پیام آذری

آخرين مطالب

واپسین شب قدر فرصتی برای بهره مندی از رحمت الهی مقالات

واپسین شب قدر فرصتی برای بهره مندی از رحمت الهی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- امشب آخرین شب از شب‌های قدر است و منزلت و جایگاه غیرقابل وصفی دارد، شبی که دریای رحمت الهی شامل تمام بندگانش است و بهترین فرصت است برای اینکه زنگار دل را صیقل داد و سیاهی دل را زدود.

به گزارش ایرنا، هر کس به نیتی در این شب ها به درگاه الهی استغاثه می برد و ملتمسانه از پیشگاه رحمتش توشه آخرت می چیند و برای پیمودن راه دنیوی از وی طلب کمک می کند، هر توسل و دعایی باشد در این شب ها خداوند وعده استجابت آن را به بندگانش داده است به شرطی که با خلوص نیت باشد.
شب قدر دست‌ها به آسمان می‌رسد و شب زنده‌داران در حالی که درهای توبه باز ‌است، در آستان حضرتش امید به رحمت خدا دارند و پرتوی نور معنویت از زمین به سماست.
دلش پر از درد، لبریز از غصه است؛ انگار گمشده ای دارد؛ از چشمانش می توان فهمید حرف های ناگفته ای دارد؛ دنبال خلوتگاهی می گردد، دلتنگ است و چشم به آسمان دارد؛ لبهایش می لرزد و روی هم نمی ایستد، چون ذکر و توسل به معبود برای استجابت دعا در دلش آشوب به پا کرده است.
شب 21 رمضان است، در گوشه ای از مسجد نشسته، دستانش را برای دعا می گشاید تا سفره نیاز معنوی خود را از رحمت و مغفرت الهی پر کند؛ شب قدر است و اکنون دست ها به آسمان می رسد و فرشتگان به روزه داران و شب زنده داران غبطه می خورند.
هر کس به نیتی و برای استجابت دعا یا گشایش مشکلی با چشمان خیس سر در آستان رحمت الهی در شب های قدر خم می کند و امید به مغفرت و رحمت پروردگار، جان تازه ای به انسان می دهد.
بعد از دعای «جوشن کبیر»، «بک یاالله» و استمداد و توسل از خدا و ائمه، کنار یکی از روزه داران می نشینم، ‌متوجه حضور من نیست؛ اشک هایش را پاک می کند، پس از راز و نیاز و توسل صادقانه به خدا، از وی می‌خواهم از حال و هوای شب قدر و راز و نیازهایش بگوید.
سوز گریه هایش توجه ام را جلب می کند، محو در راز و نیاز است، صبر می کنم تا مداح فرصتی را برای تمدد عزاداری ها بدهد تا از آن برای مصاحبه با این شب زنده دار استفاده کنم، به کنارش می روم ولی هنوز در حال و هوای معنوی خویش است، خودم را معرفی می کنم و خواهش می کنم در صورت امکان علت راز و نیاز و تضرعش به درگاه الهی را بازگو کند، ابتدا راضی نمی شود اما پس از دقایقی زبان به درد و دل می گشاید. 
در دل شب های قدر نور رحمت و شفقت الهی شامل حال تمام بندگان خدا می شود
این شب زنده دار به خبرنگار ایرنا گفت: دریچه قلب پسر چهار ساله ام مادرزادی مشکل دارد از طرفی هزینه و از طرف دیگر ترس از عمل جراحی و نتیجه آن آرامش را از زندگی من و همسرم گرفته است. 
(ر.ب) اظهار کرد: امید به رحمت ربوبی در شب های قدر و وعده الهی مرا در این شب ها به مصلی کشانده تا بلکه بتوانم از دریای رحمت خداوند بهره مند شوم. 
وی افزود: در دل شب های قدر نور رحمت و شفقت الهی شامل حال تمام بندگان خدا می شود به شرطی که بتواند به درستی با پروردگار ارتباط روحانی و معنوی برقرار کند و دعایش مورد قبول و استجابت درگاهش قرار بگیرد. 
برپایی احیا در شب های قدر برای آنهایی که در گوشه قلبشان دردهای پنهان دارند التیام بخش است
شب زنده دار قدر به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برپایی احیا در شب های قدر برای همه آنهایی که در گوشه قلبشان دردهای پنهان دارند، التیام بخش و شفا دهنده است‌.
(محمد. ب) گفت: 15 سال است که زندگی مشترک مان را آغاز کرده ایم، اما لذت داشتن فرزند در دل مانده و «سوت و کور» بودن خانه عذابم می دهد.
وی ‌اظهار کرد: شب های قدر، درهای رحمت خداوند بر روی انسان در روزهای نزول قرآن گشوده می شود و دل های شکسته را مرهم می بخشد.
وی ادامه داد: ‌در این شب های عزیز، من هم از خداوند می‌خواهم تا بنده اش را ناامید و دست خالی رها نکند و با بخشیدن اولاد نوای گریه نوزاد را در خانه ما هم طنین انداز کند.

پیام آذری


شب های قدر فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی از خدا است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در توصیف شب های قدر این لیالی را، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی از معبود دانست و گفت: حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم، و گرنه روزی خواهد آمد که خدای متعال به مجرمین بفرماید: «لایؤذن لهم فیعتذرون» ( اجازه معذرت خواهی ندارید).
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم با بیان اینکه در روز جزا به مجرمان اجازه نمی دهند که زبان به عذرخواهی باز کنند؛ گفت: آن‌جا، جای عذرخواهی نیست، اینجا که میدان هست، اینجا که اجازه عذرخواهی برای شما درجه می آفریند، گناهان را می شوید و شما را پاک و نورانی می کند، از خدای متعال عذرخواهی کنید.
وی با تاکید بر اینکه در فرصت شب های قدر خدا را متوجّه به خودتان و لطف خدا و نگاه محبّت الهی را متوجّه و شامل حال خودتان کنید، ادامه داد: خداوند می فرماید، «فاذکرونی اذکرکم»؛ مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه در این شب ها دلهایتان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنید، گفت: شب قدر، مناسبت دعا، تضرع و توجه به پروردگار است؛ ماه رمضان به خصوص شب های قدر، بهار توجه دل ها، ذکر، خشوع و تضرع استمناسبت شب قدر، یکی مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شب های قدر، بهار توجه دل ها، ذکر، خشوع و تضرع است؛ بهانه و مناسبتی است برای اینکه دل هایمان را با مقام والای امیر مؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم. شب قدر، مناسبت دعا، تضرع و توجه به پروردگار است؛ ماه رمضان به خصوص شب های قدر، بهار توجه دل ها، ذکر، خشوع و تضرع استمناسبت شب قدر، یکی مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شب های قدر، بهار توجه دل ها، ذکر، خشوع و تضرع است؛ بهانه و مناسبتی است برای اینکه دل هایمان را با مقام والای امیر مؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم.
امام جمعه تبریز اظهار کرد: لیالی قدر از شب هایی است که انسان می تواند حیات واقعی خود را درک کند، پس فرصت را غنیمت بدانیم تا مورد آمرزش الهی قرار بگیریم.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: پیامبر خدا (ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند هر کس شب قدر را احیا بدارد، مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمام گناهانش آمرزیده می شود.
بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خود و هم برای پدر و مادر خویشان و دیگر مومنان؛ چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند

پیام آذری


خداوند وعده داده تا توبه واقعی را در شب های احیا بپذیرد
یکی از وعاظ آذربایجان شرقی و امام جمعه موقت تبریز نیز در خصوص شب های نزول قرآن، گفت: شب قدر زمان اوج رحمت خداوند است. 
حجت الاسلام مهدی عالی اظهار کرد: بیچاره کسی است که در این ماه رحمت از فضل خدا محروم بماند؛ اگر می خواهیم رحمت خدا شامل حالمان شود باید مثل خدا بخشش و عفو داشته باشیم تا خالق نیز عذر و تقصیر ما را بپذیرد. 
وی تاکید کرد: خداوند وعده داده تا توبه واقعی را در شب های احیا بپذیرد، باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد چون در روزهای دیگر پذیرش توبه در محضر الهی سخت است. خداوند وعده داده تا توبه واقعی را در شب های احیا بپذیرد، باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد چون در روزهای دیگر پذیرش توبه در محضر الهی سخت است.
حجت الاسلام عالی ادامه داد: بر این اساس مسلمانان اعم از پیر و جوان، زن و مرد، مومن و گناهکار همه با این امید و آرزو برای کسب اجر اخروی، بخشش گناهان و ذخیره اخروی در مصلی ها، حسینیه ها، تکایا، مساجد و منازل جمع می شوند و از دریای بی کران معنویت این شب ها می نوشند و از خداوند آرزوی عافیت کرده و تقدیر احسن یک سال آینده شان را تضمین می کنند.
بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی برای خود و درحق پدر و مادر و دیگران است
واعظ و روحانی تبریزی نیز در خصوص آداب شب های قدر گفت: اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است؛ یکی آن‌که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن‌هایی‌ که مخصوص هر شبی است.
حجت الاسلام مهدی ارفعی افرود: غسل از اعمال مشترک شب های قدر است، که به گفته علامه مجلسی "بهتر است غسل شب‌های قدر را مقارن غروب آفتاب انجام داد و نماز مغرب را با غسل خواند".
وی ادامه داد: خواندن 2 رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده می شود و بعد از پایان نماز 70 مرتبه بگوید «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ»، باز کردن قرآن و قرائت دعای مخصوص آن، بر سرگرفتن قرآن، خواندن جوشن کبیر، زیارت امام حسین (ع) دیگر اعمال شب های قدر است که به فرموده علامه مجلسی زیارت امام حسین (ع)؛ در هر یک از سه شب قدر مستحب موکد است.
حجت الاسلام ارفعی یادآوری کرد: احیاء داشتن شب‌های قدر، یعنی اینکه شب های قدر را تا صبح بیدار باشیم و با عبادت، دعا و ‌تلاوت قرآن و مواعظ سپری کنیم.
وی ادامه داد: در روایتی از امام باقر (ع) آمده است "هر کس شب قدر را احیاء دارد، گناهان او آمرزیده می‌شود، هر چند که بسیار باشد" در روایتی از امام باقر (ع) آمده است "هر کس شب قدر را احیاء دارد، گناهان او آمرزیده می‌شود، هر چند که بسیار باشد" و بهتر است روز قبل مقداری استراحت کند و غذا و نوشیدنی کمتری بخورد تا خواب بر او غلبه نکند و کسانی که توانایی احیاء ندارند، بهتر است اول شب را استراحت کنند و سحرگاهان بیدار باشند و عبادت کنند.
وی با اشاره به اینکه اقامه 100 رکعت نماز به شکلی که هر دو رکعت یک سلام بدهد در این شب ها فضیلت بسیار دارد، افزود: افضل آن است که اگر توانایی داشته باشد در هر رکعت بعد از قرائت سوره «حمد» 10 مرتبه سوره توحید را بخواند.
حجت الاسلام ارفعی اظهار داشت: مرحوم علامه مجلسی (ره) بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی برای خود و درحق پدر و مادر و دیگران می دانند.
برچسب‌ها
آذربایجان شرقی تبریز شب قدر

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/476426/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت‌به رگبار باران و رعدوبرق هشدار داد

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

جلوه گری شکوفه‌های درختان در طبیعت شهر قطور + تصاویر

دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در بوکان

حادثه رانندگی در محور ارومیه_سلماس

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

حادثه رانندگی در محور مرگنلر _ چایپاره

لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شلیک پدافند در پی مشاهده شئ مشکوک در آسمان تبریز

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟

لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

قاب هایی جالب از تیپ و چهره «محمد» سریال ستایش در کنار همسرش

پیش بینی برداشت بیش از 90 هزار تن گندم در میاندوآب

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی

(ویدیو) اولین تصاویر تبریز بعد از شنیده شدن صدای چند انفجار

فیلمی از وضعیت امروز شهر تبریز پس از برخی اخبار در مورد حادثه امنیتی

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

تبریز در امنیت و آرامش کامل است

شلیک پدافند هوایی در تبریز

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دوستی های هالیوودی که هر کدام به دلایلی به پایان رسیدند

تغییر چهره «زهرا زن اوس موسی» سریال پایتخت 3 بعد 11 سال

مصرف 20 هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

تکذیب خبر جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی

ببینید | اولین تصاویر از تبریز پس از ادعای حمله به تاسیسات انرژی

شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه