پیام آذری

آخرين مطالب

مردان روسیه کشورشان را ترک می کنند/ فرار گسترده روس‌ها از سربازگیری پوتین سياسي

مردان روسیه کشورشان را ترک می کنند/ فرار گسترده روس‌ها از سربازگیری پوتین
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش جماران ، تنها ساعاتی پس از صدور فرمان بسیج عمومی محدود کرملین و وزارت دفاع روسیه و فراخوان 300 هزار نیروی ذخیره به خدمت زیر پرچم برای شرکت در جنگ اوکراین، شبکه‌های اجتماعی پر شد از ویدویوهای هجوم شهروندان روسی به مرزهای ارمنستان و گرجستان. 
خبرنگاران یورونیوز گرجستان به یکی از معابر مرزی این کشور با روسیه رفتند تا با گروه جدید پناهجویان گفت‌وگو کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این «مهاجران» عمدتا جوان تمایلی به صحبت در برابر دوربین ندارند. شمار محدودی که به شرط خاموش بودن دوربین با ما صحبت کردند، تصمیم پوتین را «جنون‌آمیز» توصیف می‌دانند.
یکی از تازه واردان می‌گوید: «امروز با یکی از دوستانم در کراسنودار [شهری در جنوب غربی روسیه] صحبت کردم. می‌گفت هیچ مردی در خیابان نمانده. ترافیکی در خیابان نیست، خودرویی نیست، انگار همه ناپدید شده اند.»
در حالی که هنوز در روسیه خبری از ممنوع‌الخروجی شهروندان نیست خروج گسترده از مرزهای هوایی هم ادامه دارد. الکساندر، که تازه از روسیه به فرودگاه بین‌المللی تفلیس رسیده، می‌گوید: «سعی می‌کنم اینجا کاری پیدا کنم. باید دید بعدا چه می‌شود. به هرجایی به جز روسیه خواهم رفت. تمام 30 سال کار کردنم در مسکو به هوا رفت؛ تحصیل، شغل، زندگی خصوصی. دست خالی به این جا [گرجستان] رسیدم.» 
روسیه و گرجستان از سال 2008 و پس از جنگ اوستیای جنوبی، روابط دیپلماتیک را قطع کردند. به همین دلیل پرواز مستقیم میان دو کشور برقرار نیست. با این حال، شهروندان روسیه با پرواز غیر مستقیم از راه ترکیه، آذربایجان و ارمنستان خود را به تفلیس می‌رسانند.
در همین حال، سه کشور حوزه بالتیک شامل لتونی، لیتوانی و استونی در پی جنگ مسکو در اوکراین مرزهای خود را به روی اکثر روس‌ها بسته‌اند.
اکنون، در حالی که روس‌ها پس از فراخوان ولادیمیر پوتین برای اعزام 300 هزار سرباز ذخیره به جبهه‌ها، می‌خواهند وطن خود را ترک کنند، کار برای این شهروندان خسته از سیاست‌های کرملین دشوار است. 
در همین حال، سخنگوی کمیسیون اروپا در مورد بقیه اعضای اتحادیه اروپا گفت که تصمیم گیری در مورد اعطای وضعیت پناهندگی به روس‌ها به تک تک کشورها بستگی دارد و «مذاکرات با کشورهای اتحادیه اروپا برای رسیدن به یک موضع مشترک در جریان است.»
کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که گزارش‌ها مبنی بر خروج مردان در سن سربازی از روسیه به دنبال دستور پوتین اغراق آمیز است. اما به صورت جداگانه نگاهی به مواضع این سه کشور و همچنین اتحادیه اروپا در خصوص اعطای پناهندگی و باز کردن مرزها به روی شهروندان روس داشته باشیم.
استونی
وزیر کشور استونی، لوری لانمتس، روز چهارشنبه، تهاجم روسیه به اوکراین را «مسئولیت جمعی شهروندان روسیه» خواند و استدلال کرد که اجازه دادن به افرادی که از خدمت احتمالی ارتش فرار می کنند، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو را نقض می کند. لانامتس همچنین افزود: «اخرین اقدام پوتین از جهاتی تحریم‌هایی را که ما تا به امروز اعمال کرده‌ایم تقویت می‌کند، زیرا امیدواریم نارضایتی مردم را افزایش دهد.»
او گفت: «دیگر فقط سربازان حرفه‌ای، مردم مناطق دورافتاده یا محکومان، به جبهه اعزام نمی‌شوند، بلکه آرزوی او این است که همه مردم کشور قربانی اهداف پلید او شوند.»
اورماس رینسالو، وزیر امور خارجه استونی هم در ایمیلی به رویترز گفت: «امتناع از انجام وظیفه مدنی خود در روسیه یا تمایل به انجام آن، دلیل کافی برای پناهندگی در کشور دیگر نیست.»
لتونی
ادگارس رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی در توییتر نوشت که امتناع این کشور از اعطای پناهندگی به روس‌ها با نگرانی‌های امنیتی مرتبط است: «به دلایل امنیتی، لتونی برای آن دسته از شهروندان روسی که از بسیج و اعزام به جبهه اجتناب می‌کنند، ویزاهای بشردوستانه یا انواع دیگر صادر نخواهد کرد.»
لیتوانی
وزارت کشور لیتوانی می‌گوید که هر پرونده پناهندگی جداگانه بررسی خواهد شد با این حال «هدف و ظرفیت صدور ویزا به دلایل بشردوستانه را برای همه شهروندان روسی که برای آن درخواست می‌کنند» ندارد.
آرویداس آنوسوسکاس، وزیر دفاع لیتوانی هم روز پنجشنبه گفته بود که صرف اعزام به ارتش دلیلی کافی برای ما به شمار نمی‌رود که برای روس‌هایی که به این تصمیم تن نمی‌دهند پناهندگی دهیم.
دیدگاه اتحادیه اروپا
در همین حال پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه در این خصوص می‌گوید: «ما به عنوان اتحادیه اروپا با شهروندان روسیه که شجاعت خود را نشان داده و با آنچه کرملین در قبال جنگ غیرقانونی در اوکراین انجام می‌دهد، مخالفت می‌ورزند اعلام همبستگی می‌کنیم.»
آقای استانو همچنین اقدامات روسیه در محدود کردن آزادی بیان و رسانه‌ها و مخالفت با بیان نظرات مخالف با ادامه جنگ را محکوم کرد و در ادامه افزود: «ما همچنین با آن خانواده‌های روسی که برای پسران، برادران یا پدران خود نگران هستند که در یک جنگ بی‌معنا و غیرقانونی کشته شوند، همدردی می‌کنیم. بنابراین ما با این افراد همراه هستیم و این چیزی است که وزرای اتحادیه اروپا نیز دارند و در این موضوع در نظر گرفته شده و میان اعضای این اتحادیه مورد بحث قرار می‌گیرد.»
او ادامه داد: «نکته اصلی این است که ما از وضعیت آگاه هستیم. از زمان شروع این تهاجم، نیم میلیون روس کشور را ترک کرده‌اند. باهوش ترین افراد، با استعدادترین افراد در حال ترک هستند و این افراد توانا جای خود را پیدا کردند و در اروپا و سراسر جهان حضور دارند. ما در حال بحث و گفتگو در خصوص راه‌هایی هستیم که بهترین گام ممکن و لازم باشد تا بتوانیم همبسنگی خود را نشان دهیم و در عین حال امنیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز تضمین کنیم.»
فرار روس‌ها از کشور
یک سازمان غیرانتفاعی به نام OK Russians (بله به روس‌ها) تخمین می‌زند که از زمان آغاز جنگ در ماه فوریه، بیش از 300 هزار نفر روسیه را ترک کرده‌اند. 
بر اساس بررسی های این سازمان، یک سوم از کسانی که از روسیه گریخته اند، به ترکیه، گرجستان و ارمنستان رفته‌اند. اکثر آنها جوانان بین 25 تا 34 سال هستند در حالی که تنها 14 درصد از آنها بالای 45 سال سن داشته‌اند. این سازمان می‌گوید حدود 68 درصد از پاسخ‌دهندگان به این پژوهش گفته‌اند که برای همیشه یا مدت زمان طولانی کشور خود را ترک کرده‌اند. 
در همین حال، به گفته این سازمان، 90 درصد از کسانی که کشور را ترک کرده‌اند، درگیر مسائل سیاسی بوده‌اند و 55 درصد نیز گفته‌اند که قبل از خروج، فشار سیاسی را در روسیه احساس کرده‌اند.

پیام آذری

منبع: جماران
اخبار استان آذربایجان شرقی
اخبار ترک
کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جنگ اوکراین جنگ روسیه و اوکراین افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا ترک کرده اند اتحادیه اروپا شهروندان روسی شهروندان روس همین حال روس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد 36074029 را به همراه موضوع به شماره 100010022100 پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/497910/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد