پیام آذری

آخرين مطالب

ترمز کمبود برق و گاز زیر چرخ تولید آذربایجان‌شرقی مقالات

ترمز کمبود برق و گاز زیر چرخ تولید آذربایجان‌شرقی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- برق و گاز طبیعی منابعی مهم و تاثیرگذار برای تامین تقاضای انرژی در بخش های خانگی و صنعتی در جامعه بوده و با توجه به اینکه در ماه های سرد سال میزان تقاضا برای گاز طبیعی و در ماه های گرم سال برای برق با رشد فزاینده ای مواجه می شود، تامین این منابع انرژی به ویژه برای واحدهای صنعتی استان به چالش و دغدغه ای اصلی برای صاحبان این واحدها تبدیل شده و ادامه این روند، برنامه ریزی صحیح و سرمایه گذاری برای تامین تقاضای مورد نظر واحدهای تولیدی را اجتناب ناپذیر کرده است.

تامین برق مصرفی و گازرسانی به واحدهای صنعتی و تامین این منابع انرژی از منظر اقتصادی حایز اهمیت بوده چراکه از یک سو باعث کاهش مصرف سوخت‌های آلاینده و حفظ محیط زیست و از طرفی موجب کاهش هزینه‌های انرژی واحدها و کارخانجات صنعتی می شود.

بر این اساس سرمایه گذاری و توسعه شبکه‌های برق و گازرسانی در بخش صنعت در آذربایجان شرقی که از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است، علاوه بر تامین انرژی واحدهای صنعتی و تولیدی و ایجاد ارزش افزوده موجب رفع دغدغه های صاحبان صنایع، توسعه واحدهای صنعتی و افزایش اشتغالزایی در این استان می شود.

تجربیات سال های اخیر نشان می دهد که در ماه های سرد سال و در مواقع اوج مصرف برق در تابستان آذربایجان شرقی، نهادهای مسوول، بخش صنعت و تولید را به کاهش مصرف برای پیشگیری از بروز مشکل یا به حداقل رساندن قطعی برق می کنند، اما واقعیت این است که صنعت آذربایجان شرقی یک چهارم استان های هم تراز از قبیل استان فارس برق مصرف می کنند.  

کارشناسان حوزه انرژی با اشاره به فرسوده بودن بخش عمده نیروگاه های آذربایجان شرقی، ساخت نیروگاه های جدید، به ویژه نیروگاه های تجدید پذیر را تنها راه برون رفت از مشکل کمبود برق در این خطه به طور عام و برای صنعت به طور خاص می دانند و بر لزوم اهتمام جدی برای فراهم کردن بستر جذب و جلب سرمایه گذاری های جدید در این حوزه راهبردی تاکید دارند.

جمعی از صاحبان صنایع و فعالان بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی قطعی برق در فصل تابستان و کمبود گاز طبیعی در فصل زمستان را از دغدغه های مهم خود در عرصه تولید می دانند و بر سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در این حوزه برای تامین انرژی واحدهای صنعتی و تولیدی و افزایش اشتغالزایی تاکید می کنند.


قطعی گاز صنایع را با مشکل مواجه کرده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: هر برنامه و اقدامی باید به نفع تولید ختم شود که بر این اساس در پیگیری موضوعات مرتبط با تولید با هیچ نهاد و ارگانی تعارف نداریم.

صابر پرنیان اظهار کرد: متاسفانه قطعی گاز صنایع، تولید و وضعیت فضای کسب و کار را با مشکل مواجه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قطع گاز و دیگر خدمات واحد صنعتی به دلیل بدهی قابل قبول نیست، افزود: بعد از گذشت چند ماه از سال، وضعیت واحدهای تولیدی و آیین نامه‌های مرتبط با انرژی مصرفی شفاف نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مقامی به اندازه صاحبان صنایع و تولیدکنندگان درگیر مشکلات تولید نیست، بیان کرد: در هر اقدام و تصمیمی باید نظر تولید را دریابیم.

پرنیان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در تحقق شعار سال گفت: ایجاد محیط شفاف و بدون دوگانگی در تصمیم‌گیری‌ها برای تولید لازم بوده و این یکی از ارکان مهم پشتیبانی از تولید است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت تا ذربایجان شرقی با اشاره سهم 25 درصدی تولیدات صنایع فولادر در آذربایجان شرقی اضافه کرد: این مهم، بیانگر تاثیر پذیری تصمیمات ملی و منطقه‌ای در صنایع مهم استان است.

پرنیان ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از وجود نمایندگان استان در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش تحلیلی انجمن فولاد که در مجمع آتی نمایندگان استان مطرح خواهد شد، برای این بخش از صنعت باید از نسخه‌های دیگری استفاده کنیم.

 
کمبود انرژی از چالش های بنیادین صنعت آذربایجان شرقی است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به اهمیت و نقش انرژی به ویژه گاز و برق برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان، می گوید: کمبود انرژی به عنوان یکی از چالش های بنیادین صنعت آذربایجان شرقی در شرایط فعلی بوده و اجرای طرح های توسعه ای برای تامین گاز طبیعی و برق این حوزه در آینده ضرورتی انکارناپذیر است.

یونس ژائله، با بیان اینکه مسوولان دولتی باید برای تامین انرژی واحدهای تولیدی و صنعتی فکری به حال بخش خصوصی کنند، می افزاید: اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی در فصل تابستان با کمبود برق و در فصل زمستان با مشکل گاز مواجه شوند، دغدغه بزرگی برای صنایع ایجاد کرده است.

وی اظهار می کند: موضوع عدالت در تخصیص سهمیه گاز برای استان های مختلف از مهم ترین خواسته های بخش خصوصی آذربایجان شرقی بوده به گونه ای که با توجه به سردی آب و هوا و حجم بالای صنایع در این منطقه، شرایط مصرف گاز در این استان متفاوت با دیگر استان ها است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز می گوید: بر اساس مصرف گاز در هر تن تولید در واحدهای فولادی استان ها، می توان مشخص کرد که سهمیه هر استان به چه مقدار باید کاهش یابد و در غیر این صورت موضوع عادلانه نخواهد بود.

ژائله، با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی استان با کمبود 10 هزار مگاواتی برق مواجه هستند، ادامه می دهد: با توجه به این ‌که در سال‌های قبل نیز با مشکل قطعی برق در فصل تابستان مواجه بودیم، سوال اصلی این است که چرا برای حل این مشکل اقدامی انجام نشده و چه ‌کار باید می‌ شد که نشده است.

وی یادآوری می کند: قطعی برق در فصل تابستان منجر به فلج شدن صنایع استان می شود و در صورت تداوم قطعی برق در بخش صنعت در این فصل، باید برخی امتیازات به صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی داده شود.

ژائله، با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید دستگاه های دولتی و اجرایی، بخش تولید را حمایت کنند، می افزاید: فشار به بخش تولید و صنعت می تواند سبب بروز اتفاقات ناگواری برای این بخش شود که این اتفاقات گریبانگیر کل جامعه خواهد شد.

 
30 تا 40 درصد برق در آذربایجان شرقی در بخش صنعتی مصرف می شود

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه ای آذربایجان نیز با تایید بر وجود مشکل کمبود نیروی برق در فصل تابستان در آذربایجان شرقی می گوید: مصرف برق این استان حدود یک هزار و 500 مگاوات است که از این میزان، 30 تا 40 درصد توسط بخش صنعتی مصرف می‌شود.

افشین روشن میلانی، با بیان اینکه مصرف برق این منطقه سالانه هفت درصد افزایش می یابد، می افزاید: بر این اساس 2 تا سه درصد در تولید برق خلاء به وجود می آید که با صرفه جویی مردم در مصرف انرژی و توافق نامه های شرکت های برق این خلاء جبران می شود.

وی با بیان اینکه در فصول گرم سال از ساعت 12 تا 16 متوسط مصرف برق بسیار بالا می رود، اظهار می کند: چنانچه در این ساعت‌ها از وسایل برقی استفاده نشود و درجه وسایل سرمایشی و کولر بین 22 تا 24 تنظیم شود، مصرف برق مدیریت می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان اینکه مشترکان بخش صنعت متعهد شده اند پیک بار برق را در فصل تابستان 300 مگاوات کاهش دهند تا از پاداش و مشوق‌های این صرفه جویی بهره مند شوند، می گوید: در فصل گرما این مقدار برق از یکی از کشورهای همسایه وارد می‌شود.

میلانی، ادامه می دهد: تمامی واحدهای تولیدی و صنایع استان اگر توانایی خرید ژنراتور را دارند، حتما این کار را انجام دهند و نسبت به خرید ژنراتورهای گازی و گازوئیلی اقدام کنند.


اگر سوخت نیروگاه تبریز مدیریت نشود، در فصل زمستان مشکل جدی تری رخ خواهد داد

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در زمان کنونی نیروگاه حرارتی تبریز از مازوت استفاده می کند، می گوید: این موضوع مشکل کشوری بوده و سوخت این نیروگاه باید دوگانه سوز شود.

طاهر روحی، می افزاید: اگر سوخت این نیروگاه مدیریت نشود، در فصل سرما با مشکل جدی تری رخ خواهد داد و در زمان کمبود برق در فصل تابستان با مدیریت لازم، مشکل حل شد.

وی اظهار می کند: در جلسه ای که در استانداری تشکیل شد، مصوباتی در این خصوص تصویب و مقرر شد انجمن فولاد استان این موضوع را به واحدهای فولادی استان اطلاع رسانی کند و سریعا اقدامات فنی لازم به عمل آید.

روحی، ادامه می دهد: همچنین مقرر شد لیست واحدهایی که قادر به استفاده از سوخت جایگزین هستند، اعلام شود.


 واحدهای فولادی بدون گاز تعطیل می شوند

رییس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان شرقی نیز می گوید: در زمان کمبود برق و گاز اقدام به قطعی واحدهای فولادی استان می شود که ادامه این روند منجر به تعطیلی واحدها خواهد شد.

کریم رحیمی، می افزاید: در نیمه اول سال به دلیل گرمای زیاد هوا در استان های جنوبی، از سهم برق نیمه غربی کشور کاسته و به آنها اختصاص داده می شود و در نیمه دوم سال با وجود سردی هوا قضیه برعکس می شود و 85 درصد سهمیه گاز در فاز اول کم می شود.

وی با بیان اینکه درخواست مطالبه و پیگیری تبعیض و ناعدالتی سهمیه ها را داریم، اظهار می کند: از طرفی اینکه چرا فقط بخش فولادی مدنظر است، جای سوال دارد.

رحیمی، با اشاره به اینکه 24 درصد تعداد واحدهای فولادی، 15 درصد کل تولید و هشت درصد کل صادرات فولاد کشور، سهم استان آذربایجان شرقی است، ادامه می دهد: واحدهای فولادی استان با بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در کل استان، بیش از هفت هزار نفر اشتغال زائی مستقیم ایجاد کرده اند.


مصرف گاز واحدهای فولادی استان آذربایجان شرقی چهار برابر کل سهمیه صنعتی است

مدیر بهره برداری شرکت گاز آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه محدودیت اعلام شده، بین 2 وزارتخانه نفت و صمت انجام شده است، می گوید: توزیع سهمیه اختصاص داده شده از سوی شرکت نفت برعهده سازمان صمت بوده و خارج از اختیار ما است.

خسرو آریان پور، می افزاید: سهمیه اعلام شده برای صنایع فولادی آذربایجان شرقی در ابتدا روزانه 80 هزار متر مکعب بود که با انجام مکاتباتی، این میزان به 170 هزار مترمکعب افزایش یافت در صورتی که واحدهای فولادی استان از تاریخ 22 آبان تاکنون 700 هزار مترمکعب مصرف روزانه داشته است.

وی اظهار می کند: در خصوص اجحافی که در حق استان آذربایجان شرقی در خصوص تخصیص سهمیه گاز صورت گرفته باید نمایندگان مجلس همکاری لازم را داشته باشند و با تشکیل جلسه با وزیران به این موضوع بپردازند.


دلیل اصلی قطعی های برق و گاز در آذربایجان شرقی، عدم توجه به زیرساخت هاست 

مسوول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی نیز معتقد است که دلیل اصلی قطعی های برق و گاز، عدم توجه به زیرساخت ها بوده و با وجود اینکه در قالب برنامه رفع موانع تولید، طرح هایی وجود دارد و باید عملی شود ولی مغفول واقع شده و باعث ایجاد کمبودها شده است.

نسرین درخشانی، می افزاید: تمامی این اتفاقات ناشی از عدم وجود تامین کننده دیگر به جز شرکت گاز است که واحدها، مجبور به امضای هر نوع قراردادی شده اند و در نهایت صنعت در همه شرایط مظلوم واقع می شود.

وی اظهار می کند: در برنامه وزارت نفت متاسفانه مشاهده می شود که ظرفیت در نظر گرفته برای صنایع فولاد استان بسیار کمتر از صنایع فولادی استان های کرمان، هرمزگان، اصفهان و خوزستان است و اگر کمبودی در کشور وجود دارد، باید این موضوع در تمامی استان ها باشد.

توزیع سهمیه انرژی در استان های کشور عالادنه باشد

میرحسین شریعت دوست، رییس هیات مدیره انجمن متالوژی آذربایجان شرقی با انتقاد از وجود تبعیض در سهمیه گاز استان ها، بر مشخص شدن میزان گازی که هر واحد باید در مصرف خود کاهش دهد تاکید کرد.

یونس اکبرپور پایدار، رییس انجمن سازندگان قطعات خودرو آذربایجان شرقی نیز می گوید: درخواست ما توزیع عادلانه سهمیه گاز در تمامی استان ها است.

حسین نائب درختان، نماینده آذر فولاد امین نیز می گوید: برای جبران افت گاز کشور باید از سهمیه تمامی واحدهای فولادی کشور کم کرد، همچنین می توان از واحدها خواست که ساعات کاری خود را کاهش دهند.

فرهاد نیک نفس، مدیرعامل فولاد ظفر نیز می گوید: در بحران به وجود آمده در مورد برق همکاری لازم را انجام دادیم ولی این بحران رفته رفته تبدیل به یک فرآیند می شود و باید به فکر حل مشکل در بلند مدت بود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/470695/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا