پیام آذری

آخرين مطالب

نگاهی به چهار دهه حضور زنان در المپیک و پارالمپیک؛

حرکت قطار موفقیت در ریل ارزش‌ها معاونت امور زنان و خانواده

حرکت قطار موفقیت در ریل ارزش‌ها
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

توسعه ورزش زنان در انقلاب اسلامی و حضور موفق این قشر در میادین جهانی و المپیک با حجاب اسلامی، اکنون در حال تبدیل شدن به یک الگوی جهانی برای دیگر کشورهای اسلامی است.
حضور دختران ایرانی در میادین جهانی و المپیکی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته بوده است؛ دستاوردی که نه تنها کسی منکر آن نیست بلکه پایبندی زنان به ارزش‌های اسلامی در اعزام‌ها و حفظ کرامت زنان ورزشکار اکنون به یک رویه مثبت در ایران و سایر کشورهای اسلامی تبدیل شده است؛ رویه‌ای که برخی از آن به عنوان الگو یاد می‌کنند.
این الگو نه تنها حجاب را مانع موفقیت نمی‌داند بلکه کسب مدال بزرگترین جشنواره ورزشی جهان با حجاب اسلامی اهمیت مدال را چند برابر خواهد کرد. این همان واقعیتی است که «هاشمیه متقیان» دختر طلایی ایران در توکیو به آن اشاره کرد.
دارنده مدال طلای پارالمپیک توکیو در رشته دوومیدانی با اشاره به تعجب ورزشکاران دیگر کشورها از موفقیت زنان ایرانی با حجاب اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: در جریان تورنمنت‌های بین‌المللی در نگاه نخست برخورد بسیاری از ورزشکاران دیگر کشورها با ما تعجب‌آمیز است اما بعد از موفقیت این نگاه عوض خواهد شد. حجاب مانع موفقیت نیست بلکه من، ساره جوانمردی و زهرا نعمتی با حجاب اسلامی در توکیو علاوه بر کسب مدال طلا، رکوردشکنی هم کردیم.
وی گفت: برخی از ورزشکاران جهان اسلام ناکامی خود را به حجاب اسلامی نسبت می‌دهند اما واقعیتی که وجود دارد این است که دختران ایرانی ثابت کردند حجاب محدودیت نیست. کسب سه مدال طلا در توکیو توسط بانوان ایرانی با تحسین سایت‌های خبری کشورهای عربی روبرو شد و آنان موفقیت ما را با حجاب اسلامی ستودند.
بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی نشان از آن دارد که زنان ایرانی سهم چشمگیری در پیروزی یکی از انقلاب‌های بزرگ جهانی در سده بیستم میلادی داشتند. با به ثمر رسیدن این انقلاب نه تنها نوع نگاه به زنان دچار تغییر فراوان شد بلکه میزان حضور آنان نیز در جامعه و سطح بین‌المللی چشمگیر شد. یکی از مهمترین جلوه ارزش بخشیدن به شخصیت زنان، انتخاب ورزشکارانی از این قشر به عنوان پرچمدار المپیک بود. در ادوار مختلف المپیک، پارالمپیک و المپیک زمستانی دختران ایرانی نقش مهمی در کاروان ورزشی کشور داشتند. با تصمیم مسوولان ورزش ایران لیدا فریمان در المپیک 1996 آتلانتا پرچمدار ایران شد و از آن زمان تا امروز قهرمانانی مانند زهرا نعمتی(تیراندازی)، هما حسینی(قایقرانی)، مرجان کلهر(اسکی)، سمانه بیرامی‌باهر(اسکی)، عاطفه احمدی (اسکی) هانیه رستمیان (تیراندازی) و ساره جوانمردی (تیراندازی) پرچمدار ایران در ادوار مختلف المپیک، پارالمپیک و المپیک زمستانی بودند.
انتخاب زنان به عنوان پرچمدار کاروان ایران در چند دوره گذشته در حالی است که کمیته بین‌المللی المپیک از سال 2020 میلادی و در راستای برابری جنسیتی تاکید دارد که همزمان از پرچمدار زن و مرد در افتتاحیه المپیک استفاده شود.
حضور دختران ایرانی با حجاب اسلامی در پیشانی کاروان ایران در افتتاحیه بزرگترین جشنواره های ورزشی جهان، خط بطلان بر ادعای نقض حقوق زنان در ایران بود. انتخاب زنان ایرانی به عنوان پرچمدار نه تنها این پیش‌فرض را باطل کرد بلکه حضور آنان با حجاب اسلامی موجب شد تا نگاه جهانیان بیش از پیش به کاروان ایران باشد. به عبارتی، رسانه المپیک برای دختران ایرانی جایی برای تبلیغ ارزش‌های اسلامی بود. نمونه ملموس این کار نیز حضور ساره جوانمردی با حجاب برتر در اختتامیه پارالمپیک توکیو بود.
افتخارآفرینی در آوردگاه های بزرگ المپیکی و جهانی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برای زنان بود. نخستین حضور زنان ایران در ادوار بازی های المپیک به سال 1964 باز می‌گردد؛ جایی که چهار ورزشکار زن به توکیو اعزام شدند. سه نفر از دختران اعزام شده در رشته دومیدانی و یک نفر در رشته ژیمناستیک بودند. سه دوومیدانی کار ایران در آن رقابت ها در جایگاه آخر قرار گرفتند و جملیه سروری نیز موفق به حضور در مسابقه نشد.
در نیم قرن گذشته نه تنها شمار سهمیه زنان المپیکی ایران به عدد 10 (المپیک توکیو) رسیده است بلکه در المپیک 2016 ریو، ایران موفق به کسب مدال برنز در رقابت‌های تکواندو شد. همچنین در بازی‌های پارالمپیک دختران ایرانی موفق به کسب 10 مدال رنگارنگ شدند. در این بازی ها زهرا نعمتی با کسب سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز پرافتخارترین است. نعمتی سابقه حضور در بازی های المپیک و پارالمپیک 2016 ریو را در کارنامه دارد.
همچنین ساره جوانمردی در سه دوره گذشته موفق به کسب سه مدال طلا و یک برنز شده است. هاشمیه متقیان نیز در رشته دوومیدانی نخستین مدال پارالمپیکی زنان ایران را در توکیو ضرب کرد. پیش از این نیز اعظم خدایاری موفق به کسب مدال برنز پارالمپیک 2004 آتن شده بود. نیره عاکف نیز در المپیک 200 سیدنی مدال برنز کسب کرد.
گشایش تالار مشاهیر ورزش ایران در کمیته ملی المپیک فرصت مناسبی برای قدردانی از تلاش های زنان ورزشکار بود. در این تالار سردیس بزرگانی مانند طاهره‌ طاهریان (مدیر ورزشی)، زهرا نعمتی، ساره جوانمردی، اعظم خدایاری، مرضیه شیرمحمدی و نیره عاکف نصب شده است.

پیام آذری


پیام آذری


پیام آذری


لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/468868/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است