پیام آذری

آخرين مطالب

امام‌ رضا(ع) نقطه اشتراک تمام اقوام و ادیان فرهنگي

امام‌ رضا(ع) نقطه اشتراک تمام اقوام و ادیان
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه - عشق وارادت به امام هشتم (ع) حد و مرزی نمی‌شناسد نام او مرزها و قلب‌ها را در نوردیده و به دورترین نقطه دنیا رسیده است پژواک مهربانی او در اقصی نقاط جهان انعکاس یافته و عطر و بوی حرمش هر انسان مظلوم و آزاده‌ای را بسوی خود می‌کشاند.

به گزارش ایرنا، امام رضا (ع) پیروان هر دین و مذهبی حتی غیر مسلمانان را بسوی خود فرا می‌خواند، کم نیستند غیر مسلمانانی که هر ساله در حرم مطهر امام هشتم به دین اسلام مشرف می‌شوند، کم‌نیستند پیروان سایر ادیان و مذاهب به حرم این امام رئوف وارد شده و اذن دخول می‌خوانند، بر پنجره فولادش آرزوها، ‌حاجت‌ها، دردها و ‌مشکلاتشان را گره می‌زنند، آرزوهایشان برآورده، زخم‌هایشان التیام و غصه‌هایشان پایان می‌یابد.
او به خود می‌خواند تمام انسان‌ها را، کنار هم قرار می‌دهد سیاه و سفید، مسلمان و غیر مسلمان را و پیوند می‌دهد. امام هشتم نه تنها در دل مسلمانان بلکه غیر مسلمانان نیز جای دارد چنانکه حرم آن حضرت حتی برای غیر مسلمانان نیز آرام ترین و ‌امن ترین نقطه جهان است.
شاه خراسان سنبل محبت است در حریم او نفاق و ‌دو دستگی جایی ندارد چنانکه نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری می‌گوید: امام رضا (ع) مایه و محور وحدت بین اقوام و مذاهب است و حتی مشاهده می‌شود اهل تسنن نیز به زیارتش می‌روند آنها امام هشتم(ع) را فرزند رسول الله می‌دانند و در عشق و احترام به فرزندان رسول خدا هیچگونه اختلافی بین مسلمانان وجود ‌ندارد.
آیت الله شیخ جواد مجتهد شبستری ادامه داد: حرم مطهر امام هشتم (ع) علاوه بر برکات مادی برکات معنوی ارزشمندی دارد که از جمله آن ایجاد وحدت بین اقوام و مذاهب اسلامی است.
وی در خصوص عالم‌آل محمد (ص) بودن امام هشتم (ع) اظهار کرد: این به این معنا نیست که بقیه ائمه (ع) عالم نبودند گاهی یک ‌امام در یک صفت برجسته بود و ‌آن صفت ظهور می‌کرد مثلا امام‌سجاد (ع) سید الساجدین بود و یا امام کاظم باب الحوایج، بر همین اساس به اقتضای شرایط زمانی این صفت بیشتر در امام هشتم(ع) تجلی پیدا کرده است.
وی یادآور شد: امام رضا (ع) مناظراتی داشتند و مامون عباسی با شیطنت سعی می‌کرد امام‌ رضا (ع) را شکست دهد و از سراسر جهان بزرگان فکری را برای مناظره با ایشان دعوت می‌کرد وقتی امام رضا (ع) به مناظره می‌رفتند و ‌در حضور بزرگان مذاهب و نحله‌های مختلف پاسخ می‌دادند از ایشان به عنوان عالم آل محمد (ص) نامبرده شد.
آیت الله شبستری به سجایای اخلاقی و فضایل امام هشتم اشاره کرد و ادامه داد: امام هشتم از فضایل ‌انسانی و سجایای اخلاقی ‌بی نظیری برخوردار بود چنانکه جود و کرم یکی از اخلاق برجسته ایشان بود و در کمک کردن به مستمندان سعی می‌کرد کرامت انسانی‌شان حفظ شود چنانکه نقل است وقتی مستنمدی در می‌زند و کمک می‌خواهد امام‌ از پشت در مبلغی را به او می‌دهد و زمانی که علت امر پرسیده می‌شود می‌فرمایید نخواستم خجل شود.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تبیین ابعاد شخصیتی امام‌هشتم (ع) را ضروری خواند و گفت: تبیین شخصیت امام رضا (ع) و تمام ائمه اطهار (ع) می‌تواند درس آموز باشد چون خداوند آنها را به عنوان الگو برای جامعه بشری قرار داده است.
وی با بیان اینکه امام هشتم (ع) ولایتعهدی مامون را نپذیرفت بلکه تقیه کرد، گفت: اگر به امام هشتم (ع) لقب رضا داده شده به دلیل راضی بودن او به قضای الهی است.
تاسی از سیره امام هشتم رمز حل مشکلات جامعه است
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: امروز هر اندازه به امام رضا(ع) اقتدا کنیم بسیاری از معضلات و ‌نابهنجاری‌های اجتماعی رنگ می‌بازد و ‌جای خود را به اخلاق می‌دهد.
حجت‌الاسلام محمد جواد قهرمانی ادامه داد: هجمه فرهنگی غرب و فرهنگ وقیح و شرم آور او همانند جایگزین ساختن حیوان به جای انسان و احترام به سگ، سبک زندگی و پوشش‌های وقیحانه و انحطاط اخلاقی و هزاران پدیده شوم دیگر جامعه امروزی، می‌طلبد تا هرچه بیشتر سیره و سبک زندگی امام هشتم (ع) الگوی جامعه و زندگی‌مان قرار گیرد.
معاون تهذیب مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغی قم اظهار کرد: سیره امام هشتم (ع) راه نجات جامعه امروز از منجلاب افکار و اندیشه‌های پلید فرهنگ ابتذال غربی است و ‌به عبارتی جامعه امروز تشنه اندیشه‌های این امام همام (ع) است.
وی با بیان اینکه امام رضا (ع) محبوب تمام ‌قلب هاست، افزود: در سفرهایی که به کشورهای خارجی برای تبلیغ انجام می‌دهیم شنیدن و دیدن شوق غیر مسلمان ها برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) حیرت انگیز و قابل تحسین است زنان و مردانی هستند که آرزوی‌شان یکبار زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) است.
حجت‌الاسلام قهرمانی با بیان اینکه وجود حرم امام رضا (ع) در ایران نعمت بزرگی برای ماست، گفت: امروز به جای الگو ‌قرار دادن برخی افراد و الگوهای غربی باید قدر این نعمت عظیم را دانسته و ‌با تمسک برآن و انتقال زوایای زندگی و شخصیت این امام‌ همام‌ جامعه و نسل جوان را به سمت تعالی سوق دهیم.
وی افزود: رسانه‌های خارجی سعی در تبلیغ افراد فاسد خود می‌کنند که تنها راه نجات در این برهه پناه بردن به سیره امام هشتم(ع) و ائمه اطهار (ع) است.
امام‌ رضا(ع) در دل غیرمسلمانان هم جای دارد
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: امام هشتم(ع) نه تنها در دل مسلمانان بلکه غیر مسلمانان نیز جای دارد آنگونه که حرم آن حضرت حتی برای غیر مسلمانان هم امن ترین نقطه جهان است.
وی با اشاره به ابعاد سیاسی شخصیت امام رضا (ع) تاکید کرد: امام هشتم نه تنها در رفتار و اخلاق بلکه در عرصه سیاسی نیز از قدرت بالایی برخوردار بودند و دانش بالای این بزرگوار باعث شد از تمام توطئه‌ها و نقشه‌های مامون حاکم عباسی که برای تخریب شخصیت آن حضرت طراحی می‌شد سربلند بیرون آید و در جنگ نرم دشمن، گوی سبقت را از دشمنان برباید و توطئه‌های آنها را خنثی کند.
آیت‌الله دیرباز حلم و بردباری امام رضا (ع) در مقابل دشمنان را برگرفته از اخلاق نبوی دانست و افزود: با اینکه مامون عباسی با تشکیل جلسات متعدد با حضور علمای ادیان و سایر فرق مذهبی سعی در تخریب چهره حضرت داشت، آن حضرت با حلم و صبر خویش حضوری شایسته در این جلسات داشته و موجب تبلیغ اسلام به دنیا می‌شدند.
وی در خصوص نامیده شده امام رضا (ع) به عالم آل محمد (ص) نیز گفت: همه ائمه (ع) عالم بودند ولی ظهور علم آنان فراهم نشد اما ظهور علم امام رضا (ع) چه در مدینه و بویژه در سفر به ولایت خراسان و ارتباطش با سایر ادیان و مذاهب باعث معروف شدن ایشان به عالم آل محمد شد.
به گزارش ایرنا، امام‌رضا (ع) هشتمین امام‌شیعیان از سلاله پاک‌ رسول خدا (ص) است، بنابر نظر مشهور مورخان وی در یازدهم ذی قعده سال 148 هجری قمری در مدینه منوره متولد شد نام مبارکش علی، کنیه آن حضرت ابولحسن و ‌دارای القاب متعددی چون رضا، صادق، صابر، فاضل، قره عین امیرالمومنین والقاب دیگر می باشند اما مشهورترین لقب ایشان «رضا» به معنای خشنودی است.
بزرگوار امام رضا (ع) امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم‌ شیعیان بودند که در سال 183 هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادر گرامی‌شان نجمه (تکتم) نام داشت، مدت امامت امام رضا (ع) حدود 20 سال طول کشید که 17 سال آن در مدینه و ‌سه سال آخر در خراسان بود.
برچسب‌ها
اقوام ایرانی حرم امام رضا آذربایجان غربی ارومیه ادیان الهی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/483769/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر

آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی

نشست تخصصی سلامت در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

دستگاه قضا؛ نماد اعتمادمردم به نظام اسلامی

7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود

بررسی طرحهای اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر های تکاب و سلماس

توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز

بررسی روند جذب اعتبارات عمرانی در آب و فاضلاب آذربایجان غربی

آبیاری بیش از 80 درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

سمفونی رنگ‌ها در مدرسه هدایت ارومیه

نبود تیر برق در محله‌ای از روستای اوغلی تبریز

ساخت 50 درصدی مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی

کشف کالاهای قاچاق 5/6 میلیاردی در اردبیل

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهروموم شد

پلمب مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم

تصویب طرح تفصیلی اردبیل/ شهر اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت و ساز شد

موزه‌ها باید پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشند

برگزاری آزمون سراسری در پلدشت

معرفی 30 بسته جدید سرمایه گذاری ماکو در نمایشگاه اکسپو

1200 میلیارد تومان اعتبار آسفالت‌ریزی شهرداری تبریز

رسمی؛ ژاوی در بارسلونا ماندنی شد

کشف 360 هزار دینار تقلبی در مراغه

فوت پیرمرد 70 ساله بر اثر برخورد قطار

برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر

اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران

تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخهشای گردشگری و کشاورزی

تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخشهای گردشگری و کشاورزی

آغاز اعزام کاروان‌های عمره مفرده آذربایجان شرقی

80 درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است

معرفی رییس جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدشت

به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض 50 گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی

آغاز اعزام کاروان‌های حج عمره آذربایجان شرقی

سنجش بینایی بیش از 162 هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

شاخص کیفی 22 شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد

کشف کالا‌های قاچاق 56 میلیاردی در اردبیل

برگزاری 55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل

پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد

توسعه فضا‌های بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد