پیام آذری

آخرين مطالب

علوم دانش بنیان پیشران اقتصاد درون زا و صادرات فن آور مقالات

علوم دانش بنیان پیشران اقتصاد درون زا و صادرات فن آور
  بزرگنمايي:

پیام آذری- شعار سال برای نخستین بار در 21 سال گذشته پایه گذاری شد ولی از سال 1390 هر ساله به نحوی به موضوع اقتصاد پرداخته شده است و امسال در جنگ تمام عیار اقتصادی، علم و فن آوری به طور هوشمندانه برای مقابله با دشمنان انقلاب و توسعه مطرح شده است و علوم دانش بنیان در پیشانی توسعه اقتصادی و کارآفرینی قرار گرفته و بر این اساس وظیفه دانشگاه ها، مراکز علمی، پارک های علم و فن آوری، بخش خصوصی و دولت سنگین تر شده است. 

البته تولید، کارآفرینی و اشتغال مکمل یکدیگر هستند و زنجیروار موجب تقویت و هم افزایی همدیگر می شوند تا اقتصاد کشور در شرایط تحریم و کرونا، گرد و غبار رکود را بتکاند و تورم را مهار کرده و بهبود معیشت مردم را فراهم کند و از طرفی با صادرات زیربنای اقتصاد را مستحکم کند. 

همان طور که گفته شد از سال 1390 تا کنون در 11 سال گذشته توسعه اقتصادی به صورت مستقیم مورد تاکید رهبری در شعارهای سال بوده است، با توجه به فزونی یافتن اقدامات خصمانه غربی‌ها در تحریم کشور، این سال جهاد اقتصادی نام گرفت، شعار سال 1391 سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفت که علت این نامگذاری، تحریم‌های اِعمال شده لجام‌گسیخته از جانب غرب، شعار سال 1392 حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی نام نهاده شد.

برای سال 1393 شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی لحاظ شد، سال 1395 از سوی رهبر فرزانه انقلاب سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نام نهاده شد، شعار سال 1396 سال اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال، شعار سال 1397 سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شد، این نام‌گذاری نشان از اولویت اهمیت به کار و سرمایه و فعالیت اقتصادی و ذهن و ابتکار ایرانی بود، شعار سال 1398 با عنوان سال رونق‌تولید نام گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1399 را سال «جهش تولید» و سال 1400 را «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند و امسال هم «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام نهاده شد تا همچنان اقتصاد اولویت اول کشور در پیشرفت و توسعه کشور باشد. 

این عنوان و این نام‌گذاری ها با توجه به اینکه اولویت و مسئله فوری و جدی کشور، مسئله اقتصاد است و کلید رفع مشکلات اقتصادی،«توسعه تولید ملی» می‌باشد، صورت گرفت. 

البته در سال های 1380 شعار اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی، 1387 شعار نوآوری و شکوفایی، 1388 اصلاح الگوی مصرف و در سال 1389 همت مضاعف و کار مضاعف نیز ارتباط معناداری با اقتصاد داشته طوری که با توجه به شرایط زمانی نحوه مواجهه و پرداخت به آن از سال 1378 که برای نخستین بار شعار سال مطرح شده  15 بار در 21 سال گذشته مطرح شده و زیر ساخت های بهبود وضعیت اقتصادی پله به پله مورد توجه واقع شده است. 

امسال اهمیت علوم و فن آوری با تکیه به علوم دانش بنیان بیشتر جلوه گر شده و نقش علم و فن آوری در جایگاه اول قطار توسعه خود را نشان می دهد بر این اساس با اعلام شعار سال و سخنرانی با اهمیت مقام معظم رهبری از همان روزهای نخست سال تحرک در بین مسوولان و دولت سیزدهم به وضوح دیده می شود به طوری که در آذربایجان شرقی هفته اول سال جدید اقدامات و وعده های امیدآفرینی مطرح شده است که با تحقق آنها شاهد تحولات محسوسی در وضعیت اقتصادی خواهیم بود.  

 

علوم دانش بنیان پیشران اقتصاد درون زا و صادرات فن آور

نخستین خودروی دانش بنیان در تبریز ساخته می شود

یکی از این وعده ها را رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی داد.

عبدالرضا واعظی با بیان اینکه مدیران شرکت های دانش بنیان در خط مقدم مبارزه در جنگ اقتصادی هستند، گفت: نخستین خودروی دانش بنیان در تبریز طراحی و ساخته می شود و در این خصوص 2 سرمایه گذار داخلی اعلام آمادگی کرده اند.

وی اظهار کرد: حدود 90درصد قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می شود بر این اساس امکان تولید خودروی دانش بنیان در تبریز وجود دارد و تبریز این توانمندی را دارد تا بر اساس فرمایشات رهبری پیش از عید در خصوص خودروسازی و اکنون با تبعیت در تحقق شعار سال خودروی با کیفیت دانش بنیان تولید کند. 

وی اظهار کرد: پیش از عید و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص خودروسازی و کیفیت نامطلوب برخی خودروهای داخلی جلساتی را با قطعه سازان آذربایجان شرقی و سرمایه گذارانی که اعلام آمادگی کردند، داشتیم که معتقد هستند توانمندی استان برای تولید خودروی با کیفیت دانش بنیان مد نظر رهبری وجود دارد. 

وی ادامه داد: تاکنون 2 نام «سهند» و «تبریز» برای تولید خودروی جدید دانش بنیان در آذربایجان شرقی پیشنهاد شده است. 

واعظی همچنین از ایجاد کارخانه نوآوری تراکتورسازی در تبریز خبر داد و افزود: برای ایجاد این مکان یک سوله بزرگ از طرف این گروه صنعتی در اختیار پارک علم و فن آوری آذربایجان شرقی قرار گرفته است تا ضمن راه اندازی مرکز نوآوری تراکتور محل تمرکز و استقرار شرکت های دانش بنیان خودرو در تبریز باشد. 

کریدور فناوری در اطراف آزادراه تبریز - سهند ایجاد می شود

وی همچنین با اشاره به سایر برنامه های پارک علم و صنعت استان، گفت: تلاش می کنیم صنایع بزرگ آذربایجان شرقی را دانش بنیان کنیم و در این راستا کریدور فناوری در اطراف آزادراه تبریز - سهند نیز ایجاد می شود. 

وی تلاش برای افزایش شرکت های دانش بنیان استان به 2 برابر، توسعه گفتمان دانش بنیان را از دیگر برنامه های آینده پارک علم و فناوری استان اعلام کرد و افزود: اکنون آذربایجان‌شرقی رتبه پنجم کشوری از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان و بعد از تهران دومین مرکز رشد و نوآوری کشور را دارد و 100 کارخانه دانش بنیان و 2 صندوق پژوهش و فن آوری در این استان در حال فعالیت است. آذربایجان‌شرقی رتبه پنجم کشوری از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان و بعد از تهران دومین مرکز رشد و نوآوری کشور را دارد، 100 کارخانه دانش بنیان و 2 صندوق پژوهش و فن آوری در حال فعالیت است. 

واعظی با بیان اینکه تمام شهرستان های آذربایجان شرقی زیرپوشش پارک علم و فن آوری استان قرار گرفته است، گفت: تنها در شهرستان های کلیبر و بستان آباد دفتر نداریم و ستاد توسعه شرکت های دانش بنیان سال گذشته به همت استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شده است. 
وی همچنین گفت: شرکت‌های فناور و دانش بنیان با تولید محصولات دانش‌بنیان موجب خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای دیگر و مقابله با تحریم های ظالمانه شده اند.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تنها راه رفع مشکل صنایع فرسوده و ورشکسته را مجهز کردن آنها به تکنولوژی‌ و دانش بنیان کردن آنها دانست.
واعظی یکی از اصلی ترین مشکل توسعه دانش بنیان را در کشور مشکل فرهنگی بیان و تاکید کرد: باید خانواده ها به جای روحیه کارمند پروری در کودکان و دانشجویان روحیه کارآفرینی را در آنها پرورش دهند ضمن آنکه باید دانشجویان فارغ التحصیل هم کاربلد و دارای مهارت های کارافرینانه و فناورانه باشند.
وی از مدیران و مسئولین خواست با خرید محصولات شرکت های فناور و دانش‌بنیان حمایت عملی خود را از این شرکت‌ها نشان دهند.
وی با بیان اینکه رهبری از سالیان گذشته با مطرح کردن جنبش نرم افزاری، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و بیانیه گام دوم انقلاب بر موضوع اقتصاد منهای نفت و اقتصاد دانش بنیان تاکید کرده اند، افزود: از 20 سال قبل پارک علم و فناوری با هدف جدایی از اقتصاد نفتی و حمایت از ایده ها و نخبگان در کشور ایجاد شده است.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری مکانی است که در آن افراد، طرح و ایده خود را تبدیل به محصول فناورانه و دانش بنیان می کنند و از تسهیلات و حمایت‌های ویژه پارک بهره مند می‌شوند.

علوم دانش بنیان پیشران اقتصاد درون زا و صادرات فن آور

تولید دانش بنیان موجب توانایی در صادرات فناوری می شود

رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی و واحد تبریز گفت: تولید دانش بنیان موجب بالندگی اقتصاد درون‌زا و در ادامه موجب توانایی در صادرات فناوری می شود.

عزیز جوانپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قدرت کشورها ناشی از قدرت نوآوری و فناوری آنهاست و صادرات نوآوری موجب صدور قدرت و نفوذ کشورها می شود.

وی افزود: کالا و خدمات مبتنی بر علوم دانش بنیان ارزش افزوده خواهد داشت و در نتیجه فناوری داخلی سازی می شود و همان طور که گفته شد، نتیجه آن درون زا شدن اقتصاد است.

وی تاکید کرد: بر این اساس ایران باید از وابستگی به فناوری ها رها و صنایع مونتاژ و صادرات مواد خام دور شود.

جوانپور ادامه داد: این امکان و توانایی را باید صنایع به دانشگاه ها بدهند و از آنها نیازهای خود را طلب کنند؛ بر این اساس است که ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت واقعی شکل می گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به اهمیت دانشگاه ها در تحقق شعار امسال گفت: رهبر انقلاب، امسال مسیر دانشگاه‌ها را تعیین کردند و بر این اساس وظایف دانشگاه ها سنگین تر شد، چون که بخش مهمی از موضوع دانش بنیان در فناوری ها و نوآوری ها بر عهده دانشگاه ها است، البته دولت هم از تولید به خصوص تولید دانش‌بنیان باید حمایت جامع و کاملی داشته باشد. 

وی ادامه داد: سال گذشته نیز رونق تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال مطرح بود که زیرساخت تحقق شعار امسال نیز محسوب می شود.

وی اظهار کرد: تولیدی که مبنای آن نوآوری و علوم دانش بنیان باشد و بتواند نیازهای کشور را برطرف کند، ما را از وابستگی بی نیاز می کند و از این حیث دارای اهمیت فراوان است.

جوانپور اضافه کرد: تولیدی که با استفاده از قطعات و دستگاه های وارداتی افزایش پیدا کند، قابل توجه است، ولی تولید دانش بنیان نیست و این تولید در واقع وابسته بوده و نمی توان آن را اطمینان بخش دانست.

وی خاطرنشان کرد: دانش بنیان شدن با فن آوری ها و نوآوری ها توسط جوانان دانشگاهی امکان پذیر است که البته تحقق این هدف نیازمند حمایت کامل دولت و بخش خصوصی است که در گذشته به علت نبود ارتباط صنعت با دانشگاه بسیار کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: مونتاژ و واردات قطعات، کشور را به سمت صنعت دانش بنیان رهنمون نمی‌کند؛ در واقع دانشی قدرت بخش است که توانایی فناوری آن داخلی سازی شده باشد. مونتاژ و واردات قطعات، کشور را به سمت صنعت دانش بنیان رهنمون نمی‌کند؛ در واقع دانشی قدرت بخش است که توانایی فناوری آن داخلی سازی شده باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به بخش دیگری از شعار امسال در خصوص کارآفرینی گفت: اشتغال و کارآفرینی برای از بین بردن بیکاری، نکته قابل توجه دیگری از شعار سال است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید فراوان دارند چون بیشتر جوانان ما جویای کار هستند و بیکاری زیاد است.

وی اظهار کرد: اشتغال در کشور محدود است و نخبگان این موضوع را تایید می‌کنند؛ بر این اساس آسیب‌هایی که به جامعه وارد می شود قابل توجه است؛ تولید دانش بنیان بدون وابستگی بوده و فواید آن ماندگار است و آسیب ها را کاهش می دهد. 

جوانپور خاطرنشان کرد: تولید دانش بنیان بدون وابستگی بوده و تعطیل بردار نیست، در نتیجه اشتغال پایدار ایجاد می کند و در ادامه با صاحب شدن فناوری، کارخانه های جدید ایجاد می شود.

وی افزود: با ایجاد کارخانه های جدید اشتغال جدید نیز ایجاد می‌شود و در نتیجه شکوفایی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

جوانپور ادامه داد: رفع مشکل ازدواج با اشتغال حاصل از اقتصاد دانش بنیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم امکان پذیر می شود.

وی همچنین با اشاره به شاخص های اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است که به اقتصاد درون زا توجه دارد و در واقع تحقق اقتصاد دانش بنیان موجب تحقق اقتصاد مقاومتی نیز می‌شود.

وی یادآور شد: توجه به توانایی داخلی، استعداد های جوانان نخبه و اقتصاد درون زا که همه لازم و ملزوم یکدیگر هستند، موجب ایجاد شغل و رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور می‌شود.

جوانپور گفت: با تحقق موضوع های یاد شده بسیاری از مشکلات جوانان در تشکیل زندگی نیز برطرف می شود.

 

بسته ویژه حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان تبریز در حال تدوین است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی هم با بیان اینکه موفقیت صنایع در گرو حرکت در مسیر دانش بنیان است، گفت: بسته ویژه حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان تبریز در حال تدوین است.

صابر پرنیان، از حمایت از شرکت های دانش بنیان در همه رده های نوپا و تولیدی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: ارتباط صنایع موفق با مراکز دانش بنیان محکوم به موفقیت است.
وی با بیان اینکه حمایت از صنایع دانش بنیان، اقتصاد پویا و ارزآوری را در پی خواهد داشت، افزود: نگرش های واحد برای حمایت از تولید لازم است و چندگانگی در رویکردها و تصمیم ها، عامل دست و پاگیر واحدهای تولیدی است.
پرنیان از صنایع بزرگ دانش بنیان، به عنوان پیشران شرکت های خلاق، نوآور و نوپا یاد کرد و اظهار کرد: مشتریان شرکت‌های صنعتی دانش بنیان موفق، محکوم‌ به موفقیت هستند.

 

بیانیه شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان شرقی در حمایت از شعار سال

‎جمعی از شرکت های دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی هم با صدور بیانیه ای آمادگی خود را برای تحقق اهداف مد نظر مقام معظم رهبری در شعار ملی سال ١٤٠١ اعلام داشتند . ‎

در این بیانیه آمده است: ‎اینک که نظر مقام معظم رهبری با نگاهی اندیشمندانه در جنگ اقتصادی تمام عیار، معطوف به سربازان عرصه تولید مبتنی بر علم و دانش و تکنولوژی است، شرکت های دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی از آذربایجان و تبریز قهرمان، شهر اولین ها، آمادگی همه جانبه خود را برای تحقق اهداف تبیین شده مبنی بر مشخصه هایی چون نگاه علمی و فناورانه به تولید در همه عرصه‌ها با هدف کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات اعلام می دارند.
‎اینکه بر اساس فرمایش ایشان، نیروهای متخصص و جوان به عنوان بزرگترین ثروت کشور تعریف می شوند به مفهوم آن است که جامعه علمی و جوان کشور به عنوان افسران این جنگ اقتصادی و حرکت عظیم ملی برگزیده شده اند.
‎ضمن اینکه از نگاه مدیریت و رهبری علمی سازمان اقتصاد ملی کشور این نام گذاری به عنوان یک شعار مدبرانه باید جامه عمل بپوشد و از نگاه فرماندهی یک جنگ تحمیلی اقتصادی دارای یک رمز عملیاتی ویژه تحت عنوان " اقتصاد دانش بنیان و تولید دانش بنیان " است که باید در میدان اقتصاد و تولید و دانش عملیاتی شود.
‎حال که فرمان معظم له بر ضرورت در نوردیدن خاکریزهای جنگ اقتصادی متکی بر تولید دانش بنیان است بر ماست که در عمل و در میدان از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

شرکت های دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی با تکیه بر علم و دانش و فناوری های نو و استفاده از حداکثر توان خود و البته تلاش و سعی و کوشش در راستای بهره مندی از دانش و فنون روز دنیا به حول و قوه الهی تمام اهتمام خویش را در تحقق این هدف ملی به کار خواهند بست و انشاالله نسبت به ارائه کارنامه ای درخشان از عملکرد خود در پایان سال ١٤٠١ اقدام خواهند کرد.
شرکت های دانش بنیان و فناور آذربایجان شرقی با تکیه بر علم و دانش و فناوری های نو و استفاده از حداکثر توان خود و البته تلاش و سعی و کوشش در راستای بهره مندی از دانش و فنون روز دنیا به حول و قوه الهی تمام اهتمام خویش را در تحقق این هدف ملی بکار خواهند بست و انشالله نسبت به ارائه کارنامه ای درخشان از عملکرد خود در پایان سال ١٤٠١ اقدام خواهند کرد.
‎ از آنجایی که رهبر معظم انقلاب پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکل فقر را فقط از مسیر تقویت تولید دانش‌بنیان اعلام نمودند به این مفهوم است که هم اکنون بخشی از مسوولیت های خطیر مسوولین کشور یعنی تحقق پیشرفت عادلانه و حل مشکل فقر ، ‎به شرکت های دانش بنیان سپرده شده است لیکن تحقق بخشی از این تعهد صادقانه و مخلصانه ما ، معطوف به عملکرد مسؤولان اجرائی و نظام اقتصادی است که انتظار می رود استاندار محترم آذربایجان شرقی هم با تشکیل قرارگاهی ویژه در این خصوص در راستای امتثال امر رهبری انقلاب اقدام کنند.
‎به هر طریق فرزندان این سرزمین ، از هر آنچه برای اعتلای ایران عزیز اسلامی در این پیچ تاریخی لازم است ، فروگذار نبوده و نخواهند بود.
‎رهبر انقلاب فرمودند تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی است و عزت ملی را در گرو رونق و رواجِ اکسیری به نام تولید ملی ارزیابی کردند،‎ البته لایه و چهره جدیدی از تولید یعنی تولیدِ «دانش‌بنیان» و «اشتغال‌آفرین». ما این پیغام را با جان دل شنیدیم، ما برای عزت ملی نه تنها از هر چه داریم می گذریم، بلکه برای این عزت ملی جان می دهیم.
‎ رهبر انقلاب در فرازی از بیانات هوشمندانه راه معدود افرادی که پشت کارهای تبلیغاتی پنهان می شوند را خنثی کردند، ایشان با تأکید بر توصیه سال قبل خود به جمله و واژه ای کلیدی که باید مورد توجه مسوولین یاد شده قرار گیرد اشاره می فرمایند مبنی بر اکتفا نکردن به کارهای سطحی همچون درج نام سال بر تابلوی خیابان‌ها و یا بر روی سربرگ دستگاه ها، ما مجموعه شرکت های دانش بنیان و فناور با یک میثاق متعهدانه و صادقانه، در کنار مسؤولین اجرائی این استان اعلام می کنیم به فضل الهی شعار سال ١٤٠١ محقق شده و زمین نخواهد ماند.

 

علوم دانش بنیان پیشران اقتصاد درون زا و صادرات فن آور

ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین به‌عنوان قرارگاه مرکزی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در آذربایجان شرقی تشکیل شد 

در راستای اقدامات حمایتی استاندار آذربایجان ‌شرقی هم از تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین به‌عنوان قرارگاه مرکزی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان خبر داد.

عابدین خرّم اظهار داشت: طرح تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، سال قبل تدوین شده بود و هدف از تشکیل آن، ترسیم نقشه راه استان در این حوزه و جبران عقب‌ماندگی‌ها با ارائه راهکارهای عملیاتی و به دور از شعارزدگی است.
 
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روزهای نخست سال، یادآور شد: ایشان در نام‌گذاری سال جدید، اهمیت و محوری بودن مسأله اقتصاد را روشن کردند که اگر رشد اقتصادی همراه با عدالت باشد همه زمینه‌های پیشرفت فراهم خواهد بود.
 

خرم گفت: ایجاد زیست‌بوم فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، جزو اولویت‌های اصلی استانداری در دولت سیزدهم بود و با نام‌گذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، تکلیف ما در این حوزه سنگین‌تر شده است.ایجاد زیست‌بوم فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، جزو اولویت‌های اصلی استانداری در دولت سیزدهم بود و با نام‌گذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، تکلیف ما در این حوزه سنگین‌تر شده است.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر لزوم توجه به تولید ملی به عنوان اولویت اول کشور و به وجود آوردن فضای دلگرمی و تزریق امید به جامعه، ادامه داد: اگر بخواهیم از چالش‌های اقتصادی دهه 90 خلاص شویم به راهکارهایی از جنس فکر، عمل و تولید نیاز داریم.
 
خرّم، حرکت قاطع به سمت اقتصاد دانش‌بنیان را برای اصلاح رشد اقتصادی کشور ضروری دانست و افزود: ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و افزایش درآمد ملی درگرو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای تبدیل ایده‌های فناورانه و نوآورانه به محصول است.
 
وی تأکید کرد: این رویکرد از نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی مورد توجه بوده و صنایع بزرگ استان مکلف شده‌اند تا از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فعالیت خود حمایت کنند و این شرکت‌ها را به کار بگیرند.

208شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی فعالیت دارند
 استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان و زیست‌بوم فناوری وارد گفتمان مدیریتی استان شده است، افزود: طی دیدارهای مفصل با نخبگان و بازدیدهایی که از مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم، مسائل و مشکلات را احصا کرده‌ایم؛ یعنی زمینه و بسترهایی فراهم کرده‌ایم تا امروز ادعا کنیم که تحقق شعار سال را پیش از این آغاز کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به فعالیت 208 شرکت دانش‌بنیان در آذربایجان شرقی، گفت: این شرکت‌ها باید روی پای خود بایستند و آورده مالی بالایی داشته باشند و تا زمانی که نتوانند از تولید و محصول خود به ثروت‌سازی برسند راه به جایی نخواهند برد.

علوم دانش بنیان پیشران اقتصاد درون زا و صادرات فن آور

تولید دانش بنیان در کنار اعتماد به تولید ملی موجب ارتقای عزتمندی بین مردم می شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: افزایش تولید، کارآفرینی و توسعه علوم دانش بنیان در کشور رشد اقتصادی، کاهش تورم و ایجاد اشتغال را به دنبال داشته و به خصوص آثار روانی در جامعه دارد، به طوری که اعتماد ملی را افزایش می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد علی آل هاشم اظهار کرد: تولید، کارآفرینی و علوم دانش بنیان در کنار اعتماد به تولید ملی ایجاد عزتمندی بین مردم را افزایش می دهد البته به شرطی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری از کار های ویترینی پرهیز کنیم و با تبیین شعار سال و مزایای تولید به دنبال افزایش تولیدی باشیم که مبنای آن کارآفرینی، اشتغال و بهره گیری از دانش و علوم دانش بنیان باشد.بنا به فرموده مقام معظم رهبری از کار های ویترینی پرهیز کنیم و با تبیین شعار سال و مزایای تولید به دنبال افزایش تولیدی باشیم که مبنای آن کارآفرینی، اشتغال و بهره گیری از دانش و علوم دانش بنیان باشد.

وی خاطرنشان کرد: دانش بنیان به معنای عمل با پایه علمی است که بر اساس شناخت انجام می شود، البته به دانش بنیان بودن اسلام هم تاکید کرده است طوری که امام صادق علیه السلام همگان را به عملگرایی توصیه کرده و در قرآن نیز توصیه به عمل وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: از سال 1398 تا کنون تاکید رهبری به تولید بوده به طوری که رونق تولید، جهش تولید، تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها شعار سه سال گذشته بوده و در سال 1401 نیز در کنار تاکید به تولید به تولیدی که دارای 2 خصوصیت دانش بنیان بودن و اشتغال آفرین بودن است، تاکید دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/474256/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس