پیام آذری

آخرين مطالب

روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی و حقیقت پنهان در پس آن مقالات

روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی و حقیقت پنهان در پس آن
  بزرگنمايي:

پیام آذری -  صفی الدین ابوالفتح اسحاق اردبیلی، صوفی و عابد شهیر در سال 650 هجری قمری در روستای کلخوران اردبیل چشم به جهان گشوده و از عنفوان جوانی پا در مسیر روشن پارسایی نهاده و از برکات و ثمرات پاکیزگی جسمانی و ریاضت روحانی بهره‌ها جسته است.
نیاکان او در اردبیل به کشت و زرع مشغول بوده‌اند و صفی‌الدین جوان در این سرزمین پربار و گهرخیز رشد یافته و به تناسب روحیات لطیف و برای دریافت‌های روحانی به خلوت گزینی علاقه داشته و گاه در دامان سبلان گوشه عزلت اختیار می‌کرده و گاه به سیر و سفر در نواحی مختلف ایران از جمله شیراز و گیلان می‌پرداخته و از مکتب و محضر بزرگان و پیشگامان دین و تقیه روزگار خویش، توشه‌ها برداشته است و اوج تاثیرپذیری وی از تعلیمات دینی، به دوران شاگردی‌اش در حضور شیخ زاهد گیلانی باز می‌گردد.
بنا بر روایت تاریخ؛ شیخ صفی عابد و متقی به واسطه طبع ظریف و ضمیر روشن، زبان به سرودن شعر می‌گشوده و از او اشعار یا به اصطلاح فهلویات (دوبیتی‌هایی سروده شده با گویش‌های کهن) به یادگار مانده که گویای روح متعالی و عزت نفس اوست؛ در نهایت صفی الدین بعد از کسب مدارج معرفت و مراحل حکمت به زادگاه خود اردبیل بازگشته و سلسله صفویه را بنیان نهاد و این اقدام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی او در سرنوشت ایران تاثیر بسزایی داشته است.
سلسله جنبان دوره صفویان که خانقاه او مامن و ملجا فقرا و ضعفا بوده و خود نیز به خاطر موانست عمیق با قرآن و برائت از منکرات و گناهان، دامن از غبار خبط و خطا آراسته و پاک می‌داشته است، سرانجام در هشتاد و پنج سالگی در 735 قمری، دنیا را به مقصد عقبی ترک گفته و پیکر محترمش در زاویه عبادتگاه یا خانقاه خویش در اردبیل به خاک سپرده شده است. محلی که امروز تحت عنوان مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی از مقاصد اصلی گردشگران و مسافران داخلی و خارجی استان اردبیل است.
نامگذاری چهار مرداد به نام شیخ صفی
در هشتصد و بیست و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، روز چهارم مرداد سالروز استقرار سلسله صفویه، در تقویم رسمی کشور به نام روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیل نام گذاری شد و اکنون چند سال است که به بهانه همین مناسبت مهم، روز و هفته اردبیل با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی گرامی داشته می‌شود و نخبگان و نوابغ علمی، و ادبی استان معرفی و تجلیل می‌شوند.
برابر اعلام دبیرخانه ستاد بزرگداشت هفته استان اردبیل، برای گرامیداشت این مناسبت برنامه‌هایی از جمله معرفی مفاخر استانی دوره صفویه، احیای نام و تاریخ قزل‌باش‌ها، نامگذاری میدان شهیدگاه به میدان شهدای چالدران، نامگذاری میدانی به نام فیروزشاه زرین کلاه از نیاکان صفی، ساخت تندیس سلیم موذن زاده برای میدان موذن‌زاده، تبیین اردبیل به عنوان مبداء هویت علویان، برگزاری کارگاه‌های ادبیات، تاریخ، عرفان و فلسفه با حضور استادان کشوری و استانی، رونمایی از چند کتاب، رونمایی از عَلم خضراءکه در نبرد چالدران در اختیار سپاه صفویه بوده است، طشت‌گذاری سنتی شیخ صفی و کارگاه‌های قصه گویی و نقاشی کودک و نوجوان، نقالی، پرده‌خوانی و تئاتر خیابانی، رونمایی از آلبوم موسیقی خوانندگان اردبیلی و جشنواره عکس معماری‌ها و گردشگاه‌های نمونه استان تدارک دیده شده است.
تاثیرات سیاسی و دینی سلسله صفویه در یکپارچگی ایران
هر چند برنامه‌های هفته اردبیل و روز شیخ صفی نشان از اراده محکم متولیان و مدیران امر برای پاسداشت چهارم مردادماه و وجه تسمیه آن دارد و فرمانداری‌های دوازده شهرستان استان نیز آئین‌های مشابهی به فراخور موضوع و مناسبت، تهیه کرده‌اند، اما در این خصوص نباید فقط به برگزاری برنامه‌های یاد شده اکتفا کرد، بلکه باید در کنار آن آئین های رنگارنگ و تکریم و تجلیل نخبگان و معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری استان، از دو حقیقت تاریخی مهم که در پس پرده این اتفاقات از نظرها دور می‌مانند، پرده برداشت و ارزش و اهمیت ملی آن را جار زد.
یکی از این حقایق مهم تاریخی، تاثیر صفویان در ایجاد وحدت و یکپارچگی سیاسی و اجتماعی در ایران آن روزگار است که به گواهی تاریخ، صفویان توانستند بعد از حدود 9 قرن از نابودی پادشاهی ساسانی، ایرانی متحد و منسجم را تشکیل دهند، در حالی که قبل از صفویان چندین پادشاهی ایرانی نظیر طاهریان، صفاریان، سامانیان، غوریان، زیاریان، بوییان، سربداران و مظفریان روی کار آمده بودند، اما هیچ‌یک برای تحت پوشش سیاسی قرار دادن تمام نواحی جغرافیایی ایران توفیقی نداشتند.
صفویان با گسترش اقتدار و درایت سیاسی خویش، چنان سبب تحکیم وحدت قبایل و اقوام مختلف شده بودند که ایران در سطح منطقه و بین الملل اهمیتی تازه و زیاد یافت، به نحوی که بیم برخی کشورها از اقتدار و انسجام سیاسی و منطقه ای ایران، سبب رشک و دشمنی آنها علیه کشورمان شد که نمونه آن، بدگمانی هراس سلسله عثمانی ازصفویه و وقوع نبرد چالدران بود.
مقوله دیگری که لازم است در کنار برنامه‌های تدارک دیده شده برای هفته استان اردبیل احیا و تبیین شود، نقش سلسه صفویه در ترویج تشیع در ایران است به طوری که گسترش آن موجب نزدیکی قلوب و تحکیم اتحاد ملی مبتنی بر دین و شریعت در سراسر کشور شد و بر کسی پوشیده نیست که وحدت برآمده از تقید و شریعت دینی تا چه اندازه توانسته است در قوام و دوام حاکمیت و اقتدار سیاسی و نظامی میهن مهم و موثر باشد.
این تهییج عقیدتی و حماسی ملت در برابر یورش لشکر بیگانه به حدی مهم بود که به گواهی تاریخ در نبرد چالدران بین دولت عثمانی و ایران که در اول شهریور 893 خورشیدی روی داد، با وجود اینکه لشکر سلطان سلیم عثمانی بر سپاهیان ایران غلبه کرد و شرح دلایل آن در این مقال و مجال نمی‌گنجد، دشمن نتوانست به تجزیه کشور اقدام کند و غرور ملی برخاسته از دین و شریعت اجازه نداد حکومت 200 ساله صفوی که بعد از انحلال ساسانیان برای نخستین بار عامل یکپارچگی ایران شده بود، از هم بپاشد.
چنانچه ملاحظه می‌شود، اگر این دو رکن مهم تاثیر صفویان در قوام و دوام ایران زمین در ورای برنامه‌های گرامیداشت شیخ صفی و روز و هفته استان اردبیل کمرنگ شود، تماشاگران و استقبال کنندگان، غرق در رنگ و بوی آئین‌های متعدد خواهند بود و گردانندگان و متولیان برنامه ها ره به مقصد نخواهند برد، بنابراین نه تنها لازم است تاریخ درخشان صفویان و تاثیرپذیری کشورمان از وحدت آفرینی سیاسی و شیعی آنان به فرزندان و نونهالان استان اردبیل بازگو شود، بلکه این هدیه و آورده مهم تاریخی و سیاسی دوره صفویه باید در سطح کشور تبیین و تشریح شود تا حق اردبیل در این رابطه به شایستگی ادا شود.
البته در این خصوص نباید از یک نکته دیگر نیز غفلت کرد و آن، تمرکززدایی از اردبیل و توجه به شهرستان‌های این استان است تا نقش مهم عشایر و ایلات و اهالی مغان و اطراف و اکناف اردبیل در پیروزی‌های نظامی صفویان و وحدت آفرینی سیاسی و شیعی آنان ملاحظه شود.
بدیهی است که اگر سهم شهرستان‌های استان در گرامیداشت هفته و روز اردبیل به معنی تام و تمام آن مد نظر باشد، برنامه‌های این مناسبت خطیر با شور و حال خاص و مشارکت بالای تمام شخصیت‌های ملی، مدنی، علمی، فرهنگی و ادبی استان برگزار خواهد شد و سال به سال بر این شکوه، عزت و افتخار ملی که در گستره کشور نشان داده می‌شود، افزوده خواهد شد.
استان اردبیل با یک میلیون و 280 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان در شمال ایران و در همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.
برچسب‌ها وحدت ملی شیعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی وحدت اسلامی استان اردبیل تکریم و تجلیل آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اردبیل تاریخ تاریخ ایران تقویم ایرانی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/487639/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌ غربی

استقبال از نخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌ غربی

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهر و موم شد

مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های سراسری اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است

آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیل زده

دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبرهالشعرای تبریز

اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مراغه و گرجستان

اقدامات ایمنی مهم در زمان باران و سیلاب

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟

مقاوم سازی 350 هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور

بهره مندی هشتاد درصدی جمعیت روستایی ارومیه از شبکه آب و فاضلاب

تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی

توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش مسکن و راه آذربایجان‌غربی

حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند

درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!

دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟

مروری برچند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی

آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان‌غربی

اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی

شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

هدف‌گذاری افزایش 1/5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی

دو نفر حین فروش دینار تقلبی در مراغه دستگیر شدند

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود

تراکتور با نسخه یحیی مقابل استقلال؛دوئل احتمالی گل‌محمدی با نکونام در تبریز

شناسایی و قطع 133 انشعاب غیرمجاز برق در تبریز

معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد

افزایش 1.5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی هدف گذاری شده است

فرار راننده سمند از صحنه تصادف در تبریز

فرماندار: توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید

55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل برگزار می‌شود

توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد