پیام آذری

آخرين مطالب

کلاف درهم پیچیده پتروشیمی اردبیل مقالات

کلاف درهم پیچیده پتروشیمی اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری -   طرح پتروشیمی اردبیل در سطح 53 هکتار در سال 1385 یعنی حدود 16 سال قبل آغاز شد با این حال این طرح اقتصادی بلاتکلیف رها شده است عمده‌ترین دلیل این اتفاق نیاز سالانه آن به 12میلیون متر مکعب آب و روزانه 5.5 میلیون متر مکعب گاز است که تامین آن به راحتی مقدور نیست و این شرایط باعث شده این طرح به زعم کارشناسان توجیه اقتصادی نداشته باشد.
 
از طرفی اراده‌ جدی هم از سوی متولیان پتروشیمی و سرمایه گذار بخش خصوصی برای احیای این طرح دیده نمی شود
بنا به عقیده کارشناسان، احداث این طرح از اول بدون استعلام و برنامه‌ریزی هم در مکان‌یابی و تامین زیرساخت‌ها و هم در اهلیت سرمایه گذار صورت گرفته است موضوعاتی که باید بزودی تعیین تکلیف شود. ضمن اینکه سرمایه گذار طرح هم باید پاسخگو باشد که چرا این طرح راکد رها شده و چرا با وجود دریافت تسهیلات کلان ارزی هنوز طرح از رکود خارج نشده است.

پیام آذری

با توجه به اظهارات مسئولان استان، تا کنون موافقت اصولی برای این طرح صادر نشده چون سرمایه گذار اهلیت فنی و مالی خود را ثابت نکرده است از طرفی هم 2 سال است حقوق کارگران پتروشیمی به تعویق افتاده است.
راه‌اندازی کارخانه پتروشیمی اردبیل جزو مطالبه‌ و خواسته اصلی مردم اردبیل به شمار می‌رود که بعد از کلنگ‌زنی در ابتدای جاده اردبیل - خلخال در شهریور 85 و بعد از گذشت 15 سال به‌جز چند سوله خالی پیشرفتی مشاهده نمی‌شود.
در گذشته مسئولان وقت استان اردبیل اعلام کردند مجتمع بزرگ پتروشیمی اردبیل حدود 500 شغل مستقیم و بیش از 2 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند اما این روزها نداشتن توجیه اقتصادی اجرای این طرح را در رکود قرار داده است.
شهروندان اردبیل از مسئولان دستگاه‌های مربوطه انتظار دارند در این باره شفاف‌سازی و سرنوشت پتروشیمی را تعیین کنند تا مشخص شود چرا با تبدیل این واحد به شهرک صنعتی پتروشیمی باز هم در تامین زیرساخت ها و واگذاری زمین به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری تعلل صورت گرفته است و چرا با وجود واگذاری یکسری زمین با فروش سهام به شرکت‌ها هیچگونه سرمایه گذاری در این مکان به نتیجه نرسیده است.
یکی از کارگران سابق پتروشیمی اردبیل که نخواست نامش ذکر شود به خبرنگار ایرنا گفت: پتروشیمی اردبیل در سال 85 کلنگ زنی شد و تا سال 95 دست پتروشیمی اراک بصورت دولتی اداره می‌شد اما در سال 96 به بخش خصوصی واگذار شد که از آن زمان تا کنون هیچ طرحی در این مکان به جز کاسپین خودرو و کارخانه اسفنج طرحی اجرا نشده که آنها هم غیرفعال شده اند.
وی افزود: برای توسعه و تدوام کار، واحد پتروشیمی اردبیل در سال 1396 تبدیل به شهرک صنعتی شد ولی باز در این شهرک هم کاری پیش نرفته است نه زیر ساخت آماده شده و نه طرح جدیدی از سوی سرمایه گذاران ایجاد شده است.
این کارگر اظهار کرد: ما کارگران با چندین امید و آرزو در پتروشیمی مشغول به کار شدیم ولی چندین سال است حقوق نگرفته ایم.
وی افزود: با برنامه‌های اشتباه و نادرست پتروشیمی اردبیل نابود شد نه از رکود خارج می‌شود نه به فرد دیگری واگذار می‌شود و هیچ کس هم دنبال احیاء و یا انتقال آن به مکان دیگر نیست.

پیام آذری

با توجه به اظهارات مسئولان استان، تا کنون موافقت اصولی برای این طرح صادر نشده چون سرمایه گذار اهلیت فنی و مالی خود را ثابت نکرده است. این در حالی است که حدود2 سال است حقوق کارگران پتروشیمی به تعویق افتاده است.
حالا و در شرایطی که راه‌اندازی کارخانه پتروشیمی اردبیل جزو مطالبه‌ و خواسته اصلی مردم اردبیل بوده است و قرار بود با این طرح 500 شغل مستقیم و بیش از دو هزار شغل غیر مستقیم ایجاد شود، بعد از گذشت 15 سال به‌جز چند سوله خالی در کنار جاده اردبیل به خلخال پیشرفتی دیده نمی‌شود. این در حالی است که انتظار می رفت با تبدیل این واحد به شهرک صنعتی پتروشیمی در سال 1396 و واگذاری زمین با فروش سهام به شرکت‌ها سرمایه گذاری در این واحد تسریع شده و نتایج ملموسی و عملی داشته باشد.
یکی از کارگران سابق پتروشیمی اردبیل که نخواست نامش ذکر شود به خبرنگار ایرنا گفت: پتروشیمی اردبیل در سال 85 کلنگ‌زنی شد و تا سال 95 دست پتروشیمی اراک بصورت دولتی اداره می‌شد اما در سال 96 به بخش خصوصی واگذار شد که از آن زمان تا کنون هیچ طرحی به جز کاسپین خودرو و کارخانه اسفنج در این مکان اجرا نشده که آنها هم غیرفعال شده اند.
این کارگر اظهار کرد: ما کارگران با هزاران امید و آرزو در پتروشیمی مشغول به کار شدیم ولی چندین سال است که در گرفتن حقوق خود هم مشکلات جدی داریم و به نظر می‌رسد هیچ کس دنبال احیا و یا انتقال آن به مکان دیگر نیست.
حمید ولی زاده کارشناس عمران و از کارکنان پتروشیمی اردبیل در این باره گفت: از اول سال جاری به ما اعلام شد که دیگر سر کار نیایید و در طول این مدت فقط سه ماه حقوق دریافت کردم و 9 ماه است که حقوق خود را دریافت نکردم و بیمه ام هم قطع شده است
حسین دلیر شهروند اردبیلی در این باره به ایرنا گفت: احداث پتروشیمی اردبیل در این مکان از اول اشتباه بوده است. موضوع دیگر این است که سرمایه گذار در تمام این مدت اقدام خاصی انجام نداده و در شرایط کنونی راهکار اصلی آن خلع ید سرمایه گذار است چون اهلیت کار را ندارد.
وی افزود: دولت باید کاری کند پتروشیمی مثل کشت و صنعت مغان به خود دولت برگردد.
شهروز نیرومند کارشناس اقتصاد هم دراین باره گفت: پتروشیمی اردبیل غیرقابل توجیه است در گذشته این طرح بصورت علمی و کارشناسی مطالعه نشده و مهمتر از آن واگذاری آن به سرمایه گذار بدون بررسی اهلیت آن صورت گرفته است.
وی افزود: راهکار اصلی برای برون رفت در طرح پتروشیمی جایگزینی آن با طرح‌های دیگر از قبیل شهرک صنعتی غیردولتی و انتقال آن به مکان دیگر است ضمن اینکه سرمایه‌گذار هم باید پاسخگو باشد چرا در این مدت این طرح به حال خود رها شده است.

پیام آذری

یاسر عبداللهی معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل در این باره به ایرنا با بیان اینکه پتروشیمی اردبیل یکی از طرح‌های اولویت‌دار استان است که باید تعیین تکلیف شود، افزود: این طرح قابل احیا نیست باید مراحل قانونی طی شود تا به فرد دیگری واگذار شود یا در مکان دیگری این طرح ایجاد شود چرا که سرمایه گذار فعلی اهلیت لازم برای این کار را ندارد.
عبداللهی بیان کرد: این طرح ابتدا بصورت دولتی اجرا می‌شد اما بر اساس اصل 44 قانون اساسی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و بعد از واگذاری هم هیچ اقدامی در تامین زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.
رامین صادقی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل هم با تاکید بر اینکه بازنگری در این طرح لازم و ضروری است، اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش‌های مختلف حمایت کرده و از هیچ تلاشی برای پیشبرد کارها و امور سرمایه گذاری دریغ نکرده است.
صادقی بیان کرد: رفع موانع تولید و احیای طرح‌های راکد از جمله طرح پتروشیمی اردبیل در دستور کار قرار گرفته تا با جهش تولید شاهد اشتغال‌زایی فراوان در استان باشیم.
محمد اهلی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی اردبیل در این باره گفت: شهرک صنعتی غیردولتی پتروشیمی به عنوان یک شهرک خصوصی محسوب می‌شود که با مساحت 50 هکتار در نزدیکی مرکز استان اردبیل قرار گرفته است.
وی افزود: با توجه به مشکلات حقوقی شهرک غیردولتی پتروشیمی، اساسنامه این شرکت در حال تغییر بوده که ادامه فرایند سرمایه‌گذاری، نیازمند مشخص شدن نوع شرکت و احراز مالکیت زمین دریافتی است و با توجه به اینکه مالکیت صاحب شرکت هنوز در حال تغییر و تحول است و هنوز این موضوع قطعی نشده است، لذا در صورت مشخص شدن وضعیت حقوقی سهامداران، امکان تامین زیرساخت‌ها و انجام سرمایه گذاری در آن میسر خواهد شد.
اهلی گفت: قبل از اجرای هر طرح صنعتی، مطالعات احداث آن توسط خود متقاضی انجام می‌شود و در صورت توجیه اجرای طرح، مراجع صدور مجوز همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل ادامه داد: بر اساس قانون، کلیه دستگاه‌های خدمت رسان از قبیل؛ آب، برق، گاز و مخابرات موظف به تامین زیرساخت‌ها تا درب ورودی واحدهای تولیدی هستند. برای این طرح صنعتی نیز قبلاً کلیه مطالعات احداث آن انجام و پس از تایید دستگاه‌های خدمت رسان، نسبت به اجرای شهرک صنعتی توسط متقاضی اقدام شده است.
وی بیان کرد: این شرکت متولی ایجاد زیرساخت‌ها با همکاری دستگاه‌های خدمت رسان بوده و مسئولیت احیای واحدهای تولیدی توسط سازمان‌های دیگر انجام می‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/499497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه