پیام آذری

آخرين مطالب

هدایت مخترع سبک رئالیسم جادویی در دنیاست فرهنگي

هدایت مخترع سبک رئالیسم جادویی در دنیاست
  بزرگنمايي:

پیام آذری - بهزاد فراهانی هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر، سینما و سریال های تلویزیونی در بخش دوم گفت و گو با «پروژه تاریخ شفاهی سینمای ایرنا»، ادعاهایی را مطرح می کند.
او تئاتری از حمیدسمندریان را بهترین تئاتری می داند که در سراسر عمر هنری خود در دنیا دیده است و از صادق هدایت به عنوان خالق سبک رئالیسم جادویی نام می برد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
فراهانی در بخش اول این گفت و گو بیشتر از چگونگی ورود به عرصه هنر و شاگردی کردن نزد شاهین سرکیسیان از بزرگان تئاتر ایران، سخن گفته بود.
بخش دوم گفت و گو با این هنرمند شهیر در پی می آید.
حرف دیگری هم درباره مرحوم شاهین سرکیسیان مانده است؟
شاهین هیچ تئوری و شگرد تئاتری را به صورت آکادمیک برای شاگردانش بیان نمی کرد اما سر تمرین تو را به گونه ای هدایت می کرد که به طرف آن نقشی که او می خواست بروی. آنچه او در نظر داشت بیان واقعیات زندگی بود نه یک وجب بیشتر، نه یک وجب کمتر. برای مثال به تو می گفت فلان جای حرکتت غلط است یا کلامت، موسیقی دارد که نباید داشته باشد. سر تمرین دانه دانه این ها را می گفت. با ما کار عملی ای که نزد او انجام دادیم چیز یاد گرفتیم.
سراسر پنج سالی که نزد او شاگردی کردم حتی یک جمله از استانیسلاوکی نگفت با اینکه مترجم آثار او بود.

پیام آذری

جوانمرد درس جوانمردی می داد
عباس جوانمرد چطور؟ او چگونه شخصی بود؟
بعد از 28 مرداد 32، افرادی که به اصطلاح قلدرهای حزب توده بودند محکوم به اعدام شدند، تعدادشان هم زیاد بود. بسیاری از بزرگان هنر ایران هم جزو این حزب بودند که حکمشان اعدام شد ولی بخشش خوردند و محکوم به حبس ابد و بعد از مدتی هم آزاد شدند. جوانمرد هم یکی از این افراد بود. او از شرایط سیاسی سال های بعد از کودتا به شدت آزرده خاطر بود.
من آن موقع در گروه تئاتر ابراهیم زاده بازی می کردم. نقش من هم یکی از نقش های اصلی قصه بود. جوانمرد این تئاتر را دیده و بازی مرا پسندیده بود. برای همین مرا به عضویت در گروه تئاترش یعنی گروه هنر ملی دعوت کرد. وقتی به گروه او رفتم دیدم رفقای ما هم آنجا هستند: آقایان و خانم ها بهمن مفید ، محمود دولت آبادی ، بهرام بیضایی مرد بزرگ تئاتر ایران، جمشید لایق ، حسین کسبیان و از همه مهم تر همسر آقای جوانمرد، خانم نصرت پرتوی که از نخبگان این گروه بودند.

پیام آذری

من در گروه هنر ملی او، حرمت های خانوادگی را یاد گرفتم. جالب است بدانید در این گروه، ظرف دو سال 10 ازدواج انجام شد. بیضایی، بهمن مفید و خود من از جمله افرادی بودیم که همسر آینده مان را از خانم های عضو این گروه، انتخاب کردیم. ما همچنین جوانمردی را از جوانمرد یاد گرفتیم.
چه سال هایی عضو گروه هنر ملی بودید؟
1347 تا 1351.
حقوق ماهانه تان در این گروه چقدر بود؟
150 تک تومان که 25 تومن آن را بابت اجاره خانه می دادم.
تیم میدان شوش
شما کی از این گروه جدا شدید؟
بعد از سال 1351 به همراه برخی دوستان از این گروه بیرون آمدیم و به گروه تئاتری پیوستیم که متشکل از جوان هایی بود که تقریبا همه آنها بچه میدان شوش بودند و مجذوب و دلباخته تئاتر. این گروه بین 50 تا 60 عضو داشت. آن هنگام بین ایران و فرانسه در حرکت بودم. درس من در فرانسه چهار سال طول کشید. هر چه که از کلاس درسم در رشته تئاتر را از فرانسه یاد می گرفتم در سه ماه تابستان که به ایران می آمدم، در دامن اعضای این گروه می ریختم. تابستان ها به اتفاق همین گروه، نمایشنامه ای را می نوشتیم و پس از تمرین فراوان برای اجرا به صحنه می بردیم.

پیام آذری

صادق هدایت، مبدع رئالسیم جادویی در دنیا
عبدالحسین نوشین هم از بزرگان تئاتر است. گفته می شود از نخستین افرادی بود که گام های بلندی در آشنایی ایرانی ها با تئاتر جهانی برداشت. نظر شما چیست؟
نوشین عضو کمیته مرکزی حزب توده بود. بعد از کودتای 28 مرداد هم سخن گفتن در محافل رسمی راجع به او ممنوع بود. خاطرم است پدر همسرم تصویری از نوشین کشید تا آن را در خانه تئاتر بگذاریم. سر گذاشتن یا نگذاشتن این نقاشی کلی دعوا و مرافعه داشتیم. آخر این تابلو در خانه تئاتر در معرض دید قرار داده شد. نشر قطره هم به کمک آمد و 120 نسخه از این تصویر را چاپ کرد. من هم پیگیری کردم تا این نقاشی در 120 مرکز دیگر تئاتر در سراسر کشور نصب شود.
او بنیانگذار تئاتر واقعی و مدرن در ایران است. نوشین این هنر را از شکل و قامت ناتورالیستی اش در آورد و در ایران به این هنر شخصیت داد. مثل صادق هدایت که مردم کوچه و بازار را وارد قصه کرد. البته در شعرهای پروین اعتصامی هم مردم تا حدودی وارد ادبیات ایران شدند اما هدایت این کار را به شکل وسیع و فراگیرتری انجام داد. هدایت موسس درام نویسی در ایران است. داستان کوتاه محلل او در واقع ورود مردم کوچه و بازار به داستان نویسی این سرزمین است. من دهها بار تئاتر محلل را دیده ام.

پیام آذری

اما از عبدالحسین نوشین عبور نکنیم. او با شاگردان بزرگی که پرورش داد پیک های پاکی را برای پیشبرد تئاتر متعهد ایران تربیت کرد. بعد از خفقان ناشی از کودتای 28 مرداد، تئاتر ایران به کلی به سمت رقص، ژانگولر و اراجیفی مثل مانند این ها کشیده شد. ولی این نوشین بود که پرچم تئاتر را در آن شرایط سخت بالا نگه داشت. البته مصطفی اسکویی همکار نوشین و همسرش مهین اسکویی نیز در سرافراز نگه داشتن پرچم این هنر موثر بودند.

پیام آذری

چطور؟
با کلت به سمت او شلیک کردند.
چه کسی؟
یکی از عناصر دستگاه شاه. الان هم عکسش را ببیند متوجه می شوید که بینی اش تیر خورده است.
ضربه کودتای 28 مرداد به تئاتر
شما در جایی گفته اید کودتای 28 مرداد باعث شد تئاتر از تفکر به سمت گیشه رود...
بله. وقتی کودتا شد همه نیروهای پیشرو کنار زده شدند. بسیاری از نیروهای ضدشاه از جمله همه اعضای بلندپایه حزب توده اعدام شدند. بخش زیادی از اعضای اصلی جبهه ملی نیز از ایران رفتند. دیگر کسی جرات نداشت که خطر کند و تئاتری مثل شنل قرمز را روی صحنه ببرد. فقط نوشین بود که این شهامت را داشت.
در همان سال 32 و بعد از کودتا، وقتی دوباره از تئاتری های خیابان لاله زار خواستند که فعالیت خود را شروع کنند، آنها همان چیزهایی را به نام طنز اجرا کردند که الان تلویزیون پخش می کند: تئاترهای بی ریشه!

پیام آذری

البته وضع همین طور نماند. سال 37 مصطفی اسکویی که به مسکو رفته بود به تهران بازگشت و برای علاقمندان به تئاتر کلاس گذاشت و عده زیادی را برای این هنر تربیت کرد. می توان گفت که آهسته آهسته و از سال 38، تنش مترقی وارد تئاتر ایران شد. دهه 40 رنسانس واقعی هنر ایران شروع شد. فضای سیاسی مقداری باز شده بود و شخصیت هایی مانند غلامحسین ساعدی و بهرام بیضایی ظهور کردند. هنر در دهه 30 کودتازده، اصلا قابل مقایسه با دهه 40 نیست.

پیام آذری

همیشه گفته ام بهرام بیضایی فیلسوفی است در عالم سینما. حیف که این سرمایه بزرگ ملی مان را به خاطر برخی تنگ نظری ها از دست داده ایم. سوگند یاد می کنم که از ده سال پیش تا کنون، هیچ هنرمندی را در ایران نداریم که به اندازه او تاریخ ایران را خوب بشناسد. در ایام همسایگی به خانه اش می رفتم. تمام منزلش کتابخانه بود. کتاب های خوب، زیاد می خواند.
همین الان هم اگر به آثار او نگاه کنید درباره دوران پارت ها و هخامنشی ها هم نمایشنامه دارد. نوشته های او مستند است. او عاشق تئاتر ایرانی است. شما وقتی کتاب نمایش در ایران او را می خوانید می بینید که این آدم چقدر مطالعه علمی و میدانی کرده و چقدر تعزیه و روحوضی دیده است. او تئاتر عروسکی را هم بسیار خوب می شناسد. بیضایی و عباس جوانمرد نخستین هنرمندانی در آسیا هستند که جای عروسک، آرتیست گذاشتند.

پیام آذری

سراغ فرانسه برویم. وضع تئاتر این کشور چطور بود؟
سخن گفتن درباره تئاتر این کشور سخت است. واقعیت این است که فرانسه مهد تئاتر جهان است. علیرغم تمام نوآوری های جهانی در تئاتر که توسط هنرمندان انگلستان، آمریکا، ایتالیا و آلمان شده است، باز هم تئاتر فرانسه چیز دیگری است.
این اتفاق شاید به خاطر انقلاب کبیری است که در این کشور رخ داد. به نظرم دگرگونی هایی که بعد از این انقلاب در فرانسه اتفاق افتاد عمیق تر از سایر کشورهای دنیاست. فرانسه یک کشور آزاد است و ما نمی توانیم بفهمیم که فضای آن چگونه است. آنجا به هر کسی در عرصه هنر فرصت داده می شود تا استعداد یا نبوغ خود را نشان دهد. آنها به هنرمندان احترام زیادی می گذارند چون برای انسان حرمت زیادی قائلند. در این کشور احزاب و جمعیت ها آزادند.

پیام آذری

چون در فرانسه به استعداد افراد بها داده می شود، این سرزمین پر از افراد نخبه در همه رشته ها است. در استراسبورگ فرانسه که بودیم، رئیس تئاتر ناسیونال فرانسه، رییس تئاتر ناسیونال این شهر هم بود. او یکی از کارگردان های صاحب جاه و منزلت تئاتر بود و من در مرکز آموزشی او درس می خواندم و رفاقت کمرنگی هم با او داشتم.

پیام آذری

از این رو وقتی این گروه تمام ترم ها را می گذراند دیگر یک جمع از هم گسیختنی نبود. این گروه با دیگر گروه های تئاتری در اقصی نقاط این کشور، بده بستان داشت. برای همین تئاتر ملی فرانسه یک نیروی عظیم تئاتری بود.
محتوای دروس آن مرکز آموزشی که تئاتر را در آن آموختید چه بود؟
آنها دوره های تاریخی تئاتر جهان را به صورت ترم درآورده بودند. ترم اول کارهای آشیل و دیگر آثار کلاسیک جهان را به ما می آموختند. یک پرده از این نمایشنامه ها را در سه یا چهار ماه اجرا کردیم و وارد ترم 2 شدیم.
در ترم بعدی به کارهای مولیر پرداخته شد. همین طور آمدیم تا در فصل های دیگر تحصیلی به کارهای ویلیام شکسپیر و بعد به آثار برتولت برشت رسیدیم. سپس وارد تئاتر مدرن شدیم.
از آثار کلاسیک یونان یا انگلستان و دیگر کشورهای صاحب نام در تئاتر، چیزی نبود که به آن سرک نکشیده باشیم.

پیام آذری

مدرک کارشناسی هم به شما داده شد؟
خیر، مدرک به این شکل نبود. من فارغ التحصیل تئاتر علمی این کشور هستم. همه کارهای تئاتر را خودم انجام می دادم از طراحی کار و درام نویسی گرفته تا کارگردانی و طراحی لباس.
از این رو وقتی فارغ التحصیل می شدیم دیگر نیازی به مدرک نداشتیم. فقط روی یک کاغذ می نوشتند: این شخص فلان دوره را گذرانده است و مثلا کارگردانی، نویسندگی، طراحی صحنه و ... را بلد است و ما خوشحال می شویم که در آینده کارهای خوبی را در این حوزه در کشور خود انجام دهد. این مدرک ما بود.

پیام آذری

کدام اثر؟
تئاتر آندورا نوشته ماکس فریچ که آقای حمیدسمندریان کارگردان آن بود و بزرگانی چون جمشید مشایخی و ثریا قاسمی در آن بازی کردند. این اثر فوق العاده بود.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: پروژه تاریخ شفاهی سینمای ایرنا ، صادق هدایت ، بهرام بیضایی ، عباس جوانمرد ، خورخه لوئیس بورخس ، رئالیسم جادویی ، شاهین سرکیسیان ، محمود دولت آبادی ، بهزاد فراهانی ، پرویز پرستویی ، کنستانتین سرگئی استانیسلاوسکی

پیام آذری

منبع: ایران اکونومیست
اخبار استان آذربایجان غربی
اخبار نوشین
کلیدواژه: صادق هدایت بهرام بیضایی عباس جوانمرد خورخه لوئیس بورخس رئالیسم جادویی شاهین سرکیسیان محمود دولت آبادی بهزاد فراهانی پرویز پرستویی عبدالحسین نوشین کودتای 28 مرداد رئالیسم جادویی بهرام بیضایی عباس جوانمرد تئاتر ایران گروه تئاتر صادق هدایت روی صحنه سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد 36037279 را به همراه موضوع به شماره 100010022100 پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/497268/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

تمرینات کاتابولیک و آنابولیک: راهکارهای موثر برای افزایش عضلات و کاهش وزن

سارم در بدنسازی: معجزه یا فاجعه؟

همه چیز درباره حجم کثیف: مزایا، معایب و جایگزین های آن

سوپرست‌های چالش‌برانگیز سرشانه: راهی برای عضله‌سازی انفجاری

مراسم چهارشنبه سوری

آداب مسلمانان کشورهای مختلف درماه رمضان

آشنایی با فلسفه عیدی دادن در عید نوروز؛ زیباترین رسوم ایرانی ها

آشنایی با مراسم نوروز در هشت کشور جهان

آشنایی با آیین‌های سیزده به در (سیزدهمین روز نوروز)

سفر رنگارنگ به دنیای غذاهای سنتی سمنان: تجربه‌ای اصیل و به یاد ماندنی

چگونه باکلاس غذا بخوریم؟: راهنمای داشتن رفتاری آراسته سر میز غذا

رموز و اسرار سلسله شانگ

پایتخت های باشکوه هخامنشیان : سفری به دوران امپراتوری هخامنشیان

نگاهی عمیق به ایران میانه‌: از تحولات اجتماعی تا رونق فرهنگی

نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب

عجایب هفتگانهٔ جمشید: رازهایی از دنیای باستانی ایران

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

رازهای نهفته در دل عصر آهن

فروش حواله خودرو وارد فاز جدید شد/ 4.5 میلیارد بده تانک بگیر!

بحرین مک لارن را خرید؛ خودروساز معروف انگلیسی در مالکیت کشور کوچک حاشیه خلیج فارس

آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ شد

رکورد قیمت حواله خودروهای جانبازان در 1403؛ 13 میلیارد بده مرسدس 22 میلیاردی بگیر!

خودروهای برقی در پیچ‌وخم واردات/ سرنوشت واردات خودروهای برقی در سال جدید چه می‌شود؟

قیمت جدید خودرو محاسبه شد؛ خودروی کارخانه‌ای گران می‌شود؟

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد؛ یک درصد برای مازاد 3 و نیم میلیارد تومان

اورژانس هوایی ارومیه بیمار 74 ساله را نجات داد

واکسیناسیون چهار هزار زائر بیت‌الله الحرام در آذربایجان شرقی آغاز شد

مالیات خودرو در سال 1403 اعلام شد

قیمت جدید پژو پارس اعلام شد+ جدول

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین 47میلیون تومان بود

پس از وعده عادلانه کردن قیمت‌ها توسط رئیسی، شکاف قیمت کوییک 13 برابر شد!

کارشناس خودرو: چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس/ چه کسی قیمت را بالا برد؟

اینفوگرافیک| با بودجه 500 میلیون تومان چه خودروهایی در بازار ایران می‌توان خرید؟

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد مغان

رقابت بیش از 21 هزار نفر در استان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

تالاب درگه سنگی دارای بیشترین حجم آب در بین تالابهای فصلی نقده

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

یادواره خانگی شهید جابر صمدی در چهار برج

تأکید شهرداری بوکان بر استمرار طرحهای عمرانی و توسعه فضای سبز نالشکینه

تصادف زنجیره‌ای 9 خودرو در ارومیه/ 11 نفر مصدوم شدند

اوقات شرعی جمعه   7  اردیبهشت به افق ارومیه

ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی

فردا ؛ قطعی برق درارومیه

ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری 4 روستا به جمهوری آذربایجان

افزایش تدریجی دمادر آذربایجان غربی