پیام آذری

آخرين مطالب

گشتی در بازار اجاره روی خط مهر-18

آشفته بازاراجاره مسکن در آذربایجان غربی/قوانین ضمانت اجرایی ندارد سياسي

آشفته بازاراجاره مسکن در آذربایجان غربی/قوانین ضمانت اجرایی ندارد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- افزایش خارج از عرف نرخ اجاره بها و رهن در آذربایجان غربی به همراه تورم و گرانی به یکی از دغدغه های اصلی مردم و مستاجران این استان تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سکینه اسمی: با فرارسیدن تابستان افزایش سرسام آور و خارج از عرف نرخ اجاره بها و رهن در شهرهای آذربایجان غربی به خصوص ارومیه به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی مردم این منطقه تبدیل شده است.
در حالی که مردم منتظر اجرای مصوبه افزایش 25 تا 20 درصدی سقف اجاره بها هستند اما عملاً نه تنها این مصوبه اجرایی نشده بلکه شاهد افزایش بیش از 50 درصدی اجاره بها در شهرهای استان هستیم موضوعی که نیازمند ورود جدی مسئولان برای کاهش دغدغه و نگرانی مردم است.
در حال حاضر افزایش چند برابری نرخ اجاره و رهن مسکن ز ابتدای سال جاری توسط مالکان هنگام تمدید قراردادهای مستأجران در حال حاضر به یک معضل بزرگ در استان و ارومیه تبدیل شده و بسیاری از خانواده‌ها را مستاصل کرده است.
مستاجرانی که در یک سال گذشته به دلیل تورم و گرانی‌ها در حالی که از خرج و مخارج عادی و روزانه خود عاجز هستند این روزها زیربار افزایش سرسام آور اجاره و رهن مستاصل مانده و چشم انتظار توجه ویژه مسئولان و ورود جدی مسئولان دستگاه قضا به این موضوع هستند.
این در حالی است که وضعیت موجود در بخش مسکن نه تنها طبقه ضعیف جامعه بلکه به دهک‌های متوسط و متوسط به بالا نیز فشار وارد کرده و نکته قابل توجه با توجه به گزارش‌های میدانی نظارت قوی و چندانی نیز بر این وضعیت وجود ندارد.

پیام آذری


مسئولان نظارتی بر بازار مسکن ندارند
آرش پیری یکی از مستأجران ارومیه در منطقه رودکی ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه از بی توجهی مسئولان بر بازار مسکن به خصوص نرخ اجاره بها می‌گوید، دو سال است ازدواج کرده‌ام بعد از یکسال سکونت در منزل پدرم یک سالی است در یک واحد اجاره‌ای سکونت دارم یک ماه به مهلت تمدید قراردادم مانده مالک می‌گوید یا اجاره بها از از دو میلیون به چهار میلیون افزایش می‌دهم یا واحد را تخلیه کن.
وی با بیان اینکه با این وضع تورم و گرانی توان افزایش اجاره بها را ندارم ادامه داد: مبلغ قراردادم 2 میلیون کرایه با 100 میلیون پول پیش بود که هم اکنون مالک از من مبلغ 4 میلیون اجاره و 150 میلیون پول پیش کرده که تهیه این مبلغ برای من غیرممکن است.
پیری با اشاره به اینکه موجرم به من اعلام کرده اگر توانایی مالی ندارید باید تخلیه کرده و منزل دیگری را برای اجاره پیدا کنم، می‌گوید، بیش از دو ماه است در به در به دنبال اجاره واحد با توجه به توان مالی ام هستم اما رقم‌های اجاره و رهن غیرقابل باور و خارج از توان مالی است.
وی با اظهار گلایه از این شرایط گفت: دو ماه تمام است در حال جستجو برای یافتن یک واحد با قیمت مناسب هستم ولی نتیجه‌ای نداشته است که در نهایت مجبور خواهم بود برای تمدید قرارداد با همان مبلغ پیشنهادی تن بدهم.

پیام آذری

مصوبه افزایش 25 تا 20 درصدی اجاره بها در ارومیه اجرا نمی‌شود
رسول جعفری از دیگر مستأجران ارومیه در منطقه صمدزاده ارومیه سکونت دارد، به خبرنگار مهر گفت: مصوبه افزایش 25 تا 20 درصدی اجاره بها بارها از سوی مسئولان در رسانه‌ها اعلام می‌شود اما این مصوبه تاکنون در ارومیه اجرا نشده و مالکان زیر بار اجرای این مصوبه نمی‌روند.
وی که کارمند یکی از ادارات دولتی است، می‌گوید: متأسفانه هیچ نظارتی از سوی نهادهای ذیربط صورت نمی‌گیرد و مالکان به همراه املاکی‌ها خودسرانه اقدام به تعیین نرخ می‌کنند و این مردم هستند زیر بار گرانی و تورم و آشفته بازار مسکن کمرشان خمیده‌تر می‌شود.
جعفری با بیان اینکه مثل سایر مستاجرها امسال با رقم پیشنهادی افزایش دو برابری نرخ اجاره بها از سوی مالک روبه رو شده‌ام می‌گوید، مالک به هیچ عنوان زیر بار قبول شرایط و توان مالی ام نمی‌رود و اعلام کرده اگر تمایلی به نرخ اجاره امسال ندارید می‌توانید واحد را تخلیه کنید.
وی اضافه ادامه داد: تاکنون به چندین بنگاه املاک مراجعه کرده‌ام اما میزان نرخ‌های اجاره آنقدر بالاست که مجبور هستم یا به حاشیه شهر با نرخ پایین اجاره بها مراجعه کنم یا زیر بار نرخ اعلامی مالک بروم.
یکی از مستأجران مغازه واقع در پاساژ مروارید ارومیه نیز در خصوص افزایش نرخ اجاره بها به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته یک باب مغازه را با رهن 10 میلیون تومان و کرایه ماهانه یک میلیون و 700 هزار تومان اجاره کردم که امسال مالک درخواست کرایه ماهانه سه میلیون و رهن 20 میلیون را برای تمدید قرارداد مطرح کرده است.
حسین زاده اضافه کرد: اجاره بها در تمام مغازه‌های دیگر نیز به صورت غیرقابل باوری افزایش یافته و اگر حاضر به پرداخت این مبالغ نشویم باید کسب و کار خود را تعطیل کرده و بیکار شویم.

پیام آذری

اجاره بها با دستور پایین نمی‌آید / قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند
رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت مسکن و اجاره بها در ارومیه به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه همانند سایر شهرهای استان و کشور وضعیت اجاره بها و رهن در ارومیه نیز به آشفته بازاری تبدیل شده که تنها با ورود جدی مسئولان به خصوص دستگاه قضا می‌توان آن را مدیریت کرد.
علی قاسمی آذر با بیان اینکه شاهد رکود کامل در بازار مسکن ارومیه و استان هستیم، افزود: در بخش اجاره بها و رهن خیلی از مردم مشاوران املاک را مقصر می‌دانند در حالی که مشاورین املاک نمی‌توانند نرخ کرایه‌ها را تعیین کنند، بلکه بنگاه داران تنها نقش واسطه را دارند و قانون برای همه برابر است.
وی با اشاره به مصوبه افزایش 20 تا 25 درصدی نرخ اجاره بها گفت: این مصوبه مثل سایر شهرهای کشور در ارومیه نیز اجرایی نمی‌شود باید قوانین ضمانت اجرایی داشته باشند با دستور اجاره بها پایین نمی‌آید باید از طریق مراجع قضائی نظارت جدی بر روند اجرای این مصوبه انجام گیرد.
قاسمی آذر کنترل روند فعلی اجاره مسکن در ارومیه و استان را نیازمند همدلی مالک و مستأجر و دستگاه‌های نظارتی دانست و گفت: باید مالکان با توجه به نرخ تورم و گرانی رعایت حال مستأجران را داشته باشند چرا که مستأجران از جای دیگری نیامده‌اند که هم وطن و همشهری ما هستند مردم باید خودشان نیز رعایت حال همدیگر را داشته باشند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارومیه با بیان اینکه دو هزار مشاور املاک با پروانه و 400 الی 500 مشاور املاک بدون پروانه در ارومیه فعالیت دارند، اضافه کرد: شاید در برخی مناطق مشاورین املاک نیز تخلف داشته باشند اما این تخلفات بسیار ناچیز بوده و برخورد قانونی می‌شود در بحث اجاره مسکن بیشتر مالکان مقصر هستند و باید کمی انصاف به خرج بدهند.
قاسمی آذر کمبود مسکن، نبود نظارت کافی را از دیگر مسائلی دانست که بر آشفته بازار اجاره بهای مسکن در ارومیه و استان دامن زده است و افزود: بدون نظارت مستمر و ورود مراجع قضائی نمی‌توان وضعیت موجود را مدیریت کرد.
بررسی میدانی خبرنگار مهر در ارومیه نشان می‌دهد نرخ اجاره بها در مناطق مختلف ارومیه متفاوت است، تشدید نظارت‌ها در رعایت سقف 25 درصدی نرخ اجاره، افزایش نظارت و ورود دستگاه‌های ذیربط به آشفته بازار مسکن می‌تواند تا حدودی از دغدغه‌های اصلی مردم در این بخش بکاهد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/487132/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر