پیام آذری

آخرين مطالب

مهر از اردبیل گزارش می دهد؛

یک سر و هزار سودای مردم در بازار عیدانه مقالات

یک سر و هزار سودای مردم در بازار عیدانه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - همزمان با روزهای پایانی سال و در آستانه نوروز 1401 قیمت بیشتر اجناس در بازار عیدانه اردبیل به گونه ای است که مردم خواستار کنترل تعرفه ها و نرخ اجناس و نظارت بیشتر بر بازار شب عید باشند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: گرانی این روزهای کالاهای اساسی به هر دلیل و با هر توجیه مناسبتی و غیرمناسبتی که در بازار اردبیل اتفاق می‌افتد، تنها به یک بهانه از سوی فروشندگان و اصناف به مردم اعلام می‌شود و آن هم تورم و کمبود اجناس در بازار کلان است.
معمولاً در سال‌های گذشته که در واپسین روزهای سال واقع می‌شدیم مردم استقبال گرمی از بازار عید داشتند، یا اگر استقبال گرمی هم نبود دل بیشتر آحاد گرم و به روزهای پیش رو امیدوار بود، اما این روزها تنها تصویری که می‌توان از شورِ سورِ نوروز دید، تکاپوی عده‌ای مردم با بضاعت متوسط و رو به بالا در بازار است که افراد و خانواده‌هایی با درآمد پایین شاید هیچ سهمی از این سور نداشته باشند.
در واقع همزمان با روزهای پایان سال قیمت بیشتر اجناس در بازار عیدانه اردبیل غیرعادی‌تر جلوه کرده و همین موضوع سبب نارضایتی مردم از مسئولان شده است.
در واقع همزمان با روزهای پایان سال قیمت بیشتر اجناس در بازار عیدانه اردبیل غیرعادی‌تر جلوه کرده و همین موضوع سبب نارضایتی مردم از مسئولان شده است، این در حالی است که مدیران و مسئولان دستگاه‌های نظارتی شیپور به دست از تشدید نظارت بر بازار در آستانه نوروز خبر می‌دهند.
سید حامد عاملی، استاندار اردبیل با ورود به موضوع نظارت مستقیم بر روند خرید و فروش در بازار نوروز در اردبیل ضمن هشدار به دستگاه‌های مسئول می‌گوید: طرح نظارتی ویژه نوروز با همراهی دستگاه‌های ذیربط و در کنار تعزیرات حکومتی با تعیین اکیپ‌های مشخص انجام گیرد تا بر اقلام مورد نیاز مردم نظارت جدی صورت گیرد.
وی آغاز ایام ماه رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی را یادآور شد و گفت: به همین دلیل باید نظارت بر کیفیت و کمیت کالاهای اساسی در بازار تشدید شده و با هر گونه تخلف خرد و کلان به جد برخورد شود.

پیام آذری


اجرای طرح نظارتی نوروز و رمضان جدی تر از همیشه
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این باره اظهار کرد: طرح نظارتی ویژه نوروز 1401 طبق روال هر سال از 15 اسفند آغاز و به مدت یک ماه، تا 15 فروردین ادامه دارد اما در کنار آن طرح نظارتی بر بازار در ایام رمضان نیز اجرا خواهد شد.
رامین صادقی می‌گوید: در راستای جلوگیری از موازی کاری این طرح نظارتی با همکاری سایر دستگاه‌هایی نظیر جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت اجرا خواهد شد.
به گفته وی هدف از اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز جلوگیری از تخلفات کم فروشی، گران فروشی، احتکار و عرضه خارج از شبکه است که در این طرح نظارتی تمرکز نظارت‌ها بر مراکز عرضه کالا و خدمات، فروشگاه‌های پوشاک و کیف و کفش، قنادی‌ها و کالاهایی که از جانب مردم تقاضا برای خرید آن بیشتر بوده، است.
قیمت میوه شب عید هر کیلو سیب و پرتقال 8 هزار تومان
ابوالفضل دشتبانی اظهار کرد: بر اساس آخرین تصمیم ستاد تنظیم بازار، مقرر شد تا هر کیلو پرتقال مرغوب 8 هزار تومان و سیب قرمز مشگین‌شهر نیز 8 هزار تومان در بازار عرضه شود که 20 درصد پایین‌تر از نرخ عرضه سیب و پرتقال در بازار است.
وی تصریح کرد: 34 ایستگاه در اردبیل، هیر ، آراللو و ثمرین عرضه میوه شب عید را انجام می‌دهند و در 76 ایستگاه شهرستان‌ها و مناطق روستایی و عشایری نیز توزیع میوه شب عید با کیفیت و مرغوبیت مطلوب انجام می‌شود.
قرار است 462 تن سیب و 702 تن پرتقال در این ایام عرضه شود تا مردم میوه شب عید خود را تأمین و تهیه کنند.
مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل گفت: قرار است 462 تن سیب و 702 تن پرتقال در این ایام عرضه شود تا مردم میوه شب عید خود را تأمین و تهیه کنند.
دشتبانی افزود: عرضه میوه شب عید از 25 اسفندماه در مناطق مختلف استان آغاز خواهد شد و سعی ما بر این است تا با کمترین ازدحام و شلوغی مردم بتوانند میوه ایام عید خود را به شکل مطلوب تأمین کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به صورت روزانه بارگیری سیب و پرتقال از سردخانه انجام و در مناطق مختلف شهری و روستایی عرضه این محصولات را انجام خواهیم داد.
دشتبانی اضافه کرد: از طریق سامانه بازارگان و کالاهای اساسی توزیع هوشمند میوه شب عید به انجام می‌رسد تا تحویل آن را در درب منازل در کمترین زمان شاهد باشیم.
وی بیان کرد: با تاکید وزیر جهاد کشاورزی سعی بر این است تا عرضه میوه شب عید در تعطیلات نوروزی نیز ادامه پیدا کنند تا مردم به راحتی بتوانند به تناسب نیاز خود خرید میوه را با قیمت مصوب انجام دهند.
مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل ادامه داد: همکاران ما تلاش خواهند کرد تا در محل‌های تعریف شده در مناطق مختلف شهر این فعالیت مناسب را در حمایت و پشتیبانی از اقشار مختلف مردم انجام داده تا امکان خرید و تهیه میوه برای شهروندان استان اردبیل فراهم آید.

پیام آذری


گوشت مرغ را ارزان‌تر از بازار کلان عرضه می‌کنیم
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم اکنون ذخیره‌سازی مرغ مورد نیاز در ایام نوروز و ماه رمضان انجام شده و هیچ مشکلی در عرضه آن به نرخ مصوب و حتی پایین‌تر از آن وجود ندارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه توزیع گوشت مرغ برای تنظیم بازار ایام پایانی سال از 20 اسفند آغاز شده و تا 20 فروردین سال آینده ادامه دارد، اظهار کرد: با احتساب مسافران و گردشگران و تأمین سایر نیازمندی‌ها ما 4 هزار و 500 تن برآورد توزیع گوشت مرغ در استان را داریم که مازاد تولید خود را می‌توانیم به سایر استان‌ها نیز عرضه کنیم.
نوبخت اژدری به قیمت مصوب گوشت مرغ در بازار نیز اشاره و بیان کرد: قیمت مرغ مصوب دولت 31 هزار تومان است در حالی که ما در استان 27 تا 28 هزار تومان هر کیلو گوشت سفید را عرضه می‌کنیم تا مردم نیاز خود را بدون دغدغه تأمین کنند.
وی نرخ گوشت قرمز را 120 هزار تومان اعلام کرد و گفت: 140 هزار تومان قیمت بازار گوشت قرمز است در حالی که ما به نرخ 120 هزار تومان مازاد بر نیاز دامداران را خریداری و ذخیره‌سازی کرده‌ایم.
فعالیت بیش از یک هزار واحد نانوایی در ایام نوروز
فرماندار اردبیل گفت: در ایام تعطیلات نوروزی یک هزار و 100 واحد نانوایی در شهرستان اردبیل به اهالی، مسافران و گردشگران خدمات ارائه خواهند کرد که در همین راستا به میزان کافی آرد یارانه‌دار در بین نانوایی‌ها برای تعطیلات نوروزی حمل و ذخیره‌سازی شده و هیچ مشکلی در فعالیت نانوایی‌های دولتی‌پز و یارانه‌پز نخواهد بود.
اعتماد اعجازی تصریح کرد: 146 واحد صنفی نانوایی مربوط به سنگک‌پزی است که عمده دغدغه‌ها و گله‌مندی‌های مردم از نانوایی‌های سنگک‌پز است که تلاش بر ارتقا کیفی پخت نان سنگک در اردبیل با سبوس 18 درصد است.

پیام آذری


وی به توزیع اقلام اساسی دیگر در اردبیل اشاره کرد و گفت: در آستانه سال نو توزیع برنج تایلندی، هندی و شکر در کنار توزیع گوشت قرمز و سفید در میادین شهر آغاز شده و از 24 اسفندماه نیز توزیع میوه شب عید انجام می‌شود.
فرماندار اردبیل توزیع 180 تن برنج تایلندی، 360 تن برنج هندی و 100 تن شکر با قیمت مصوب را در مراکز عرضه یادآور شد و خاطر نشان کرد: توزیع میوه شب عید نیز در 23 ایستگاه و محله شهر اردبیل در قالب چادرهای برپا شده انجام می‌شود تا مردم 20 درصد پایین‌تر از قیمت بازار سیب و پرتقال مورد نیاز ایام عید خود را تهیه کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز از توزیع شکر و سایر اقلام مورد نیاز مردم در این ایام خبر داد و اضافه کرد: با تشکیل جلسات قرارگاه تأمین کالاهای اساسی در کنار ارزیابی مستمر شرایط بازار، سعی خواهیم کرد تا از کمبود ارزاق در بازار جلوگیری کرده و به نوعی وفور کالا را با قیمت مناسب شاهد باشیم.
تنوع در کالاها و صنایع دستی و سوغاتی آن باعث می‌شود تا سالانه گردشگران زیادی خرید قابل توجهی در این استان انجام دهند اما در صورتی که در آستانه نوروز نظارت کافی بر خرید و فروش اقلام اساسی در بازار اردبیل نباشد بی‌شک دست دلالان باز بوده و نرخ‌گذاری‌ها خودسرانه بوده و قدرت خرید مردم عادی به مراتب کاهش خواهد یافت.
برای کنترل چنین وضعیتی باید در کنار نرخ‌گذاری واحد بر کالاهای اساسی نظارت کافی بر روند عرضه کالاها در بازار از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/473445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس