پیام آذری

آخرين مطالب

چرا تغییر ریل کشاورزی در استان اردبیل ضروری است؟ مقالات

چرا تغییر ریل کشاورزی در استان اردبیل ضروری است؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- استان اردبیل با تولید حدود 4.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی معادل چهار درصد نیاز کشور، نقش موثری در تامین امنیت غذایی ایران دارد ولی ظرفیت‌های مغفول مانده زیادی در بخش کشاورزی این استان وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرای طرح‌های تکمیلی است.

به گزارش ایرنا، متولیان توسعه استان در سال‌های گذشته با پیگیری اجرای طرح‌های پایه ای آب و خاک به خصوص تبدیل حدود 40 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی در پایاب سد خداآفرین و نیز احداث شهرک گلخانه ای 1600 هکتاری در منطقه مغان به عنوان بزرگترین شهرک گلخانه ای کشور، گام‌های موثری در استفاده از ظرفیت کشاورزی این استان برداشته اند که تداوم این راه با تکمیل طرح‌های پایاب سدها و نیز اجرای طرح های آب و خاک ضروری است.
سید حامد عاملی استاندار اردبیل اخیرا در نشستی از برنامه‌ریزی برای تغییر ریل کشاورزی استان سخن به میان آورده است. استاندار اردبیل در نشست بررسی توسعه شهرستان مشگین‌شهر با بیان اینکه به طور جدی پیگیر جذب مشاور خارجی مجرب و متخصص حوزه کشاورزی برای استان هستیم، گفت که با تغییر نگرش و حضور مشاور، در کوتاه و بلندمدت شاهد تحولات محسوسی در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.
استان اردبیل با داشتن 750 هزار هکتار اراضی کشاورزی و ظرفیت‌های بی‌بدیل از قطب‌های مهم کشاورزی ایران به شمار می‌رود. از این جهت تغییر ریل کشاورزی، دستور کار و برنامه‌ای مهم است که در صورت تحقق می‌تواند چشم انداز امیدوار کننده‌ای پیش روی کشاورزی و اقتصاد استان اردبیل ایجاد کند.
منطق اقتصادی سود و زیان؛ حلقه مفقوده بخش کشاورزی
کشاورزی در سطح کلان کشوری و از جمله در استان اردبیل با چالش‌های عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کند. با وجود زیرساخت‌های علمی و ارائه آموزش‌های دانشگاهی ریشه‌دار در بخش کشاورزی استان، عمده فعالان بخش کشاورزی از سطح آموزش کافی و مناسب برخوردار نیستند. این وضعیت باعث می‌شود بهره‌وری در بخش کشاورزی پایین باشد و کشاورزان نتوانند از فرصت‌های موجود استفاده بهینه کرده و با چالش‌های موجود با هزینه کمتری عبور کنند. نتیجه اینکه فعالان بخش کشاورزی متناسب با هزینه و زحمتی که صرف می‌کنند، سود و بهره اقتصادی برداشت نمی‌کنند و همین امر انگیزه فعالیت در این بخش را برای جوانترها کاهش می‌دهد.
علاوه بر این فقدان نگاه علمی و عدم اطلاع از کم و کیف بازار محصولات کشاورزی و نبود سازوکار و شبکه مدرن و پیشرفته برای تامین نیازهای کشاورزان و فروش محصولات آنان باعث شده حاصل دسترنج کشاورزان در اغلب اوقات نصیب دلالان و واسطه‌ها شود. علاوه بر این بی اطلاعی از نیاز بازار باعث شده در پاره ای اوقات محصولات روی دست کشاورزان باقی مانده و یا مجبور شوند با قیمت بسیار نازل به فروش برسانند.
از سوی دیگر نباید فراموش کرد که بخش کشاورزی هم همانند سایر بخش‌ها در سال‌های اخیر متاثر از شرایط تحریمی و فشارهای ناشی از آن بوده است. تامین و نگهداری ماشین آلات بخش کشاورزی، کود، سم و بذر هزینه‌های سنگینی برای کشاورزان که کمتر کسی از آن اطلاع دارد. دور بودن کشاورزان از مرکز باعث شده فعالان این بخش همانند سایر اصناف و کنشگران اقتصادی نتوانند مسائل مبتلا به خود را با افکار عمومی و البته با نهادهای تصمیم‌گیر در میان بگذارند.
ضرورت نگاه صیانتی به منابع آب و خاک
یکی از بزرگترین چالش‌های بخش کشاورزی عدم نگاه صیانتی به منابع آب و خاک است. بیش از 90 درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که عمده آن به شکل آبیاری غرقابی بوده و هدر می‌رود. این در حالی است که ایران کشوری کم آبی است و طی دهه‌های اخیر تغییرات اقلیم هم بر چالش‌های آن افزوده است.
نگاه سازه محور به بخش آب و کشاورزی و احداث سازه‌های آبی مانند سدها، بندها و اجرای طرح‌های انتقال آب بدون لحاظ الزامات زیست محیطی و توسعه پایدار، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و استخراج آب از این ذخایر استراتژیک که نتیجه آن خالی شدن سفره‌های زیرزمینی در بازه زمانی چند ده ساله و افزایش احتمال فرونشست دشت‌ها و بیابان‌زایی است، واقعیات بخش کشاورزی ایران و البته استان اردبیل است. این شرایط البته در بخش خاک هم حاکم است. استفاده از انواع کود و سموم کشاورزی زمینه‌ساز آلودگی آب و خاک را فراهم کرده است.
علاوه بر این کشاورزی و بعضا دامداری غیرعلمی و چرای بی رویه باعث از بین رفتن پوشش گیاهی دشت‌ها و مراتع استان به تبع آن فرسایش خاک بعنوان یکی از اصلی ترین پایه‌های کشاورزی شده است. زمین آب و خاک سرمایه ای بین نسلی است و انتظار می‌رود هر نسلی با رفتاری مسئولانه نیم نگاهی به شرایط زیست نسل‌های آینده داشته باشد. از این جهت هرگونه بهره برداری از منابع و استعدادهای آب و خاک استان باید با در نظر گرفتن نگاه و رویکرد صیانتی به منابع آب و خاک باشد.
نگاهی دوباره به امنیت غذایی
واقع امر این است که امنیت غذایی یکی از مهمترین اصول در تدوین راهبردهای کلان دولت‌هاست و هرگونه قصور و کوتاهی در این بخش آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای کشورها و ملت‌ها به همراه دارد. در این بین استان اردبیل به واسطه ظرفیت‌ها و استعدادهایی که دارد، می‌تواند علاوه بر تامین نیاز استان به ارتقای امنیت غذایی کشور هم کمک کند. این امر البته مستلزم تغییر نگاه و ریل‌گذاری جدید در بخش کشاورزی، با لحاظ نگاه صیانتی به منابع آب و خاک استان، ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان برای ارتقای بهره وری است.
تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین
مقام معظم رهبری امسال را سال تولید اشتغال آفرین و دانش بنیان نامگذاری کرده اند. بخش کشاورزی بیشتر از هر بخش دیگری نیازمند بهره گیری از شیوه‌های دانش‌بنیان هم در تولید محصولات و از آن مهمتر در عرضه و فروش محصولات کشاورزان است. زمینه‌سازی برای ایجاد شبکه بازار با بهره گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان هم دست واسطه‌ها و دلالان را از این بخش کوتاه می‌کند و هم کشاورزان می توانند با مشاهده رفتار و نیاز بازار اقدام به کشت و تولید محصولات کشاورزی کنند و محصولاتشان روی دستشان نماند.
برچسب‌ها
دلالان دانش بنیان استان اردبیل کشاورزی استانداری اردبیل

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/475582/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد

ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است

بررسی روند عملیات اجرایی و میزان پیشرفت پروژه‌های امور آب و فاضلاب سلماس

اصلاح 100 متر شبکه آبرسانی روستای یزدکان شهرستان خوی

برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی