پیام آذری

آخرين مطالب

تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی تبریز، نیازمند نگاه ملی مقالات

تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی تبریز، نیازمند نگاه ملی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز از جمله طرح‌های نیمه تمام حوزه سلامت در آذربایجان‌شرقی است که در صورت بهره‌برداری می‌تواند نیاز درمانی این کلان‌شهر 2 میلیون نفری را تا 2 دهه آینده برطرف کند.

بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز یکی از 11 بیمارستان کشور در این ابعاد است که عملیات اجرایی آن از سال 1395 آغاز شده و با گذشت 6 سال از آغاز کلنگ زنی آن تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ دولت قبل برای ساخت این بیمارستان تنها 40 میلیارد تومان در سال از محل افزایش قیمت بنزین هزینه کرده است.

آنچه که ضرورت توجه به این طرح ملی را دوچندان می کند، این است که امروزه تبریز به عنوان قطب درمانی منطقه شمال غرب و حتی منطقه قفقاز عمل می کند و علاوه بر جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی، بیماران استان های آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان نیز برای رفع نیازهای درمانی خود با مراکز درمانی این کلان شهر ماجعه می کنند.

ناظران محلی و مسوولان نهادهای مرتبط می گویند با توجه به بزرگی و درجه اهمیت بیمارستان هزار تختخوابی تبریز، اتمام عملیات ساخت آن با  تخصیص بودجه های فعلی ناممکن است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید با نگاه ملی نسبت به تسریع در بهره برداری از این مرکز درمانی که گستره جغرافیایی گروه هدف آن جمعیتی افزون بر 10 میلیون نفر را شامل می شود، اقدام کند.

تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی تبریز، نیازمند نگاه ملی
تصویری از طرح بیمارستان هزار تختخوابی تبریز

بیمارستان هزار تختخوابی تبریز و مشکلات پیش رو

ساخت بیمارستان یکهزار تختخوابی در تبریز در سال 1394 از سوی وزارت بهداشت و درمان مصوب شد؛ این مرکز درمانی از بین 11 بیمارستان یکهزار تختخوابی که قرار است در کشور احداث شود، تنها بیمارستانی است که قرارداد ساخت و احداث آن با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد شده است.

نکته قابل توجه اینکه طراحی این بیمارستان برای یک هزار و 200 تخت خواب انجام و اعتبار احداث این بیمارستان از محل قانون بودجه تعیین شده است؛ با اینکه در آخرین سفر رییس جمهوری قبلی به آذربایجان شرقی نیز 150 میلیارد تومان از منابع ریاست جمهوری، غیر از اعتبارات مصوب برای سال های 97،98 و 99، برای آن در نظر گرفته شده بود، اما این تخصیص ان محقق نشد.

چون ساخت این بیمارستان بر عهده قرارگاه خاتم الانبیا می باشد، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مبلغی از محل افزایش قیمت بنزین در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت تا بدهی های دولت از محل بیمارستان ها به قرارگاه خاتم الانبیا داده شود که سهم بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز از آن 40 میلیارد تومان بوده است.

این بیمارستان در زمینی به مساحت 50 هکتار با زیر بنای حدود 140 هزار متر مربع بالاتر از هتل پارس تبریز، نرسیده به روستای شاد آباد در حال احداث است.

تا به امروز یک میلیون و 300 هزار متر مکعب خاک برداری در محل ساخت بیمارستان انجام شده است.

این طرح در سال 1396 کلنگ زنی شد و بر اساس قرار داد اولیه، مقرر بود این بیمارستان در عرض 4 سال احداث شود، اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مصوب، همانند دهها طرح ها دیگر در سال های قبل پیشرفت فیزیکی اندک و لاک پشتی داشته است. 

ساخت این بیمارستان از نظر پدافند غیرعامل بسیار مهم و ضروری است، به گونه ای که گفته می شود این طرح به همراه دیگر پروژه‌های در دست اجرای بخش بهداشت و درمان، نیاز استان به تخت‌های بیمارستانی را تا 20 سال آینده تأمین می‌کند.

نکته دیگری که اهمیت تسریع در تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی تبریز را مضاعف می کند، این است که در تبریز بیمارستان استاندارد وجود ندارد؛ تنها بیمارستانی که در تبریز با نقشه بیمارستان احداث شده، بیمارستان امام رضا (ع) است که نقشه آن آن هم مربوط به سال 1364 بوده و مابقی بیمارستان های فعال این شهر با تغییر کاربری به مرکز درمانی تبدیل شده اند.

بیمارستان یکهزار تختخواب تبریز، اولین بیمارستانی است که با فناوری های جدید احداث می شود و به گونه ای طراحی شده که در آن به مصدومان حوادث شیمیایی، بیولوژیکی، رادیو دارویی، هسته ای و هر آنچه که به عنوان حوادث پرتویی و انفجاری است، خدمات ارایه می شود؛ این مرکز درمانی توان تحمل زلزله تا 9 ریشتر را دارد.

البته تلاش برای تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی تبریز علاوه بر تزریق قطره چکانی و ناچیز اعتبار در سال های قبل با مشکلات و موانع دیگری از قبیل وجود معارض و نبود جاده‌های دسترسی و زیرساخت‌های ضروری نیز مواجه بوده که حل آنها به تنهایی از عهده دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنمی آید و نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی است.

وجود 4 دکل فلزی فشار قوی برق در محوطه پروژه، بلاتکلیفی واریانت اتصالی اتوبان کسایی و اتوبان جدید تهران - تبریز به پروژه ( خیابان 48 متری)، بلاتکلیفی جاده دسترسی اورژانس از جاده واریانت مذکور، بلاتکلیفی جاده دسترسی پیاده تا ایستگاه مرکزی مترو به طول یکهزار متر با عنوان جاده تندرستی و بلاتکلیفی زیرساخت های اصلی آب، برق، گاز، مخابرات و فاضلاب در محل از جمله مشکلات پیش روی احداث بیمارستان هزار تختخوابی هستند که باید برای تسریع در تکمیل و بهره برداری از آن در اسرع وقت برطرف شوند.

کارشناسان می گویند با توجه به اینکه بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز، جزیی از شهرک بزرگ سلامت می باشد و عوارض طبیعی موجود در زمین امکان توسعه آتی بیمارستان را محدود کرده، لازم است جهت تکمیل طرح توسعه بیمارستان و تکمیل شهرک سلامت زمین 25 هکتاری مجاور آن به زمین بیمارستان اضافه شود.

از آن جا که این بیمارستان در مجاورت شهرک مدیریت بحران واقع و یکی از ارکان مهم شهرک یاد شده است، جهت اجرای طرح های مصوب «شهرک بحران»، حل مشکل واگذاری زمین از سوی راه و شهرسازی ضروری است؛ همچنین اصلاح کاربری ها با هدف جلوگیری از هر گونه صدور مجوز و یا ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز لازم می باشد.

بیمارستان هزار تختخوابی تبریز کمتر از 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به 2 برابر شدن هزینه‌های ساخت بیمارستان هزار تختخوابی تبریز اعلام کرد: پیشرفت فیزیکی این مرکز درمانی با گذشت پنج سال از احداث آن زیر 20 درصد است.

دکتر بهمن نقی‌پور با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز حفظ سلامتی مردم و ارائه‌ خدمات بهداشتی درمانی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه آذربایجان‌شرقی و البته شهر تبریز علاوه بر پوشش‌دهی درمانی به جمعیت خود، پذیرای بیمارانی از استان‌ها و شهرهای دیگر نیز است، ضروری است بیمارستان‌ها و تخت‌های آن به گونه‌ای تجهیز شوند که بتوانیم خدماتی ارزنده‌تر از قبل ارائه دهیم.

وی در ارتباط با علت احداث این بیمارستان در نزدیکی‌های بزرگراه خاطرنشان کرد: این منطقه به اتوبان شهید کسایی و جاده ائل گلی نزدیک‌تر بوده و دسترسی به آن راحت‌تر است؛ مکان یابی بیمارستان به گونه ای است که موجب ایجاد مشکلات تردد درون شهری نیز نمی‌شود، ضمن اینکه ایستگاه مرکزی مترو از این محل عبور کرده و از لحاظ مقاومت در برابر زلزله نیز یکی از امن‌ترین مکان‌های تبریز است.

وی در خصوص پیشرفت کند احداث بیمارستان هزار تختخوابی تبریز نیز توضیح داد: از سال 1396 احداث این مکان شروع شد اما به دلیل سختی انتخاب پیمانکار و تغییر آن در سال 97 این پروژه با تاخیر مواجه شده و در حال حاضر کمتر از 20 پیشرفت دارد.

نقی‌پور با بیان اینکه این بیمارستان یک پروژه‌ی ملی است، گفت: به دلیل تحمیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، با مشکلات مالی مواجه هستیم، لذا تامین اعتبارات یکی از دلایل کند روی کارها است.

وی ادامه داد: هزینه‌ای که در سال 96 برای احداث این منطقه برآورد شده بود، یک هزار و 600 میلیارد تومان بود، اما اکنون به دلیل وجود تورم‌، این مقدار به 2 هزار و 300 الی سه هزار میلیارد تومان افزایش یافته است لذا با گذشت زمان هزینه‌های ما چندین برابر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر منتظر تامین هزینه‌های تکمیل این مرکز درمانی از بودجه‌ باشیم، احداث این مکان چندین سال طول خواهد کشید، بیان کرد: سعی داریم با حمایت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، استانداری و مسئولان از املاک بلااستفاده‌ دانشگاه علوم پزشکی تبریز استفاده کنیم، ضمن اینکه استفاده از ظرفیت‌ خیرین، وام‌ها و تهاترهای مالیاتی نیز در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: دومین مشکل ما تامین انشعابات آب، برق و گاز این محل است که امیدواریم با هماهنگی و حمایت‌های مسئولان استانی برطرف شود.

وی اضافه کرد: پارکینگی برای این بیمارستان در نظر گرفته شده و از این نظر مشکل نداریم، اما در ارتباط با اقامت افراد غیر بومی در نظر داریم توسط شرکت‌های خصوصی مکان‌هایی را برای این افراد ایجاد کنیم.

وی در ارتباط با تامین نیروی انسانی این بیمارستان نیز گفت: عمده مشکل ما کمبود نیروی انسانی نبوده، بلکه کمبود در جذب آنها است که اگر بحث مالی آن تامین شود، از این نظر نیز مشکلی نخواهیم داشت؛ البته در هماهنگی‌های لازم با معاونت تامین نیروی انسانی دانشگاه و سازمان برنامه و بودجه‌ی استانی این مشکل برطرف شده است. 

نقی‌پور تاکید کرد: ما با تمام توان خود پیگیر احداث این مکان هستیم و امیدواریم با حمایت مسئولان استانی و کشوری همچنین تامین زیرساخت‌های لازم این بیمارستان را به موقع به بهره‌برداری رسانده و شرمنده‌ی مردم نشویم.

الحالق زمین 25 هکتاری به بیمارستان 1000 تختخوابی نیازمند ارایه طرح توجیهی است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص گفت: معتقدم از لحاظ وجود کاربری های فراشهری، رقابت شدیدی بین کلان شهرها وجود دارد و بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز نیز از جمله کاربری های فراشهری خوبی است که این اداره کل از لحاظ شهرسازی از آن حمایت می کند.

ابولقاسم سلطانی افزود: طرح جامع تبریز به ما اجازه نمی دهد در حوزه های مختلف درمان، گردشگری و بحث های دانش بنیان ، کاربری های فراشهری ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: 50 هکتار زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ساخت بیمارستان یکهزار تختخوابی واگذار شده است.

سلطانی با اشاره به بحث تناسب عرصه و عیان ، اظهار کرد: ضروری است برای تمام 50 هکتاری که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ساخت این بیمارستان قرار داده شده، طرح ارایه شود و با انجام عملیات عمرانی مابقی زمین به دانشگاه تحویل داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای واگذاری 25 هکتار باقی مانده ضروری است دانشگاه علوم پزشکی تبریز نقشه توجیهی ارایه دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/477239/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد و تقویت مراکز نیکوکاری در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل

بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار + فیلم

جسد 3 مفقودشده در ارتفاعات مشگین‌شهر پیدا شد

گلبالیست‌های اردبیلی آماده حضور در پارالمپیک پاریس می‌شوند

شرکت 1400 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی اردبیل

176 گواهینامه انطباق استاندارد در اردبیل صادر شده است

کشف بیش از 21 کیلو تریاک در شهرستان پارس‌آباد

بانوی دارت‌باز اردبیلی به اردوی تیم ملی راه یافت

عملیات وعده صادق مطالبه ملی بود

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه + فیلم | جزیره‌های شمال‌غرب دریاچه غرق آب شدند

اشتغال‌زایی 2 هزار و 468 مددجوی بهزیستی در آذربایجان‌غربی

خسارت سرمای دیررس بهاره به محصولات زراعی اهر

فیلم/ حملهٔ هواداران تراکتور به بازیکنان در فرودگاه تبریز

جنجال در لهستان: بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اجرای 70 طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان‌ شرقی

سرمربی لیگ برتر انگلیس در راه تبریز | مربی سابق گرت بیل جایگزین خمس می‌شود

یک میلیارد و 542 میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی صادر شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

تغییر چهره بازیگر نوجوان نقش «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کُره

ساخت 3180 واحد مسکونی در شهرک شهیدخراسانی اردبیل

اجرای 87 پروژه گردشگری در استان اردبیل

تحویل 1000 واحد مسکونی به محرومان در اردبیل

افزایش 2 برابری اعتبارات عمرانی ورزش اردبیل

سالن تخصصی ورزش نابینایان و توان‌یابان تامین اعتبار می‌شود

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان اشنویه ای+فیلم

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

​آغاز طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در آذربایجان شرقی

حادثه رانندگی در آذربایجان شرقی یک نفر فوتی درپی داشت

تهاتر مالیاتی برای اجرای بیمارستان 1000 تختخوابی تبریز

صادرات یک و نیم میلیارد دلاری کالا از آذربایجان شرقی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دورهمی بهاری دو بازیگر زن خاطره‌انگیز

تهران گردی جالب «ستایش» در کنار خواهر و همسرش با تیپی بهاری

احداث 3180 واحد مسکونی در شهرک خراسان اردبیل

احداث سه هزار و 180 واحد مسکونی در شهرک شهید خراسانی اردبیل

87 پروژه گردشگری در استان اردبیل درحال اجرا است

کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه نجات یافتند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشگین شهر

یک کشته در برخورد خودرو با تیر برق در سردرود تبریز

بمب بزرگ تراکتوری‌ها ؛ سرمربی سابق گرت بیل در راه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل

اهداف کاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در سال 1403 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سالی با در آمد مالی خوبی را پشت سرگذاشت