پیام آذری

آخرين مطالب

دهه «ولایت و امامت» و آنچه به ما یادآوری می‌کند مقالات

دهه «ولایت و امامت» و آنچه به ما یادآوری می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام آذری- تقارب این دو عید عظیم، حلاوتی دوچندان دارد؛ چرا که باری دیگر بر ما این حقیقت را یادآور می‌شود که راهِ پیمودن مسیر تقرب به سوی خداوند سبحان و رسیدن به کمال، جز با رهایی از تعلقات دنیایی و تمسک به ائمه اطهار، امکان پذیر نیست.

قربان و غدیر نسبت مقدمه و ذی مقدمه با هم دارند که یعنی تا مقدمه پدیدار نشود، ذی مقدمه حاصل نمی‌شود که هنگام بررسی مناسک حج، متوجه می‌شویم که از نظر جغرافیایی، نسبت سرزمین قربانی کردن به سرزمین غدیر خم این است که در حجة الوداع، حجاج در سرزمین منا قربانی انجام دادند و بعد در مسجد الحرام در کنار کعبه مناسک خود را تمام کردند؛ با این که مناسک خود را تمام کردند، اما آیه «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ» هنوز نازل نشده بود، پس هنوز باید اتفاقی بیفتد، یعنی باید در یک سرزمین دیگری به نام غدیر خم و در یک زمانی دیگری که پس از مناسک حج است، این آیه نازل می‌شد، پس مناسک حج و قربانی کردن به عنوان عبادت است و مقدمه‌ای برای رسیدن به رشد که اتمام و اکمال آن در غدیر خم حاصل می‌شود.

پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را به‌ عنوان «ولی» قرار دادند، در لغت و زبان عربی «ولی» به معنای دوست و همراه و معنی دیگر آن نیز سرپرست است و انتخاب حضرت علی(ع) به‌ عنوان ولی برای مسلمان به معنای سرپرستی است که مسلمانان را در هر شرایطی راهنمایی می‌کند؛ خداوند حضرت علی(ع) را به‌ عنوان جانشین حضرت محمد(ص) قرار داده است که در آیه‌ی سوم سوره‌ی «مائده» صریحاً بر موضوع ولایت به‌ عنوان یک موضوع مهم و کلیدی تأکید شده است:

«اَلیَومَ یئِس اَلَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فلاتَخشَوهُم واخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتَ لَکُم دینَکُم و اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی و رَضیتُ لَکُم الاِسلامِ دینا...؛ امروز کافران از دین شما مأیوس شدند پس از آنان نترسید و از من بترسید، امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را برای شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم.»

دهه ولایت بستری مناسب برای ارائه مباحث عقیدتی و ولایی است، بدین ترتیب ساختارهای اصلی دین مبین اسلام بار دیگر یادآوری می‌شود و نقش «اهل‌ بیت(ع)» در جلوگیری از انحراف دین مبین اسلام بازگو می‌شود.

دهه «ولایت و امامت» و آنچه به ما یادآوری می‌کند

یک کارشناس مذهبی در خصوص اهمیت دهه ولایت و امامت اظهار کرد: فاصله میان دو عید بزرگ جهان اسلام یعنی عید قربان تا غدیر، دهه ولایت و امامت نامگذاری شده است، قربان عید عبودیت و بندگی است و انسان‌ها در این روز سعی می‌کنند، عبادت خود را مطابق با دستورات الهی را در پیشگاه وی انجام دهند و از فرامین خداوند متعال اطاعت کنند.

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی ادامه داد: انتهای این دهه مصادف با عید غدیر است که غدیر روز اتمام دین بوده و این دین در سایه جریان غدیر به اتمام و اکمال می‌رسد؛ بنابراین باید این دهه را ارج نهاد و برنامه‌های متنوعی برگزار کرد.

وی افزود: متاسفانه به اعیاد جهان اسلام و تشیع چندان توجهی نمی‌شود؛ به همان نسبتی که به عزاداری‌ها توجه می‌شود، باید به همان میزان هم به اعیاد توجه شود؛ لذا این نقصی است که باید جبران شود چراکه در روایات گفته شده است قبل از روز مباهله عزاداری ماه محرم شروع نشده و عید قربان و غدیر فراموش نشود که برای فرهنگ‌سازی باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: این دهه مناسب برگزاری نشست‌های بصیرتی است که اذهان جوانان را روشنگری کند و در جامعه انسجام و اتحاد حول محور رهبری دینی را تبیین کند تا آگاهی افراد افزایش یابد چراکه امروز نقطه سیبل دشمن امامت و رهبری است و با ایجاد شبهات در جامعه و اذهان جوانان به آن دامن می‌زنند که اگر این مهم به‌عنوان ستون خیمه دین آسیب ببیند، همه‌ی اندام فروعات دین قابلیت دیدن آسیب را دارد پس باید از این ایام را در راستای بصیرت افزایی استفاده کنیم. 

حجت‌الاسلام جلیلی در رابطه با نقش ولایت در استکبارستیزی، یادآور شد: نقطه مرکزی حاکمیت دینی و اسلامی رهبریت است و فردی که در راس امور قرار می‌گیرد، باید به عزت، عزیز بودن و شکست ناپذیر بودن خدا و مومنین اعتقاد داشته باشد و سعی کند عزت آنها را حفظ و در مقابل زیاده‌خواهی‌ها نیز مقابله کند.

وی گفت: اگر در حکومت الهی رهبری در راس باشد، عزت و استقلال جامعه اسلامی را حفظ و در مقابل زیاده‌خواهی‌هایی که در قالب‌های مختلف بوده، مقابله می‌کند و اجازه ورود این تفکرات را به جامعه اسلامی نمی‌دهد و این وظیفه‌ای است که رهبری جامعه دارد.

وی در خصوص جایگاه امامت و رهبری در جامعه نیز ادامه داد: می‌دانیم که در سایه وجود حاکمیت، نظم و انسجام در هر جامعه‌ای برقرار می‌شود و اگر رهبری در محوریت نباشد، جامعه در کمترین زمان ممکن در معرض هلاکت قرار می‌گیرد اما این تفکر که باید در راس حاکمیت قرار بگیرد مهم است که رهبر شخصیت مهمی داشته و بتواند جامعه را از مسیر پرفراز و نشیب خارج و در مسیر آرامش قرار دهد.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: مدیریت و زمامداری جامعه اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و فردی که در راس امورات مسلمین قرار می‌گیرد، باید شرایطی داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به ایمان به ذات باری تعالی عنوان کرد، فردی که در راس قرار می‌گیرد باید به مبانی الهی باور و اعتقاد داشته باشد و از علم و آگاهی لازم نسبت به مسائل گوناگون دینی و اجتماعی و سیاسی برخوردار باشد همچنین داشتن اخلاق و دارا بودن فصائل اخلاقی نیز بسیار مهم است.

وی در پایان تاکید کرد: رهبر جامعه باید شجاعت و توانایی مدیریتی هم داشته باشد که همه‌ی اینها شرایط اساسی هستند و در ظاهر و باطن رهبر باید باشند و اگر فردی فاقد آنها باشد، شاید حاکمیت داشته باشد اما حاکمیت او دینی نیست.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/488494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله شیطانی 2 مرد نقابدار به آرایشگاه های زنانه

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

تحول آبی در استان اردبیل با تکمیل بزرگترین سد مخزنی شمال غرب کشور

اردوی جهادی دانشگاه فرهنگیان نیر در روستاهای سرعین

تجلیل از برترین‌های حوزه سلامت و افتتاح چندین طرح بهداشتی در اردبیل

لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه (فیلم)

اشتغالزایی بیش از 2400 مددجوی بهزیستی آذربایجان‌غربی

تشکیل 1403 پرونده ناشی از حوادث کار در آذربایجان‌غربی

گازرسانی به حفرات خالی تکاب کلید خورد

نصب 360 تابلو و علائم هشدار دهنده جاده‌ای در محور‌های مواصلاتی شهرستان تکاب دریکسال گذشته

کارخانه آسفالت شهرداری مهاباد مجدداً راه‌اندازی شد

اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان

برپایی اردوی یک روزه بسیجیان خوی با عنوان طرح صالحین + تصاویر

صندوق کارآفرینی امید مهاباد 220 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد

قهرمانی الکترولوکس تبریز درمسابقات هندبال

رهبر انقلاب در پیامی درگذشت مرحوم داودی را تسلیت گفتند

تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی

پیام تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت پرویز داوودی

همایش تجلیل از مفاخر موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در بوکان برگزار شد

کشف کالای قاچاق در مرز‌های آذربایجان غربی

گمرک ارومیه به عنوان گمرک تخصصی صادرات طلا انتخاب شد

مراحل پرورش 2 هزار اردک توسط یک کشاورز ویتنامی (فیلم)

آتش سوزی عطر فروشی در ارومیه مربوط به سال گذشته است

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت دکتر پرویز داودی

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی

تسلیت رهبرانقلاب در پی درگذشت پرویز داودی

رهبر انقلاب درگذشت پرویز داودی را تسلیت گفتند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

فیلم انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه قدیمی است

خانم گلی در 4 دقیقه!

متن خبر درگذشت سهراب سپهری در اطلاعات 44 سال پیش

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

پاکستان: سفر «رئیسی» به اسلام آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

شاه ماهی 300 کیلویی به رود ارس برگشت

توزیع بیش از سه هزار و 500 تن کود یارانه‌ای در شهرستان پلدشت در سال 1402

طلایی شدن مزارع کلزا در منطقه باراندوزچای ارومیه

سقوط سواری سمند به دره در محور چالدران _ خوی

پیمایش کاربری ها و فعالیت های پرآب بر غیرخانگی در آذربایجان غربی

تعویض و جایگزینی 152 دستگاه چراغ قدیمی روشنایی خیابان حیدر بابا در ارومیه با لامپ‌های ال‌ای دی

اجرایی شدن 81 درصد از مصوبات کارگروه تسهیل و یکشنبه‌های تولید در استان آذربایجان غربی

دیدار با خانواده شهید سلامت در تکاب

درگیری لفظی خواهر وبرادر سیرجانی قتل پدر را رقم زد

تیم اقدمی تبریزبر صدر بسکتبال زیر 14 سال دختران آذربایجان شرقی

جمع آوری باکس‌های زباله از سوم اردیبهست در تبریز

افزایش 93 درصدی کشف سرقت خودرو در سیرجان

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

تغییر چهرۀ بازیگر نقش «امپراتور یوری» در جدیدترین سریالش

هم‌نشست مجسمەسازی مفاخر در مهاباد آغاز شد