پیام آذری

آخرين مطالب

زمینه توسعه کشاورزی با سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی فراهم شد اقتصادي

زمینه توسعه کشاورزی با سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی فراهم شد
  بزرگنمايي:

پیام آذری- اکبر فتحی در یک گفت و گو با بیان این‌که سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی برای بخش کشاورزی استان پربرکت بود، افزود: اعتبار 2800 میلیارد تومانی برای بخش کشاورزی مصوب شده که قسط اولیه آن نیز واریز شده است.

وی اضافه کرد: مبلغ 4000 میلیارد تومان نیز برای بخش آب مصوب شده که قسمت اعظمی از آن برای بخش کشاورزی به کار گرفته می‌شود و از ظرفیت تسهیلات مصوب شده هم استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین گفت: اولویت اساسی بخش کشاورزی در راستای امنیت غذایی و استفاده از دانش جدید تولید است.

فتحی با بیان این‌که برای تحقق امنیت غذایی در کشور، وزارت جهادکشاورزی و سازمان‌های زیربخش، چهار محور آب و خاک، نهاده و منابع، کشت و تولید و بازار و اقتصاد کشاورزی را مدنظر قرار می‌دهند، ادامه داد: برای فعالیت بهتر در این محورها، کشاورزان عزیز زحمات بسیار بالایی را متحمل شده و ادارات و نهادهای مختلف تابع نیز فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که در بحث امنیت غذایی، کمیت و کیفیت مدنظر است، اظهار کرد: کشاورزان عزیز و نهادهای پشتیبان برای کمیت و تامین غذای موردنیاز جمعیت فعالیت می‌کنند و در حوزه سلامت بخش دام و گیاهی نیز مدیریت‌ها و سازمان‌های دامپزشکی و گیاهپزشکی مشغول کار بوده تا کیفیت مواد غذایی حاصل شود.

وی همچنین با اشاره به این‌که امنیت غذایی جهان امروز به واسطه یک جنگ در نقطه‌ای دیگر از جهان تهدید شده است، خاطرنشان کرد: اهمیت کشاورز و فعالیت در بخش کشاورزی در این دوران دوچندان شده است.

وی گفت: برخی کارشناسان و سیاستمداران قبلا بر این باور بودند که لازم نیست اتکا بر منابع داخلی به هر قیمتی انجام گیرد و رسیدن به خودکفایی ضرورت ندارد اما جنگ بین روسیه و اوکراین و خشکسالی‌های پی در پی نشان داد که ضروری است هر کشوری به فکر تامین کالاهای اساسی خود باشد تا بتواند محصولات را بدون وابستگی به خارج در داخل خاک خود تولید کند.

وی با اشاره محدودیت‌ منابع آب و خاک که تهدید کننده کشاورزی امروز است، افزود: این وضعیت در بحران دریاچه ارومیه دیده شده و حوضه آبریز این دریاچه که 50 درصد محصولات کشاورزی استان را تامین می‌کند، امروز با بحران شدید کم آبی رو به رو است اما علی رغم این محدودیت‌ها، بخش کشاورزی مجبور است تا غذای مورد نیاز جامعه را تامین کند.

فتحی با اشاره به موضوع افزایش جمعیت، تاکید کرد: باید از علم روز و دانش و فنون جدید از جمله اصلاح نژاد، بذور و نهال‌های اصلاح شده و ... استفاده کنیم تا عملکرد تولید بخش کشاورزی ارتقا یابد و از میزان مشخصی آب بتوانیم بهره برداری بیشتر دریافت کنیم. مثلا برداشت یک محصول با میزان مشخصی از آب ممکن است در فصای آزاد به 10 تن برسد اما تولید همان محصول با همان میزان آب در گلخانه برابر 100 تن است.

وی با اشاره به شعار سال جاری و منولیات مقام معظم رهبری در خصوص بخش کشاورزی و بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: کشاورزان و متولیان امر به این یقین رسیده‌اند که چاره‌ای جز استفاده از فنون جدید برای ارتقای بهره وری و افزایش عملکرد تولید نداریم و امسال تمامی تلاش ما این است که با احصای نیازمندی‌های بخش کشاورزی بتوانیم آن‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم و با دانشمندان جوان عرصه کشاورزی تعامل داشته و به راهکارهای اساسی برسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که امروز کشاورزان ما در خط نخست جبهه تولید قرار گرفته و کارشناسان و مروجان کشاورزی نیز در کنار آن‌ها فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار اقتصادی و نظام یارانه‌ای که دولت مردمی و انقلابی به کار گرفته است بیشتر در بخش کشاورزی خود را نشان داده است. سیاست‌های اصولی که در راستای تعیین قیمت جهانی برخی محصولات از جمله گندم انجام گرفت نیز باعث شد تا انگیزه‌ای در کشاورز ایجاد شود تا سطح بیشتری برای تولید گندم اختصاص دهد و از ظرفیت‌های داخلی برای تولید، حداکثر استفاده را ببرد.

وی با اشاره به تلاش و تعامل بانک کشاورزی و جهادکشاورزی برای تامین سرمایه در گردش بهره برداران در راستای اجرای سیاست اصلاح نظام یارانه، افزود: پیش بینی‌هایی در این راستا انجام‌ گرفته بود و اقداماتی نیز اتخاذ شد که یکی از این پیش بینی‌ها خرید محصول بازار بوده است، تولید مازاد گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ در بازار از طریق شرکت‌های پشتیبانی از جمله شرکت پشتیبانی دام و تعاون روستایی خریداری و ذخیره سازی شد تا کشاورزان دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم تا در راستای سیاست اصلاح نظام یارانه‌ای در کنار کشاورزان سراسر استان باشیم و این دوران را با کمترین تبعات بگذرانیم. از تولیدکنندگانی که با آگاهی تمام در این طرح در کنار ما بودند و در تلاش هستند تا این طرح به رونق در بخش کشاورزی منجر شود نیز قدردانی می‌کنیم.

فتحی در ادامه با اشاره به برنامه رشد اقتصادی استان‌ها، اظهار کرد: رشد اقتصادی پیش بینی شده برای بخش کشاورزی استان برابر 8.7 درصد بود که 3.5 درصد آن از طریق بهره وری و بقیه از طریق سرمایه گذاری جدید محقق می‌شود، در این راستا نیز پروژه‌های جدید پیش بینی شده و منابع اعتباری لازم فراهم شده است.

فتحی همچنین با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی بیابان زدایی، اظهار کرد: با شرایط به وجود آمده در حوضه دریاچه ارومیه و بحران آن، توسعه بیابان در این منطقه قابل مشهود است‌؛ اگر یک روز گفته می‌شد که آذربایجان شرقی روزی تبدیل به بیایان می‌شود، کسی باور نمی‌کرد اما امروز می‌بینیم که در حوضه دریاچه ارومیه، بیایان وجود دارد. 

وی با بیان این‌که بیابان زایی در اثر عدم استفاده متوازن از مراتع و جنگل روز به روز در حال گسترش است، گفت: مجموعه منابع طبیعی در حوزه بیایان زدایی، بوته کاری و درختکاری فعالیت‌های مهمی انجام داده که یکی از طرح‌های ماندگار این اداره کل در راستای احیای دریاچه ارومیه و بوته کاری در این حوضه بوده است.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سرمایه گذاری‌ها در بخش کشاورزی استان، افزود: از تمامی افراد و سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی برای ایجاد گلخانه، واحدهای دام و طیور، تولید ماهیان زینتی و پرورشی و صنایع تبدیلی دارند دعوت می‌کنیم و در خدمت سرمایه گذاران عزیز هستیم‌. 

فتحی با بیان این‌که یکی از مهمترین زمینه‌های سرمایه گذاری، کشاورزی قراردادی است، گفت: ما دنبال پشتیبان برای طرح کشاورزی قراردادی هستیم و از هر کسی که فکر می‌کند می‌تواند در این راستا وارد شود، استقبال می‌کنیم تا بتوانیم از دست کشاورزان عزیز بگیریم و با تزریق سرمایه به این بخش، گره کور و مشکل اساسی نابسامانی بازرگانی محصولات و کوچک بودن قطعات کشاورزی را رفع کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/484784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404