پیام آذری

آخرين مطالب

پروژه راه‌آهن میانه- اردبیل در چه مرحله‌ای است؟ مقالات

پروژه راه‌آهن میانه- اردبیل در چه مرحله‌ای است؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری- راه آهن بعنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه هر کشور و استانی به شمار می‌رود. این نوع از حمل و نقل به واسطه حجم و میزان جابجایی بار و مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت و زمین مورد نیاز برای احداث آن از بهترین زیرساخت‌های عمرانی به شمار می‌رود. علاوه بر این اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی می‌تواند از چشمه های بار محسوب شده و هم به واسطه مرزی بودن از نظر ترانزیت کالا و مسافر در کریدور شمال جنوب حائز اهمیت است.

راه آهن میانه-اردبیل بعنوان یکی از سخت‌ترین و در عین حال فنی‌ترین پروژه‌های ریلی در حال اجرای کشور، بخشی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول 175 کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی در حال احداث است.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی 175 کیلومتر در سال 84 شروع شده است و هم‌اکنون در 12 قطعه در دست اجراست. به لحاظ شرایط توپوگرافی، 35 درصد این پروژه در منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، 45 درصد در تپه ماهور و 20 درصد در منطقه هموار واقع شده است.

نکته جالب اینکه بلندترین پایه در پل‌های راه آهن کشور به طول 264 و به ارتفاع 85 متر به نام  پل دره‌ای آرپاچای در این پروژه احداث شده که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است. برای تکمیل این خط ریلی تاکنون حدود 35 هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود 220 هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

پروژه راه‌آهن میانه- اردبیل در چه مرحله‌ای است؟

 بازدید رئیس جمهور از راه آهن اردبیل؛ باید کار متفاوتی برای تکمیل پروژه انجام شود

مهرماه امسال بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در جریان هشتمین سفر استانی خود از این پروژه بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه قرار گرفت.

 رئیس جمهوری درجریان بازدید از این پروژه ریلی گفت: اجرای این پروژه بیش از دو دهه طول کشیده و انتظار مردم اردبیل نسبت به شروع به‌کار این پروژه متاسفانه طولانی شده است. من فکر می‌کنم انشاءالله باید کار متفاوتی برای تکمیل این پروژه صورت بگیرد.

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه پروژه‌ راه‌آهن اردبیل بسیاری از مسائل استان را حل می‌کند، گفت: امیدواریم به دنبال کاری که انجام شده بخشی از کار که مانده است با جدیت دنبال شود و ظرف مدت یک سال تا یک سال و نیم تکمیل شود. البته دوستان قول داده‌اند که زودتر از این افتتاح شود ولی من با احتیاط می‌گویم یک سال به بهره‌برداری می‌رسد.

به دنبال سفر رئیس جمهوری به اردبیل، پروژه راه آهن هم مانند سایر پروژه‌های عمرانی استان شاهد تحرک بیشتر بود و تلاش‌ها برای تامین منابع مورد نیاز افزایش یافت.

 در همین زمینه علی نیکزاد در اواخیر اسفند ماه جاری در خصوص اعتبارات عمرانی استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل در لایحه بودجه 1401، 10 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه استانی، ملی و ملی استانی شده دارد که 8 هزار میلیارد تومان آن جاری و 2 هزار و 500 میلیارد تومان آن در بخش‌های عمرانی و زیرساختی هزینه خواهد شد.

وی در عین حال گفت: بیشترین امیدواری ما جذب اعتبارات از محل سفر رئیس جمهور است که در این سفر 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات و بیش از 846 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای استان اردبیل مصوب شده است.

نماینده مردم اردبیل،  نیر،  نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون از محل سفر رئیس جمهور 18 هزار میلیارد تومان در کشور منابع نقد توزیع شده است، گفت: سهم استان اردبیل از این رقم 800 میلیارد تومان بوده که با پیگیری از طریق وزرا و معاونان رئیس جمهور این منابع به استان تزریق شده است.

پروژه راه‌آهن میانه- اردبیل در چه مرحله‌ای است؟

 

پیشرفت اجزای مختلف راه آهن میانه - اردبیل چقدر است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که دی ماه سال گذشته از این پروژه بازدید کرد، درخصوص میزان پیشرفت این پروژه ریلی گفت: در حال حاضر این محور ریلی در بخش زیرسازی بیش از 90 درصد، روسازی بیش از 50 درصد و ساختمان‌ها 78 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

خیرالله خادمی همچنین از ریل‌گذاری 92 کیلومتر از این خط آهن خبر داد و گفت: تاکنون بالاست ریزی 105 کیلومتر از مسیر انجام شده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، در طول مسیر راه آهن میانه- اردبیل 62 دستگاه تونل به طول 32 کیلومتر، 29 دستگاه پل خاص به طول حدود 5 کیلومتر و143 دستگاه گالری به طول بیش از 7 کیلومتر احداث می‌شود و بیش از 35 میلیون متر مکعب عملیات خاکی در آن صورت گرفته است.

خادمی با بیان اینکه تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل نیازمند 12 هزار تن فولاد و 10 هزار تن سیمان است، افزود: هدف‌گذاری‌های انجام یافته در راستای اجرای این پروژه با تعلل 6 ماهه انجام یافت که به همین منظور درصدد هستیم از سال آینده راه‌آهن اردبیل به سمت پارس‌آباد که دارای ردیف اعتبار ملی است، شروع و به سرانجام رسیدن این پروژه کمک شایانی انجام دهیم.


تامین اعتبار مورد نیاز راه‌آهن اردبیل ـ میانه

ظاهرا مهمترین گلوگاه تکمیل راه آهن میانه-اردبیل تامین منابع مالی مورد نیاز است و با توجه به حجم پروژه تامین این منابع نیازمند همراهی و همد مسئولان کشوری است.

در همین زمینه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل درخصوص تامین منابع ملی پروژه اظهار کرد: در شرایط فعلی 900 میلیارد تومان برای ادامه عملیات اجرایی راه آهن مورد نیاز است که امید می‌رود با بهبود وضعیت بودجه‌ای دولت برای تسریع در تکمیل پروژه زمینه بهتری فراهم شود.

 سید کمال‌الدین میرجعفریان افزود: راه آهن مطالبه به حق مردم این استان است و در تأمین منابع مالی آن سخت در تلاش هستیم تا امسال 500 میلیارد تومان از منابع ملی و 400 میلیارد تومان نیز از طریق فاینانس تأمین مالی شود.

وی با بیان اینکه در 110 کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری انجام شده و در 60 کیلومتر مراحل آماده‌سازی تونل‌ها و پل‌ها در حال انجام است، در خصوص زمان تکمیل و بهره برداری از این پروژه گفت: هیچ قولی در تکمیل این پروژه ریلی در موعد مشخص نمی‌دهیم ولی تمام سعی مسئولان استان بر این است با تأمین 900 میلیارد تومان اعتبار بخش‌های سخت و گلوگاهی این مسیر ریلی تکمیل شده و به سرانجام برسد.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص منابع مورد نیاز این پروژه اظهار کرد: در بودجه سال آینده 500 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل –میانه اختصاص داده شده و علاوه بر این، 400 میلیارد تومان هم فاینانس بانکی (200 میلیارد تومان بانک سپه و200 میلیارد تومان بانک رفاه کارگران) به این پروژه اختصاص خواهد یافت.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل راه آهن اردبیل-میانه خواسته و مطالبه اصلی مردم استان است افزود: دولت در تکمیل این پروژه مصمم شده و از استاندار اردبیل هم خواستیم تکمیل این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد.

سید حامد عاملی مقام عالی دولت در استان هم در خصوص آخرین وضعیت راه آهن میانه-اردبیل گفت: با توجه به این که مسیر راه‌آهن 110 کیلومتر ریل‌گذاری شده درصدد هستیم کل مسیر راه‌آهن را تا 176 کیلومتر ادامه دهیم.

وی تسریع پروژه‌های راه‌آهن اردبیل - میانه را یکی از برنامه‌های اساسی در استان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اختصاص اعتبارات مصوب رئیس‌جمهور عملیات اجرایی این پروژه را تسریع داده و  در زمان مقرر به بهره برداری برسانیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه عدم تامین منابع مالی روند اجرای پروژه‌ها را طولانی کرده، گفت: اعتباراتی برای ممانعت از تعطیلی پروژه‌ در نظر گرفته شده که با تخصیص آن پروژه سرعت می‌گیرد. به گفته عاملی برای تامین اعتبارات لازم دستورات ویژه از سوی مسئولان داده شده که امید است عملیات اجرایی پروژه شتاب بگیرد.

استاندار اردبیل گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته، جذب اعتبارات مصوب از محل سفر رئیس جمهور به پروژه راه آهن اردبیل - میانه تسریع و عملیات اجرایی قطعات، در گلوگاه‌های این پروژه سرعت می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/474114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخصیص 8 میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه

نوسازی 25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور

4 تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)