پیام آذری

آخرين مطالب

تولید نهاده دامی دانش بنیان در آذربایجان شرقی/بخش کشاورزی منتظر ایده‌های دانش بنیانی سياسي

تولید نهاده دامی دانش بنیان در آذربایجان شرقی/بخش کشاورزی منتظر ایده‌های دانش بنیانی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی یک شرکت دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی دست به خیزی بزرگ در زمینه تولید نهاده دامی دانش بنیان زده و با بهره گیری از متخصصان بومی، ضایعات بخش کشاورزی را به نهاده دامی با ارزش غذایی بالا و ارزش افزوده تبدیل می‌کند.
سالانه بالغ بر 100 میلیون تن محصول کشاورزی در دنیا تولید می‌شود که قریب 15 درصد آن یعنی 16.
5 میلیون تن تبدیل به ضایعات می‌شود که سهم ایران از این ضایعات با یک درصد جمعیت جهان برابر سه درصد است.
وضعیت ضایعات بخش کشاورزی کشور به خصوص در حوزه گندم ( استراتژیک ترین محصول کشور) به دلیل روش‌های سنتی برداشت، توزیع و نگه داری آنچنان وخیم است که این حوزه نیازمند بررسی جدی و حضور دانشمندان و فناوران عرصه کشاورزی است.
با نگاهی به آمار شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور نیز می‌توان متوجه شد که ورود دانش بنیان به حوزه کشاورزی در مقایسه با سایر حوزه‌ها طی سال‌های گذشته با اقبال کمتری رو به رو بوده و نیازمند ایده پروری و حمایت از این عرصه است. همان طوری که مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 1401 بر این موضوع تاکید داشته و بحث دانش بنیان و کارآفرینی را به خصوص در بخش کشاورزی تصریح کردند.
روز یکشنبه، دوازدهم تیرماه میزگردی با حضور عبدالرضا واعظی، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، دکتر اکبر تقی زاده، استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، رضا موقر، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی و نمایندگانی از هلدینگ دامپروری قرارگاه خاتم الانبیا(ع) برگزار و تولیدات این شرکت دانش بنیان و نیاز مبرم جامعه به تولید چنین محصولی تشریح شد.
عبدالرضا واعظی، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، با اشاره به وجود 212 شرکت دانش بنیان دارای مجوز در استان، اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و از نظر تعداد دارای رتبه پنجم کشوری است. 
وی با اشاره به وجود 500 شرکت فناور در استان، افزود: در مجموع تعداد 480 شرکت دانش بنیان و فناور در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی فعال هستند.
وی با اشاره به وجود 20 مرکز رشد و نوآور در استان و مقام نخست استان در این خصوص، ادامه داد: از 212 شرکت دانش بنیان استان، 50 شرکت در حوزه مواد پیشرفته، 64 شرکت در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، 44 شرکت در حوزه سخت افزارهایی چون برق و لیزر، 11 شرکت در حوزه پزشکی، 11 شرکت در حوزه فراورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان و تنها سه شرکت در حوزه کشاکرزی و صنایع غذایی فعال هستند.
واعظی خاطرنشان کرد: تعداد بسیاری از شرکت‌ها نیز هستند که محصول دانش بنیان با تکنولوژی ساده تولید می‌کنند اما به دلیل این‌که قانون تشکیل شرکت دانش بنیان می‌گوید الزاما این شرکت‌ها باید محصولات پیچیده تولید کنند، از کسب مجوز دانش بنیان محروم هستند.
وی با تاکید بر این‌که اغلب شرکت‌های دانش بنیان استان در حوزه‌هایی که ایجاد شرکت در دنیا برای آن سخت است، فعالیت می‌کنند، گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی بسیار کم بوده و خلا در این خصوص وجود دارد.
وی با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع، افزود: کشاورزی در کشور ما سنتی بوده و زمین‌های کشاورزی نیز در قالب کوچک مقیاس هستند در حالی که کشاورزی مدرن نیازمند فناوری و نوآوری است. 
وی تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی کشاورزی بر اساس قانون اصلاحات ارضی وظیفه تجمیع اراضی و فعالیت کشاورزان در قالب تعاونی را داشتند که متاسفانه این تعاونی‌ها امروزه فقط اقدام به توزیع سم و کود می‌کنند.
واعظی اظهار کرد: بخش کشاورزی کشور با وجود تحمل هزینه‌های بسیار بالا، خروجی شایسته‌ای نداشته و لازم است تا به شکل جدی به این حوزه ورود یابیم.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: در تفاهم با دانشگاه تبریز و سازمان جهادکشاورزی قرار است تا یک مجتمع کشاورزی دانش بنیان در سه حیطه مزرعه، باغ و دامداری تاسیس یابد.
وی خاطرنشان کرد: اگر فناوری دانش بنیان وارد بخش کشاورزی شود، قطعا به بهره وری بسیار خوبی در این خصوص دست می‌یابیم.
وی با اشاره به تشکیل چهار دفتر مشاوره دانش بنیانی در استان، افزود: خدماتی چون ارائه تسهیلات کم بهره، خدمات بازاریابی و تجاری سازی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، معافیت مالیاتی، گمرکی، فصای استقرار و ... برای شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.
رضا موقر، مدیرعامل شرکت دانش بنیانی که اقدام به تولید نهاده دامی منحصر به فرد کرده است نیز گفت: از حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار زمین سطح زیر کشت در آذربایجان شرقی، 800 هزار هکتار دیم است. کشاورزی در جهان محور دانش بنیان بوده و ورود فناوری به این حوزه انجام می‌گیرد. 
وی ادامه داد: سالانه چندین میلیارد دلار صرف واردات نهاده دامی از جمله علوفه می‌شود که امروز با وجود تحریم‌ها با مشکل مواجه هستیم.
وی اظهار کرد: محصول شرکت ما از ضایعات و پسماندهای محصولات باغی و زراعی تهیه می‌شود که امروزه یکی از معضلات بخش کشاورزی است. خوراک دام رنگی شده و پروبیوتیک که اثر آفلاتوکسین آن حذف شده و هدررفت نهاده را کاهش می‌دهد.
وی با بیان این‌که قیمت این محصول برابر قیمت خرید یونجه است، گفت: با مصرف این نهاده، هضم بسیار سرعت یافته و میزان مصرف نهاده را به نصف می‌رساند. از طرفی بهبود کیفیت گوشت و پوست دام نیز تضمین می‌شود.
موقر افزود: یک خط تولید نهاده در خوزستان فعال بوده و خط تولید دیگر نیز در هشترود آماده فعالیت است و خط تولید دیگری در اردبیل از پاییز امسال فعال می‌شود. هر خط تولید سالانه بین 14 الی 18 هزار تن نهاده تولید کرده و یک میلیارد و 800 میلیون تومان سرمایه گذاری انجام گرفته است.
وی در خاتمه با اشاره به اهمیت موضوع امنیت غذایی با افزایش جمعیت، افزود: اقتصاد عشایر کشور نیز وابسته به دامپروری است که این بخش نیز به تامین نهاده باکیفیت و به صرفه نیاز دارد.
در ادامه دکتر اکبر تقی زاده، عضو هئیت علمی گروه علوم دامی دانشگاه تبریز و مشاور این شرکت دانش بنیان نیز اظهار کرد: هر روستا باید یک شرکا دانش بنیان باشد و فناوری به سطح روستاها تسری یابد.
وی افزود: 60 الی 70 درصد ارز خروجی از کشور مربوط به نهاده‌های دامی بوده و از طرفی ضایعات بخش کشاورزی کشور بسیار بالا است.
وی با بیان این‌که بهره وری ضایعات کشاورزی در تولید نهاده دامی این شرکت تا 70 درصد است، ادامه داد: میزان پروتئین و انرژی این نهاده در قیاس با سایر نهاده‌ها نبوده و آنقدر مقاوم و قابل هضم تر است که مشکل نگه داری در سیلو و فساد جل شده و محصولی سالم و دارای ارزش بالای غذایی عرضه می‌کند.
نمایندگان شرکت هلدینگ دامپروری قرارگاه خاتم الانبیا(ع) نیز از حمایت از این شرکت تولید نهاده دامی خبر دادند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/486866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404

مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند