پیام آذری

آخرين مطالب

کمبود مدرسه برای اولی‌ها فرهنگي

کمبود مدرسه برای اولی‌ها
  بزرگنمايي:

پیام آذری - معمولاً، خرداد و تیرماه هر سال، ماهی پرتنش و هیجان‌انگیز برای بچه‌های مدرسه‌ای و والدین است؛ بخصوص برای کودکان کلاس اولی.
به گزارش ایران آنلاین، وقتی صحبت از ثبت نام کلاس اولی‌ها در این روزها می‌شود، تعدادی از آنها، اضطراب وارد شدن به محیط خارج از خانه و خانواده را دارند و تعدادی دیگر نیز مشتاقانه، شوق ثبت نام و حضور در محیطی جدید را دارند.
اما حال و روز والدین در روزهای ثبت‌نام کمی متفاوت است، گویا، آنها استرس و ترس بیشتر از اشتیاق و ذوق را تجربه می‌کنند؛ اینکه فرزند کلاس اولی خود را در کدامین مدرسه که هم در مجاورت منزلشان باشد و هم کیفیت آموزشی نستباً خوبی داشته باشد، ثبت نام کنند، قصه‌ای است تکراری که اغلب خانواده‌ها در این روزهای سال آن را تجربه می‌کنند، مسأله‌ای که هم دغدغه والدین است و هم دغدغه مدیران مدرسه. وقتی وارد اتاق امور ارزیابی سازمان آموزش پرورش در اردبیل می‌شوم، صف طولانی مردم را که در دستی پرونده و مدارک ثبت نام مدرسه را گرفته و در دست دیگر، دست کودک را می بینم و همین قصه برایم تکرار می‌شود.
پروین 37 ساله از یکی خانم‌هایی که در این صف به نوبت ایستاده، می‌پرسم علت مراجعه‌تان به این اداره چیست؟! می‌گوید: ما در محله گلمغان زندگی می‌کنیم؛ منطقه‌ای محروم که اکثر ساکنانش در این اوضاع بد اقتصادی به سختی دفتر و مداد کودکشان را تهیه می‌کند، در حالیکه مدیر مدرسه همه والدین را مجاب کرده تا حتماً در هزینه‌های کمک به مدرسه سهیم باشند.
وی در ادامه می‌افزاید: من 3 کودک دانش‌آموز دارم که یکی از آنها امسال در مقطع اول ابتدایی باید ثبت نام شود؛ همسرم نیز بیمار است و ما زیرپوشش سازمان بهزیستی هستیم، با این شرایط و اوضاع، چطور می‌توانیم به مدرسه نیز کمک کنیم؟! بخاطر این مشکل دختر کوچکم را نتوانسته‌ام ثبت نام کنم زیرا قادر به تهیه خرج و مخارج تحصیل آن نیستم.
وی ادامه می‌دهد: سال گذشته مدیران و ناظمان مدرسه، به دلیل اینکه نتوانسته بودیم در امور مالی مدرسه مشارکت کنیم، دختر بزرگم را تحقیر کرده بودند که این رفتار تحقیرآمیز و دور از شأن افراد فرهنگی، برای ما بهای سنگینی داشت.
محمود ابراهیمی پدر کودک 7ساله‌ای است که مشکل ثبت نام دارد. وی می‌گوید: ما، ساکن منطقه کارشناسان و شهرک ساحلی هستم و مدرسه پسرانه دادمان نزدیک منزل ماست، متأسفانه از 20 خرداد تا امروز، موفق نشده‌ام فرزندم را در این مدرسه ثبت نام کنم چر ا که به گفته عوامل مدرسه، این دبستان، ظرفیت و گنجایش ثبت نام جدید را ندارد و از ما می‌خواهند که فرزندم را در منطقه‌ 4 یا 5 که با مدرسه ما فاصله دارد، ثبت نام کنند. این واقعا انصاف است؟
البته باید اضافه کنم درخواست اصلی اغلب خانواده‌ها، ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه‌‌ای است که به لحاظ تربیتی محیط سالم داشته باشد و از نظر آموزشی نیز حداقل معیارهای کیفی را دارا باشد و همین مسأله منجر شده خانواده‌ها به تعبیر خودشان در پی یافتن مدرسه دولتی خوب باشند.
وقتی برای بررسی مشکلات به ستاد ثبت‌نام آموزش‌وپرورش شهر اردبیل مراجعه کردم، عمده مراجعات مردمی به دلیل مرزبندی‌های خاصی بود که از سوی آموزش وپرورش تعیین شده و همین مسأله به قانون دست و پاگیری تبدیل شده که بیشترین نارضایتی خانواده‌ها را درفصل ثبت‌نام رقم می‌زند.
در همین رابطه پدر یکی از دانش‌آموزان که برای ثبت‌نام فرزندش دچار مشکل شده است، می‌گوید: دو مدرسه در حوالی خانه ما وجود دارد که به هر دوی آنها که مراجعه کردم از ثبت‌نام فرزندم ممانعت می‌کنند و مدیر مدرسه «الف» می‌گوید که خانه ما در محدوده مدرسه «ب» است و مدیر مدرسه «ب»‌نیز می‌گوید خانه ما در محدوده مدرسه «الف» است و هم‌اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برم و ثبت‌نام فرزندم برایم به یک دردسر تبدیل شده است.
مادر دیگری که برای ثبت‌نام فرزندش در منطقه 2 مراجعه کرده، عنوان می‌کند: مدرسه ای در نزدیکی محل سکونت ما قرار دارد اما از فرزندم ثبت‌نام نمی‌کند و می‌گویند خارج از محدوده هستید و مدرسه دیگری را معرفی می‌کند که از خانه ما دورتر است، چگونه دخترم را که کلاس اول است در مدرسه‌ای دورتر ثبت‌نام کنم، برای حل مشکل به ستاد ثبت‌نام منطقه یک و آموزش‌وپرورش همین ناحیه مراجعه کردم اما هیچکدام به حل آن کمک نکردند.
در همین رابطه تعداد زیادی از والدین به دلیل آنچه که مدارس را با عنوان «خارج از محدوده»، یاد می‌کنند و آن را مجوزی برای ثبت‌نام نکزدن از دانش‌آموزان می‌دانند به ستادهای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند اما در هیچ یک از موارد مشکل آنها حل نشده است. جالب اینکه، حتی طبق گفته‌های یکی از والدین، حتی با ابلاغ این ستاد مبنی بر لزوم ثبت‌نام از دانش‌آموز، مدیر مدرسه حاضر به ثبت‌نام نشده است.
مرزبندی‌های مدارس باعث شده تا به امروز تعدادی از دانش‌آموزان کلاس اولی موفق به ثبت‌نام در مدارس نشوند و همین مسأله موجب نگرانی خانواده‌ها و رفت‌وآمد به ستادهای ثبت‌نام منطقه و اداره‌کل شده است.
پس از «مرزبندی مدارس»‌ که بیشترین حجم از مراجعات مردمی به ستادهای ثبت‌نام را از آن خود کرده است، دریافت پول مشکل دیگری است که خانواده‌ها از آن یاد می‌کنند.
مادری که برای ثبت‌نام فرزند پسرش در پایه اول ابتدایی یکی از مدارس غیردولتی منطقه کارشناسان به ستاد ثبت‌نام مراجعه کرده با نگرانی می‌گوید:‌ برای ثبت‌نام مبلغ زیادی از ما درخواست کرده‌اند در حالیکه برنامه خاصی هم ندارند، به امور ارزیابی آمده‌ام تا شاید مشکلم را حل کنند و تخفیفی به ما بدهند.
طبق گفته‌های مادری که فرزندش در دبستانی در منطقه 2 تحصیل می‌کند، مدرسه در شرایطی که هنوز سال تحصیلی جدید شروع نشده به آنها اعلام کرده است باید برای سال تحصیلی جدید 200 هزار تومان به مدرسه کمک کنند و در سال تحصیلی جاری نیز اگر خانواده‌‌ای کمک‌های مردمی خود را با مدرسه تسویه نمی‌کرد کارنامه دانش‌آموز را نمی‌دادند.
در همین رابطه می‌توان به کم شدن تعداد مدارس دولتی و تبدیل آنها به مدارس هیأت امنایی و اجبار خانواده‌ها به پرداخت شهریه در این مدارس اشاره کرد به اذعان مردم، هیأت امنایی شدن مدارس همان پولی شدن مدارس دولتی است بدون اینکه در جهت ارتقای کیفیت مدارس تلاش شود.
این در شرایطی است که طبق دستورالعمل ثبت‌نام، دریافت هرگونه وجه نقد، چک حامل یا اخذ هرگونه تعهد پرداخت وجه در مدارس عادی دولتی و هیأت امنایی در زمان ثبت‌نام ممنوع است. البته، در این میان، مدیران مدارس معتقدند به دلیل واریز نشدن سرانه از سوی آموزش‌وپرورش ناگزیرند برای تأمین هزینه‌های جاری از خانواده‌ها پول دریافت کنند به اذعان آنها آموزش‌وپرورش مدارس را به حال خود رها کرده و صرفاً فضای فیزیکی و معلمان را تأمین می‌کند و در بحث هزینه‌ها و مباحث کیفیت بخشی نسبت به مدارس بی‌تفاوت است.
ناهید محمودی معاون آموزش مقطع تحصیلی اول ابتدایی در آموزش و پرورش است. وی در خصوص تکمیل ظرفیت برای دانش‌آموزان اولی‌ها به ایران آنلاین می‌گوید: متاسفانه ظرفیت بعضی از مدارس برای ثبت نام اولی‌ها بسیار کم است؛ شهرک کارشناسان دارای 5 فاز است با آپارتمان‌هایی پرجمعیت که تنها یک مدرسه دولتی دارد که همین کمبود باعث شده هر سال مشکلات زیادی در این زمینه داشته باشیم.
وی ادامه می‌دهد: ما به اجبار کودکانی که نتوانسته‌اند در اسرع وقت در مدرسه دادمان ثبت نام کنند را به مدرسه معلم انتقال دادیم اما مسیر این مدرسه نیز بنا به گفته والدین، طولانی است و رفت و آمد برای دانش‌آموزان مشکل است.
این مسئول کمبود مدارس در شهر اردبیل را از مشکلات آموزش و پرورش می‌داند و ابراز امیدواری کرد که با کمک خیران مدرسه ساز شاهد توسعه مدارس و فضاهای آموزشی در این شهر باشیم.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی 1401-1400، حدود 24 هزار و 272 دانش‌آموز پایه اول ابتدایی در حدود 640 کلاس مستقل و 940 کلاس غیرمستقل در مناطق مختلف استان اردبیل مشغول به تحصیل شدند، تصریح می‌کند: پیش‌بینی می‌شود که امسال جمعیت دانش‌آموزشی کلاس اول در استان افزایش یابد که قطعاً نیازمند افزایش فضای آموزشی هستیم.
ساخت 400 مدرسه در استان اردبیل با مشارکت خیران
با این حال، به نظر می‌رسد، کمبود فضای آموزشی در مناطقی از شهر اردبیل بویژه مناطقی که جمعیت دانش‌آموزی بالایی دارد، از معضلات جدی است که انتظار می‌رورد، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل در این زمینه اقداماتی عاجل انجام شود. در همین راستا، حسن محمدی ادیب مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل در گفت و گو با ایران آنلاین می‌گوید: خیران تاکنون بیش از 400 مدرسه در قالب یکهزار و 700 کلاس در مناطق مختلف این استان ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده‌اند؛ 110 مدرسه دیگر نیز در قالب 340 کلاس در نقاط مختلف استان احداث و در آینده نزدیک تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در ساخت و توسعه و تجهیز مدارس نه تنها در شهر اردبیل بلکه سایر شهرستان‌ها و روستاهای استان، نیازمند کمک و مشارکت خیران نیک‌اندیش هستیم، ضمن قدردانی از همه خیران که با ساخت و توسعه فضاهای آموزشی، امکان تحصیل را برای همه دانش‌آموزان و آینده‌سازان این مرز و بوم مهیا می‌کنند، بر نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ مدرسه‌سازی تأکید می‌کند.
جواد قرآن نویس از خیران نام آشنای استان اردبیل که فعالیت‌های خیریه‌ای زیادی را در کارنامه اش دارد و معروف به خیر در حوزه علم و فناوری است. وی در خصوص کمبود مدارس در برخی از مناطق شهر اردبیل می‌گوید: ما منتظر پیام و درخواست از سوی اداره آموزش و پرورش هستیم تا در هر منطقه‌ای که در زمینه تحصیل و علم و فناوری کمبودی باشد همکاری و همیاری کنیم، زیرا هدفی جز ارتقای سواد و آگاهی به مردم و جوانان و دانش‌آموزان نداریم.
در هر حال امیدواریم با کمک مسئولان آموزش و پرورش و تدابیری از سوی این اداره‌کل، مشکل ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس حل و فصل شود و دغدغه والدین در این زمینه کمتر شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/488960/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خیر خلخالی بیش از2 هزار دست لباس به دانش‌آموزان اهدا کرد

تولید روزانه بیش از 12 تُن کنسرو ماهی در اردبیل

سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

نگرانی ساکنان شهرک پرواز تبریز از جولان آزادانه سگ‌های ولگرد

چه کسی به پاکو خمس گفت از ایران برود

چرای دام‌ها در دل طبیعت بهاری روستای تازه کند بخش موران + فیلم

اهدای ویلچر به توانخواهان بهزیستی میاندوآب

برگزاری اولین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد