پیام آذری

آخرين مطالب

لزوم تبیین سیمای زن ایرانی در عرصه بین‌الملل / حامد فروزان _ مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت رفاه

لزوم تبیین سیمای زن ایرانی در عرصه بین‌الملل / حامد فروزان _ مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

حدود 50درصد دانشجویان، 40درصد کارمندان و حدود 50درصد فارغ‌التحصیلان دکتری ما بانوان هستند و این آمار نشانه حضور فعال و توان بانوان به‌عنوان بخش مهمی از سرمایه انسانی جامعه است.
رشد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان در نظام جمهوری اسلامی به خوبی روشن است و دلیل این موضوع نیز تلاش‌های مذبوحانه دستگاه‌های تبلیغاتی دشمنان و هجمه‌هان آنان علیه کشورمان است که به بهانه‌های واهی موضوع پایمال شدن حق زنان را دستاویز قرار می‌دهند و با وقاحت و بی‌شرمی تمام، سعی در تخریب جایگاه متعالی زن در جامعه ایرانی-اسلامی دارند.
نظام جمهوری اسلامی روز بزرگداشت مقام زن و روز مادر را مقارن با میلاد بهترین، پاک و منزه‌ترین و نیکوترین زن عالم هستی، یعنی یگانه دختر پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی(صلوات‌الله‌علیه) قرار داده است تا اولویت بر منزه‌بودن و رو‌ به‌ تعالی‌ بودن این «ریحانه‌ خلقت» را به گوش جهانیان برساند.
جایگاه زنان در نظام جمهوری اسلامی به قدری والاست که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «زن ریحانه است نه قهرمان!» نگاهی که جمهوری اسلامی به رشد و تعالی زن دارد، کاملاً منطبق بر طبیعت و ذات آفرینش اوست درست برعکس نگاه غربی‌ها که این مهم را نادیده می‌گیرند و به روحیه زنان خود لطمات جبران‌ناپذیری وارد نموده و یا نسبت به آن ناآگاه هستند یا در صورت آگاهی آن‌ را نادیده می‌انگارند. نگاه نظام ما نگاه اسلام است.
مقام معظم رهبری در بیانات خود فرموده‌اند: «درباره‌ نظر اسلام این‌جوری می‌شود گفت که اسلام در ارزش‌گذاری انسانی و اسلامی، «انسان» را مورد نظر دارد؛ زن و مرد هیچ خصوصیتی ندارند، هیچ تفاوتی ندارند؛ تساوی زن و مرد در زمینه‌ ارزش‌های انسانی و اسلامی جزو مسلّمات اسلام است؛ در این هیچ تردیدی نیست... البته وظایف متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر مختلف‌اند اما تعادل وجود دارد. هر امتیازی به هر کدام داده شده، در مقابلش یک وظیفه‌ای وجود دارد؛ تعادل کامل. این هم در مورد حقوق زن و مرد. بنابراین حقوق و وظایف یکسان نیست اما متعادل است...».
بنابراین نگاه و بینش نظام جمهوری اسلامی ایران و کلیه سیاست‌گذاری‌های آن در خصوص بانوان بر اساس اصل تعادل و توجه کافی به فطرت و خصوصیات الهی و انسانی زن است و او را بسیار با ارزش می‌داند.
زنان ایرانی دوشادوش مردان در همه زمینه‌ها فعالیت‌های فرهنگی، علمی، هنری و ورزشی و مشارکت‌های مدنی و حتی دفاع از وطن شاخصی بی‌نظیر ارائه می‌دهند و این در حالی است که هیچ‌گاه از فطرت و طبیعت و ذات خدایی خود به عنوان یک «زن» و در نقش اصلی خود به‌عنوان مادر، همسر و یا خواهر دور نشده و فاصله نگرفته‌اند.
اما امروزه شاهد این هستیم که نه تنها موفقیت‌های چشمگیر جامعه زنان ما در عرصه ملی و بین‌المللی، توسط رسانه‌های غربی سانسور می‌شود؛ بلکه تبلیغات سوء در این زمینه توسط معاندین و رسانه‌های وابسته به غرب صورت می‌گیرد که وظیفه تمامی صاحبان قلم، بیان، تریبون و رسانه است که به موضوع دستاوردهای زنان ایرانی پرداخته و در عرصه‌های ملی و بین‌المللی طرح نمایند.
غربی‌ها و رسانه‌های معاند وابسته به غرب به نحوی از عدم وجود حقوق بشر و نابرابری زنان در ایران می‌گویند که گویا فراموش کرده‌اند در مدینه فاضله‌ای که از کشورهای خود ترسیم نموده‌اند با آنچه شعار می‌دهند فاصله زیادی دارند چه در شاخص‌های عمومی و چه در شاخص‌های تخصصی این تناقضات وجود دارد.
از قتل و تجاوز و حق‌کشی گرفته تا مسائلی چون کار و اشتغال، به طور مثال تنها در یک فقره «برابری دستمزد کار در شرایط کار یکسان» علیرغم شعارهایی که غربی‌ها سر می‌دهند ملاحظه می‌شود در کشورهای اروپایی و آمریکایی، میزان مزد زنان مثلاً در کشورهایی چون اتریش، سوئیس و آلمان بیش از 18درصد کمتر از آقایان و در فرانسه و انگلستان بیش از 15درصد کمتر و در هلند، دانمارک، نروژ و سوئد به ترتیب از 14تا 11درصد، دستمزد زنان کمتر از مردان پرداخت می‌شود.
ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کلیه دستگاه‌های تابعه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری مکلف هستیم در حوزه‌های مختلف و تخصصی خود نسبت به تبیین و ارائه دستاوردهای جامعه زنان و پیشرفت‌های حاصله آنان با هدف تنویر افکار عمومی داخلی و در سطح بین‌المللی به طور جدی بپردازیم.
ورود ما باید از جامعه جهانی مطالبه‌گرانه باشد همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با جمعی از زنان اهل دانش و فرهنگ ایران جنبه مطالبه‌گری را در مقابل غرب مطرح نموده و فرمودند: «در مسئله‌ زن، موضع ما در قبال مدّعیان ریاکار غربی، موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست.
یک وقتی سال‌ها پیش دانشجوها در دانشگاه از من پرسیدند که شما در فلان قضیّه چه دفاعی از خودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم؛ من هجومی دارم. در قضیّه‌ی زن این‌ جوری است؛ دنیا مقصّر است... غرب متجدّد یعنی همین که از حدود دویست سال پیش به این طرف در همه‌ی شئون زندگی یک حرفی ابراز کرده؛ ما در قبال اینها مطالبه‌کننده‌ایم، اینها نسبت به مسئله‌ زن جدّاً گناهکارند، مقصّرند؛ ضربه زدند، جنایت کردند. بنابراین صحبت‌هایی که ما می‌کنیم جنبه‌ی دفاع ندارد، جنبه‌ی بیان نظر و عقیده‌ اسلامی و موضع اسلامی است».
نقش و حضور بانوان ایرانی در توسعه کشور در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری، اجتماعی، اجرایی، کارآفرینی و... در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر و قابل‌ توجه بوده که نشانگر توانایی بالای ایشان در زمینه‌های مختلف و همچنین بسترسازی مناسب برای فعالیت بانوان است. زنان ایرانی در عرصه علمی فعالند و در عرصه‌های ملی و بین‌المللی می‌درخشند و افتخار می‌آفرینند. زنان به لحاظ دقت و توجه ویژه آن‌ها به مسائل علمی روز، توان بالایی در انجام یک فعالیت علمی دارند که نتیجه حاصل از آن می‌تواند برای حل برخی مشکلات اقتصادی، صنعت، تأمین غذا، دارو، بهداشت، کشاورزی، محیط‌زیست و... و در نتیجه توسعه کسب‌و‌کارها و حل مشکلات اشتغال به کار رود.
شاخص‌های استاندارد شده جهانی در مورد زنان ایرانی نسبت به قبل از انقلاب تغییر چشم‌گیری دارد. از شاخص‌هایی چون سلامت و بهداشت زنان و مادر و کودک گرفته تا شاخص نرخ باسوادی، طی کردن تحصیلات و گرایش به تحصیلات دانشگاهی، از پژوهش و نوآوری و مباحث دانش‌بنیان و کارآفرینی گرفته تا مشارکت سیاسی-اجتماعی و مشارکت در انتخابات و یا میزان تصدی صندلی‌های تدریس در دانشگاه و... در تمام این شاخص‌ها ما رشد داشته‌ایم. آماری که حتی سازمان‌های بین‌المللی علیرغم میل باطنی خود نتوانستند از ابراز آمار مربوطه چشم‌پوشی نمایند و در نماگرهای آماری آن‌ها، کشور عزیزمان ایران را، در صدر بسیاری از کشورها می‌بینیم.
حدود 50درصد دانشجویان، 40درصد کارمندان و حدود 50درصد فارغ‌التحصیلان دکتری ما بانوان هستند و این آمار نشانه حضور فعال و توان بانوان به‌عنوان بخش مهمی از سرمایه انسانی جامعه است.
پیش از انقلاب اسلامی سهم زنان از کرسی استادی دانشگاه حدود یک درصد بود و این رقم اکنون 21درصد و نویسندگان زن قبل از انقلاب کمتر از 10نفر و اکنون بیش از 4000نفر هستند؛ قبلاً ناشر زن در کشور وجود نداشت، اما اکنون نزدیک به 800ناشر زن در کشور فعالیت می‌کنند. مدیران زن تنها بیش از 6درصد اما اکنون این نقش مدیریتی به بیش از 40درصد رسیده است.
در حوزه ورزشی، زنان مسلمان ایرانی پس از انقلاب موفق شدند با حفظ زینت حجاب، در عرصه جهانی و رقابت‌های بین‌المللی در رشته‌های گوناگون ورزشی بدرخشند؛ پیش از انقلاب تنها 5مدال آن هم فقط در عرصه رقابت‌های آسیایی سهم زنان ایرانی بود؛ زنان ورزشکاری که از سوی رژیم طاغوت مجبور به کشف حجاب برای شرکت در مسابقات نیز بودند. در حالی که اکنون نزدیک به 200مدال در رشته‌های مختلف از آن بانوان ایرانی است.
پیش از انقلاب اسلامی، شاخص امید به زندگی در میان زنان در ایران 6.57 درصد بود که اکنون به 1.77درصد افزایش یافته است.
تعداد پزشکان متخصص زن در حوزه زنان از 16درصد به 98درصد افزایش و مرگ‌ومیر مادران هنگام زایمان 90درصد کاهش و تعداد پزشکان زن نیز قبل از انقلاب اسلامی از 597نفر، 50برابر افزایش یافته است.
یکی از شاخص‌های مورد تأکید غربی‌ها در سازمان‌های بین‌المللی حضور زنان در عرصه‌های مدنی است، بعد از انقلاب اسلامی زنان نهادهای بسیاری را با رویکردهای فرهنگی، تربیتی، کارآفرینی، خیریه‌ای و حتی پژوهشی راه‌اندازی کردند که در حال حاضر تعداد آن‌ها به هزاران کانون و نهاد غیردولتی می‌رسد. حضور زنان در عرصه‌های مرتبط به سازمان‌های مردم‌نهاد تأثیر به‌سزایی در پیشبرد مطالبات زنان داشته است، قبل از انقلاب تنها 5سازمان مردم‌نهاد در حوزه زنان فعال بود که این تعداد نیز عمدتاً به خانواده سلطنتی متصل بودند، اما اکنون بیش از 2700سمن مربوط به امور زنان در استان‌های مختلف کشورمان فعالیت می‌کنند.
در پی شیوع کرونا نیز نقش زنان در عرصه‌های مختلف همکاری و هم‌افزایی دوش‌به‌دوش مردان کشورمان برای مبارزه با این ویروس منحوس قابل ستودنی است چه در لباس پرستاری، پزشکی و مدافعان سلامت و چه در صحنه‌های اجتماعی و خانواد که لازم است به نوبه خود از زحمات همه این بانوان فرشته، تقدیر و تشکر نمایم.
امید که این نوشتار کوتاه سرآغاز تبیین‌ها و روشنگری‌های بیشتر و معرفی توانمندی‌های جامعه زنان کشور از سوی مسئولان روابط بین‌الملل سایر دستگاه‌ها باشد؛ اینجانب در خاتمه فرارسیدن سالروز میلاد باشکوه حضرت فاطمه‌زهرا(س) را خدمت همکاران وزارت متبوع و دستگاه‌های تابعه و تک‌تک بانوان سرزمینم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
منبع: خبرگزاری تسنیم
28 دی 1401 11:10
کد خبر : 296,274
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/519033/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

تکذیب خبر جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی

ببینید | اولین تصاویر از تبریز پس از ادعای حمله به تاسیسات انرژی

شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه