پیام آذری

آخرين مطالب

«تراویح» آیین ماندگار مردم مهاباد در ماه رمضان مقالات

«تراویح» آیین ماندگار مردم مهاباد در ماه رمضان
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد - اگر تاریخ کهن شهرستان مهاباد را ورق بزنیم سرشار از گنجینه‌های ارزشمندی از آداب و رسوم کهن به جا مانده از گذشتگان است، یکی از سنت‌های ماه مبارک رمضان که برگرفته از اعتقادات دینی و فرهنگ دیرین مردمان این دیار است و سینه به سینه به نسل کنونی منتقل شده، نماز «تراویح» است.

به گزارش ایرنا، ماه مبارک رمضان امسال پس از 2 سال بیماری همه گیر کووید -19 و دوره پسا کرونا، رنگ و جلوه خاصی به خانه‌های نورانی مردم متدین این منطقه بخشیده و باعث شده دوباره دور هم جمع شده و در آیین‌های این ماه مبارک به صورت جمعی شرکت کردند.
آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در مهاباد از گذشته تا به امروز زبانزد خاص و عام است چرا که وقتی این ماه از راه می‌رسد، ندای «مرحبا مرحبا»، با آهنگ و وزن خاصی در تمام محله‌ها و پشت بام خانه‌ها به گوش رسیده و به این طریق مردم خود را برای ورود به این ماه مبارک آماده می‌کنند.
ماه رمضان از مناسبت‌های مهمی است که مردم کُرد زبان این خطه از دیرباز برای آن ارزش و احترام خاصی قایل هستند و در پایان ماه شعبان پس از غروب آفتاب و رویت هلال ماه با سر دادن ندای صلوات و مرحبا مرحبا حلول ماه رمضان را به یکدیگر مژده داده و آن را تبریک می‌گویند.
گلبانگ مساجد مهاباد در اولین شب رویت هلال ماه نو، طنین انداز نوای مرحبا می‌شود که نوید رسیدن ماه رمضان است، نوای مرحبا شامل اشعاری مذهبی در مدح رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) است که شنیدن آن از مساجد و تکایا همزمان با اولین شب ماه مبارک آغاز و تا پانزدهم این ماه ادامه دارد.
بانگ مرحبا به معنی خیرمقدم گفتن به ماه مبارک رمضان است که از روز اول تا پانزدهم رمضان در نمازها، ادعیه، شب‌ خوانی و نمازهای مردم خوانده می‌شود و شامل ابیات «مرحبا مرحبا یا شهرالرمضان»، «مرحبا مرحبا یا شهر الخیر و البرکت و الاحسان»، «مرحبا مرحبا یا شهر التسبیح و التلاوت القرآن» است و از پانزدهم تا آخر ماه رمضان نیز بانگ «الوداع» جای مرحبا را می‌گیرد.
در این مناطق مرسوم است که در پایان ماه شعبان و اول ماه رمضان بیشتر مردم از منزل هایشان بیرون آمده و در جاهای مرتفع و پشت بام‌ها، چشم‌ها را متوجه محل غروب خورشید می‌کنند تا هلال ماه رمضان را مشاهده کنند.

پیام آذری


آداب و رسوم ویژه رمضان در مهاباد
ماه رمضان در این شهرستان با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود، یکی از آدابی که مردم این خطه به آن وسیله به استقبال ماه رمضان می‌روند گرفتن روزه در ایام ماه شعبان است بطوریکه برخی از مردم با گرفتن روزه در تعدادی از ایام ماه شعبان به استقبال از ماه رمضان رفته و شماری از مردم نیز بعد از ماه رمضان نیز شش روز از ماه شوال را به غیر از روز عید فطر روزه هستند که به آن اصطلاحا «ششه کان» می‌گویند.
سیمای شب های رمضان در این روزها که همزمان با روزهای آغازین فصل بهار است و به ویژه جنب و جوش مردم قبل از افطار در این خطه بر خلاف سایر شب های طول سال واقعا دیدنی بوده و از شکوه خاصی برخوردارست سیمای شب‌های رمضان در این روزها که همزمان با روزهای آغازین فصل بهار است و بویژه جنب و جوش مردم قبل از افطار در این خطه بر خلاف سایر شب‌های طول سال واقعا دیدنی بوده و از شکوه خاصی برخوردارست در این ایام دسته دسته مردم را در خیابان‌های سطح شهر می‌توان دید که با شور و نشاطی وصف ناپذیر با در دست داشتن نان و سایر مایحتاج افطاری و سحری به سوی منازل خود باز می‌گردند.
این روزها ماه مبارک رمضان به آغازی برای خانه‌تکانی دل‌ها تبدیل شده که کینه‌ها به دوستی و صمیمیت مبدل شده و همه از ماه مهمانی خدا با دعوت از هم در منازل خود با یکرنگی و صداقت و دل پاک پذیرایی می‌کنند و یا با حضور در مساجد دل‌های خود را با یاد خدا صیقل می‌دهند.
با فروکش کردن موج کرونا و تثبیت شرایط آبی در مهاباد، مردم با فراغ بال بیشتری در آیین‌های ویژه این ایام بویژه آیین‌هایی که در مساجد شهر و روستاها برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
با شنیده شدن صدای اذان مغرب دیگر از رفت و آمدهای مردم در خیابان‌ها و معابر مهاباد کاسته شده و کسانی هم که در خیابان هستند می‌خواهند با عجله خود را به منزل برسانند.

پیام آذری


در ماه رمضان بازار زودتر از ماه‌های دیگر تعطیل می‌شود و معمولا نیم ساعت قبل از اذان مغرب کمتر کسی در خیابان‌ها حضور دارند، بلندگوهای مساجد شروع به پخش کردن مناجات‌ها و دعاهای ویژه این ایام کرده و اعضای خانواده‌ها دور هم بر سفره ‌افطاری می‌نشینند.
برخی از شهروندان پیش از رفتن به منزل ابتدا به مسجد می‌روند و پس از اقامه نماز مغرب به صورت جماعت و افطار کردن روزه خود با کمی آب و چند دانه خرما که توسط خیرین در مسجد گذاشته شده است به منزل می‌روند.
برخی دیگر هم پس از افطار کردن در منزل برای اقامه نماز عشاء و نماز تراویح (یکی از نمازهای اهل سنت که در فقه شافعی در ماه رمضان به صورت جماعت اقامه می‌شود) راهی مساجد می‌شوند.
در قدیم در شهر و به ویژه روستاها رسم بر این بود که یک ساعت قبل از افطار روزه داران با بقچه هایی پر از خرما و یک نوع نان مخصوص (کولیره) به مسجد می رفتند و در مسجد مراسم افطاری را برگزار می کردند که متاسفانه امروزه این رسم تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است در قدیم در شهر و بویژه روستاها رسم بر این بود که یک ساعت قبل از افطار روزه داران با بقچه هایی پر از خرما و یک نوع نان مخصوص (کولیره) به مسجد می‌رفتند و در مسجد مراسم افطاری را برگزار می‌کردند که متاسفانه امروزه این رسم تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است و کم تر کسی برای مراسم افطاری به مسجد می‌رود و همگی در خانه‌های خود افطار می‌کنند.
دیدن اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان که پس از دوران کرونا شب‌ها با حضور در مساجد و در کنار هم اقدام به بجای آوردن نماز تروایح و سپس خواندن دعا و نیایش‌های این ماه مبارک می‌کنند جلوه‌های زیبایی را از ماه رمضان به نمایش می‌گذارد.
حضور باشکوه مردم در صف‌های واحد در مساجد و صدا دعا و نیایش آنان که از بلندگوهای مساجد پخش می‌شود حال و هوای خاصی به شب‌های مهاباد بخشیده و بی دلیل همه را بسوی راز و نیاز به درگاه پروردگاه باریتعالی می‌کشاند.
مسلمانان اهل سنت این منطقه که به پیروی از دستورات قرآن کریم و پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) ماه مبارک رمضان را ماه رحمت و برکت می‌دانند سعی می‌کنند تا با انجام اعمال نیک و عبادات خود از برکات این ماه نهایت استفاده را ببرند.

پیام آذری


در شب های پرشکوه ماه مبارک رمضان اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان با حضور در مساجد و در کنار هم اقدام به بجای آوردن نماز «تروایح» و سپس خواندن دعا و نیایش‌های این ماه مبارک می‌کنند.
اقامه نماز تراویح
در طول تاریخ پرافتخار اسلامی مردم مسلمان ایران از مذاهب و فرق مختلف اسلامی همواره در ادای واجبات دینی و فرایض اسلامی پیشرو بوده‌اند و در مسیر پیروی از سیره و سنت رسول الله(ص) و ائمه اطهار(ع) نمونه و الگوی امت اسلامی بوده و هستند.
در این میان مسلمانان اهل سنت ایران در مناطق مختلف بویژه مناطق کُردنشین با خلوص وارادت خاص به پیامبر اکرم ائمه اطهار ابراز ارادت و علاقه خویش به این بزرگواران را در توجه و انجام سیره وسنت آنان بروز داده‌اند.
مسلمانان شافعی مذهب این دیار علاوه بر بجای آوردن واجبات ماه مبارک رمضان حضوری گسترده در احکام و مستحبات این ماه همچون اقامه نماز تراویح دارند.
«تراویح»، لغتی عربی است و به نمازهایی اطلاق می‌شود که اهل سنت در شب‌های ماه رمضان پس از نماز عشاء به جماعت خوانده می‌شود، در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود.

پیام آذری


هر ساله با حلول ماه مبارک رمضان مناسک و آداب و رسوم مختلفی توسط مسلمانان شافعی مذهب ایران بویژه در استان‌های کُردنشین انجام می‌شود که از جمله این مناسک می‌توان به برپایی نماز مستحبی تراویح در شب‌های رمضان و با حضور گسترده مردم در مساجد اشاره کرد.
نماز تراویح در میان اهل سنت پس از اقامه نماز مغرب و نماز عشاء و به صورت جماعت اقامه می‌شود، اصل این نماز 20 رکعت است که پس از هر 2 رکعت سلام داده می‌شود، به دلیل اینکه پس از هر 2 رکعت امام جماعت وقفه کوتاهی برای خواندن دعا و اذکار می‌کند (ترویحه) این نماز به نماز تراویح مشهور شده‌ است.
نماز تراویح در بین مردم اهل سنت مهاباد به تعداد هشت رکعت خوانده می شود که به صورت چهار رکعتی که دعا و اذکار در بین هر چهار رکعت است خوانده می شود و پس از آن نیز سه رکعت نماز وتر اقامه می شود نماز تراویح در بین مردم اهل سنت مهاباد به تعداد هشت رکعت خوانده می‌شود که به صورت چهار رکعتی که دعا و اذکار در بین هر چهار رکعت است خوانده می‌شود و پس از آن نیز سه رکعت نماز وتر اقامه می‌شود.
نماز تراویح در مساجد اهل سنت در کشورهای مختلف برگزار می‌شود و هر ساله در ماه رمضان جمعیت بسیاری برای شرکت در نماز تراویح مسجدالحرام در مکه و مسجد نبوی در مدینه نیز جمع می‌شوند.
معمولا هر شب پس از به جای آوردن نماز تراویح، امام جماعت مسجد به ایراد سخنرانی می پردازد و مولودی خوانی و اشعار مذهبی نیز توسط گروه دف نوازی اجرا می‌شود.
از نظر اهل تشیع نیز نماز تراویح، همان نماز وتر و یا نماز تجهد است که در کل نافله خوانده شده و در ماه رمضان و دیگر ماه‌های سال به صورت مستحبی و سنت اقامه می‌شود.
نماز تراویح در بین مسلمانان این منطقه از جایگاه والایی در شب‌های ماه رمضان برخوردار بوده و در این نماز بسیاری از مسلمانان فرق دیگر اسلامی همچون مسلمانان اهل تشیع به دلیل قرابت فقهی بسیار بین مذهب شافعی و تشیع حضوری چشمگیر دارند و در این ایام مساجد این مناطق به عنوان مأمنی برای تقریب هرچه بیشتر بین مذاهب اسلامی تبدیل می‌شوند.
برچسب‌ها
مهاباد آذربایجان غربی ستاد اقامه نماز کشور کانون فرهنگی هنری مساجد

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/475964/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه قدیمی است

خانم گلی در 4 دقیقه!

متن خبر درگذشت سهراب سپهری در اطلاعات 44 سال پیش

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

پاکستان: سفر «رئیسی» به اسلام آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

شاه ماهی 300 کیلویی به رود ارس برگشت

توزیع بیش از سه هزار و 500 تن کود یارانه‌ای در شهرستان پلدشت در سال 1402

طلایی شدن مزارع کلزا در منطقه باراندوزچای ارومیه

سقوط سواری سمند به دره در محور چالدران _ خوی

پیمایش کاربری ها و فعالیت های پرآب بر غیرخانگی در آذربایجان غربی

تعویض و جایگزینی 152 دستگاه چراغ قدیمی روشنایی خیابان حیدر بابا در ارومیه با لامپ‌های ال‌ای دی

اجرایی شدن 81 درصد از مصوبات کارگروه تسهیل و یکشنبه‌های تولید در استان آذربایجان غربی

دیدار با خانواده شهید سلامت در تکاب

درگیری لفظی خواهر وبرادر سیرجانی قتل پدر را رقم زد

تیم اقدمی تبریزبر صدر بسکتبال زیر 14 سال دختران آذربایجان شرقی

جمع آوری باکس‌های زباله از سوم اردیبهست در تبریز

افزایش 93 درصدی کشف سرقت خودرو در سیرجان

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

تغییر چهرۀ بازیگر نقش «امپراتور یوری» در جدیدترین سریالش

هم‌نشست مجسمەسازی مفاخر در مهاباد آغاز شد

دستگیری عامل تنش در ورزشگاه سه هزار نفری ارومیه

جنجال فرودگاه تبریز، مربی خارجی تراکتور را فراری داد

تشدید نظارت بر مراکز تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی آذربایجان شرقی

واکنش باشگاه تراکتور به حمله هواداران به بازیکنان

بیانیه باشگاه تراکتور درباره اتفاقات رخ داده در فرودگاه تبریز

حمایت تمام قد بازیکن پرتغالی تراکتور از شجاع خلیل زاده + عکس

ترک داروی مشهور لاغری چه عوارضی بر بدن دارد؟

بانوی 50ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

برتری آریان همدان برابر تیم نود در ارومیه

انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

پرداخت 5670 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی

(ویدیو) لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

ورزشکاران زنجانی 370 مدال رنگارنگ کسب کردند

ضبط 47 دستگاه ماینر قاچاق در ارومیه

محفل شعر ترکی رضوی در تبریز برگزار می‌شود

اطلاعیه باشگاه تراکتور؛ اتفاقات فرودگاه تبریز باعث تاسف است

بیانیه هیأت مدیره باشگاه تراکتور/ مذاکره با گزینه‌های سرمربیگری

واکنش باشگاه تراکتور به اتفاقات فرودگاه تبریز/ ادامه مذاکره با گزینه‌های هدایت تیم

واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان

اولین واکنش تراکتور به اتفاقات جنجالی فرودگاه

ادامه حواشی «مست عشق»؛ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

آذربایجان شرقی جایگاه اول صادرات شیرینی و شکلات

ضرورت تکمیل پروژه‌های راه‌سازی مرند

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن