پیام آذری

آخرين مطالب

روایتی از یک حضور پرشور/ اجتماع هزاران عاشق، روز تاسوعای حسینی در اردبیل + فیلم اجتماعي

روایتی از یک حضور پرشور/ اجتماع هزاران عاشق، روز تاسوعای حسینی در اردبیل + فیلم
  بزرگنمايي:

پیام آذری - خبرگزاری فارس اردبیل|کبری عزیزی ، امروز اردبیلی‌ها در جای جای استان حماسه‌ ساختند. از ابتدای صبح با برگزاری مراسمات مختلف در تاسوعای حسینی با ولایت تجدید میثاق کرده و بر تداوم پیروی راه امام حسین(ع) تاکید کردند.
همزمان با تاسوعای حسینی، اهالی ولایتمدار با عشق و علاقه و با اجتماع در میدان عالی‌قاپو شهر و خیابان‌های منتهی به آن، زیر عَلَمِ ولایت فریاد «لبیک یا حسین(ع)» سردادند.
میدان عالی‌قاپو جوابگوی این جمعیت وفادار به امام حسین(ع) واهل بیت(ع) نبود و تمامی خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف پر از جمعیت شد.
امروز میدان عالی قاپو اردبیل جوابگوی این جمعیت عظیم برای عزاداری در تاسوعای حسینی نبود؛ اینجا عشق و دلدادگی به سید و سالار شهیدان و یاران وفادارانش موج می‌زد.

پیام آذری

فریادها یک جمله مشترک داشت و آن هم «لبیک یا حسین(ع)»؛ «لبیک یا ابوالفضل عباس(ع)» بود. اشک‌هایی که جاری می‌شود و قلب‌هایی به درد می‌آمد همگی از شدت تاثر از ظلم و ستم به سید و سالار شهیدان و یاران وفادارش بود.
همه آمده بودند، برای عزاداری، برای اشک ریختن در سوگ مظلومیت خون خدا؛ این‌جا هر قدمی که برمی‌داشتی و هر چهره جدیدی که می‌دیدی هرکدام روایت خاص خود را داشت.
عشق به حسین مرز ندارد
وارد جمعیت عظیم می‌شوم؛ جمعیتی که از کوچک تا بزرگ، پیر تا جوان سیاه‌پوش شده بودند. بعضی‌ها با صدای بلند گریه ‌می‌کردند به‌طوری‌که صدای هق‌هق‌هایشان به گوش می‌رسید. بعضی‌ها هم بی‌صدا فقط اشک می‌ریختند.
سن و سال در اجتماع عظیم عزادارن و داغداران معنی نداشت، این‌جا در بین مردمِ عاشق تمامی رده‌های سنی را می‌شد دید؛ رفته رفته به تعداد جمعیت افزوده شد و این را دوربین عکاسان و تصویربرداران به وضوح نشان می‌داد.

پیام آذری

ما عاشق امام حسین(ع) هستیم
روایت اول|کودکان و نوجوانان: در ابتدا به سراغ کودکان و نوجوانان رفتم تا گفت‌وگویی با آن‌ها داشته باشم. اکثرا لباس مشکی بر تن کرده بودند و بعضی‌ها هم سربند «یاحسین(ع)، «یا ابوالفضل‌العباس(ع)»، «یا علی‌اصغر(ع)» بر سر داشتند.
اولین مصاحبه‌شونده خودم را پیدا می‌کنم. آریا می‌گوید 9 سالش هست، پیراهن آستین کوتاه سیاه که روی آن «یا حسین مظلوم» نوشته شده است بر تن دارد و به‌ همراه مادر و پدرش برای عزاداری آمده است. وقتی از او علت حضورش را در اجتماع عزاداران حسینی را پرسیدیم گفت: من «امام حسین(ع)» را خیلی دوست دارم و امروز به‌خاطر «امام حسین(ع)» آمدم. همه ما بچه‌ها عاشق امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) هستیم.

پیام آذری

با دیدن کودکان سوگوار، به یاد نوحه مرحوم سلیم مؤذن‌زاده می‌افتم که می‌خواند: «آلتی سیننینده اوشاغین نَدی گؤر احساسی؟ سَن دِسون قوللارا قوربان، اؤ دیه‌ر یا ابالفضل ». احساس کودک 6 ساله را ببین، اگر تو بگویی قربان دست‌ها بروم، او می‌گوید یا ابالفضل.
دوباره در میان جمعیت قدم می‌زنم، این بار هدفم گفت‌وگو با یک نوجوان است؛ تعداد نوجوانان هم همانند سایر اقشار زیاد است. دختر نوجوانی در این میان توجه‌ام را جلب می‌کند به سراغش می‌روم. 
بعد از سلام و احوال و پرسی و تسلیت این ایام و با معرفی خود، از او اسمش را می‌پرسم. اسمش شیدا است و به همراه مادر، خاله و مادربزرگش برای عزاداری در روز تاسوعای حسینی خودش را به تجمع رسانده بودند. می‌گفت از اول محرم تمام شب‌ها برای عزاداری به عالی‌قاپو آمدیم.
در سوال دوم بدون مقدمه از علت حضورشان در عزاداری اباعبدالله حسین(ع) پرسیدم، نگاهی به آسمان کرد و گفت: امروز روز غمگینی برای تمام عاشقان امام حسین(ع) است؛ ما امت امام حسین(ع) هستیم و باید با تمام وجود و از ته دل عزاداری کنیم. امروز آمدیم تا «لبیک یا حسین(ع)» را جهانی کرده باشیم چراکه جهانیان باید امام حسین(ع) و رشادت‌های یاران باوفایش را بدانند.
اسلام و مقابله با ظلم و ستم، زیباترین و بهترین هدیه امام حسین(ع) به ملت‌ها است. ما نوجوانان با هرنوع پوشش و تفکر، باز هم همانند پدران و مادرانمان به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) ارادت داریم. اهل بیت(ع) همیشه و همیشه طرفدار عدالت بودند و ماهم در جهان خواستار ایجاد عدالت هستیم.

پیام آذری

آمده‌ایم تا از راه دور برای امام حسین(ع) سلام کنیم
روایت دوم| جوانان: هرکس گوشه‌ای در سکوتی به بزرگی غم ایستاده بود و به نوای مداحان اهل بیت(ع) گوش می‌کرد؛ حال دلشان و غم بزرگ در وجوشان را می‌شد از چهره‌هایشان خواند. چهره‌هایی پر از غم، اندوه و حُزن که برای امام‌شان بی‌صدا اشک می‌ریختند. امروز مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را اردبیلی‌ها فریاد زدند و این فریادها از طریق لنز دوربین‌ها جهانی شد.
به‌نظرم می‌آمد حضور جوانان بیشتر از اقشار دیگر باشد، جوانانی که با هر نوع پوشش اینجا برای واقعه عاشورا اشک می‌ریختند. همه لباس مشکی بر تن کرده و تعدادی از پسران هم کلاه یا سربند مشکی به سر داشتند. تراکم جمعیت اجازه ورود به قسمت آقایان را نمی‌دهد بنابراین در کنار خیابان به طرف چند جوان رفتم که کنار دیوار ایستاده و از دور به صدای نوحه‌خوان گوش می‌کردند و خود را برای همخوانی با جمعیت هماهنگ می‌کردند.
بعد از سلام و احوال‌پرسی با جوانی هم صحبت شدم که اشک در چشمانش جمع شده بود، به زبان ترکی گفتم «الله اَجر ورسین» و گفت‌وگو را شروع کردم. وقتی از علت حضور پرسیدم در یک جمله جوابم را داد؛ گفت: «امام حسین(ع) محبوب دل تمام شیعیان است و امروز به عشق امام حسین(ع) آمدم، از نظر ما جوانان، کربلا و واقعه عاشورا همیشه ماندگار است چراکه «حقّ» پایدار است محرم و عاشورا همیشه زنده است».
از محمدرضا پرسیدم که آیا هر سال برای این عزاداری‌ها محرم شرکت می‌کند که گفت: من عضو هیئت مکتب الشهداء هستم و در طول محرم در هیأت به عزاداری می‌پردازیم. واقعا حضور مردم اردبیل در عزاداری‌های اباعبدالله(ع) بسیار پرشور و باشکوه است. هر شب مساجد و هیأت‌ها با حضور جوانان مراسمات خود را برگزار می‌کنند.

پیام آذری

عشق و ارادت جوانان به اهل بیت(ع) تمامی ندارد و این عشق و علاقه را می‌توان در همین مراسمات و اجتماعات پرشور دید. ما همه در ایام محرم سیاه‌پوش می‌شویم تا به امام حسین(ع) و یارانش نشان دهیم که خون‌شان روی زمین نمانده است بلکه ما ادامه دهنده راه حسینی و عاشورایی و خونخواه آنان هستیم.
حضور بانوان جوان نیز بسیار چشمگیر است، در همان نزدیکی بانوی جوانی را می‌بینم که به همراه همسرش ایستاده؛ به‌سراغ رفتم او هم مثل تمام عزاداران حاضر سیاه‌پوش امام حسین(ع) و یارانش است.

پیام آذری

می‌گوید: عاشورا الگو و راهی روشن برای تمام ملت‌ها و امت‌های آزاده در سرتاسر جهان است به راستی که امام حسین(ع) درس ایثار و وفاداری به همه آموخت و ما باید ادامه دهنده مکتب امام حسین(ع) و واقعه کربلا باشیم.
«دنیا یغیشا قولسوز علمدار اولا بیلمز»
روایت سوم| پدران و مادران سالخورده: همه ساله همزمان با نهمین روز از محرم که منتسب به حضورت عباس(ع) است مردم اردبیل در مراسمات مختلف به عزاداری می‌پردازند. چند سالی است که میدان عالی‌قاپو در اجتماع بزرگ و عظیم؛ عزاداری و اشک و ماتم عاشقان را به جان می‌خرد. عزاداری خاص مردم اردبیل به‌قدری زبانزده شده که سالیان سال از جای جای ایران برای شرکت در این اجتماع به اردبیل می‌آیند.
در این بین حضور افراد مسن و سالخورده هم باشکوه است؛ از حاج عباس که جمعیت را در سینه‌زنی همراهی می‌کند می‌خواهم برایمان یک شعر ترکی بخواند. 
حاج عباس مرا به این شعر ترکی میهمان کرد:
«سسلردی: حسینون در و دربارینه قربان
دیللرده گَزَن غیرت سرشارینه قربان
جانیم آقامون غمزده قیزلارینه قربان
عبّاس کیمون هرگز هوادار اولا بیلمز
دنیا یغیشا قولسوز علمدار اولا بیلمز»
دوست حاج عباس وقتی متوجه می‌شود برای خبرگزاری مصاحبه می‌گیرم با اتمام شعر رفیق چندساله‌اش گفت: دخترم همه ما عاشق امام حسین(ع) هستیم از زمان نوجوانی با پدرانمان در مراسمات عزاداری شرکت می‌کردیم و حالا هم نوه‌هایمان با ما در این مراسمات حضور دارند. این حضور و عشق به وفاداری و از جان گذشتگی حضرت عباس(ع) تمامی ندارد و از نسلی به نسل دیگر منتقل خواهد شد.
کربلایی برات؛ به جوانان حاضر در مراسم اشاره می‌کند و می‌گوید: دختر جان از این جوانان عکس بگیرید و منتشر کنید؛ چرا که حضور جوانان در این مراسمات، بیشتر دشمنان را اذیت خواهد کرد. دشمنان می‌خواهند جوانان ما را از اعتقاداتشان و باورهایشان دور کنند که به لطف خداوند و عنایت اهل بیت(ع) هچوقت موفق نخواهند شد.

پیام آذری

جوانان و کودکان ما از کودکی در مراسمات و عزاداری‌ها شرکت می‌کنند و از همان ابتدا با رشادت‌های امام حسین(ع) و مظلومیت اهل بیت(ع) آشنا می‌شوند؛ پس دشمن بداند که عشق به امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و اهل بیت تمامی ندارد.
در ادامه او نیز برای ما یک شعر ترکی با آهنگ خاص می خواند:
«حسین پاینده ائتدی الصلاتی
حسیندن اولدی اسلامین نجاتی
حسین غرق بلا سیماسی خندان
حسین حیرتده قویدی کائناتی».

پیام آذری

به گزارش خبرگزاری فارس: ندای مظلومیت سیدالشهداء علیه‌السلام در قلب‌ها ماندگار است؛ عشق به حسین هیچ محدودیتی ندارد و این حرارتی است که هیچ وقت سرد نخواهد شد.
انتهای پیام/3727/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/491741/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تیپ و چهره تازه «جمیله زن تقی» سریال پایتخت در 49 سالگی/ تصاویر

باندهای سازمان‌یافته قاچاق دختران چگونه متلاشی شد؟

کودک ارومیه‌ای در استخر آب باغ غرق شد

افزایش خط تولیدِ شیرآلات ساختمانی در گرمی

نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد

بررسی مسائل و وضعیت فاضلاب معابر شهر سلماس

دیدار کارگران با رهبر انقلاب آغاز شد

اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل

حمید مطهری سرمربی موقت تراکتور؛ یحیی گل محمدی به زودی در تبریز

توزیع 8500 تن آسفالت در 61 معبر شهری تبریز

حضور زنان در ورزشگاه تبریز تا اطلاع ثانوی ممنوع

موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

پلمب 5 مطب غیرمجاز دندانپزشکی و زیبایی زیرزمینی در تبریز

3 هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به 103 کشور دنیا

اعزام کاروان های عمره مفرده آذربایجان شرقی از ششم اردیبهشت ماه

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

کشف گوشی‌های قاچاق در نوار مرزی آذربایجان غربی

دختر 10ساله‌ام زباله‌‌ها را در کمدش قایم می‌کند

برگزاری رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی از فردا

دستگیری زن همسر کُش در اردبیل

پرداخت 3500میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

برگزاری جلسه ستاد حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

تعمیر شیرهای فشارشکن ١٥٠میلی متری خط انتقال فیرورق

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد

پایان حضور یک ساله مطهری در تیم ملی

تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی

کشف گوشی قاچاق در نوار مرزی استان آذربایجان غربی

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

حامد آهنگی در کنار پسرش با تیپ و استایلی متفاوت/ عکس

4/5 تن مواد غذایی و پروتئینی غیربهداشتی در شاهین‌دژ معدوم شد

عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

دستگیری زن همسرکُش کمتر از 24 ساعت در اردبیل

شکست نماینده اردبیل در لیگ دسته 2 فوتبال

ضرورت پاکسازی معابر شهر‌ی از خاک و نخاله

116هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند

عکس/ رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

کسب رتبه هفت کشوری گمرکات آذربایجان شرقی در مبادلات تجاری

مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی 11.15 درصد افزایش یافت

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

افزایش 11.15 درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

فاز دوم ساخت بیمارستان تأمین‌اجتماعی مهاباد کلید خورد

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد