کارهایی در این حوزه ها شده ولی امیدوارکننده بوده است و باید این اقدامات روز به روز افزایش یابد تا معلولان حداقل در حوزه مشکلات بزرگ نظیر مسکن و اشتغال دغدغه کمتری داشته باشند.

570 واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی آذربایجان غربی احداث می‌شود

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی که مسوول مستقیم امور مربوط به معلولان در استان است، در این باره گفت: امسال پیش بینی شده است 570 واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش این سازمان احداث و تحویل آنها داده شود.

سعید فریور بحث اشتغال و مسکن را یکی از مهمترین اصول توانمندسازی مددجویان تحت پوشش این نهاد عنوان کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون از این تعداد واحد مسکونی، 158 واحد تکمیل و تحویل مددجویان تحت پوشش این سازمان شده است.

وی اضافه کرد: این نهاد به عنوان تسهیل‌گر ساخت مسکن مددجویی و با کمک و مشارکت سایر دستگاه ها و نهادها و همچنین بهره گیری از تفاهم نامه های مختلف، از جمله تفاهم نامه 2 معلول روستایی با همکاری بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن هم اکنون 157 واحد مسکونی را با اعتبار بالغ بر 46 میلیارد و 140 میلیون ریال در در دست اقدام و واگذاری دارد.

وی افزود: همچنین با بهره گیری از تفاهم نامه چند جانبه 2 معلول شهری با همکاری خیرین مسکن ساز، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی با سهمیه 139 واحد با اعتبار 53 میلیارد و 998 میلیون ریال برای این تعداد واحد در حال ساخت است که از این تعداد امسال 100 واحد مسکونی واگذار شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به مشکل مسکن معلولان و ایتام بیان کرد: لازمه برخورداری این اقشار از تسهیلات بلاعوض 50 تا 140 میلیون تومانی مسکن بهزیستی، داشتن زمینی به نام معلول یا مددجو است.

فریور اضافه کرد: چنانچه مشکل زمین باهمکاری شهرداری و مسکن وشهرسازی وسایر ارگانهای ذیربط حل شود معلولان می توانند با برخورداری از تسهیلات بهزیستی، صاحب مسکن شوند.

وی خواست در این راستا کارگروهی متشکل از سازمانهای مرتبط تشکیل شود تا مشکل زمین و تامین مسکن معلولین و ایتام رفع شود.

وی بیان کرد: از ابتدای اجرای نهضت تامین مسکن در بهزیستی آذربایجان غربی تاکنون، 2 هزار و 558 واحد مسکن مددجویی واگذار شده است.

سهم 3 درصدی جذب معلولان در دستگاه های ادارای عملیاتی نمی شود

وی اضافه کرد: هزار دانشجو و بیش از پنج هزار دانش آموز معلول هم تحت پوشش بهزیستی آذربایجان غربی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی ادامه داد: اشتغال و جذب افراد معلول در دستگاههای اجرایی، از عمده مشکلات این افراد پس از فارغ التحصیلی است که با وجود ابلاغ قانون حمایت از معلولان، سهم سه درصدی جذب توسط دستگاهها عملیاتی نمی شود.

فریور بیان کرد: نهادهای اجرایی نسبت به رعایت این قانون در ادارات و دستگاهها اقدام کنند.

بیش از 60 هزار معلول در آذربایجان غربی تحت پوشش بهزیستی هستند

معاون توانبخشی بهزیستی آذربایجان غربی نیز گفت: 60 هزار و 302 معلول در استان، تحت پوشش بهزیستی هستند که بیشترین میزان با 39 درصد مربوط به ارومیه است.

ایرج عبدالله پور با اشاره به دسته بندی معلولان بر اساس نوع آسیب های آنها اضافه کرد: معلولان به چهار طیف معلول ذهنی، جسمی حرکتی، حسی (بینایی و شنوایی) و روان مزمن تقسیم بندی می شود که همه برنامه ها و فعالیت های حوزه توانبخشی در راستای افزایش سطح استقلال فرد معلول و کاهش وابستگی آنها اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در میان افراد معلول، افراد نابغه و نخبه های زیادی هستند که در مسابقات ورزشی، علمی، هنری بسیارخوش درخشیده اند و مرحوم سیامند رحمان یکی از آنها بود.

عبدالله پور با اشاره به برگزاری هفته معلولان از هشتم تا چهاردهم آذر بیان کرد: اجرای برنامه های آگاه سازی جامعه، افتتاح چهار مرکز روزانه آموزشی توانبخشی در شهرستانهای پلدشت، چایپاره، سلماس و پیرانشهر، برگزاری مسابقات ویلچررانی، برپایی نمایشگاه دستاوردهای تولیدات معلولان در اداره بهزیستی ارومیه، بازدید از مراکز نگهداری معلولان، ملاقات از منازل خانواده های دارای چند معلول و ملاقات مردمی مسوولان بخشی از برنامه‌های در حال اجرا طی این هفته توسط اداره کل بهزیستی استان است.

به گزارش ایرنا،  آذربایجان غربی حدود سه میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد که با توجه به آمار ارائه شده، 1.7 درصد مردم استان را معلولان تشکیل می دهند.

با توجه به مشکلات ارائه شده از سوی معلولان و همچنین اهتمام مسوولان برای حل این مشکلات و همچنین تاکید مسوولان ارشد استانی به رفع مشکلات این قشر، انتظار می رود سرعت اجرای طرح های مربوط به حل مشکلات این قشر بسیار بیشتر شود که البته این امر نیز منوط به نگاه ویژه اعتباری به این بخش، کمک خیّران، همراهی نهادهای حمایتی بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد است.

در صورت هم افزایی در این بخش، می توان آینده درخشانی را برای ارائه خدمات به معلولان متصور بود؛

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/457264/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز