پیام آذری

آخرين مطالب

پیشینه شعر طنز در اردبیل از زبان طنزپردازان / تجلیل از شاعران برگزیده مقالات

پیشینه شعر طنز در اردبیل از زبان طنزپردازان / تجلیل از شاعران برگزیده
  بزرگنمايي:

پیام آذری- شعر طنز از گونه‌های ادبی مهم و پر طرفدار ادبیات است و به رغم داشتن نام طنز، درون‌مایه‌ای بسیار جدی و تاثیرگذار دارد و محتوای گزنده و بیدارکننده آن، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آسیب‌ها و مسائل اجتماعی می‌پردازد و در همه لایه‌ها و طبقات اجتماعی مخاطبان خود را دارد.

این شعر از نظر قالب و وزن محدودیتی ندارد و به مظروفی می‌ماند که در همه ظرف‌ها جا می‌گیرد و شاعران طنزپرداز یا طنازان شعر ایران زمین از دیرباز، این نوع شعر را در بحور و قوالب مختلف آزموده‌اند و رگه‌های شعر طنز در آثار شاعران بزرگی نظیر حافظ نیز مشهود است و از قدمای این شعر می‌توان به عبید زاکانی اشاره کرد.

نوعی از شعر طنز که درون مایه سیاسی اجتماعی دارد بیشتر در دوره مشروطیت تعالی یافت و وارد زبان و ادبیات کشورمان شد و شاعران مطرحی نظیر دهخدا، ایرج میرزا و نسیم شمال در این عرصه بسیار قلم‌فرسایی و سروده‌های مهیجی ارائه کردند.

نوعی از شعر طنز که درون‌مایه سیاسی اجتماعی دارد بیشتر در دوره مشروطیت تعالی یافت و وارد زبان و ادبیات کشورمان شد و شاعران مطرحی نظیر دهخدا، ایرج میرزا و نسیم شمال در این عرصه، قلم‌فرسایی و سروده‌های مهیجی ارائه کردند.

شاعران و منتقدان شعر طنز به خاطر نیشدار بودن آن، به حدود و ثغوری برای طنز معتقد هستند تا ضمن پرداختن لطیف و عبرت‌انگیز به مسائل و نقصان‌ها، حریم‌ها حفظ شود و خدشه‌ای به اخلاقیات وارد نشود.

پیشینه شعر طنز در استان اردبیل

شهاب‌الدین وطن‌دوست از استادان دانشگاه محقق اردبیلی درباره پیشینه شعر طنز در این استان گفت: در آستانه انقلاب اسلامی جناب محمد تقایی در اردبیل کتابچه‌های کوچک شعر حاوی مسائل اجتماعی و قاچاق ارزاق عمومی منتشر می‌کرد و کمبودهای نفت و ارزاق عمومی را با شعر ترکی نقد می‌نمود و ابیاتی از او به یاد دارم نظیر " ذاتووا لعنت بئله فاب گیزله دن" یعنی لعنت به ذات کسی که پودر رختشویی را احتکار می‌کند.

وطن‌دوست که شاعر صاحب اثر و داور جشنواره‌های ادبی و نخستین جشنواره شعر طنز استان اردبیل است، افزود: شاعر طنزپرداز دیگر از اردبیل رمضان قاسمی بود و باید از فکاهی‌پرداز مهم یعنی جناب الهوردی قلیزاده نیک پی متخلص به ناصح اردبیلی نیز یاد کنیم؛ در دهه 60 شعر طنز در استان رو به افول گذاشت اما از سال 95 به بعد با همکاری شاعرانی همچون رحیم اسداللهی (قارتال)، محمد نوری، سخنور و حاج ولی محمدی و من از اردبیل و شاعرانی از شهرستان‌های دیگر، انجمن‌های ادبی متعددی نظیر حافظ، آل محمد (ص)، ختایی و خیال شکل گرفت و نشست‌های ادواری آنها در شهرستان‌های استان در بالندگی شعر طنز نیز تاثیرگذار بود.

صمدی و یزدانی پایه‌گذاران شعر طنز معاصر اردبیل

وطن‌دوست ادامه داد: روزبه صمدی (نیراوغلو) از شهرستان نیر و حبیب یزدانی از اردبیل را می‌توان پایه‌گذاران شعر طنز معاصر در این استان نامید؛ آقای صمدی چهره‌ای جدی و طنز در شعر دارد و در کنار او آقای یزدانی به علت اینکه چهره‌ای رسانه‌ای و مطبوعاتی است و اغلب شعرهای طنز او در تئاترها، تله تئاترها و صداوسیمای اردبیل استفاده می‌شود، تاثیر مهمی در بالندگی شعر طنز در استان دارد.

ابیات آخر شعر طنز اردبیل در آستانه محرم

تجلیل از شاعران برتر در اختتامیه جشنواره شعر طنز

او افزود: یزدانی با ابتکار عملی که در راه‌اندازی انجمن ادبی "سارماشیق" از خود نشان داد، جلسات و نشست‌های ادبی شعر طنز را کلید زد و علاوه بر حضور شاعران در جلسات آن، شاعران زیادی از سراسر استان به صورت مجازی عضو این انجمن هستند و در کنار اینها با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه ادبی اشراق با مدیریت خانم شبنم فرضی‌زاده، نخستین جشنواره شعر طنز در استان برگزار و در اختتامیه آن در آستانه ماه محرم در شهرستان نیز از شاعران برگزیده تجلیل شد.

داور جشنواره‌های شعر استان اردبیل درباره آینده شعر طنز در این استان تصریح کرد: معتقدم شعر طنز در استان اردبیل نسبت به مسائل اجتماعی، زبانی گویاتر دارد و روز به روز رشد می‌کند و شاعرانی که طنز نمی‌نویسند نیز کم کم به این شعر رو می‌آورند و شعر طنز استان اردبیل با دو زبان فارسی و ترکی حرکتی بالنده دارد و به موازات شعر طنز کشور در مسیر رشد و تعالی است.

شعر طنز اردبیل از هجویات پیراسته است

مدیر انجمن ادبی طنز سارماشیق اردبیل درباره ویژگی شعر طنز در این استان اظهار کرد: شعر طنز در این استان از هجویات پرهیز می‌کند و دارای پیام و عفت کلام است و برای اصلاح و حذف کاستی‌ها قیام کرده است و شعر طنز ترکی استان اردبیل به معنای واقعی حرفی برای گفتن دارد.

حبیب یزدانی درباره فعالیت انجمن سارماشیق گفت: این تنها محفل شعر طنز در استان است و حدود 40 شاعر طنزپرداز در این استان فعالیت دارند که حدود 10 تا 12 نفر آنها به صورت حرفه‌ای شعر طنز می‌سرایند و صاحب اثر هستند.

وی ادامه داد: انجمن سارماشیق با همکاری حوزه هنری اردبیل راه‌اندازی شده و تاکنون حدود هشت جلسه برگزار کرده‌است و بعد از ماه محرم نیز جلسات و محافل این انجمن در شهرستان‌های خلخال و سپس بیله‌سوار برگزار خواهد شد و نشست‌های ادواری این انجمن در شناسایی و تربیت استعدادهای شعر موثر است.

انجمن سارماشیق با همکاری حوزه هنری اردبیل راه‌اندازی شده و تاکنون حدود هشت جلسه برگزار کرده‌است و بعد از ماه محرم نیز جلسات و محافل این انجمن در شهرستان‌های خلخال و سپس بیله‌سوار برگزار خواهد شد و نشست‌های ادواری این انجمن در شناسایی و تربیت استعدادهای شعر موثر است.

مدیر انجمن ادبی طنز سارماشیق اردبیل به فعالیت محفل ادبی "در حلقه رندان" در دهه هشتاد اشاره کرد و افزود: شعر طنز بعد از دهه 60 به صورت فکاهیات، عرض اندام می‌کرد و شاعران مطرحی نظیر رمضان قاسمی و محمد تقایی در این عرصه قلم فرسایی می‌کردند.

یزدانی تصریح کرد: در دهه هفتاد از عاصم اردبیلی، شعرهای طنز "آجی گولوش‌لر" و نیسگیللی گولوش‌لر" منتشر شد و این شاعر بزرگ در معرفی و پویایی شعر طنز در اردبیل نقش بسزایی ایفا می‌کرد.

او درباره آثار و تالیفات خودش نیز گفت: نخستین کتاب شعر طنز من در سال 79 منتشر شد و در کل 21 اثر در حوزه‌های شعر، رمان، داستان و کارهای پژوهشی از من چاپ شده است و از جمله فعالیت‌های ادبی خودم می‌توانم به 18 سال سردبیری نشریه "مطبخ" که الان به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود اشاره کنم.

این شاعر طنزپرداز اردبیلی ادامه داد: در برنامه "سوغات آباد" که سالهاست از رادیو اردبیل پخش می‌شود، سروده‌های طنز من همچنان استفاده می‌شود و به مدت هشت سال شعرهای طنز برنامه "جنگ آدینه" را نیز می سرودم.

اکنون پرده شعر طنز در آستانه ماه محرم به پایین کشیده شده، صحنه‌ها و محفل‌ها از ظریف‌گویی طنازان شعر و ادب خالی است اما دیری نخواهد پایید که بعد از سپری شدن ایام حزن و اندوه، بار دیگر گل‌های لبخند بر سیمای شعر اردبیل شکوفا و بازار نقد و طنز گرم خواهد شد.

استان اردبیل با یک میلیون و 280 هزار نفر جمعیت در 12 شهرستان در شمال ایران واقع شده است و به لحاظ داشتن پیشینه فرهنگی، تاریخی و ادبی غنی، انجمن‌های شعر و شاعران صاحب اثر بسیاری در آن فعالیت دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/489638/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز