پیام آذری

آخرين مطالب

تولید و صادرات با وجود تحریم‌ها و تنگناها در استان اردبیل افزایش داشته است اجتماعي

تولید و صادرات با وجود تحریم‌ها و تنگناها در استان اردبیل افزایش داشته است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایرنا، رامین صادقی روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از چند واحد تولیدی و صنعتی اردبیل با اشاره به اینکه بر اساس فهرست افراد بیمه شده سال گذشته برای 6 هزار و 800 نفر در بخش صنعت، معدن و تجارت اشتغال ایجاده است، گفت: در حال حاضر یک هزار و 176 واحد تولیدی در استان اردبیل پروانه بهره‌برداری معتبر دارند که از میان آنها 990 واحد در حوزه‌های مختلف با ظرفیت‌های گوناگون در حال فعالیت هستند.
وی افزود: یکی از محورهایی که سازمان صمت بر مبنای برنامه‌های وزارتخانه پیگیری کرده است، بحث تولید محصولات داخلی و جلوگیری از واردات بود؛ این موضوع با عنوان نهضت ساخت داخل پیگیری شده و از جمله آنها می‌توان به واحد تولیدی آذر عرش اشاره داشت که در زمینه تولید قطعات رایانه‌ای، لامپ‌های ال‌ ای‌ دی و باندهای ایستاده فعالیت می‌کند؛ در گذشته بیشتر قطعاتی مانند موس و کیبورد وارداتی بود اما تولیدات این واحد موجب شده است تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، نیاز داخلی نیز برطرف شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: واحد دیگر کارخانه طنین پیک سبلان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ توپ‌های ورزشی است که محصولاتش به استان‌های مختلف و دیگر کشورها صادر می‌شود؛ واحد دیگر هم کارخانه سیمان است که با وجود همه محدودیت‌ها و تنگناها با حداکثر توان ممکن مشغول فعالیت می‌باشد.
وی اضافه کرد: پیش‌تر واحدهای صنعتی بزرگ استان اردبیل شامل کارخانه سیمان و آرتاویل تایر بود، ولی امروز ضمن اینکه این واحدها با اجرای طرح‌های توسعه ظرفیت تولید و اشتغال خود را بالا برده‌اند، واحدهای دیگری نیز به سطح آنها رسیده‌اند و در مجموع می‌توان گفت که واحدهای تولیدی کوچک استان به تدریج در حال تبدیل شدن به واحدهای بزرگ هستند.
اردبیل، قطب تولید چندین محصول صنعتی کشور
صادقی اظهار کرد: استان اردبیل در زمینه تولید چندین محصول صنعتی به قطب کشور تبدیل شده که از جمله آنها چنان که مورد اشاره قرار گرفت می‌توان به کارخانه سیمان را نام برد که با ظرفیت خوبی تولیداتش را روانه بازار می‌کند.
وی یادآور شد: همچنین اردبیل در زمینه سنگ‌های تزیینی و محصولات بتنی سبک وزن، سرآمد است و در کنار اینها تنها واحد تولید شیرآلات صنعتی کشور در این استان استقرار یافته و حتی به چندین کشور اروپایی نیز صادرات دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: همچنین این استان قطب تولید شیرآلات بهداشتی است، به طوری که سالانه سه میلیون عدد از این محصول تولید دارد که بیش از 50 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند و در تولید لاستیک‌های رادیال و لاستیک کامیون هم 25 درصد نیاز کشور را برطرف می‌ کند.
وی افزود: اتفاق مهم دیگری که در این چند سال گذشته در استان اردبیل رخ داده در بخش خودروسازی و یکی از آنها کارخانه حدید مبتکران است که در زمینه تولید انواع کشنده و کامیون وارد فاز تولید انبوه شده و استانداردهای لازم در این حوزه را هم دریافت کرده است.
افزایش 2 درصدی صادرات و جلوگیری از خروج ارز
صادقی بیان کرد: بحث دیگر افزایش ساخت محصولات صنعتی در استان اردبیل با هدف جلوگیری از واردات و خروج ارز است؛ در این راستا چندین محصول از جمله در حوزه صنایع الکترونیک در اردبیل تولید می‌شود و این استان را به قطبی در این زمینه تبدیل کرده که البته بیشتر این محصولات دانش بنیان هستند.
وی با اشاره به صادرات در صنایع مرتبط با ام‌دی‌اف، پلاستیک و فولاد تشریح کرد: یکی از موضوعاتی که در استان اردبیل پا گرفته، تولید محصولات صادرات‌محور است و برای اینکه بتوانیم به این واحدها کمک کنیم، تیمی کارشناسی در سازمان صمت استقرار دارد و موارد را بررسی می‌کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تاکید کرد: خروجی این تلاش‌ها موجب شده که در یک سال گذشته صادرات کالا از این استان 2 برابر شود و به میزان 516 میلیون دلار برسد که نشان می‌دهد محصولات تولیدی منطقه از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: در گذشته بیشتر صادرات استان اردبیل در حوزه محصولات کشاورزی و به ویژه سیب زمینی بود اما امروز بیش از 60 درصد صادرات را محصولات صنعتی مانند میلگرد، شمش و مقاطع فولادی، انواع محصولات پلاستیکی، ام‌دی‌اف و پارکت تشکیل می‌دهد.
به گفته صادقی، در مجموع میزان کالاهای صادراتی استان اردبیل 1.8 درصد از نظر وزنی و 2 درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.
احیای 143 واحد تولیدی راکد
وی در ادامه تشریح کرد: بحث دیگری که پیگیری می‌شود، احیای واحدهای راکد است و در این راستا در 2 سال گذشته بیش از 100 واحد راکد احیا شدند و در حال حاضر نیز 82 واحد قابل احیا در استان اردبیل داریم که احیای 70 واحد از آنها بر مبنای اولویت (واحدهای دارای توانمندی بالا از نظر تولید و اشتغال) برای سال‌جاری هدف‌گذاری شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به احیای 43 واحد در سه ماه گذشته از سال 1401 گفت: عمده واحدهای تولیدی استان یا مشکل معوقات بانکی داشتند و در آستانه تملک بودند و یا درگیر فقدان سرمایه در گردش، توجیه نداشتن محصولات و نبود بازار فروش بودند.
وی افزود: برخی واحدهای تولیدی نیز مشکلاتی با دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند تامین اجتماعی و درصد کوچکی مشکلات حقوقی بر سر مالکیت داشتند که در قالب نشست‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به آنها کمک شد.

پیام آذری

تلاش برای ازسرگیری دوباره فعالیت سبلان پارچه
صادقی بیان کرد: سبلان پارچه یکی از واحدهای تولیدی بزرگ و مدرن کشور بود که در حین بهره‌برداری دچار نوسانات و مشکلات مدیریتی عدیده شد؛ با این وجود با دستور رئیس وقت قوه قضاییه به صاحب اصلی بازگردانده اما باز دچار مشکلاتی شد و از این رو هیات حمایت از صنایع به موضوع ورود کرد و برخی اقدامات لازم قانونی را انجام داد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تلاش‌هایی در جریان است تا با طی مراحل قانونی درنهایت مشکلات سبلان پارچه برطرف شود و کارگرانی که از کار تعلیق شده بودند، دوباره به کارخانه بازگردند و کار این واحد هم با ظرفیتی که مد نظر است، به چرخه تولید بازگردد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: همچنین کارخانه رایان خودرو سبلان که در زمینه تولید مینی‌بوس و اتوبوس فعالیت می‌کرد و چندین سال به حالت تعطیل درآمده بود، با اهتمام استانداری و پیگیری‌ها از وزارت صمت خوشبختانه به چرخه تولید برگشت و قرارداد تولید یک هزار دستگاه خودرو با وزارت کشور هم امضا کرد؛ خط تولید آمبولانس نیز برای نخستین بار در کشور در آینده نزدیک در اردبیل به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.
پیش‌بینی ایجاد 19 هزار اشتغال جدید
وی در ادامه هم عنوان کرد: این سازمان در چند محور دیگر برنامه‌هایش را پیش می‌برد که یکی از مهمترین آنها به بهره‌برداری رساندن طرح‌های در حال احداث و پیش‌بینی اشتغال حدود 19 هزار نفر در واحدهای جدید است.
صادقی افزود: در حال حاضر 270 طرح داریم که وارد مرحله عملیاتی اجرایی شده‌اند و پیشرفت فیزیکی بین 5 تا 90 درصد دارند؛ همه این واحدها تا پایان سال 1402 به بهره‌برداری خواهند رسید و حوزه اشتغال استان اردبیل را متحول خواهند کرد.
وی بیان کرد: پارسال در بحث صنوف تولیدی با مسئولیت خودمان تسهیلاتی در نظر گرفتیم که با کمک آن اصناف هم‌ پای واحدهای تولیدی به ایجاد اشتغال کمک کردند و امسال نیز با بخشنامه وزارت صمت از محل تسهیلات رونق تولید تسهیلاتی برای صنوف تولیدی در نظر گرفته شده است.
تعیین لکه‌های صنعتی جدید و رفع مشکل پساب شهرک شماره 2
وی با اشاره به نبود زمین جهت واگذاری به سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی شماره 1 و 2 اردبیل گفت: این امر از یک جهت جای خوشحالی دارد، زیرا نشان دهنده رونق حوزه صنعت در این استان است که اثرات خود را در چند سال آتی نشان خواهد داد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: با این وجود یک قطعه زمین 60 هکتاری در جوار شهرک صنعتی تملک شده و بارایزنی‌های صورت گرفته با منابع طبیعی هم قرار شده است تا نقاطی را به عنوان لکه‌های صنعتی مشخص کنند تا سریعتر بتوانیم آنها را تا زمان تمهید شهرکی جدید برای استقرار صنایع کوچک تجهیز کنیم.
وی در مورد مشکل پساب‌های شهرک صنعتی شماره 2 اظهار کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تولید واحدها بالا رفته، در نتیجه فاضلاب خروجی از آنها بیش از ظرفیت تصفیه‌خانه شده است که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته از جمله در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهور، مدول دوم این تصفیه‌خانه در حال تکمیل است.
به گفته صادقی، فاز دوم تصفیه‌خانه در حدود یک ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد و مشکلات زیست محیطی موجود از بین خواهد رفت.
تحول در سیمای استان با بهره‌برداری از پهنه‌های معدنی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه معادن گفت: در گذشته بیشتر معادن این استان در زمینه مصالح ساختمانی بود و با این وجود واحدی مانند کارخانه سیمان برای تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شد که نیاز به یک معدن ثابت برای تامین مواد مورد نیاز داشت.
وی با اشاره به اینکه چندین سال بر روی پهنه‌های معدنی استان اردبیل کار شده است، افزود: سه پهنه معدنی در محدوده منطقه باغرو کوثر بود که با توجه به اینکه شرایط لازم را از نظر زمین‌شناسی نداشتند از دستور کار خارج شدند و تنها در یک محدوده فرایند اکتشاف به پایان رسید در مرحله تخمین ذخیره است.
صادقی بیان کرد: پنج محدوده نیز در منطقه قزل‌اوزن داشتیم که با برگزاری نشست‌های متعددی از جمله در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت درنهایت چهار محدوده از دستور کار خارج شد و یک محدوده در منطقه کمر قزل‌اوزن به مرحله حفاری و تخمین ذخیره رسید.
وی اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته 2 معدن مهم مس، مولیبدن و طلا در منطقه مشگین‌شهر هفته گذشته پروانه بهره‌برداری دریافت کرد و شرکت طرف قرارداد هم به مناسبت روز صنعت و معدن از سوی رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفت که این امر ارزش کار را می‌رساند؛ زیرا در حالی که برخی استان‌ها دارای معادن و واحدهای بیشتری هستند، اردبیل استان برتر در زمینه اکتشاف شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل صدور پروانه بهره‌برداری برای پهنه معدنی دوست‌بیگلو در فاز اول با میزان 70 میلیون تن را یادآور شد و اظهار کرد: ذخایری که این پهنه‌های معدنی دارند، بیش از مس سونگون اهر است و پیش‌بینی می‌شود تا 2 سال آینده این اقدام‌ها چهره استان را از لحاظ اقتصاد و اشتغال ارتقا دهد و علاوه بر آن یک‌سری صنایع اقماری هم در منطقه شکل بگیرد.
وی گفت: همه این دستاوردها با وجود محدودیت‌های اقتصادی و کرونایی در همین یکی دو سال گذشته به دست آمده است و مواردی که مطرح شد تنها گوشه‌ای از توانمندی‌های حوزه صنعت و معدن استان اردبیل است که باید با انعکاس آنها در رسانه‌ها، مردم منطقه بدانند که حوزه صمت استان در چه شرایطی قرار دارد.
برچسب‌ها رونق تولید صنعت و معدن و تجارت استان اردبیل صادرات غیر نفتی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/487039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

بیش از هزار و 200 سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

پاکو خمس: هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم

تشکیل 982 پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل

زمینه لازم برای حمایت از تولید در استان اردبیل فراهم شد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد

کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند

زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند

فرآیند دیدنی تهیه قهوه ترک روی شن در خیابان‌های استانبول (فیلم)

کمک 2910 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان

پرسپولیس سوگلی آقایان است؛ استقلال کمر خم نمی‌کند!

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی