پیام آذری

آخرين مطالب

لزوم اهتمام به توسعه روابط اقتصادی و کار با کشورهای آفریقایی / حامد فروزان _ مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت رفاه

لزوم اهتمام به توسعه روابط اقتصادی و کار با کشورهای آفریقایی / حامد فروزان _ مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

تعامل با آفریقا و روابط اقتصادی بهتر با کشورهای این قاره، نیازمند حضور فعالانه اقتصادی در کشورهای آفریقایی، ایجاد شناخت بهتر از فرهنگ و ظرفیت‌های این قاره، گسترش و توسعه روابط بانکی میان ایران و این قاره، تقویت و توسعه بازاریابی اقتصادی است.
به بهانه حضور دو بانوی سیاستمدار آفریقایی در ایران (خانم «سکای انزنزا» وزیر صنعت و بازرگانی زیمباوه و خانم «سومه دیالو» وزیر امور زنان بورکینافاسو و هیات همراه) که برای شرکت در «اجلاس زنان تأثیر گذار» به تهران سفر کرده اند و با وزیر تعاون کار ور فاه اجتماعی کشورمان نیز دیدار و ملاقات داشتند، بر آن شدیم نیم نگاهی ویژه با عینک دیپلماسی اقتصادی وکار به قاره آفریقا بیندازیم.
آفریقا سرزمین جاذبه های شگفت انگیز و از طرفی سرزمین فرصت‌های تحول آفرین، سرزمین زیبایی ها و ناشناخته ها، در عین حال دارای ظرفیتی بزرگ برای ایجاد روابط دیپلماتیک و اقتصادی است که می‌تواند به عنوان بازار هدف خوبی برای توسعه بازار کسب و کارهای کشور ما باشد. قاره وسیع آفریقا که 20درصد از خشکی های کره زمین و دارای حدود یک هفتم از جمعیت کنونی جهان را در خود جای داده‌است، با جمعیتی افزون بر یک میلیارد و 300 میلیون نفر، بیشترین رشد جمعیتی جهان را دارد و پس از سال‌ها استعمار و با استقلال یافتن کشورهای این قاره به سمت توسعه حرکت کرده و به بازاری وسیع برای کشورها تبدیل شده است.
به تعبیر برخی کارشناسان که قرن 21 را قرن آفریقا می‌نامند و ظرفیت بالای توسعه در کشورهای آفریقایی، بسیاری از کشورها که در قرن 21 برنامه جهش اقتصادی دارند مانند چین، ترکیه، هند، فرانسه و غیره را بر آن داشته تا حضور و سطح روابط خود را در قاره آفریقا ارتقا و گسترش دهند و این امر بیانگر این موضوع است که این قاره آینده درخشانی از نظر تجاری، اقتصادی و علمی و صنعتی دارد و کشورهایی که بیشتر در این حوزه ورود و سرمایه‌گذاری کنند از این ظرفیت‌ها بهتر می‌توانند برای توسعه اقتصاد ملی خود استفاده کنند.
برخی آمارهای جهانی نشان می دهد بخشی از کالاهای صادراتی ایران به ترکیه و امارات و حتی اروپا از طریق صدور مجدد، راهی قاره آفریقا می شود. با نگاهی به سبد واردات کالایی قاره آفریقا از ایران، مصر در سال های اخیر دارای رتبه نخست و با فاصله بسیار زیادی از سایر کشورهای هدفِ ایران در این قاره، مقصد کالاهای صادراتی ایران براساس آمارهای منتشره گمرک بوده است. سایر بازارهای آفریقایی در شرق، غرب و جنوب این قاره کهن، سهم کمی از صادرات ایران را به خود اختصاص می دهند.
چرایی این موضوع دلایل متنوعی دارد که لازم است توسط تحلیلگران اقتصادی و مسائل بین الملل در مجال مناسبی مورد بررسی بیشتری قرار گیرد و راه حل‌های دور زدن تحریم ها را بررسی کنند. اما آنچه مهم است اینکه دولت سیزدهم شعار اصلی خود در حوزه سیاست خارجی را، سیاست خارجی متوازن و گسترش روابط با کشورهای مختلف از جمله آفریقا در حوزه های سیاسی به خصوص اقتصادی عنوان کرده است. زیرا توسعه روابط با آفریقا از راهکار های موثر در مقابله با تحریم ها و جلوگیری از تحقق سیاست برخی از کشورهای غربی برای انزوای دیپلماتیک ایران در عرصه جهانی از سوی مسوولان تصمیم‌گیر این دولت اعلام شده است.
تعامل با آفریقا و روابط اقتصادی بهتر با کشورهای این قاره، نیازمند حضور فعالانه اقتصادی در کشورهای آفریقایی، ایجاد شناخت بهتر از فرهنگ و ظرفیت‌های این قاره، گسترش و توسعه روابط بانکی میان ایران و این قاره، تقویت و توسعه بازاریابی اقتصادی، گسترش حمل و نقل دریایی و خطوط کشتیرانی میان ایران و آفریقا، تلاش برای توسعه گردشگری میان ایران با کشورهای این حوزه و افزایش رفت و آمدهای مستمر دیپلماتیک، فراهم آوردن بستر اعزام نیروی متخصص کار و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه ای، صدور خدمات فنی و عمرانی و غیره است.
در همین راستا تلاش های بسیاری از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد خطوط منظم کشتیرانی در کشورهای ضلع شرقی، غربی و شمالی قاره آفریقا انجام شده است. در حوزه نفت و پتروشیمی بیشترین صادرات شرکت های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پنج سال اخیر به آفریقای جنوبی بوده است. البته لازم به ذکر است، نبود زیرساخت ذخیره و توزیع منجر به حضور شرکت های واسطه میان فروشنده و مشتری نهایی، جذابیت سود صادراتی به این قاره را کم کرده است. در حوزه معادن، در تلاش هستیم شرکت های زیرمجموعه را در شناخت ظرفیت های بسیار زیادی که به منظور کشف و بهره برداری وجود دارد، در این قاره فعال کنیم. همچنین در حوزه دارو با توجه به تنوع دارویی و ظرفیت تولید در مجموعه تیپیکو، فرصت خوبی برای صادرات دارو، تولید مشترک و صادرات فناوری های تک وجود دارد که در این راستا اقدامات موثری انجام شده و به زودی اعلام می‌شود.
مهمترین مساله برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی این موضوع است که گسترش تعامل و ارتباط با آنها در دستور کار سیاست خارجی به صورت عملی و جزو اولویت‌ها قرار داده شود. توجه به زوایای جغرافیایی این قاره سرسبز و بکر و مدنظر قرار دادن خطوط حمل و نقل آبی به کشورهای ضلع شرقی، شمالی و غربی قاره آفریقا و ظرفیت هر کدام از این کشورها قابل مطالعه و برنامه ریزی خواهد بود.
مطالعات بازار در کشورهای این قاره باید در دستور کار وزارت امورخارجه، اتاق ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکای اجتماعی این وزارتخانه شامل اتاق تعاون و اتحادیه های آن و انجمن‌های کارفرمایی عضو اتاق ایران قرار گیرد. در این زمینه می‌توان از نقش تعاملی سازمان‌های ILO و ICA بهره‌مند شد. در مواقعی آرای کشورهای آفریقایی در سازمان های بین المللی بسیار تعیین کننده است و مناسب است زمینه ها را فراهم کنیم که در نهادهای بین المللی از آرای این کشورها در راستای دیدگاه و منافع خود استفاده کنیم. نباید فقط به انجام سفر و رفت و آمدهای دیپلماتیک بسنده کرد، بلکه باید برنامه ریزی جدی برای شناخت دقیق تر آفریقا از جمله بازار آن در دستور کار قرار بگیرد و سفارتخانه های ایران در کشورهای آفریقایی نسبت به گذشته فعال‌تر شوند و دستورکارهای مشخصی در این چارچوب به آنها داده شود.
8 بهمن 1401 11:37
کد خبر : 297,278
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/523332/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توپ واردات خودروهای کارکرده در زمین دولت

رئیس سازمان استاندارد: محموله خودروهای وارداتی را متوقف نکرده‌ایم

خبر مهم برای متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده

وقتی 207 ثبت نام می‌کنی، اما 206 تحویل می‌گیری!

آغاز طرح فروش فوری تارا اتوماتیک ویژه سامانه یکپارچه ازسوی ایران خودرو (+جدول فروش)

قیمت جدید لاستیک دولتی اعلام شد

ترخیص اولین نمونه های خودروی وارداتی غیر چینی از گمرک (+عکس و مشخصات خودرو)

فعال بازار خودرو: با استانداردهای ما پورشه، بنز و ب‌ام‌و هم رد می‌شوند!

«خودی»ها پشت فرمان واردات؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران: تا این لحظه هیچ آیین‌نامه‌ای درمورد واردات خودرو از سوی دولت ارائه نشده است

واردات خودرو پشت‌ چراغ‌قرمز ارز

مجوز «واردات خودرو توسط جانبازان» با تعرفه صفر ابلاغ شد

زمان اجرای مصوبات شورای رقابت درباره قیمت خودروها اعلام شد

تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت

گرانی خودرو در راه است

ورود 20 هزار خودروی وارداتی به گمرک

تولید خودروهای برقی بدون دنده امکان‌پذیر است؟/ شوی تبلیغاتی در حیاط دولت

آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد

بیش از 70 هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد/ تکذیب حذف سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه خودرو باز شد

گول آگهی‌ها و شایعات را نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست

قیمت گواهی اسقاط خودرو 30 تا 35 میلیون تومان است

دستورالعمل واردات خودروی کارکرده منتشر شد/ اسامی25 برند مجاز خودرو برای واردات

افزایش 60 درصدی قیمت لوازم خودرو/ 30 درصد لوازم فروشان خودرو تعطیل شدند

سامانه فروش یکپارچه خودرو از 20 شهریور بار دیگر فعال می‌شود

میانگین قیمت خودروهای کارکرده در دنیا 27 هزار دلار است

سوال مهم از دولت درباره گرانی‌های بی‌منطق در بازار لاستیک خودرو

سامانه یکپارچه خودرو و مشکلات آن/ کلاه گشاد خودروسازان بر سر خریداران

واردات خودرو؛ از رویاسازی تا رویافروشی در وزارت صمت رئیسی

نرخ اجاره خودروی خارجی؛ روزانه 28 میلیون تومان!

وزارت صمت: اجازه ورود خودروهای کارکرده پنج هزار دلاری و غیراستاندارد را به ایران نمی‌دهیم

واردات خودرو مخصوص ماشین‌های چینی است؟ | چرا دولت به قانون واردات خودرو عمل نمی‌کند؟

تایر گران شد/ سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر: کمبود ارز، تایر را گران کرد

طرح واردات خودروهای کارکرده منتفی می‌شود؟

فروش دستوری خودرو شکست خورد

سامانه یکپارچه خودرو حذف شد

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حذف نمی‌شود

شورای رقابت: خودروسازان منتظر مجوز افزایش قیمت نباشند

خودروسازان به جای خودرو، قیر و خشکبار صادر می کنند!

مردم مشغول تهیه پول و خودروسازان در حال احتکار!

چرا پارکینگ خودروسازان دوباره سنگین شد؟/ اظهارات متناقض در مورد دپوی خودرو

خودروهای وارداتی هفته آینده فروخته می‌شوند

واردات خودرو قاتل پیکاپ‌های چینی

چرا خودروسازان دست به احتکار می زنند؟/ مقصر، قیمت گذاری دستوری است؟

جزییات تازه درباره زمان عرضه، قیمت و نوع خودروهای وارداتی اعلام شد

آیین نامه واردات خودرو دوباره تغییر کرد/ افراد عادی نمی‌توانند خودرو وارد کنند؟

کلاه گشاد خودروسازان بر سر مردم

وزیر صنعت: قیمت‌گذار خودرو باید وزارت صمت باشد

سامانه فروش یکپارچه برای 6 خودروی وارداتی باز شد اما امکان ثبت‌نام ندارد!

وعده پوچ دولت برای تحویل خودروهای وارداتی