پیام آذری

آخرين مطالب

روایت تُونل امیدآفرین/ آخرین گام‌ها برای تکمیل بزرگترین طرح احیای دریاچه ارومیه مقالات

روایت تُونل امیدآفرین/ آخرین گام‌ها برای تکمیل بزرگترین طرح احیای دریاچه ارومیه
  بزرگنمايي:

پیام آذری- نخستین بارقه‌های نوشتن این گزارش وقتی برایم روشن شد که صدای زنگ تلفن همراهم شامگاه جمعه زنگ خورد و خبر از حضور فردایم در تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه داد؛ ابتدا فکر می‌کردم که بازدیدهایی از نوع چندین بازدید گذشته است که فقط به کارگاه می‌رویم و با دیدن ماکت و نقشه تونل و نهایتا یک فیلم کوتاه از داخل تونل، با ابعاد کار آشنا می‌شویم و بعد آمارها را در قالب خبر بازگو می‌کنیم.

صبح شنبه که از ارومیه به سمت نقده و بعد از آن پیرانشهر حرکت کردیم، مشخص شد که این بازدید با بازدیدهای گذشته متفاوت بوده و قرار است در جریان ریز اقدامات و وضعیت تونل قرار بگیریم.

در راه که از ارومیه به سمت نقده می‌رفتیم، در سمت چپ ماشین، دریاچه ارومیه پدیدار بود؛ دریاچه که البته نه شوره زار؛ شاید امسال بیش از 10 بار از این مسیر عبور کرده‌ام، ولی هر بار یک چیز با دیدن نمک زارهای دریاچه ارومیه به ذهنم می‌رسید و آن هم خاطراتی بود که چندی پیش یکی از روستاییان منطقه تعریف می‌کرد.

او می‌گفت که «در سال‌های نه چندان دور، وقتی در گرمای تابستان از کار مداوم کشاورزی خسته می‌شدیم؛ از این سوی جاده به آن سمت می‌رفتیم و تنی به آب می زدیم؛ و چه آبی بود و چه دریایی؛ کل خستگی از تنمان در می‌رفت و کیف عالم را می‌بردیم.»

اما امروز همچنان مشکل کم آبی گریبان دریاچه ارومیه را فشار می‌دهد و تنها کمی از آب این نگین آبی آذربایجان باقی مانده که هم امیدواری‌ها را برای احیای دوباره زنده نگه می‌دارد و هم ناامیدی از اینکه آن پهنه آبی کجاست و چه شد؟

به راه ادامه می‌دهیم و به نزدیکی‌های تونلی می‌رسیم که قرار است آب را از سد کانی سیب به دریاچه برساند؛ این تونل که 36 کیلومتر طول دارد، خود به تنهایی این کار را انجام نمی‌دهد؛ در بالادست آن، سدی احداث شده که آب را در خود نگه می‌دارد و آب از آن سد به سدی دیگر می‌رسد؛ سپس آب آن سد به تونل وارد خواهد شد و بعد از تونل هم که غولی برای خودش است، کانالی آب را به رودخانه‌ای عظیم می‌رساند که آن رودخانه به پیکر دریاچه ارومیه خواهد رسید.

آن طور که مهندسان تا پیش از رسیدن دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه به خبرنگاران گفتند؛ کار احداث تونل به اتمام رسیده و فقط کمی از آن باقی مانده که آن هم با کار شبانه روزی مهندسان و کارگران روز به روز پیشرفت بیشتری پیدا می‌کند.

راستش را بخواهید باور نکردم که این کار سخت به صورت مستمر و بدون وقفه انجام می‌شود؛ تا اینکه معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی که به تازگی دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه هم شده، آمد و بلافاصله برای بازدید از تونل روانه این غول عظیم الجثه شدیم.

البته مقدماتی هم برای حضور در تونل بود؛ باید قبل از رفتن چکمه، بالاپوش و کلاه ایمنی را می پوشیدی؛ اولش می‌گفتم که با کفش خودم راحت تر هستم ولی همان مهندسان گفتند که چکمه بپوش لازمت می‌شود که همین طور هم شد.

با ماشین، یک سرازیری چند دقیقه‌ای برای رسیدن به یک محلی از تونل که واگن مانندی داشتیم و از آنجا راهی کارگاه اصلی ساخت تونل شدیم؛ چند دقیقه‌ای هم به همراه چند مسوول و مجری طرح و چند مهندس در این واگن قطار داخل تونل رفتیم تا جایی که دیگر باید به صورت پیاده طی مسیر می‌کردیم.

از واگن که پیاده شدیم، همان چکمه‌ها به کار آمد زیرا تا چشم کار می‌کرد، زیر پایت حداقل 10 تا 20 سانتی آب بود و باید در درون آب راه می‌رفتی؛ البته کارگران در مسیر ابتکاری به خرج داده بودند و میلگردها را از وسط ریل‌های قطار درون تونل روی هم گذاشته بودند که این کار، تا حدودی مشکل راه رفتن را رفع می‌کرد؛ رفتیم و رفتیم تا رسیدیم به محلی که عملیات عمرانی در آن صورت می‌گرفت.

همه این بازدید، در آن محل خلاصه می‌شد؛ ده‌ها کارگر برای ساخت این تونل و رفع مشکل در منطقه آبرفتی تونل، کار می‌کردند و مهندس‌ها هم نظارت لازم را انجام می‌دادند.

نوبت به مصاحبه با دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه رسید؛ مصاحبه‌ای که می‌توانست آمار و ارقام را به مشاهداتم اضافه کند و بتواند خوراکی برای اطلاع رسانی دقیق تر از وضعیت این غول عظیم الجثه عمرانی باشد.

فقط 4 درصد از کار اجرایی تونل باقی مانده است

استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه که از نزدیک همه مراحل را دیده بود؛ مصاحبه کرد و آمار و ارقام لازم را ارائه داد.

محمدصادق معتمدیان خبرهای خوبی در این مصاحبه داشت که می‌توانست موجب دلگرمی ما باشد؛ او گفت که پیشرفت فیزیکی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه 96 درصد بوده و فقط چهار درصد از این کار باقی مانده و همچنین پیشرفت کلی پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه به حدود 90 درصد رسیده است.

 

 

او اضافه کرد که بعد از سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی در اواخر اردیبهشت امسال، یکی از دستورهای ویژه‌ای دکتر رئیسی، اتمام پروژه‌های حوضه احیای دریاچه ارومیه بود که بعد از دستور رییس جمهور، بلافاصله کار اجرایی شد و در حال حاضر، لاینینگ حدود 750 متر از تونل در بخش آبرفتی در حال انجام است.

آنطور که معتمدیان گفت، همه 750 متر از طرف کف بتن ریزی شده و بتن ریزی 200 متر از سقف هم اجرایی و به اتمام رسیده است.

استاندار آذربایجان غربی از تامین خوب منابع مالی برای اجرای این پروژه هم خبر داد و تاکید کرد که امیدوار هستیم تا پیش از پایان سال، این پروژه مهم و استراتژیک در منطقه به بهره‌برداری برسد.

 

سرعت ترمیم شکستگی های داخل تونل خوب است

بعد از استاندار آذربایجان غربی، نماینده مجری طرح هم برای مصاحبه با ما آماده بود؛ علی اصغری که نماینده قرارگاه خاتم در این پروژه عظیم بود هم آمارهای خوبی درباره پروژه داد.

به گفته علی اصغری، سرعت ترمیم برخی شکستگی‌های داخل این تونل خوب بوده و 2 اکیپ به صورت شبانه روزی در این خصوص مشغول فعالیت هستند.

او اضافه کرد که اجزای مختلف این طرح تکمیل شده و تنها گلوگاهی که مانع از آب اندازی و انتقال آب به دریاچه ارومیه بود، دچار شکستگی‌هایی بوده که داخل تونل حادث شد.

البته نماینده مجری طرح این را هم گفت که این شکستگی‌ها طبیعی بوده و به دلیل مسایل زمین شناسی و بافت مشکل دار زمین اتفاق افتاده و اظهار کرد که در بخش 750 متر که مشکلاتی ایجاد شده بود، کل مسیر از سمت کف به اتمام رسیده و 200 متر هم سقف و دیواره‌ها تکمیل شده است.

به گفته علی اصغری، با تکمیل این تونل آمادگی وجود دارد که 300 میلیون مترمکعب آب در سال به سمت دریاچه ارومیه انتقال پیدا کند.

بعد از این مصاحبه و اتمام این سفر کاری، به سمت ارومیه که می‌آمدیم به این فکر می‌کردم که انشالله روزی شاهد پهنه آبی در دریاچه زیبای ارومیه خواهیم بود که البته همه باید برای رسیدن به آن کمک کنیم؛ ناگفته نماند که در کنار این کارهایی که برای رسیدن آب به دریاچه شده، مصرف هم باید کنترل شود چرا که در صورت وجود مصرف زیاد، هر چقدر آب هم به حوضه دریاچه ارومیه وارد شود، به مصرف می‌رسد و آبی برای دریاچه باقی نخواهد ماند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/505597/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اجرای طرح تحقیقاتی عملکرد گندم در میاندوآب

ارتباط محور چابهار به نیک‌شهر برقرار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف دو پراید در جاده اهر- مشگین شهر

مرگ تلخ دو مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه

امروز با سعدی: ما تماشاکنان بستانیم

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

علاقه جدی آژاکس: ژاوی گزینه اول ماست!

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد