پیام آذری

آخرين مطالب

پای کشاورزی روی گلوی خشکیده دریاچه ارومیه مقالات

پای کشاورزی روی گلوی خشکیده دریاچه ارومیه
  بزرگنمايي:

پیام آذری- در روزهای پایانی مردادماه امسال بر اساس آمار منتشر شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای حجم آب نگین آبی آذربایجان‌غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.41 میلیارد مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی 960 میلیون مترمکعب کاهش یافته و به 1.77 میلیارد مترمکعب رسیده است.

همچنین تراز دریاچه ارومیه با 46 سانتی متر کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 1270.33 رسیده که 32 سانتی‌متر نیز نسبت به ابتدای سال آبی (مهر 1401) افت کرده و با میانگین بلندمدت 4.17 متر فاصله دارد. بر اساس همین آمار، وسعت دریاچه ارومیه با 1528.09 کیلومترمربع کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 1052.61 کیلومترمربع کاهش نسبت به یک مهر 1400 (ابتدای سال آبی) به 974.11 کیلومتر مربع رسیده است.

حجم آب نگین آبی آذربایجان‌غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.41 میلیارد مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی 960 میلیون مترمکعب کاهش یافته و به 1.77 میلیارد مترمکعب رسیده است. همچنین بر اساس این آمارها، حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به 17.28 میلیارد مترمکعب در زمان اکولوژیک، بیش از 15.5 میلیارد مترمکعب حدود 91 درصد کمتر شده است.

این شرایط بدترین وضعیت تاریخ دریاچه ارومیه است و با توجه به بی بارشی‌های اخیر و پیش بینی هواشناسی به نبود بارندگی مناسب تا آذرماه و پایان نیافتن پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه، احتمال وخیم‌تر شدن شرایط نگین فیروزه‌ای کشور بیش از پیش محتمل است.

یکی از بخش‌هایی که به دلیل غفلت و بی توجهی سال‌های متمادی دولت‌ها و مسئولان موجب تشدید بحران خشکسالی دریاچه ارومیه شده بخش کشاورزی است، با روی کارآمدن ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 93 کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد احیا بود تا با کم شدن 40 درصدی مصرف به صورت واقعی در این بخش، زمینه برای انتقال این میزان آب به دریاچه فراهم شود البته با وجود تاکید مسئولان به انجام این مأموریت، بسیاری از محقق نشدن آن سخن می‌گویند.

خبرگزاری ما در قالب یک پرونده وضعیت دریاچه ارومیه، طرح ستاد احیا و دلایل تشدید بحرانی شدن دومین دریاچه شور دنیا را در سه استان حوضه آبریز آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان به صورت کارشناسی و علمی بررسی می‌کند.

هرچند در سال‌های اخیر، توجه به موضوع تغییر الگوی کشت به سمت ارقام کم آب بر و البته پربازده و پردرآمد در دنیا بسیار بیشتر شده و راهکارهایی در این خصوص مطرح است ولی در حوضه دریاچه ارومیه توجه به کشاورزی سنتی به وسیله کشاورزان در بخش باغبانی و زراعی، موجب شده تا مصرف آب به مهم‌ترین مشکل منطقه تبدیل شود.

سالانه میلیاردها متر مکعب آب در آذربایجان غربی و حوضه دریاچه ارومیه از طرق مختلف مصرف می‌شود که بخش عمده آنکه شاید به 90 درصد کل مصرف هم برسد، در حوزه کشاورزی است البته راندمان این بخش هم زیاد قابل توجه نیست.

سهم بخش کشاورزی از اشتغال 34 درصد اما ارزش افزوده آن 16 درصد است، این بخش با وجود ظرفیت‌های استان، کمتر از یک درصد در اشتغال و 5 صدم در ارزش افزوده نقش دارد.

حفر نزدیک 120 هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اجرای ناموفق و ناقض طرح آبیاری تحت فشار، توسعه بی رویه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز، عدم توقف محصولات پرآب بر مانند هندوانه و چغندرقند در استان، عدم اجرای صحیح طرح نکاشت و بهکاشت در قالب طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و عدم مدیریت اصولی مصرف آب در این بخش از چالشهای اساسی است که نقش مهمی در تشدید بحران دریاچه ارومیه در پی داشته است.

در یک نگاه آماری می‌بینیم میزان سهم بخش کشاورزی از اشتغال در آذربایجان غربی حدود 33 درصد یا حتی کمی بیشتر بوده ولی ارزش افزوده این بخش با اغماض به 17 درصد می‌رسد که همین آمار نشان می‌دهد، بخش کشاورزی سهم زیادی در اشتغال و سهم کمی در ارزش افزوده دارد و می‌توان گفت حتی ضررده نیز هست.

کشت محصولاتی نظیر یونجه، چغندرقند، ایجاد باغ سیب و حتی کشت هندوانه در روزگاری که مشکل کم آبی تقریباً همه منطقه و بخش زیادی از جهان را در برگرفته دیگر مقرون به صرفه نیست و باید به سمت کشت‌های کم آب بر و با راندمان بیشتر رفت.

حالا با گذشت 8 سال از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و تشدید بحران دریاچه ارومیه نه تنها کارشناسان بلکه مسئولان کشوری و استانی به ناموفق طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به خصوص در بخش کشاورزی اذعان دارند و در کنار کلید طرح تحقیق و تفحض از ستاد احیای دریاچه ارومیه قوه قضائیه در استان نیز در این خصوص ورود کرده است باید منتظر ماند و دید نتیجه این اقدامات آبی برای دریاچه ارومیه خواهد داشت یا نه؟

پای کشاورزی روی گلوی خشکیده دریاچه ارومیه

توسعه بی رویه اراضی کشاورزی در آذربایجان غربی

رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه معتقد است خشکسالی، مصرفی غیراصولی و بی رویه آب‌های زیرزمینی و بی توجهی به توسعه بی رویه بخش کشاورزی از مهمترین دلایل وضعیت امروز دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

کامران زینال زاده با بیان اینکه در سال‌های اخیر متأسفانه تغییر کاربری اراضی توسعه اراضی بدون محدودیت انجام گرفته است و در حال حاضر نیز صورت می‌گیرد، افزود: در سال‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه نه تنها تنها وسعت زمین‌های کشاورزی کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است.

رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه روند توسعه اراضی کشاورزی در استان نگران کننده است و تغییر اراضی از دیم به آبی و همچنین اراضی آبی به باغی این نگرانی را افزون می‌کند، اضافه کرد: کاهش مصرف 172 میلیون مترمکعبی در بخش زراعی آذربایجان غربی عملاً اتفاق نمی‌افتد و در بسیاری از اوقات، ما افزایش 3 تا 40 درصدی را نیز در این بخش شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ کنترلی در بخش مدیریت آب در بخش کشاورزی وجود ندارد، گفت: متأسفانه برخی سودجویان به دلیل درآمدهای بالایی که دارند معیشت کشاورزان را بهانه کرده و در سال‌های اخیر شاهد توسعه بی رویه اراضی کشاورزی به خصوص در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستیم.

زینال زاده یکی از راه‌های خروج از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و برداشتن فشار بخش کشاورزی در این بخش عنوان کرد: توسعه صنایع کم آبر، توجه به مشاغل خدماتی مانند گردشگری و اکوتوریسم با توجه به ظرفیت‌های بالای استان در این بخش می‌تواند تا حد زیادی موجب برداشتن فشار مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی باشد.

رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در شرایط فعلی هیچ راهکاری به نجات دریاچه ارومیه کمک خاصی نمی‌کند، افزود: به دلیل توسعه بی رویه اراضی هر آب به سمت دریاچه ارومیه روانه شود قبل از رسیدن به پیکره دریاچه توسط بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

زینال زاده همچنین با اشاره به افزایش تعداد چاه‌های غیرمجاز طی سال‌های اخیر در استان به خصوص حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: هم اکنون حجم بالای چاه‌های غیرمجاز موجب تخلیه آب‌های زیرزمینی شده‌اند، هر چند بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه این چاه‌های غیرمجاز پر و از مدار خارج می‌شود اما عملاً این اقدام به صورت کارشناسی اجرایی نمی‌شود و تاکنون چاه‌هایی که پر شده‌اند عملاً نقشی از این پروسه نداشته‌اند.

وی همچنین با اشاره به عدم موفقیت طرح آبیاری تحت فشار اضافه کرد: تحقیقات مختلف نشان داده توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار باعث توسعه اراضی کشاورزی می‌شود و افرادی که از این سیستم استفاده می‌کنند عموماً به سمت کشت گیاهان پرمصرف در بخش آب روی آورده‌اند.

زینال زاده خاطرنشان کرد: اجرای این طرح نقش مهمی در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی خواهد داشت اما چون زیرساخت‌های لازم در استان فراهم نیست تاکنون اجرای ناقص این طرح نیز عملاً نقشی در کاهش مشکلات مدیریت مصرف آب و دریاچه ارومیه نداشته است.

پای کشاورزی روی گلوی خشکیده دریاچه ارومیه

آذربایجان غربی نیازمند نهضت ترویج کاهش مصرف آب کشاورزی است

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم بازنگری در برنامه‌ها و سیاست‌ها برای اجرای طرح‌های مؤثر در احیای دریاچه ارومیه گفت: این استان، نیازمند نهضت ترویج برای کاهش مصرف آب بخش کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان و بهره‌برداران است.

محمدصادق معتمدیان در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه باید توجه ویژه‌ای به حوزه نرم افزاری و تدوین برنامه‌های مؤثر در حوزه ترویج کشاورزی استان بویژه حوضه آبریز دریاچه شود، اضافه کرد: اولویت اول ما در بخش کشاورزی، آموزش و ترویج است که در این خصوص، علاوه بر اجرای برنامه‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی، باید از ظرفیت رسانه‌ها، مطبوعات، قلم به دستان، تریبون داران، علما و دانشگاهیان نیز استفاده کرد.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه ما عزم جدی برای احیای دریاچه ارومیه داریم، ادامه داد: در این خصوص، باید خود مردم هم پای کار باشند و در مسیر احیا، نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

معتمدیان با اشاره به اینکه در کنار احیای دریاچه ارومیه، بهبود معیشت بهره برداران بخش‌های مختلف نیز در دستور کار جدی است، گفت: در راستای اجرای طرح‌های این بخش، حتی یک شغل هم نباید از دست برود و باید برنامه‌ریزی جامعی صورت گیرد تا شغل و در آمد مردم و همچنین ارزش افزوده بخش کشاورزی روز به روز بیشتر شود.

وی، از برنامه ریزی برای اتمام طرح‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه در سریع‌ترین زمان ممکن خبر داد و یادآور شد: اقدامات نرم افزاری نظیر تلاش برای کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه و همچنین بهبود الگوی کشت در حوزه زراعت و باغبانی همچنان ادامه دارد و رویکرد جدید ما، در همین حوزه تعریف شده است.

دبیر کارگروه نجات ملی دریاچه ارومیه با بیان اینکه عمده اقدامات در راستای احیای دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته در زمینه سخت افزاری نظیر احداث سد، تونل، انتقال آب، ساخت تصفیه خانه و نظایر آن تدوین و اجرا شده، اظهار کرد: رویکرد نرم افزاری باید جایگزین بخش سخت افزاری شود و اولین گام هم در این حوزه، ترویج کشاورزی با الگوی کشت مناسب است.

وی بر بهره مندی از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها برای بهبود وضعیت کشاورزی، کاهش مصرف آب و در عین حال بهبود معیشت کشاورزان تاکید کرد و افزود: ارزیابی وضعیت موجود، اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر و تدوین اقدامات لازم و ضروری پیش رو از دیگر اولویت‌های این بخش است و باید در این خصوص، تمهیدات ویژه‌ای از سوی سازمان جهاد کشاورزی اندیشیده شود.


زمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی در 20 سال گذشته 3 برابر شده است

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در زمینه کاهش مصرف 40 درصدی آب در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه توفیقی نداشته‌ایم گفت: میزان زمین‌های کشاورزی در 20 سال گذشته در حوضه دریاچه، حدود ٣ برابر شده است، در حال حاضر، کشاورزی ما اقتصادی نیست و باید به سمت بهبود این رویه حرکت کنیم.

معتمدیان با تأیید بی نتیجه بودن طرح‌های کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: بخشی که در راستای احیای دریاچه ارومیه، نیاز به کار بیشتری داریم، مشارکت مردم در اجرای برنامه‌های ستاد احیاست زیرا بیش از 90 درصد آب حوضه دریاچه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و تکلیفی نیز برای کاهش 40 درصدی مصرف این بخش ایجاد شده که در این زمینه توفیقی نداشتیم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در این خصوص، نه تنها کاهش مصرف نداشتیم بلکه شاهد افزایش اراضی و باغات در استان بودیم و میزان زمین‌های کشاورزی در 20 سال گذشته در حوضه دریاچه، نزدیک به سه برابر شده است.

وی با تاکید بر اینکه این امر موجب شده تا 2 میلیارد مترمکعب در حوضه دریاچه ارومیه، مازاد مصرف داشته باشیم، اظهار کرد: ما در صدد هستیم ضمن حفظ معیشت کشاورزان و بدون لطمه به شغل و در آمد مردم، با رویکرد اجرای طرح‌های آبیاری نوین، کشت جایگزین و توسعه کشت گلخانه‌ای، قدم‌هایی را در راستای کاهش مصرف آب برداریم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی به موضوع احیای دریاچه ارومیه گفت: در سفر اردیبهشت ماه امسال رئیس جمهور از وضعیت دریاچه بازدید کردند و با ارائه گزارش مفصلی، در جریان وضعیت احیای آن نیز قرار گرفتند و دستورات و مصوبات خوبی برای تأمین منابع مالی احیای دریاچه به ویژه موضوع انتقال آب نیز تعیین و ابلاغ شد.

معتمدیان اظهار کرد: علاوه بر موضوع لایروبی رودخانه‌ها، سردهنه سازی و کنترل آبخوان‌ها، موضوع احداث فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و انتقال پساب بهداشتی آن به دریاچه ارومیه مطرح است که امیدواریم در چندرماه آینده شاهد افتتاح این طرح باشیم.


وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های تغییر الگوی کشت حوضه دریاچه ارومیه را اجرایی کند

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای حل مشکل دریاچه ارومیه گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های خود در حوزه تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه را اجرایی کند.

معتمدیان با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور تا 15 شهریور اعتبارات مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه را تخصیص خواهد داد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی موظف شده برنامه‌های خود را درباره تغییر الگوی کشت در استان‌های حاشیه دریاچه در اسرع وقت ارائه کند.

دبیر کارگروه ملی نجات احیای دریاچه ارومیه با اشاره به تعهدات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم تا با اجرای برنامه‌های مؤثر و اقداماتی که موظف به اجرای آن هستیم گام‌های اساسی برای احیای دریاچه برداریم.

وی با بیان اینکه توسعه اراضی کشاورزی و به تبع آن حفرچاه‌های غیر مجاز نقش بسزایی در کاهش منابع آبی به خصوص در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشته است، اضافه کرد: با وجود بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و فعالیت ستاد احیا در دوره گذشته، نه تنها توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه متوقف نشد بلکه افزایش یافت و امروز به 526 هزار هکتار رسیده است.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی، گفت: حال امروز دریاچه ارومیه نشانگر فرار از مسئولیت‌ها است.

معتمدیان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم عزم جدی برای احیای این دریاچه دارد، اظهار کرد: نگاه دولت به احیای دریاچه یک نگاه تخصصی و عملیاتی است که در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در حفظ منابع آبی وارد عمل شوند، افزود: برخورد جدی با چاه‌های غیرمجاز باید در دستور کار باشد تا منابع آبی توسط سودجویان به غارت نرود ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی نیز گزارش عملکرد خود در بحث احیای دریاچه را باید ارائه دهند تا مورد ارزیابی قرار گیرد.

پای کشاورزی روی گلوی خشکیده دریاچه ارومیه

توسعه اراضی کشاورزی باید متوقف شود

رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس با تاکید بر اینکه برخورد با چاه‌ها غیرمجاز یک عزم جدی می‌طلبد، ادامه داد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه یک منطقه منحصر به فرد است که می‌توان موارد خاص قانونی را در آن لحاظ کرد.

احمد قندهاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش 2 برابری مصرف آب پس از توسعه اراضی کشاورزی در مقایسه با بلند مدت، گفت: متأسفانه هم اکنون افزایش باغات در ارضی شیب‌دار را نیز شاهد هستیم حال آنکه معتقدیم توسعه اراضی کشاورزی همانند یک زخم کاری در حال خون ریزی است که فوراً باید متوقف شود.

وی آسیب شناسی اقدامات انجام شده، بازساماندهی، تعیین سهم و نقش دستگاه‌های اجرایی با هدف احیای دریاچه ارومیه را ضروری دانست و کاهش 40 درصدی آب کشاورزی در حوضه آبریز، تأمین آب از منابع جدید، تسهیل و افزایش آب ورودی به پیکره دریاچه ارومیه و آغاز اقدامات مطالعه‌ای و نرم افزاری را از مهمترین رویکرد وزارت نیرو در قبال احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

هر چند مسئولان آذربایجان غربی بحران فعلی دریاچه ارومیه نتیجه سیاست‌ها و برنامه ریزی های غلط به خصوص در بخش کشاورزی می‌دانند اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کاهش 40 درصدی دریافت آب از منابع سطحی طی سال‌های اخیر طبق مصوبات ستاد احیا در استان اجرایی شده است، گفت: این امر با اجرای طرح‌های مختلف در بخش زراعت و باغبانی به نتیجه رسیده است.

اکبر کرامتی مردادماه امسال در نشست بررسی طرح‌های بخش کشاورزی در احیای دریاچه ارومیه افزود: در حوزه آب و خاک اقدامات بسیار خوبی انجام شده که اجرای نزدیک به 19 هزار هکتار آبیاری تحت فشار، 726 کیلومتر انتقال آب با لوله، افزون بر 6 هزار و 752 هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی و بیش از 460 هزار هکتار تهیه نقشه کاداستر از این جمله است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه با این فعالیت‌ها، زمینه صرفه جویی 144 میلیون مترمکعب آب در آذربایجان غربی فراهم شده است، اضافه کرد: صرفه جویی 172 میلیون مترمکعبی مصرف آب در بخش زراعت حوضه دریاچه ارومیه، کاهش 12 هزار هکتاری سطح زیرکشت یونجه در این حوضه و تغییر آن به کشت‌های بهتر و کم آب بری نظیر ماشک، کاهش سطح زیرکشت ذرت دانه‌ای از 10 هزار هکتار به حدود هزار تا هزار و 200 هکتار در حوضه، جایگزینی باغات با محصول پسته برای کاهش حداقل دو سومی مصرف آب، تبدیل آبیاری غرق آبی در باغات به نواری و اجرای طرح‌های الگویی برای کاشت محصولات بهتر و کم آب بر در استان بخشی از اقدامات بوده است.

کرامتی با اشاره به صرفه‌جویی 144 میلیون مترمکعبی مصرف آب با اجرای طرح‌های این بخش گفت آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله و اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی این برنامه‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: در حوضه دریاچه ارومیه با هدف احیای دریاچه در حدود 8 سال گذشته، نزدیک به 19 هزار هکتار زمین کشاورزی به آبیاری تحت فشار مجهز شد، 726 کیلومتر انتقال آب با لوله انجام گرفت و بیش از 6 هزار و 700 هکتار زمین هم تحت اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی قرار گرفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه از برنامه‌های این مدیریت در 8 محصول پرآب بر حوضه دریاچه ارومیه سخن گفت و افزود: در این راستا برنامه‌های ویژه‌ای برای کشت محصولات گندم، جو، علوفه، ذرت، حبوبات، سبزی و صیفی، دانه‌های روغنی و از همه مهم‌تر چغندرقند تدارک دیده شده است

علی عیدی اضافه کرد: استفاده از بذرهای مقاوم به کم آبی در گندم و جو، ارقام زودرس در ذرت، تکنیک نشا در چغندرقند و ذرت، نوار لوله تِیپ در محصولات زراعی و جایگزینی محصولات کم آب بر به جای پرآب بر نظیر ماشک با جای یونجه موجب شده تا 172 میلیون متر مکعب در مصرف آب بخش زراعت حوضه دریاچه ارومیه کمتر شود.


ورود دادگستری و بازرسی آذربایجان غربی به طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه

وی خاطرنشان کرد: سطح زیرکشت یونجه از حدود 84 هزار هکتار در سال 95 به نزدیک 72 هزار هکتار در سال جاری رسیده که توانستیم با همکاری و مشارکت کشاورزان کشت این محصول را با محصولاتی نظیر ماشک، خلر، شبدر و تریتیکاله جایگزین کنیم.

به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مهم‌ترین کار در حوزه چغندرقند و کاهش مصرف آن، تغییر آرایش کشت بود که کشاورزان به سمت کشت‌های کم آب بر سوق داده شدند.

دادستان: تمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در دست بررسی است

دادستان ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر با با اشاره به ضرورت بازرسی ملی از روند احیای دریاچه ارومیه از گذشته تا به امروز، افزود: هر وقت و در هر حوزه‌ای صداقت با مردم در دستور کار قرار گرفته، آن موضوع به راحتی قابل حل بوده است.

حسین مجیدی با بیان اینکه تمام طرح احیای دریاچه ارومیه به دستور سازمان بازرسی در دست بررسی است، گفت: قوه قضائیه در این زمینه ورود پیدا کرده تمام موارد هزینه‌ها و اقدامات در دست بررسی است اگر تخلفی صورت گیرد مستندات و دفاعیات شنیده می‌شود بعد تشکیل پرونده می‌شود.

باید ضمن اینکه منتظر ماند و دید نتایج بررسی طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه توسط دادگستری و سازمان بازرسی به کجا می‌رسد ضمن اذعان مسئولان ملی و استان به ناموفق بودن طرح‌های کشاورزی راهکارهای علمی و تخصصی با توجه به نگاه ویژه دولت سیزدهم به موضوع احیای دریاچه ارومیه در سالهای پیش رو صورت می‌گیرد یانه؟

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/494141/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسامحه دستگاه‌های متولی حجاب پذیرفتنی نیست

پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور

دادستان اردبیل: پوشیدن لباس‌های خلاف شرع، جرم است

اجرای محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در اردبیل

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه

پیام‌ تبریک فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی به مناسبت 29 فروردین روز ارتش

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

ایجاد خوف در دل دشمنان نظام، وعده الهی است

56٠ واحد مسکونی نیروهای ارتش در ارومیه در حال اجراست

فیلم جدید حسن فتحی و شهاب حسینی از فردا می‌آید

خشم عجیب پوچتینو: خاک بر سر مدیر نشست خبری!‏

برپایی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه در 21 اردیبهشت

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

برر سی طرحهای محرومیت زدایی در نقده

376 میلیاردتومان اعتبار جهت تسهیلات اشتغال و جهش تولید اختصاص یافت

تشکیل دو قرار گاه برای تحقق شعار سال در آذربایجان غربی

اعطای 44 سری جهیزیه به نوعروسان و زوجهای جوان در پیرانشهر

ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

نیروهای مسلح کشور در بهترین شرایط آمادگی و دفاعی قرار دارند

دو پینگ‌پنگ باز اعزامی به رقابت‌های انتخابی المپیک مشخص شدند

نیما عالمیان مجوز حضور در انتخابی المپیک را گرفت

برادران عالمیان در مسیر سهمیه المپیک پاریس

برادران عالمیان در راه انتخابی المپیک

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

حواشی «مست عشق» همچنان ادامه دارد/ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

مبادرت باشگاه‌ها و مدارس والیبال جهت اخذ مجوز فعالیت الزامی است

جذب و هزینه 57 درصد از اعتبارات کمیته برنامه ریزی در شوط

(تصاویر) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

انتقاد فرماندار بستان آباد ازوضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام

رهاسازی 30 قطعه کبک در دامان طبیعت مرند

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در اردبیل

تصمیمات اشتباه باعث بدبینی مردم به همه مسوولان می‌شود

محکومیت سه میلیارد ریالی قاچاقچی احشام در سلماس

مجازات کابینت ساز متخلف در ارومیه

جریمه و محرومیت از یکسال فعالیت شرکت بازگانی متخلفدر ارومیه

مشارکت مردم شاه کلید موفقیت بنیاد مسکن

جریمه و محرومیت از یکسال فعالیت شرکت بازگانی متخلف در ارومیه

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

ثبت 246 میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی

قدردانی امام جمعه اشنویه از عملیات وعده صادق

برای حراست از مرزها با کسی تعارف نداریم

محکومیت قاچاقچی ماینر در سردشت

ضبط 190 کیلو گرم بذر آفتابگردان قاچاق در ارومیه

اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی