پیام آذری

آخرين مطالب

آهنگ کند صادرات سیب در آذربایجان غربی/برندسازی حلقه مفقوده اقتصادي

آهنگ کند صادرات سیب در آذربایجان غربی/برندسازی حلقه مفقوده
  بزرگنمايي:

پیام آذری- آذربایجان غربی در کنار اینکه با سهم 7 درصدی از تولید بخش کشاورزی و قطب اول تولید سیب با نزدیک یک میلیون و 300 هزار تن، رتبه‌های اول تولید چغندرقند، انگور، کشمش و … نقش مهمی در بخش کشاورزی کشور ایفا می‌کند بلکه استان با ظرفیت نزدیک به یک میلیون تن دارای بزرگترین ظرفیت سردخانه‌ای ایران نیز محسوب می‌شود.

اما این ظرفیت مهم به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، ظرفیت پایین در بخش سورت و بسته بندی، بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل، انتظار تورمی و… تاکنون نتوانسته گره‌ای از مشکلات بخش کشاورزی و تسریع در روند صادرات این حوزه به خصوص سیب بردارد.

گردش مالی 18 میلیارد تومانی محصولات کشاورزی، معیشت و اشتغال بیش از 80 هزار خانوار به‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی در آذربایجان غربی به وضوح بیانگر اهمیت توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه و ضرورت رفع موانع صادراتی در راستای توسعه اقتصادی منطقه و کشور است موضوعی که سالهاست مورد غفلت مسئولان واقع شده است.

سنتی بودن بخش کشاورزی به همراه عرضه سنتی و عدم بروز رسانی روند و عرضه محصولات کشاورزی در بخش صادرات موجب شده نه تنها ارزش افزوده پایینی در این بخش شاهد باشیم بلکه سود ناچیزی از دسترنج یک ساله نصیب کشاورزان و حتی تجار و صادرکنندگان شود.

در حالی که کمتر از سه ماه به فرصت صادرات 460 هزار تنی سیب‌های موجود در سردخانه‌های آذربایجان غربی زمان باقی مانده اما آمار صادراتی ناچیز 40 هزار تنی سیب از استان طی سال جاری تاکنون بیانگر آهنگ بسیار کند صادرات این محصول استراتژیک در استان و اقدامات عاجل برای تسهیل سایر سیب‌های باقی مانده در سردخانه‌های استان است.

یکی از دلایل این آهنگ کند که شاید مهمترین مانع برای صادرات سیب انتظار تورمی است انتظاری که از این موضوع غفلت دارد اگر سیب‌های موجود در سردخانه‌ها به امید افزایش قیمت محصول بمانند بازارهای هدف و کشورهای مقصد نمی‌توانند منتظر بمانند و از دست می‌روند.

آهنگ کند صادرات سیب در آذربایجان غربی/برندسازی حلقه مفقوده

بسته‌های تشویقی برای صادرکنندگان سیب آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص صادرات سیب: در سال جاری یک میلیون و 100 هزار تن سیب در استان تولید شد که کمتر از سال گذشته بود.

اکبر کرامتی با بیان اینکه امسال از میزان سیب‌های تولیدی استان 650 هزار تن در سردخانه‌های استان ذخیره سازی شده است، افزود: تاکنون 190 هزار تن از این میزان سیب از سردخانه‌ها خارج شده اما تنها 40 هزار تن سیب از مبادی گمرکی استان صادر شده است.

تاکنون 190 هزار تن از این میزان سیب از سردخانه‌ها خارج شده اما تنها 40 هزار تن سیب از مبادی گمرکی آذربایجان غربی صادر شده است وی با اشاره به رقم ناچیز صادرات سیب استان گفت: تاکنون 40 هزار تن سیب از مبادی گمرکی استان صادر شده که این میزان در مدت زمان مشابه پارسال 120 هزار تن بود که نشان دهنده آهنگ کند صادرات این محصول استراتژیک است.

کرامتی بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل، افزایش تعرفه‌های صادراتی توسط برخی کشورهای هدف سیب‌های استان و انتظار تورمی در کنار برخی مشکلات از حمله سورتینگ و بسته بندی و … را از مهمترین دلایل کند بودن میزان صادرات سیب استان برشمرد و گفت: بسته‌های تشویقی متعددی برای صادرات کنندگان در استان در نظر گرفته می‌شود تا زمینه ساز رفع موانع صادراتی سیب باشد.

وی با بیان اینکه انتظار تورمی موجب از دست رفتن بازارهای هدف می‌شود گفت: اگر بازارهای هدف را بیش از حد انتظار معطل کنیم موجب می‌شود به سراغ بازارهای دیگری بروند همچنین بالا بودن قیمت سیب در کشورهای هدف موجب عدم رغبت مردم این کشورها برای خرید سیب استان و کشور خواهد بود که این موضوع نباید مورد غفلت قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون 52 واحد سورتینگ و بسته بندی سیب با ظرفیت 200 هزار تن در استان وجود دارد، افزود: باید این ظرفیت به 600 هزار تن افزایش یابد تا جوابگوی نیاز صادراتی استان باشد.

کرامتی با بیان اینکه تخصیص به موقع مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان استان ضروری است، اضافه کرد: رفع موانع و تسهیل مشکلات صادرکنندگان سیب استان با هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در دستور کار قرار دارد.

آهنگ کند صادرات سیب در آذربایجان غربی/برندسازی حلقه مفقوده

سورتینگ بهترین اقدام برای ایجاد ارزش افزوده محصول سیب است

استاندار آذربایجان غربی نیز عصر یکشنبه در بازدید از واحد تولیدی مجهز سورتینگ و بسته بندی سیب ارومیه با ابراز خرسندی از راه اندازی واحد مجهز سورتینگ و بسته بندی محصول سیب در ارومیه با تلاش ویژه بخش خصوصی گفت: راه اندازی این چنین واحدهایی راهبرد مهم استان برای ارتقای کیفیت صادراتی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این محصول است.

محمدصادق معتمدیان افزود: آذربایجان غربی سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن میوه درختی از 115 هزار هکتار باغ تولید می‌کند که بخش عمده آن سیب است.

بهترین کار برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصول سیب تولیدی استان، حرکت به سمت سورتینگ و بسته بندی مکانیزه است و با توجه به اهمیت این حوزه، از اولویت‌های اصلی را در برندینگ، سورتینگ و بسته بندی میوه بویژه سیب قرار داده‌ایم وی اضافه کرد: سیب با توجه به تولید بالا و قرار گرفتن آذربایجان غربی در رتبه نخست کشوری، از محصولات استراتژیک استان است و با توجه به آمار ارائه شده از سوی نهادهای مسؤول، امسال بیش از یک میلیون و 100 هزار تن سیب تولید کرده‌ایم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بهترین کار برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصول سیب تولیدی استان، حرکت به سمت سورتینگ و بسته بندی مکانیزه است و با توجه به اهمیت این حوزه، از اولویت‌های اصلی را در برندینگ، سورتینگ و بسته بندی میوه بویژه سیب قرار داده‌ایم.

معتمدیان اظهار کرد: از سال گذشته 52 واحد در حوزه سورتینگ و بسته بندی در استان راه اندازی شده که امیدواریم در این حوزه روند افزایشی را داشته باشیم.

وی گفت: همچنین یکی دیگر از برنامه‌های ما، راه اندازی واحدهای سردخانه‌ای با کیفیت بالا و به اصطلاح اتمسفری است که می‌تواند در ماندگاری میوه نقش بسزایی داشته باشد.

معتمدیان یادآور شد: در حال حاضر 456 واحد سردخانه‌ای با مجموع یک میلیون تن ظرفیت در آذربایجان غربی وجود دارد که در گام دوم تلاش داریم در بحث کیفی سازی و استفاده از تکنولوژی روز و حرکت به سمت سردخانه‌های اتمسفری در این حوزه حرکت کنیم.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: همچنین با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، برنامه ریزی هایی برای توسعه صادرات سیب از استان داریم که با به نتیجه رسیدن آنها روند صادراتی در این حوزه شتاب بسیار خوبی خواهد گرفت.

با توجه به اظهارات مسئولان و نیز وضعیت موجود در حوزه سیب آذربایجان غربی، حل مشکل سیب به عزم جدی تمام مسئولان اعم از مجلس و دولت نیاز دارد تا ضمن استفاده از این ظرفیت بی نظیر برای توسعه و بهره برداری اقتصادی، راهکار ثابت، مطمئن و قابل وصولی نیز برای کشاورزان در دست یافتن به دسترنج خویش و نیز کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان از این بخش اتخاذ شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/511506/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر صمت: احتکار خودرو در کار نیست

وزیر صمت: مردم در خرید خودرو عجله نکنند؛ شرایط رو به بهبود است

وعده تکراری و تو خالی؛ در خرید خودرو عجله نکنید، ارزان می شود!

بن سلمان کارخانه هیوندا را به عربستان آورد

سامانه خودروهای وارداتی با ٧ خودروی جدید باز شد

شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی کنار رفت

عرضه خودرو وارداتی ایران خودرو در سامانه یکپارچه فروش (+تصاویر و مشخصات شاین مکس)

رشیدی‌کوچی: بگویید چگونه خودرو 700 میلیونی یک‌دفعه 2 میلیارد و 800 میلیون تومان شد؟!

اعلام جزئیات مالیات خودروهای لوکس/ مهلت و نحوه پرداخت مشخص شد

اظهار تاسف نماینده مجلس از مجوز افزایش 40 درصدی در خودرو/ آغاز مرحله چهارم فروش خودروهای وارداتی از فردا

خودروهای جدید سایپا و ایران خودرو راهی سامانه یکپارچه می‌شوند

تعرفه واردات تایر کاهش یافت

فراری حراج شد

ادعای وزیر صمت: قیمت خودروهای وارداتی برای متوسط مردم قابل قبول است

چرا خودروهای اقتصادی جهان در ایران لوکس می‌شوند؟

فروش جدید 8 خودروی وارداتی از فردا/ وزیر صمت: حق ندارید مشتری را مجبور به خرید محصولات جدید کنید

تمدید مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی تمدید شد

تکلیف قیمت لاستیک خودرو مشخص شد

یک وعده دیگر دولت سیزدهم هوا شد/ واردات خودرو کارکرده به بن بست خورد

شرایط جدید خرید و فروش لاستیک اعلام شد

توقف تولید 15 محصول ایران خودرو و سایپا در آبان

فروش اینترنتی لاستیک متوقف شد

آقای وزیر صمت! اول خودرو‌های مردم را تحویل دهید بعد به فکر تولید خودروی برقی باشید

فروش اینترنتی لاستیک متوقف نشده است/ حجم بالای تقاضا موجب توقف کوتاه‌مدت

مردم می‌توانند خودروهای کارکرده وارد کنند

تب بالای حواله‌فروشی خودرو

رئیس سازمان برنامه و بودجه: واردات 3 میلیارد دلاری خودرو به صلاح نیست

امشب؛ اتمام مهلت ثبت‌نام 7 خودروی داخلی/ سامانه یکپارچه بسته نمی‌شود

شرایط جدید ثبت‌نام 5 خودرو در سامانه یکپارچه اعلام شد

باز هم قرار است به بهانه واردات خودروی خارجی برای دستگاه‌های خاص، فوتبالیست‌ها ماشین لاکچری سوار شوند؟

محکومیت قطعی 5 هزار میلیارد تومانی بهمن موتور به دلیل گران فروشی

آغاز ششمین عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه با شرایط جدید

سوال مهم رئیس پلیس راهور از مسئولان و خودروسازان: از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی استفاده می‌شود که با تصادف ساده صدمه شدید می‌بینند؟

خودروهای خارجی 3 برابر قیمت واقعی در بازار ایران به فروش می رسند

باج‌خواهی دولت از خودروسازان موفق

توقف عرضه لاستیک با قیمت‌های جدید‌

قیمت برخی خودرو‌ها در ایران، 16 برابر کشور‌های همسایه است!/در وضعیت بی‌عرضگی و تسلیم دولت‌ برابر رانت‌خوار‌ها قرار داریم

پلیس راهور: تا امروز خودروی دست دوم وارد کشور نشده؛ پول نپردازید

اعلام جزییات عرضه 12 خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه

شورای رقابت دستورالعمل تنظیم‌ بازار خودرو را اصلاح کرد

فرمول قیمت‌گذاری خودرو تغییر کرد

خودروهای تاریخی از معاینه فنی معاف شدند

شفاف‌سازی سخنگوی شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو: ادعاهای مطرح شده را تکذیب می‌کنم

خرید لاستیک ماشین هم قسطی شد؛ 4 حلقه تایر پراید 9 میلیون!

نرخ مالیات بر خودروهای لوکس در سال آینده تعیین شد

درآمد گمرک از واردات خودرو 11 برابر شد

روزنامه اطلاعات: دولت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو دسیسه کردند

آغاز پلاک‌گذاری ملی خودروهای مناطق آزاد + شرایط

شروط جدید ثبت‌نام خودرو در دستورالعمل اصلاحی شورای رقابت/ خرید خودرو آسان می‌شود؟

آیین‌نامه واردات خودروهای نو ابلاغ شد/ ابلاغ مصوبه واردات خودروهای برقی