پیام آذری

آخرين مطالب

خبر خوش اهتمام شورای شهر تبریز برای حفظ خانه‌های تاریخی گفتگو

خبر خوش اهتمام شورای شهر تبریز برای حفظ خانه‌های تاریخی
  بزرگنمايي:

پیام آذری- شهرداری تبریز به عنوان متولی اصلی مدیریت واحد شهری، هر چند که این مهم تاکنون محقق نشده، در موضوع شناسایی، تملک، مرمت و صیانت از خانه های تاریخی به عنوان نمادهای هویت شهری و حافظه تاریخی شهروندان نقش بی بدیلی دارد، اما واقعیت این است که غیر از دوره ای درخشان از تحقق این مهم در دوره مدیریت علیرضا نوین، توجه به خانه های تاریخی توسط مدیریت شهری در حد شأن و جایگاه تبریز و تبریزیان نبوده است.

بدیهی است که این گزاره به معنای نادیده انگاشتن تلاش های انجام شده در مقاطع زمانی قبل و بعد از دوره یاد شده نیست، اما وعده چندباره شهردار پیشین برای تملک و مرمت خانه حاج میرزا رضا ارفع الملک جلیلی، شهردار خوشنام و واقف تبریزی، و عملیاتی نشدن آن، این انگاره را در نزد افکار عمومی دامن زد که شهرداری که به خانه سلف خود رحم نمی کند، چگونه می تواند از صدها خانه تاریخی بر جا مانده در جای جای تبریز کهن صیانت کند.

اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می شود که به گفته کارشناسان، در تبریز نزدیک به یک هزار خانه تاریخی وجود دارد، که کمتر از نیمی از آنها توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی شناسایی شده و بقیه در کنج کوچه های تنگ و دراز تاریخی این شهر روزهای آخر عمرشان را سپری می کنند.

خوب به خاطر دارم که حدود 14 سال قبل، روزی که در مخزن نشریات کتابخانه مرکزی تبریز با آقایان سعید جلالی و علمیه مواجه شدم، آقای علمیه که از خاندان های هنرمند و طلایه دار صنعت چاپ ایران و آذربایجان محسوب می شوند، گفت که به هنگام تعویض پرده های چوبی سقف خانه شان، سندی به دست آورده که نشان می دهد قدمت آن به دوره زندیه باز می گردد.

البته می توان جای دوری نرفت و با نگاهی به تصاویر سیاه و سفید منتشر شده در کتاب ارزشمند «تبریز قدیم»، اثر گرانسنگ استاد محمدعلی جدیدالاسلام، به شمار زیاد خانه های تاریخی تبریز در پیرامون ارک و خیابان فردوسی برخورد که هر یک به تنهایی نشانی از عظمت و شکوه از دست رفته تبریز در سال های نه چندان دور هستند.

سخن را به درازا نکشم؛ کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز، نگاه خوبی به موضوع خانه های تاریخی دارد، به گونه ای که حجت الاسلام زعفرانچیلر، رییس آن، به همراه فریدون بابایی، دیگر عضو شورا، تنها نفراتی بوده اند که در اقدامی عملگرایانه، دفتر کار خود را از ساختمان تاریخی «عمارت ساعت» بیرون برده اند؛ اقدامی که شعار آن در سال های گذشته از طرف شورانشینان به کرات شنیده شده، اما عملی نشده است.

امید می رود که نگاه حمایتی اعضای شورای شهر به خانه های تاریخی با عملگرایی شهردار جدید تبریز، زمینه ساز انجام اقدامات عینی، ملموس و ماندگار در تملک، مرمت و صیانت از خانه های تاریخی این کهن شهر برای آیندگان باشد.

خبر خوش اهتمام شورای شهر تبریز برای حفظ خانه‌های تاریخی
تصویری از دیوارنگاره های خانه تاریخی «حریری» که به عنوان «موزه مکاتب هنری تبریز» مورد استفاده قرار می گیرد

خانه های تاریخی تبریز داده نگاری نشده اند

در همین راستا، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری،گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی در سی‌ و ششمین جلسه آن اعلام کرد: پراکندگی آمار خانه‌های تاریخی یکی از موضوعاتی است که پیش از این هم در جلساتی مطرح شده و به سرانجامی نرسیده بودیم.

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچی‌لر با بیان اینکه خلاء موجود باعث شد به فکر جمع آوری داده و آمار در خصوص خانه‌های تاریخی باشیم، گفت: این چنین به ذهنمان آمد که برای هرکدام از خانه‌ها یک پرونده تاریخی با تاریخچه مشخص ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری،گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: تقریبا هیچ کدام از خانه‌های تاریخی داده ای نداشتند و در این خصوص هیچ اقداماتی صورت نگرفته بود؛ به همین دلیل مصمم به شفاف سازی آمار این مهم شدیم.

زعفرانچی‌لر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود خانه‌های تاریخی بسیار قدیمی در تبریز مطرح کرد: یک سری خانه‌های خاصی وجود دارد که از دوران بسیار دور باقی مانده است، این خانه‌ها یا در دست اشخاص شخصی بوده که گاها به فروش می رسد و تخریب می شود و یا به حال خود رها شده اند.

وی افزود: امروز در تبریز خانه‌ای قدیمی داریم که قدمت آن به دوره زندیه باز می گردد، اگر هویت این خانه حفظ شود طبیعتا میراث خوبی برای آیندگان به جا خواهیم گذاشت.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری،گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های مهم من از گذشته این است که دیواره‌های مسجد کبود منجر به خفگی مسجد شده است، آیا برای این امر می‌توان چاره‌ای اندیشید.

زعفرانچی‌لر در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: پیشنهادم این است تمامی مشکلات و مسائل مربوط به خانه های تاریخی اعم از مالکیت و... گردآوری شده و سپس در این خصوص تصمیماتی اتخاذ شود.

احد صادقی، دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری،گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه با تاکید کرد: پیرامون مسجد کبود، مشکلاتی وجود دارد که لازم است شورای ششم در این راستا تصمیمات جدی اتخاذ کند.

دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: ایجاد پیاده راه در پیرامون مسجد کبود نیز بهتر است در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

صادقی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: پیشنهادم این است صفر تا صد مسائل و مشکلات مربوط به چند مورد از خانه‌های تاریخی در کمیته کارشناسی بررسی و سپس به صحن شورای شهر ارجاع داده شود.

یاسین بجانی، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری،گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه گفت: باید ابتدا تمامی مسائل و مشکلات خانه های تاریخی روشن و شفاف سازی شود و سپس برای تصمیم گیری به صحن شورای شهر ارجاع داده شود.

خبر خوش اهتمام شورای شهر تبریز برای حفظ خانه‌های تاریخی
تصویری از خانه تاریخی «ختایی» تبریز

شناسایی 800 خانه تاریخی در آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: 800 خانه تاریخی و قدیمی در آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد 60 تا 70 خانه در حال مرمت است. 

احمد حمزه زاده اظهار کرد: قدیمی ترین بنای این خانه ها از دوره ایلخانی تا قاچار بوده و از نفیس ترین آنها می توان به خانه حریری و خانه  فتح‌الله‌اُف اشاره کرد. 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم در خصوص مرمت خانه های تاریخی تبریز به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 400 خانه تاریخی در شهرستان تبریز شناسایی شده است.

علیرضا قوچی اعلام کرد: بیش از 60 خانه قدیمی در تبریز مرمت شده و اکنون در دسترس گردشگران قرار دارد.

وی اضافه کرد: خانه فتح‌اله‌اُف، سلطان القرایی و سرخه ای تبریز از جمله خانه های در حال مرمت است که تا کنون چندین مرحله از مرمت این آثار به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: تبدیل خانه های تاریخی تبریز به هتل، مهمانسرا، مهمانپذیر یا مراکز اقامتی موجب توسعه پایدار اقتصادی شده و در واقع نیروی محرکه توسعه صنعت گردشگری در این خطه از کشورمان می شود.

قوچی گفت: وجود خانه های قدیمی و تاریخی منحصر به فرد از نظر معماری سنتی و اسلامی در تبریز، این شهر را به گنجینه خانه های تاریخی به خصوص خانه های قجری با جذابیت های خاص گردشگری در کشورمان تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: تبریز به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای کشور با پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی از گذشته های دور بنیانگذار بسیاری از سبک های معماری و هنری و پیشگام در عرصه های فرهنگی و اجتماعی بوده و به این خاطر میراث گرانبهایی از دوران های مختلف را به ارث برده است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/488281/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد