پیام آذری

آخرين مطالب

صادرات 10 میلیون تُنی کالا، پیشران رشد تجارت در آذربایجان‌غربی مقالات

صادرات 10 میلیون تُنی کالا، پیشران رشد تجارت در آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- تجارت مرزی به ویژه صادرات و حتی واردات هدفمند، امروزه جزو مهمترین مولفه‌های اقتصادی در دنیا به شمار می‌رود و همواره دولت‌های مختلف به دنبال افزایش سهم صادراتی و واردات هدفمند در کشور خود هستند و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را در این خصوص تمهید می‌کنند.

وجود 967 کیلومتر مرز مشترک، پنج پایانه مرزی، هم مرز بودن با سه کشور، فعالیت 9 گمرک مرزی و داخلی و همچنین یدک کشیدن نام دروازه اروپا از جمله مهمترین ظرفیت‌های تجاری آذربایجان‌غربی بوده که به خوبی از آن استفاده شده است.

 توسعه صادرات غیرنفتی راهکاری موثر برای اشتغال پایدار و تحول اقتصادی در  آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و در این بین آذربایجان‌غربی توانسته طی سال جاری رشد قابل توجهی را داشته باشد.

صادرات 10 میلیون تُنی کالا، پیشران رشد تجارت در آذربایجان‌غربی

صادرات غیرنفتی آذربایجان‌غربی از 2 میلیون دلار فراتر رفت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در این خصوص اظهار داشته که امسال حدود 2 میلیون دلار صادرات غیرنفتی در این استان ثبت شده که حدود 30 درصد بیشتر از میزان تعیین شده است.

غلامرضا بابایی به این مطلب اشاره کرد که برای امسال یک میلیون و 707 هزار دلار  صادرات هدفگذار شده بود که بیش از این میزان تحقق یافته است.

وی معتقد است با این آمار در بخش تحقق هدف تعیین شده، آذربایجان‌غربی بعد از چهارمحال بختیاری در رتبه دوم قرار دارد و به لحاظ ارزش دلاری میزان صادرات آذربایجان‌غربی با استان نخست فاصله چشمگیری پیدا کرد.

77 درصد محصولات صادراتی مربوط به بخش پتروشیمی است

نوع محصولاات صادراتی نیز از مهمترین مسائلی است که همیشه مورد توجه بود و نشان از جایگاه و روند فعالیت هر خطه به شمار می‌رود و در این بین آذربایجان‌غربی با افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به جایگاه مهم خود در شمال غربی ترین نقطه کشور تاکید دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب یادآور شده که قسمت اعظم صادرات محصولات از این استان مختص محصولات گروه پتروشیمی  است که بالغ بر 77 درصد و پس از آن صادرات محصولات کشاورزی است.

بابایی سهم محصولات صنعتی و معدنی در سهم صادرات استان را تقریبا 11 درصد دانست و خاطرنشان کرد که حدود 99 درصد از صادرات آذربایجان‌غربی به 10 کشور است که در این بین 82 درصد از صادرات محصولات از استان به لحاظ ارزش دلاری به ترکیه و 14 درصد از آن به عراق و بقیه به کشورهای افعانستان، پاکستان، روسیه، آذربایجان و هند صادر می‌شود .

بابایی با اشاره به کشورهای هدف صادراتی نیز افزوده که به طور کلی 97 درصد صادرات از آذربایجان‌غربی به 2 کشور ترکیه و عراق بوده که نکته حائز اهمیت آن، رشد چشمگیر صادرات به ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

وی تاکید کرده که در واقع صادرات به ترکیه از مبادی گمرکات استان به لحاظ ارزش 114 درصد و به لحاظ وزن 177 درصد افزایش داشته است.

در کنارتوسعه فعالیت‌های صادراتی آذربیایجان‌غربی از نظر ارزش دلاری، ارزش وزنی محصولات صادر شده نیز بسیرا قابل توجه است و این رقم در آذربایجان‌غربی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 148 درصدی را نشان می‌دهد.


ارزش وزنی صادرات گمرکات آذربایجان‌غربی 148 درصد افزایش یافت

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب معتقد است که صادرات هشت گمرک فعال در این استان با ثبت 10 میلیون تُن انواع محصولات، نسبت به مدت مشابه سال قبل با 148 درصد افزایش همراه است.

محمد دهقان به این مطلب نیز اشاره کرد که این میزان محصولات از گمرکات خوی، ارومیه، بازرگان، پلدشت، پیرانشهر، سرو، مهاباد و سردشت به ثبت رسیده و به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی ادامه داده، بیشترین صادرات از گمرکات بازرگان، پیرانشهر و ارومیه به ترتیب با هشت میلیون و 969 تن، 371 هزار و 957 تن و 336 هزار و 172 تن است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اضافه کرده که کمترین میزان صادرات نیز مربوط به گمرکات مهاباد، سرو و پلدشت با 898 تن، هزار و 406 تن و 10 هزار و 308 تن کالا بوده است.

دهقان صادرات کالا از مرزهای خوی و سردشت را نیز به ترتیب 18 هزار و 770 تن و 332 هزار و 769 تن اعلام کرده است.

وی، ارزش صادرات کالا از گمرکات آذربایجان غربی در سال جاری را 2 میلیون دلار ذکر کرد و معتقد است صادرات کالا امسال از نظر ارزشی نیز 81 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

به گفته وی، قسمت اعظم صادرات محصولات از آذربایحان غربی مختص محصولات گروه پتروشیمی است که بالغ بر 77 درصد و پس از آن صادرات محصولات کشاورزی است.

در کنار توسعه صادرات انواع کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی نباید از بخش صادراتی شهرک‌های صنعتی غافل شد زیرا شهرک‌های صنعتی بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید و جذب سرمایه گذاران مختلف هستند و می‌توان از این ظرفیت ایجاد شده در راستای توسعه صنعتی هر شهرستان استفاده کرد چرا که افزایش تولید، مهمترین بخش توسعه هر کشور و موتوری محرک برای رشد و توسعه بوده و در ایجاد رفاه عمومی بیشترین نقش را برعهده دارد.

ایجاد فرصت‌های شغلی، رونق تجارت خارجی، فراهم کردن زمینه‌های صادرات و هزاران مورد دیگر، مواردی است که تنها از طریق شهرک‌های صنعتی می‌توان به امر توسعه و تحرک چرخ اقتصادی دست یافت.

صادرات شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی به مرز 12 میلیون یورو رسید

صادرات محصولات تولیدی از مهمترین مزایا و فرصت‌ها برای تولیدکنندگان به شمار می‌رود؛ این امر می‌تواند موتور محرکی برای چرخ اقتصاد باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب که طی امسال حدود ١2 میلیون یورو ارزش صادرات انواع محصولات تولیدی در شهرک‌های این استان است، معتقد است تعهد این سازمان برای صادرات ١٠ میلیون یورو بود که این رقم تحقق یافته بیش از رقم تعهدی بوده است. 

حسن حاتمی افزوده که صادرات شهرک های صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا این صادرات با ارزش افزوده اقلام تولیدی همراه بود و صادرات به اصطلاح خام به شمار نمی رود.

در کنار توسعه صاردات شهرک‌های صنعتی؛ توسعه صادرات کنسرسیوم‌های صنعتی نیز بخشی قابل توجه و پیشرانی برای توسعه در شمال غربی ترین نقطه کشور به شمار می‌رود.

صادرات 10 میلیون تُنی کالا، پیشران رشد تجارت در آذربایجان‌غربی

صادرات کنسرسیوم‌های صنعتی آذربایجان‌غربی به 600 هزار یورو رسید

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب بیان داشته که چهار کنسرسیوم (شرکت های همسو) صنعتی صادراتی در حوزه‌های عسل، عرقیات گیاهی، سنگ و محصول‌های باغی در این استان فعال بوده که طی امسال 600 هزار یورو صادرات داشته است.

امیر شهسوار جلاوت معتقد است که این واحدها با هدف گسترش همکاری‌های مشترک شرکت‌های مدیریت صادرات در آذربایجان‌غربی و توسعه فعالیت‌های "B2B" و استفاده از ظرفیت‌های مرزی این استان برای گسترش صادرات محصولات به کشورهای همسایه راه‌اندازی شده‌ است.

به گفته وی برنامه‌ریزی شده 2 کنسرسیوم صادراتی فرش و مبل نیز راه‌اندازی شود تا تعداد کنسرسیوم‌های فعال این استان به 6 مورد برسد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/471374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس