پیام آذری

آخرين مطالب

گزارش رگولاتوری از آخرین وضعیت اینترنت؛ رشد حجم مصرف کاربران علمي

گزارش رگولاتوری از آخرین وضعیت اینترنت؛ رشد حجم مصرف کاربران
  بزرگنمايي:

پیام آذری - دیجیاتو / گزارش رگولاتوری از آخرین وضعیت اینترنت همراه‌اول و ایرانسل بیانگر آن است که حجم مصرفی اینترنت از زمستان سال 1400 به بهار 1401 در هر دو اپراتور با افزایش همراه بوده است.
بر این اساس همراه اول از فصل زمستان 1400 به بهار 1401 با رشد 5 درصدی همراه بوده و ایرانسل نیز در همین بازه زمانی با رشد 7 درصدی همراه بوده است.
بر اساس گزارش رگولاتوری، وابستگی تغییرات سرعت به تغییرات مصرف ترافیک در هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول نشان دهنده وضعیت پایداری در شبکه هر دو اپراتور وجدود نداشته و این
شرایط نیاز به توسعه و ارتقا شبکه را بیش از پیش به عنوان یک ضرورت نشان می‌دهد.
در همین راستا پیشنهاد رگولاتوری هم نصب‌ و راه‌اندازی سایت‌های جدید باندهای 2300 مگاهرتز است که می‌تواند برای دستیابی به شرایط پایدار کمک کننده باشد.
حجم مصرف اینترنت زمستان 1400 و بهار 1401 همراه اول
براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات کل، حجم مصرفی اینترنت در زمستان 1400 برابر با 1494267ترابایت و در فصل بهار سال 1401 برابر با 1571725 ترابایت بوده است که همین آمار نشان‌دهنده 5 درصد افزایش مصرف از زمستان سال 1400 به بهار سال 1401 است.
همچنین بررسی داده‌های همراه اول توسط رگولاتوری در این گزارش بیانگر آن است که حجم مصرفی ماهانه هم به طور میانگین در فصل زمستان 1400 برابر با 498089 ترابایت و در فصل بهار سال 1401 برابر با 523908 ترابایت بوده که این آمار هم بیانگر افزایش 5 درصدی مصرف در این حوزه نیز است.
بر اساس نمودار منتشر شده در گزارش رگولاتوری، تغییر رفتار میزان حجم مصرفی (PAYLOAD) از زمستان 1400 به بهار 1401 کاملا مشهود است.
با توجه به این نمودار به نظر می‌رسد کاربران در بهار سال 1401 نسبت به زمستان 1400 حجم مصرفشان افزایش مشهودی داشته است. البته یکی از دلایل این افزایش مصرف را می‌توان کاهش سرعت اینترنت ثابت و همچنین افزایش قیمت آن در نظر گرفت.
این امکان وجود دارد که کاربران اینترنت ثابت به دلیل افت شدید سرعت اینترنت و همچنین افزایش اختلال در این سرویس رفتار مصرفی‌شان تغییر کرده و حجم مصرفی‌شان به سمت اینترت همراه رفته باشد.

پیام آذری

کاهش 12 دصدی سرعت در نسل سوم همراه اول
تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) توسط رگولاتوری از سویی دیگر کاهش حدود 12 درصدی سرعت نسل سوم همراه اول در کل کشور از زمستان 1400 به بهار 1401 را نشان می‌دهد.
بر اساس این اطلاعات سرعت نسل سوم همراه اول در کل کشور در فصل زمستان 1400 از 4 و 7 دهم مگابیت، (متوسط سه ماهه) در ثانیه به 4 و 1 دهم مگابیت در ثانیه ( متوسط سه ماهه) در بهار 1401 رسیده است.
اما رشد حدود 18 درصدی هم به سرعت نسل چهارم همراه اول رسیده است. بر اساس بررسی‌های رگولاتوری، سرعت نسل چهارم همراه اول در کل کشور در فصل زمستان 1400 از 8 و 2 دهم مگابیت در ثانیه (متوسط سه ماهه) در زمستان 1400 به 9 و 7 دهم مگابیت بر ثانیه (متوسط سه ماهه) در بهار 1401 رسیده است.

پیام آذری

جدول بالا به طور تفکیک شده حجم مصرفی دیتای شبکه ارتباطات سیار ایران، همراه اول را بر حسب ترابایت نشان می‌دهد. همان‌طور که در توضیحات قبلی هم به آن اشاره شد، این اعداد نیز نشان‌دهنده آن است که سه ماه بهار 1401 نسبت به سه ماه زمستان 1400 همراه افزایش حجم مصرفی دیتای شبکه ارتباطات سیار بوده است.
همچنین در این جدول بار دیگر به میانگین فصلی سرعت هم تاکید شده که از زمستان 1400 به بهار 1401 در نسل سوم شاهد 12 درصد کاهش و در نسل چهارم شاهد 18 درصد افزایش هستیم.
میانگین فصلی سرعت همراه اول در شهرهای پرجمعیت
رگولاتوری در بخشی از گزارش خود به اعلام میانگین فصلی سرعت شبکه همراه اول در شهرهای پرجمعیت پرداخته است. اعلام این میانگین همراه با مقایسه بهار سال 1401 و همچنین زمستان 1400 به طور تفکیک شده است.
بر اساس این اطلاعات میانگین سرعت نسل سوم اینترنت همراه اول در زمستان 1400 برای تهران معادل 4 و 1 دهم مکابیت بر ثانیه بوده که این سرعت در بهار 1401 هم به 3 و 2 دهم مگابیت کاهش یافته است. همچنین سرعت در نسل چهار از 8 مگابیت بر ثانیه در زمستان 1400 به 10 و 3 دهم مگابیت بر ثانیه در بهار 1401 رسیده است.
این کاهش میانگین سرعت در نسل سه در شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد نیز کاملا مشهود و ملموس است. هرچند در نسل 4 بر اساس توضیحاتی که پیش از این مطرح شد، شاهد افزایش میانگین فصلی سرعت شبکه هستیم.

پیام آذری

اپراتور همراه اول از زمستان 1400 تا بهار 1401 چه کرد
رگولاتوری در بخش دیگری از بررسی‌های خود نگاهی به اهم اقدامات انجام شده اپراتور در زمان مورد بررسی گزارش پرداخته است. این اقدامات البته بر اساس اطلاعاتی که اپراتور خود در اختیار رگولاتوری قرار داده مورد بررسی قرار گرفته است.
افزایش فرکانس نسل 4 همراه اول در بازه زمانی مورد بررسی به میزان 5 مگاهرتز بوده است. همچنین این اپراتور در 1700 سایت، سخت‌افزار ارائه داده و تکنولوژی را در حدود 1200 سایت، ارتقاء داده است.
افزایش پهنای باند بین‌الملل و همچنین کاهش سطح تداخلات رادیویی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دیگر دستاوردهایی است که همراه اول به رگولاتوری گزارش داده است.
بررسی و تحلیل اطلاعات شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل
کل حجم مصرفی شبکه در فصل زمستان 1400 برابر با 1342138 ترابایت و در فصل بهار 1401 برابر با 1433886 ترابایت بوده است. این تغییر میزان حجم مصرف خود بیانگر رشد 7 درصدی مصرف از زمستان 1400 به بهار 1401 است.
همچنین همین میزان 7 درصدی رشد در مصرف را هم می‌توان در حجم مصرفی ماهانه شاهد بود. بر بر این اساس به طور میانگین در فصل زمستان 1400 این حجم برابر 447379 ترابایت و در فصل بهار 1401 برابر 477962 ترابایت برثانیه بوده است.
این موضوع بیانگر آن است که حجم مصرف اینترنت در ایرانسل هم به مانند همرا اول همراه با رشد بوده و خود تاییدی دیگر درباره تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان یا به عبارتی تغییر به سمت سرعت بیشتر است.

پیام آذری

افزایش سرعت ایرانسل در نسل سوم و چهارم
بر خلاف آنچه در اپراتور همراه اول اتفاق افتاد سرعت اینترنت اپراتور ایرانسل در هر دو نسل سوم و چهارم همراه با افزایش بوده است.
بر اساس اطلاعاتی که رگولاتوری در گزارش خود منتشر کرده سرعت نسل سوم ایرانسل در کل کشور در فصل زمستان 1400 از 2 و 2 دهم مگابیت بر ثانیه (متوسط سه ماهه) به 2 و 4 دهم مگابیت در فصل بهار 1401 رسیده است. این افزایش به معنی رشد حدود 9 درصدی است.
همچنین سرعت نسل چهارم ایرانسل در کل کشور در فصل زمستان 1400 از 11 و 4 دهم مگابیت (متوسط سه ماهه) در ثانیه به 12 و 3 دهم مگابیت در ثانیه (متوسط سه ماهه) در فصل بهار 1401 رسیده است که این افزایش نیز به مانند نسل سوم ایرانسل رشد داشته و این بار همراه به رشد حدود 8 درصدی بوده است.
اعداد جدول زیر به طور تفکیک شده تغییر سرعت هر ماه را نشان می‌دهد که با مقایسه سه ماه زمستان 1400 و بهار 1401 شاهد رشد سرعت در هر دو نسل سوم و چهارم هستیم.

پیام آذری

همچنین میانگین فصلی سرعت شبکه در شهرهای پرجمعیت شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل هم مورد بررسی قرار گرفته است. جدول زیر هم ریز جزئیات این تغییر و تحولات را ارائه داده است. بر این اساس بیشترین سرعت شبکه ایرانسل، بهار 1401 در اصفهان با سرعت 16 مگابیت بر ثانیه تجربه شده است.

پیام آذری

ایرانسل از زمستان 1400 تا بهار 1401
بر اساس گزارش رگولاتوری که با توجه به اطلاعاتی که خود اپراتور ایرانسل در اختیار آن قرار داده منتشر شده، ایرانسل در 697 سایت اقدام به طراحی، نصب و راه‌اندازی لایه فرکانسی جدید 2300 کرده است. این سایت‌های انتخابی در گروه سایت‌های با ترافیک بالا بوده‌اند.
همچنین ارتقای 2333 مورد در لایه جدید، بهینه سازی رادیوها در تمامی لایه‌ها، افزایش ظرفیت ترافیک بین الملل و کاهش سطح تداخلات رادیویی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دیگر اقداماتی بوده که این اپراتور انجام داده است.
رگولاتوری: اپراتورها برای اربعین آماده باشند
بر اساس گزارش منتشر شده رگولاتوری، نرخ رشد ترافیک در هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل از ابتدای سال جدید با روند کاهشی روبرو بوده است که می‌تواند به دلیل بازگشایی مدارس و کاهش ترافیک سامانه شاد نیز باشد.
همچنین رگولاتوری معتقد است ماه رمضان در اردیبهشت ماه منجر به این شده مصرف اینترنت کاهش پیدا کند، این در حالی است که با توجه به رایگان شدن برخی پلتفرم‌ها و افزایش مصرف در ایام تعطیلات نوروز، شاهد روند کاهشی در حجم مصرفی ماهانه کاربران در فروردین ماه نبوده‌ایم.
همچنین رگولاتوری تاکید دارد که فزایش نسبی سرعت هر دو اپراتور در شهرهای بزرگی نظیر مشهد، اصفهان و شیراز در فروردین ماه، نشان از تمهیدات ایرانسل و همراه اول دارد که در این میان ایرانسل وضعیت بهتری را برای کاربران در بخش سرعت دسترسی رقم زده است. در سوی دیگر نیز همراه اول سهم بیشتری از کاربران را در دایره ارائه سرویس خود قرار داده است.
همچنین رگولاتوری تاکید دارد که از مهمترین عوامل کاهش کیفیت اینترنت، استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های تکرارکننده‌ای است که در برخی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و باعث بروز تداخل شدید و کاهش شدید کیفیت در محیط اطراف ساختمان می‌شود.
هر دو اپراتور به همراه رگولاتوری به طور مستمر در خصوص جمع‌آوری این تجهیزات و برخورد با استفاده کنندگان تلاش کرده‌اند.
رگولاتوری هچنین در بخش پایانی این گزارش در مورد نزدیک شدن به ایام اربعین و استفاده زائران در مسیر پیاده‌روی اربعین از اپراتورها خواسته تا تمهیدات لازم در این حوزه را مورد توجه قرار دهند تا شاهد بروز مشکل در این روند نباشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/486464/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی «بهبود فریبا» سریال پایتخت از تیپ و چهره جدیدش در 50 سالگی

تازه‌ترین اخبار از مناطق سیل‌زده بلوچستان/ برق وصل شد

زرآباد زیر آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

امحای 113 تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف دو پراید در جاده اهر- مشگین شهر

مرگ تلخ دو مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه

امروز با سعدی: ما تماشاکنان بستانیم

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

علاقه جدی آژاکس: ژاوی گزینه اول ماست!

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم