پیام آذری

آخرين مطالب

تولید نهاده دامی دانش بنیان در آذربایجان شرقی/بخش کشاورزی منتظر ایده‌های دانش بنیانی علمي

تولید نهاده دامی دانش بنیان در آذربایجان شرقی/بخش کشاورزی منتظر ایده‌های دانش بنیانی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- سالانه بالغ بر 100 میلیون تن محصول کشاورزی در دنیا تولید می‌شود که قریب 15 درصد آن یعنی 16.5 میلیون تن تبدیل به ضایعات می‌شود که سهم ایران از این ضایعات با یک درصد جمعیت جهان برابر سه درصد است.

وضعیت ضایعات بخش کشاورزی کشور به خصوص در حوزه گندم ( استراتژیک ترین محصول کشور) به دلیل روش‌های سنتی برداشت، توزیع و نگه داری آنچنان وخیم است که این حوزه نیازمند بررسی جدی و حضور دانشمندان و فناوران عرصه کشاورزی است.

با نگاهی به آمار شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور نیز می‌توان متوجه شد که ورود دانش بنیان به حوزه کشاورزی در مقایسه با سایر حوزه‌ها طی سال‌های گذشته با اقبال کمتری رو به رو بوده و نیازمند ایده پروری و حمایت از این عرصه است. همان طوری که مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 1401 بر این موضوع تاکید داشته و بحث دانش بنیان و کارآفرینی را به خصوص در بخش کشاورزی تصریح کردند.

روز یکشنبه، دوازدهم تیرماه میزگردی با حضور عبدالرضا واعظی، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، دکتر اکبر تقی زاده، استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، رضا موقر، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی و نمایندگانی از هلدینگ دامپروری قرارگاه خاتم الانبیا(ع) برگزار و تولیدات این شرکت دانش بنیان و نیاز مبرم جامعه به تولید چنین محصولی تشریح شد.

عبدالرضا واعظی، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، با اشاره به وجود 212 شرکت دانش بنیان دارای مجوز در استان، اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و از نظر تعداد دارای رتبه پنجم کشوری است. 

وی با اشاره به وجود 500 شرکت فناور در استان، افزود: در مجموع تعداد 480 شرکت دانش بنیان و فناور در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی فعال هستند.

وی با اشاره به وجود 20 مرکز رشد و نوآور در استان و مقام نخست استان در این خصوص، ادامه داد: از 212 شرکت دانش بنیان استان، 50 شرکت در حوزه مواد پیشرفته، 64 شرکت در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، 44 شرکت در حوزه سخت افزارهایی چون برق و لیزر، 11 شرکت در حوزه پزشکی، 11 شرکت در حوزه فراورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان و تنها سه شرکت در حوزه کشاکرزی و صنایع غذایی فعال هستند.

واعظی خاطرنشان کرد: تعداد بسیاری از شرکت‌ها نیز هستند که محصول دانش بنیان با تکنولوژی ساده تولید می‌کنند اما به دلیل این‌که قانون تشکیل شرکت دانش بنیان می‌گوید الزاما این شرکت‌ها باید محصولات پیچیده تولید کنند، از کسب مجوز دانش بنیان محروم هستند.

وی با تاکید بر این‌که اغلب شرکت‌های دانش بنیان استان در حوزه‌هایی که ایجاد شرکت در دنیا برای آن سخت است، فعالیت می‌کنند، گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی بسیار کم بوده و خلا در این خصوص وجود دارد.

وی با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع، افزود: کشاورزی در کشور ما سنتی بوده و زمین‌های کشاورزی نیز در قالب کوچک مقیاس هستند در حالی که کشاورزی مدرن نیازمند فناوری و نوآوری است. 

وی تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی کشاورزی بر اساس قانون اصلاحات ارضی وظیفه تجمیع اراضی و فعالیت کشاورزان در قالب تعاونی را داشتند که متاسفانه این تعاونی‌ها امروزه فقط اقدام به توزیع سم و کود می‌کنند.

واعظی اظهار کرد: بخش کشاورزی کشور با وجود تحمل هزینه‌های بسیار بالا، خروجی شایسته‌ای نداشته و لازم است تا به شکل جدی به این حوزه ورود یابیم.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: در تفاهم با دانشگاه تبریز و سازمان جهادکشاورزی قرار است تا یک مجتمع کشاورزی دانش بنیان در سه حیطه مزرعه، باغ و دامداری تاسیس یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فناوری دانش بنیان وارد بخش کشاورزی شود، قطعا به بهره وری بسیار خوبی در این خصوص دست می‌یابیم.

وی با اشاره به تشکیل چهار دفتر مشاوره دانش بنیانی در استان، افزود: خدماتی چون ارائه تسهیلات کم بهره، خدمات بازاریابی و تجاری سازی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، معافیت مالیاتی، گمرکی، فصای استقرار و ... برای شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.

رضا موقر، مدیرعامل شرکت دانش بنیانی که اقدام به تولید نهاده دامی منحصر به فرد کرده است نیز گفت: از حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار زمین سطح زیر کشت در آذربایجان شرقی، 800 هزار هکتار دیم است. کشاورزی در جهان محور دانش بنیان بوده و ورود فناوری به این حوزه انجام می‌گیرد. 

وی ادامه داد: سالانه چندین میلیارد دلار صرف واردات نهاده دامی از جمله علوفه می‌شود که امروز با وجود تحریم‌ها با مشکل مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: محصول شرکت ما از ضایعات و پسماندهای محصولات باغی و زراعی تهیه می‌شود که امروزه یکی از معضلات بخش کشاورزی است. خوراک دام رنگی شده و پروبیوتیک که اثر آفلاتوکسین آن حذف شده و هدررفت نهاده را کاهش می‌دهد.

وی با بیان این‌که قیمت این محصول برابر قیمت خرید یونجه است، گفت: با مصرف این نهاده، هضم بسیار سرعت یافته و میزان مصرف نهاده را به نصف می‌رساند. از طرفی بهبود کیفیت گوشت و پوست دام نیز تضمین می‌شود.

موقر افزود: یک خط تولید نهاده در خوزستان فعال بوده و خط تولید دیگر نیز در هشترود آماده فعالیت است و خط تولید دیگری در اردبیل از پاییز امسال فعال می‌شود. هر خط تولید سالانه بین 14 الی 18 هزار تن نهاده تولید کرده و یک میلیارد و 800 میلیون تومان سرمایه گذاری انجام گرفته است.

وی در خاتمه با اشاره به اهمیت موضوع امنیت غذایی با افزایش جمعیت، افزود: اقتصاد عشایر کشور نیز وابسته به دامپروری است که این بخش نیز به تامین نهاده باکیفیت و به صرفه نیاز دارد.

در ادامه دکتر اکبر تقی زاده، عضو هئیت علمی گروه علوم دامی دانشگاه تبریز و مشاور این شرکت دانش بنیان نیز اظهار کرد: هر روستا باید یک شرکا دانش بنیان باشد و فناوری به سطح روستاها تسری یابد.

وی افزود: 60 الی 70 درصد ارز خروجی از کشور مربوط به نهاده‌های دامی بوده و از طرفی ضایعات بخش کشاورزی کشور بسیار بالا است.

وی با بیان این‌که بهره وری ضایعات کشاورزی در تولید نهاده دامی این شرکت تا 70 درصد است، ادامه داد: میزان پروتئین و انرژی این نهاده در قیاس با سایر نهاده‌ها نبوده و آنقدر مقاوم و قابل هضم تر است که مشکل نگه داری در سیلو و فساد جل شده و محصولی سالم و دارای ارزش بالای غذایی عرضه می‌کند.

نمایندگان شرکت هلدینگ دامپروری قرارگاه خاتم الانبیا(ع) نیز از حمایت از این شرکت تولید نهاده دامی خبر دادند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/486867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی منصور، همسر ترانه ترانه علیدوستی کیست؟

نجات جان 2 مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلوی شاهین‌دژ

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل در روز 6 اردیبهشت

فاز توسعه 60 هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است

سلیمی نمین : 99 درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم

نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به نام ایران

تصادف در جاده حیران با 5 مصدوم

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان

کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد

آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی

بزرگراه قم - جعفرآباد بهسازی می‌شود

نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد

پتروشیمی ارومیه صدر نشین جدول افزایش درآمد سالانه در صنعت پتروشیمی

کشت‌کلزا در مهاباد 5 برابر افزایش یافت

ناوگان خدمات شهری شبستر به ماشین آلات جدید تجهیز شد

تجلیل از رئیس دادگاه خلاق بخش سراجو در مراغه

افتتاح اولین پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سهند با حضور وزیر راه

گره ناگشوده مسکن ملی در آذرشهر/ جانی که به لب رسیده است

خمس: یک لحظه هم در ایران احساس عدم امنیت نداشتم/غرامت نگرفتم

سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

رئیس جمهور، اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه

درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی 41 درصد افزایش یافت

395 هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد

شاعران 10 کشور به جشنواره شعر رضوی ترکی می‌آیند

کنعانی: به توافقات بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

تبرئه مرد جوان در ارتباط با خودکشی زهره فکور‌صبور

نجات جان 2 مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلو شاهین‌دژ

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

دیدار و گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و پاکستان

رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه

آیت الله رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

از پرسپولیس رفتند، هالند شدند!

بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد

تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

نماینده اردبیل: معلوم نیست بانک مرکزی چه کار می‌کند!

امضای 8 سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد

قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه

63 درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سلیمی نمین: توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد /جامعه را به سمت لجبازی نبریم

قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز | ستاره های پرسپولیس در لیست خرید

آرزوی 3 بازیکن تراکتور؛ کاش یحیی به تبریز نیاید